Likes Likes:  0
Resultaten 1 tot 15 van de 22
Pagina 1 van de 2 1 2 LaatsteLaatste
  1. #1
    Upgraden naar SAN netwerk
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    25/06/05

    Locatie
    Mijdrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter

    Upgraden naar SAN netwerk

    Mensen,

    Wij hebben op dit moment een klein netwerk met een aantal ESX bakken, nu ben ik bezig een project op te zetten om een upgrade slag uit te voeren van ESX zelf, en wil hierbij ook net hele netwerk maar overhoop gooien (als je dan toch bezig bent, het gelijk maar goed doen.. of zoiets).

    Wj hebben op dit moment een tweetal ESX bakken die het meerendeel van onze instances draait (elk een stuk of 14 instances), echter deze draaien op interne opslag ( 1+Tb aan raptors, plus tweemaal 2TB aan backup opslag ), en doen hun backup ronde naar elkaar (zodat in geval van iets ernstigs, dat 1 server alle instance backups heeft).

    Het concept is om iSCSI te gaan gebruiken als opslag/backup omgeving voor de ESX hosts, en heb al wat kleine testjes kunnen draaien met een test esx host die connect naar een iSCSI target (in dit geval OpenFiler)...

    Nu zou ik graag willen weten wat jullie adviseren waar op gelet moet worden, waar moet ik op letten met de benodigde switches, en wat voor merken iSCSI oplossingen jullie zijn bevallen.


    Bij voorbaat dank.

  2. #2
    Upgraden naar SAN netwerk
    Ook U bent bij ons koning
    497 Berichten
    Ingeschreven
    30/11/06

    Locatie
    Linschoten

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    3 Berichten zijn liked


    KvK nummer: 30253206

    Waarom per sé iSCSI? Is fiber geen optie?
    Hoeveel doorvoer (MB/s) verwacht je per seconden per ESX bak?
    Hoeveel budget heb je / wat wil je (wil je kant en klare enterprise of gedegen zelf wat in elkaar zetten)
    Voor de switches is dit ook weer belangrijk (Wil je op 1G copper of 10G gaan draaien).

  3. #3
    Upgraden naar SAN netwerk
    geregistreerd gebruiker
    6.041 Berichten
    Ingeschreven
    23/10/04

    Locatie
    Amersfoort

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    171 Berichten zijn liked


    Functie: Freelance IT Professional
    URL: localhost
    View randytenhave's profile on LinkedIn

    iops, iops, iops.

    Geen SATA disken maar SAS, bij voorkeur 15K. Zorg voor redundant controllers op je storage zodat je firmware-upgrades kunt doen zonder downtime. Dell EqualLogic is leuk en tegen bijna 0% financierbaar bij Dell. Voor switching zorg ervoor dat je flow-control aan hebt staan. Dedicated switches (2 paden per node) zijn een vereiste zodat je ok hier firmware upgrades en maintenance op kan uitvoeren zonder merkbare downtime.

    Installeer bij EqualLogic de MPIO Multipath plugin (HIT-kit) en gebruik als het even kan Broadcom NIC's met TOE, zodat zij de initiators zijn en je van de software initiator af kunt stappen. Doorvoersnelheid is verder weinig relevant. We ontsluiten zelf de storage op 10 Gbit maar dit is meer om het kabelmanagement makkelijker te maken dan dat de behoefte er is. Doorgaans gaat er nog niet eens een halve gigabit over de paden.

  4. #4
    Upgraden naar SAN netwerk
    3.810 Berichten
    Ingeschreven
    16/05/04

    Locatie
    Middelburg

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    130 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: Ja

    Als je voor Ethernet/iSCSI kiest, zorg dan voor genoeg poorten zodat je bonding/LACP kan toepassen. Jumbo frames zijn wel aan te raden

    Je kan voor FC gaan, maar dat is gewoon een stuk duurder. Aan je huidige setup te zien is daar denk ik het budget niet voor, ook ga je dat performance verschil niet zó maar merken.

