Likes Likes:  0
Resultaten 1 tot 15 van de 28
Pagina 1 van de 2 1 2 LaatsteLaatste
Geen
  1. #1
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    39 Berichten
    Ingeschreven
    19/11/09

    Locatie
    Groningen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter

    Setup vraag mbt. colocation

    Ten behoeve van website en server applicatie heb ik twee Poweredge R200 servers aangeschaft (Xeon X3320, 8GB RAM per machine), die ik in december ergens ga colocaten.

    Aanvankelijk leek het mij logisch de website van de ene server te gaan draaien en de server applicatie van de ander. Ik sprak laatst echter een vriend van me die systeembeheerder is en die kwam met het setup plan hieronder. Hij wil dit ook wel voor mij installeren. Windows OS is nodig mbt. Server applicatie.

    Dit heb ik de software engineer die de server applicatie maakt gemaild en die geeft aan dat het opzich een goed plan is, maar dat het nog wel eens problemen zou kunnen opleveren mbt. colocation. Ik was dus van plan om 2x 1U rackspace te gaan huren en volgens software engineer kan je dan niet zomaar een switch en NAS erbij zetten, maar moet je daarvoor 1/4 rack huren.

    Budget is vrij krap aangezien ik student ben en het project prive-financier. Dan zal men zeggen "waarom dan extra kosten maken door aanschaf switch en NAS?". De servers hebben op dit moment beide 1x 160GB HD. Ik was zo wie zo van plan hier 2x SAS 6iR RAID controllers bij te kopen om in RAID1 te gaan draaien. De controllers en 2HD's zullen zo'n €350 kosten. Switch en NAS zullen iets duurder uitpakken, maar heel veel duurder zal het waarschijnlijk niet zijn (dan schaf ik de RAID controllers niet meer aan namelijk). NAS zou dan minimaal in RAID1 draaien en wellicht in RAID5.

    Ik was van plan om bij Leaseweb te gaan hosten (omdat software engineer daar zit en ik zijn keuze vertrouw). Ik heb echter nog steeds geen antwoord op een mail die ik een week geleden aan de sales van Leaseweb gestuurd heb. Bovendien biedt het forum uiteraard meerdere invalshoeken.

    Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en advies over de situatie.


  2. #2
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    161 Berichten
    Ingeschreven
    15/10/06

    Locatie
    nvt

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Vaak krijg je per colocated server 1 uplink naar het internet toe.
    Onderling zou je eventueel nog met crosskabels kunnen werken, dit scheelt dan weer 1U.

    En wil je echt Windows boven op een Linux OS gaan draaien ?
    Het lijkt me voor de configuratie juist makkelijker om Windows gewoon als hoofd OS te installeren.
    Volgens mij kan je met VM Ware juist meer problemen creëren.

  3. #3
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    39 Berichten
    Ingeschreven
    19/11/09

    Locatie
    Groningen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KristianT Bekijk Berichten
    Vaak krijg je per colocated server 1 uplink naar het internet toe.
    Onderling zou je eventueel nog met crosskabels kunnen werken, dit scheelt dan weer 1U.
    Setup in plaatje heeft toch ook maar 1 uplink nodig?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KristianT Bekijk Berichten
    En wil je echt Windows boven op een Linux OS gaan draaien ?
    Het lijkt me voor de configuratie juist makkelijker om Windows gewoon als hoofd OS te installeren.
    Volgens mij kan je met VM Ware juist meer problemen creëren.
    Geen idee. Ik heb nog nooit iets met Linux gedaan. Volgens die vriend van me is Linux lichter en stabieler.
    Reden van deze setup is volgens hem redundancy (ofzo). Volgens hem draait in deze setup Server1 het windows image van de serverapplicatie en Server2 het windows image van de website. Indien Server1 er mee op zou houden zou Server2 allebei de images gaan draaien opdat er geen downtime zou zijn en de gebruiker er niet veel van merkt. En Server1 rustig onderzocht kan worden/onderdelen vervangen kunnen worden.

  4. #4
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    246 Berichten
    Ingeschreven
    31/08/07

    Locatie
    Rotterdam

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    5 Berichten zijn liked


    Naam: Patrick
    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Die switch kan je misschien nog wel achter je server kwijt maar die NAS gaat toch echt ruimte in nemen.

    Verder zie ik dat je 2 virtuele servers vanaf je NAS gaat draaien. Wat voor NAS heb je in gedachte? Je hebt best een stevige NAS nodig wil daar enige vorm van performance uit halen.