  5. #5
    Upgraden naar SAN netwerk
    Ook U bent bij ons koning
    497 Berichten
    Ingeschreven
    30/11/06

    Locatie
    Linschoten

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    3 Berichten zijn liked


    KvK nummer: 30253206

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wido Bekijk Berichten
    Je kan voor FC gaan, maar dat is gewoon een stuk duurder. Aan je huidige setup te zien is daar denk ik het budget niet voor, ook ga je dat performance verschil niet zó maar merken.
    Daarom de vragen ook.

    Waar ik goede ervaringen mee heb zijn de storage machines van IQStor. Deze heb je zowel in FC als in iSCSI (ik heb alleen ervaring met de FC versie).
    De prijs ligt zo rond de 10k (dubbele controller fiber en half gevuld met SATA disken, kunnen er 15 in).

  6. #6
    Upgraden naar SAN netwerk
    3.810 Berichten
    Ingeschreven
    16/05/04

    Locatie
    Middelburg

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    130 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: Ja

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Randy Bekijk Berichten
    iops, iops, iops.

    Geen SATA disken maar SAS, bij voorkeur 15K. Zorg voor redundant controllers op je storage zodat je firmware-upgrades kunt doen zonder downtime. Dell EqualLogic is leuk en tegen bijna 0% financierbaar bij Dell. Voor switching zorg ervoor dat je flow-control aan hebt staan. Dedicated switches (2 paden per node) zijn een vereiste zodat je ok hier firmware upgrades en maintenance op kan uitvoeren zonder merkbare downtime.

    Installeer bij EqualLogic de MPIO Multipath plugin (HIT-kit) en gebruik als het even kan Broadcom NIC's met TOE, zodat zij de initiators zijn en je van de software initiator af kunt stappen. Doorvoersnelheid is verder weinig relevant. We ontsluiten zelf de storage op 10 Gbit maar dit is meer om het kabelmanagement makkelijker te maken dan dat de behoefte er is. Doorgaans gaat er nog niet eens een halve gigabit over de paden.
    Ik denk dat een EQL snel buiten het budget loopt en het is niet eens per definitie beter.

    Wij draaien nu al een tijdje de PS6010 (Hybride SSD + SAS), ben niet echt overtuigd. Ook het ontbreken van multipath over verschillende subnets is een ramp.

    Dan laten we de HIT-kit nog even buiten beschouwing

    Ik denk dat de TS (aan zijn post te zien) helemaal niet zo'n dikke SAN nodig heeft. Een degelijke iSCSI doos die multipath kan doen lijkt me in zijn situatie al meer dan voldoende.

  7. #7
    Upgraden naar SAN netwerk
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    25/06/05

    Locatie
    Mijdrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wido Bekijk Berichten
    Ik denk dat een EQL snel buiten het budget loopt en het is niet eens per definitie beter.

    Wij draaien nu al een tijdje de PS6010 (Hybride SSD + SAS), ben niet echt overtuigd. Ook het ontbreken van multipath over verschillende subnets is een ramp.

    Dan laten we de HIT-kit nog even buiten beschouwing

    Ik denk dat de TS (aan zijn post te zien) helemaal niet zo'n dikke SAN nodig heeft. Een degelijke iSCSI doos die multipath kan doen lijkt me in zijn situatie al meer dan voldoende.
    Op zich hebben we geen dikke SAN nodig, correct.. we verbruiken wel veel data, maar actief is er op zich niet zo veel lees/schrijf aan de hand (iig, je zou meer verwachten met het data verbruik)... Het gaat meer om multipathing, en clustering (of iig replicatie).
    Dit is ook de reden waarom ik FC buiten beschouwing heb gelaten; voor de prijs heb ik liever iets wat meer (voor ons) nuttige dingen heeft.