  5. #5
    Setup vraag mbt. colocation
    moderator
    4.749 Berichten
    Ingeschreven
    21/02/09

    Locatie
    Noord-Holland

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    185 Berichten zijn liked


    Naam: D. Koop
    Bedrijf: Yourwebhoster.eu
    Functie: baas
    URL: yourwebhoster.eu
    KvK nummer: 32165429
    View danielkoop's profile on LinkedIn

    Aangezien het in dit geval om maar twee servers gaat kan je ook kiezen voor een crosskabel en dat de systemen elkaar hdds mirroren. Dan heb je geen switch én geen NAS nodig.En je hebt ook niet het probleem dat als de NAS uitvalt dat beide systemen onbruikbaar zijn, dit lijkt mij in dit geval een betere oplossing als het om HA gaat.
    Met vriendelijke groet, Yourwebhoster.eu - Managed VPS diensten met Epyc performance op 100% SSDs

    Lees hier de webhostingtalk.nl forum regels en voorwaarden!

  6. #6
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    39 Berichten
    Ingeschreven
    19/11/09

    Locatie
    Groningen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patrick_st Bekijk Berichten
    Die switch kan je misschien nog wel achter je server kwijt maar die NAS gaat toch echt ruimte in nemen.

    Verder zie ik dat je 2 virtuele servers vanaf je NAS gaat draaien. Wat voor NAS heb je in gedachte? Je hebt best een stevige NAS nodig wil daar enige vorm van performance uit halen.
    Had een 4bay Synology ofzo met gigabit verbinding in gedachten in RAID5. Is echter allemaal giswerk en heb geen idee hoe dit in de praktijk zal draaien.

    Maar zo'n NAS plaatsen bij shared-colocation (2x 1U) is geen optie dus?

    En die switch achter de servers wegwerken; is dit over het algemeen wel toegestaan? Ik kan me als hoster voorstellen dat je het zo net mogelijk wilt houden en geen zin hebt in rondbungelende hardware.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yourwebhoster Bekijk Berichten
    Aangezien het in dit geval om maar twee servers gaat kan je ook kiezen voor een crosskabel en dat de systemen elkaar hdds mirroren. Dan heb je geen switch én geen NAS nodig.En je hebt ook niet het probleem dat als de NAS uitvalt dat beide systemen onbruikbaar zijn, dit lijkt mij in dit geval een betere oplossing als het om HA gaat.
    Dit klinkt interessant. Bedankt voor de tip. Technisch zie ik dit nog niet helemaal voor me (door gebrekkige server kennis), maar het klinkt zeker interressant. Ik zal het die vriend van me voorleggen.

    Dat over die uitvallende NAS, dat idee had ik inderdaad ook. Maar dacht als je RAID5 met hotspare inzet zal dat wel wat meevallen, maar inderdaad, de NAS zelf kan ook nog kapot.

  7. #7
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    526 Berichten
    Ingeschreven
    07/06/06

    Locatie
    Deventer

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nvt
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    vmware server mag dan gratis zijn, echter is het een hosted oplossing. Je gebruikt niet de hardware virtualisatie die je servers hebben. Wellicht dat je voor vmware esxi of een ander systeem (ook gratis) kan kiezen. Die maakt gebruik van je hardware virtualisatie en geeft je wat meer performance

    su6

    Jan

  8. #8
    Setup vraag mbt. colocation
    moderator
    4.749 Berichten
    Ingeschreven
    21/02/09

    Locatie
    Noord-Holland

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    185 Berichten zijn liked


    Naam: D. Koop
    Bedrijf: Yourwebhoster.eu
    Functie: baas
    URL: yourwebhoster.eu
    KvK nummer: 32165429
    View danielkoop's profile on LinkedIn

    Hoop niet voor je dat je echt een consumenten dingetje daar gaat plaatsen, maar meer een echte SAN als je een externe opslag wilt. Als switch ook géén consumenten spul plaatsen

    En sowieso zou ik iemand huren die alles managed als je der zelf geen weet van hebt, het kan best lastig zijn en als het niet meer werkt kan het lang duren voordat je het zelf of iemand anders werkend kan krijgen. Daarnaast wordt er vaak vergeten dat het opzetten van zoiets niet makkelijk is.
    Met vriendelijke groet, Yourwebhoster.eu - Managed VPS diensten met Epyc performance op 100% SSDs

    Lees hier de webhostingtalk.nl forum regels en voorwaarden!

  9. #9
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    246 Berichten
    Ingeschreven
    31/08/07

    Locatie
    Rotterdam

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    5 Berichten zijn liked


    Naam: Patrick
    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LBCsm Bekijk Berichten
    Had een 4bay Synology ofzo met gigabit verbinding in gedachten in RAID5. Is echter allemaal giswerk en heb geen idee hoe dit in de praktijk zal draaien.

    Maar zo'n NAS plaatsen bij shared-colocation (2x 1U) is geen optie dus?
    Ik ben geen hoster maar als je extra ruimte nodig hebt, moet je meer huren lijkt me? Je hebt NAS oplossingen in 1U, dan zou je met 3x 1U klaar zijn ipv een kwart rack.

    Ik ken niet alle Synology nasjes maar degene waar ik ervaring mee heb, halen ongeveer 20 tot 30MB per seconde. Dat lijkt me wat weinig om er twee virtuele servers op te draaien.

  10. #10
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    39 Berichten
    Ingeschreven
    19/11/09

    Locatie
    Groningen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    ESXi geef ik ook door. Bedankt voor de tip.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yourwebhoster Bekijk Berichten
    Hoop niet voor je dat je echt een consumenten dingetje daar gaat plaatsen, maar meer een echte SAN als je een externe opslag wilt. Als switch ook géén consumenten spul plaatsen
    Ik zie dat idee van je met die crosscable nog niet helemaal helder voor me, maar dan is nog steeds een switch nodig? En mocht die nog nodig zijn, een switch geschikt voor deze situatie van max. €150 zal wel te realiseren moeten zijn toch? Dat ik er geen €6,95 Sweex switch tussen plaats, dat snap ik, maar waar die grens van wat wel bruikbaar is dan ligt, is me niet geheel duidelijk.

    SAN is volgens mij geen optie voor mij omdat ik dat gewoonweg niet kan opbrengen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yourwebhoster Bekijk Berichten
    En sowieso zou ik iemand huren die alles managed als je der zelf geen weet van hebt, het kan best lastig zijn en als het niet meer werkt kan het lang duren voordat je het zelf of iemand anders werkend kan krijgen. Daarnaast wordt er vaak vergeten dat het opzetten van zoiets niet makkelijk is.
    Op dit moment is de planning om met die vriend van me die netwerkbeheerder is alles te configureren en te installeren. Op zijn werk werkt hij met OSI laag 2, 3 en 4 (wat dat ook maar moge zijn), maar heeft ook toegang tot advies van veel collega's aangezien hij bij een grote organisatie werkt. Daarbij de gemaakte keuzes met software engineers (2) overleggen en op het forum plaatsen. Als alles eenmaal geinstalleerd is denk ik dat ik een overeenkomst met een van de software engineers afsluit ivm. onderhoudt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patrick_st Bekijk Berichten
    Ik ben geen hoster maar als je extra ruimte nodig hebt, moet je meer huren lijkt me? Je hebt NAS oplossingen in 1U, dan zou je met 3x 1U klaar zijn ipv een kwart rack.

    Ik ken niet alle Synology nasjes maar degene waar ik ervaring mee heb, halen ongeveer 20 tot 30MB per seconde. Dat lijkt me wat weinig om er twee
    virtuele servers op te draaien.
    1U NAS die ik tot nog toe gezien heb ik zijn te duur voor mij. Die doorvoersnelheid heb ik geen idee van.

    Ik was dus van plan om gewoon Server1: Server applicatie, Server2: Website te gaan draaien met RAID1 setup. Toen sprak ik die vriend echter en die vroeg me de hardware en requirements even te mailen. Vervolgens kwam hij met dit plan op de proppen en dat failover systeem klinkt wel prima uiteraard. Daarna kwam software engineer echter met kanttekening over ruimte en toen dacht ik, laat ik het eens op webhostingtalk.nl plaatsen om te horen wat de community ervan te zeggen heeft. Dat is het hele verhaal eigenlijk.

    Wat extra uitgeven (paar honderd euro) om een setup te realiseren dat wanneer Server1 uitvalt, Server2 het werk van Server1 overneemt is prima. Het is echter niet de bedoeling om de setup dusdanig aan te passen dat de extra kosten gelijk zijn aan de kosten van de twee aangeschafte servers (€1000).
    Laatst gewijzigd door LBCsm; 29/11/09 om 15:38.

  11. #11
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    3.705 Berichten
    Ingeschreven
    26/11/05

    Locatie
    Duivendrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    27 Berichten zijn liked


    Naam: Gert Jan
    KvK nummer: 34272910

    In principe verleg je het probleem nu alleen maar van de server naar de NAS. Als je budget beperkt is denk ik dat de kwaliteit van de nas zeker niet beter zal zijn dan die van een Dell R200, zeker op het gebied van support bij een storing, zonder nas werkt helemaal niks.
    Je maakt de setup ook een stuk complexer waardoor bij problemen het uitzoeken een stuk langer gaat duren. Zeker als je niet iemand hebt die dagelijks met dergelijke omgevingen werkt.