    Tot zover alvast bedankt voor degene die gereplied hebben, heb in ieder geval al genoeg om uit te gaan zoeken (but keep it comming! )

  8. #8
    Upgraden naar SAN netwerk
    moderator
    7.022 Berichten
    Ingeschreven
    29/07/03

    Locatie
    Nijmegen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    175 Berichten zijn liked


    Naam: Mike
    Bedrijf: admin.nu
    URL: www.admin.nu
    Registrar SIDN: Ja
    KvK nummer: 09139651

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xaroth Bekijk Berichten
    Op zich hebben we geen dikke SAN nodig, correct.. we verbruiken wel veel data, maar actief is er op zich niet zo veel lees/schrijf aan de hand (iig, je zou meer verwachten met het data verbruik)... Het gaat meer om multipathing, en clustering (of iig replicatie).
    Dit is ook de reden waarom ik FC buiten beschouwing heb gelaten; voor de prijs heb ik liever iets wat meer (voor ons) nuttige dingen heeft.

    Tot zover alvast bedankt voor degene die gereplied hebben, heb in ieder geval al genoeg om uit te gaan zoeken (but keep it comming! )
    Maar je wilt toch niet de verkeerde besparing maken waarbij een van de belangrijkere onderdelen niet redundant zouden zijn ? Je zou ook bij promise kunnen kijken naar de vtrak lijn. Dual voeding en controllers mogelijk
    "Zo zijn ook wij één leverancier. Dé leverancier in gedegen Linux kennis, wanneer jij dat nodig hebt."
    Boek je admin vandaag nog via : www.admin.nu
    Gevestigd in Nederland en Moldavië

    Lees hier de webhostingtalk.nl forum regels en voorwaarden!

  9. #9
    Upgraden naar SAN netwerk
    geregistreerd gebruiker
    6.041 Berichten
    Ingeschreven
    23/10/04

    Locatie
    Amersfoort

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    171 Berichten zijn liked


    Functie: Freelance IT Professional
    URL: localhost
    View randytenhave's profile on LinkedIn

    Een andere leuke oplossing is Infortrend wanneer je met minder dan enterprise uit kan. Je koopt de unit en plaatst je eigen disks. Mixed tussen SATA, SAS en SSD kan daarbij. Voor prijzen kun je op de website van StorageManagement kijken. Dit zijn ook erg leuke units die ik in het verleden zelf gebruikt heb.

    Je koopt dus de case met mogelijkheden voor redundacy en de bijbehorende software en plaatst zelf je eigen disks. Keuze uit eSAS (niet redundant), iSCSI (redundant) en Fibre Channel (redundant) als koppelvlak.
    Laatst gewijzigd door Randy; 05/10/11 om 20:49.

  10. #10
    Upgraden naar SAN netwerk
    Bizway.nl
    1.435 Berichten
    Ingeschreven
    18/01/10

    Locatie
    Bodegraven

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    13 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    92 Berichten zijn liked


    Naam: Bart Lageweg
    Bedrijf: Bizway BV
    Registrar SIDN: ja
    ISPConnect: Lid
    KvK nummer: 28086287
    View nl.linkedin.com/in/bartlageweg's profile on LinkedIn

    Ziet er leuk uit Randy. Alleen hoe staat dit in verhouding met de http://www.qnap.com/nl/pro_detail_feature.asp?p_id=204 bijv?
    Op zoek naar hostingpartijen die zich willen laten overnemen (met desgewenst aanblijven)

  11. #11
    Upgraden naar SAN netwerk
    moderator
    7.022 Berichten
    Ingeschreven
    29/07/03

    Locatie
    Nijmegen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    175 Berichten zijn liked


    Naam: Mike
    Bedrijf: admin.nu
    URL: www.admin.nu
    Registrar SIDN: Ja
    KvK nummer: 09139651

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart L Bekijk Berichten
    Ziet er leuk uit Randy. Alleen hoe staat dit in verhouding met de http://www.qnap.com/nl/pro_detail_feature.asp?p_id=204 bijv?
    Eerst wat mij opvalt en voor ons dus gelijk de showstopper zou betekenen: Geen mogelijkheid tot redundante hostcontroller. Maw als je daar productie opdraait en je raid subsysteem stopt ermee heb je dus een serieus probleem....