    Ik zou die extra centjes in een raid controller stoppen en gewoon je initiele plan uitvoeren. Mocht het goed draaien en de vraag naar een hogere uptime garantie daar zijn dan is er wel iemand die er voor wil betalen.

  12. #12
    Setup vraag mbt. colocation
    moderator
    4.749 Berichten
    Ingeschreven
    21/02/09

    Locatie
    Noord-Holland

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    185 Berichten zijn liked


    Naam: D. Koop
    Bedrijf: Yourwebhoster.eu
    Functie: baas
    URL: yourwebhoster.eu
    KvK nummer: 32165429
    View danielkoop's profile on LinkedIn

    Ik weet niet waar je naar kijkt, maar een normale 1 U server met RAID 1+0 kan je al als SAN inzetten. Waar jij het over hebt is denk ik consumenten spul, deze presteren niet vergelijkbaar met een SAN waar ik het over heb.
    Met vriendelijke groet, Yourwebhoster.eu - Managed VPS diensten met Epyc performance op 100% SSDs

    Lees hier de webhostingtalk.nl forum regels en voorwaarden!

  13. #13
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    246 Berichten
    Ingeschreven
    31/08/07

    Locatie
    Rotterdam

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    5 Berichten zijn liked


    Naam: Patrick
    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Een geschikte NAS/SAN kost net zo veel als je servers zelf.
    Een gigabit switch met VLAN ondersteuning ga je met max 150 euro net redden. De HP Procurve 1810 8Poorts zit rond die prijs (ex btw)

    Het lijkt me inderdaad verstandiger om je bij het eerste idee te houden.

    Welke ideeen heeft die vriend over een switch/NAS? Als hij het zo voorsteld dan heeft hij toch ook iets van merk/type in gedachte hiervoor?

  14. #14
    Setup vraag mbt. colocation
    moderator
    4.749 Berichten
    Ingeschreven
    21/02/09

    Locatie
    Noord-Holland

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    185 Berichten zijn liked


    Naam: D. Koop
    Bedrijf: Yourwebhoster.eu
    Functie: baas
    URL: yourwebhoster.eu
    KvK nummer: 32165429
    View danielkoop's profile on LinkedIn

    Wat ik zou doen:
    - Twee servers
    - Data op servers mirroren, dit kan die vriend van je met enig kennis van linux wel voor je opzetten
    - Cross cable tussen servers om de mirror over te laten lopen, anders moet je onnodig extra dataverkeer betalen. Een switch is niet nodig, pakt dus goedkoper uit. Je hebt geen probleem als een SAN uitvalt of één van de servers, data is op beide servers aanwezig. Enig verschil is dat geen switch nodig is, performance zou hetzelfde moeten zijn.
    - servers elkaar laten monitoren.
    Met vriendelijke groet, Yourwebhoster.eu - Managed VPS diensten met Epyc performance op 100% SSDs

    Lees hier de webhostingtalk.nl forum regels en voorwaarden!

  15. #15
    Setup vraag mbt. colocation
    geregistreerd gebruiker
    2.483 Berichten
    Ingeschreven
    03/09/08

    Locatie
    Maasbracht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    32 Berichten zijn liked


    Bedrijf: Piwi-Web
    Functie: Eigenaar
    URL: www.piwi-web.com
    KvK nummer: 14097251

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LBCsm Bekijk Berichten
    OSI laag 2, 3 en 4 (wat dat ook maar moge zijn)
    Data, Network en Transport =)

    Voor de rest, wanneer het bij 2 servers blijft, zou ik het volgende doen zoals yourwebhost er ook zegt:
    - Crosslink tussen beide servers
    - HD mirror maken met heartbeat en drbd

    Zou je gaan uitbreiden kom je onder een NAS niet meer uit. HP Procurve 1810 switches zijn prima dingetjes trouwens die je goed kan gebruiken tegen die tijd.
    Piwi-Web IT Solutions - Website - E-mail

Pagina 1 van de 2 1 2 LaatsteLaatste

Webhostingtalk.nl

Contact

  • Rokin 113-115
  • 1012 KP, Amsterdam
  • Nederland
  • Contact
© Copyright 2001-2021 Webhostingtalk.nl.
Web Statistics