    Wij hebben in ieder geval zeer positieve ervaring met deze: http://promise.com/storage/raid_seri...&rsn1=1&rsn3=1 Welliswaar geen iscsi maar direct redundant sas gekoppeld, geen overhead etc etc.
    "Zo zijn ook wij één leverancier. Dé leverancier in gedegen Linux kennis, wanneer jij dat nodig hebt."
    Boek je admin vandaag nog via : www.admin.nu
    Gevestigd in Nederland en Moldavië

    Lees hier de webhostingtalk.nl forum regels en voorwaarden!

  12. #12
    Upgraden naar SAN netwerk
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    25/06/05

    Locatie
    Mijdrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Randy Bekijk Berichten
    Een andere leuke oplossing is Infortrend wanneer je met minder dan enterprise uit kan. Je koopt de unit en plaatst je eigen disks. Mixed tussen SATA, SAS en SSD kan daarbij. Voor prijzen kun je op de website van StorageManagement kijken. Dit zijn ook erg leuke units die ik in het verleden zelf gebruikt heb.

    Je koopt dus de case met mogelijkheden voor redundacy en de bijbehorende software en plaatst zelf je eigen disks. Keuze uit eSAS (niet redundant), iSCSI (redundant) en Fibre Channel (redundant) als koppelvlak.
    Ik kwam Infortrend ook paar keer tegen tijdens mn eigen zoektocht; wat mij alleen niet duidelijk is is wat (om toch in de net-niet-enterprise omgeving te blijven) ze extra kunnen bieden tov Nexenta en Open-E (afgezien van de prijs verschillen).. op dit moment ligt mijn voorkeur toch steeds meer te neigen naar Open-E, meerendeel omdat ze bieden wat wij inschatten direct nodig te hebben, zonder gelijk enterprise-prijzen te hanteren.


    Nu een extra vraag voor een ieder; wat voor switches raden jullie aan.. we gebruiken in ons netwerk een stuk of wat HP Procurve 2810, die ons tot nu toe enorm zijn bevallen.. echter zie ik onder de HP gebruikers dat aangeraden wordt om de 2900-series te gebruiken, heeft iemand hier ervaring mee?

  13. #13
    Upgraden naar SAN netwerk
    geregistreerd gebruiker
    6.041 Berichten
    Ingeschreven
    23/10/04

    Locatie
    Amersfoort

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    171 Berichten zijn liked


    Functie: Freelance IT Professional
    URL: localhost
    View randytenhave's profile on LinkedIn

    Gebruik switches dedicated en als ze flow-control ondersteunen, zet dit aan. Ik heb geen ervaring met de 2800, maar de 2900-serie werkt goed.

  14. #14
    Upgraden naar SAN netwerk
    geregistreerd gebruiker
    354 Berichten
    Ingeschreven
    04/02/04

    Locatie
    Belgium

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    4 Berichten zijn liked


    Naam: Sven
    Bedrijf: SiteHosting bvba
    URL: www.sitehosting.be
    Registrar SIDN: ja
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: 0476793305

    Ook tevreden (voorlopig dan toch) van Equallogic hier (maar heeft idd ook zijn beperkingen).
    Naast FC op de poorten ook jumbo frames aanzetten op switches of vlans die het interne storage netwerk verzorgen.
    Equallogic heeft deze (en misschien nog volgende week) een promotie van 50% korting dacht ik zo via onze sales manager vernomen te hebben.



  15. #15
    Upgraden naar SAN netwerk
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    25/06/05

    Locatie
    Mijdrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Randy Bekijk Berichten
    Gebruik switches dedicated en als ze flow-control ondersteunen, zet dit aan. Ik heb geen ervaring met de 2800, maar de 2900-serie werkt goed.
    de 28XX series ondersteunt het wel, maar niet in combinatie met jumboframes.. het is of de een, of de ander..

Pagina 1 van de 2 1 2 LaatsteLaatste

Labels voor dit Bericht

Webhostingtalk.nl

Contact

  • Rokin 113-115
  • 1012 KP, Amsterdam
  • Nederland
  • Contact
© Copyright 2001-2021 Webhostingtalk.nl.
Web Statistics