Likes Likes:  0
Resultaten 1 tot 15 van de 20
Pagina 1 van de 2 1 2 LaatsteLaatste
Geen
  1. #1
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    3 Berichten
    Ingeschreven
    27/04/09

    Locatie
    ulft

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter

    Post Beginners vragen....

    Hoi allemaal ik ben een web ontwikkelaar die over een tijdje een eigen server wil beginnen, volgens mij kan ik dan het beste een Colocation nemen voor het begin heb ik er dan ongeveer 50 site's er opstaan.
    Helaas moet ik nog wel het een en ander uitzoeken.. de server zal draaien met apache, php standaard spul dus.
    mijn vragen: Hoe kan ik/danwel met welk programma, vanaf thuis alles beheren zoals instellen van nieuwe e-mailadressen/nieuwe sites openzetten/ dataverkeer beheren etc
    nou ja eigenlijk moet ik nog veel leren..
    zelfs welk apparaat voor mij het best geschikt zou zijn...

    Groeten en alvast bedankt voor de antwoorden...



  2. #2
    Beginners vragen....
    Internet Services
    3.204 Berichten
    Ingeschreven
    27/03/06

    Locatie
    Utrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    14 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    43 Berichten zijn liked


    Naam: Jeroen
    View nl.linkedin.com/in/jeroenvheugten's profile on LinkedIn

    Je kunt een controlpanel zoals DirectAdmin, Cpanel of Plesk kopen/leasen. Daarnaast hangt het uiteraard van de aard van de websites en bezoekersaantallen af wat voor server voor jouw geschikt is.

    Koop alleen wel een NIEUWE server, oude servers gebruiken vaak veel meer stroom dan nieuwe, en aangezien je tegenwoordig vaak nog maar 0,5 Ampère (115 Watt) stroom bij colocatie krijgt moet je ofwel een energiezuinige server hebben, of meer gaan betalen.

    Let wel: Als je weinig van linux en het managen van een server afweet kan je beter een managed dedicated server huren of managed colocatie afnemen, er gebeurd altijd wel iets waardoor je klanten lang down zullen zijn als je het zelf niet op kunt lossen.

  3. #3
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    58 Berichten
    Ingeschreven
    02/03/09

    Locatie
    Zwolle

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Aangezien je zelf al aangeeft dat je nog veel moet leren(en omdat je niet weet wat er op moet etc.) lijkt het me niet verstandig om meteen met colocation te beginnen. Ik zou dan eerder een (managed) dedicated server nemen aangezien je klansites er op gaat zitten, en die moeten online zijn lijkt me. Mocht je er niet van hoeven te leven kan je natuurlijk best een colocated server nemen om mee te oefenen en leren.

    Edit: ik moet sneller leren typen, iemand is me weer voor
    Laatst gewijzigd door Arh; 27/04/09 om 17:52. Reden: weer te laat

  4. #4
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    743 Berichten
    Ingeschreven
    19/11/07

    Locatie
    Dordrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    5 Berichten zijn liked


    Naam: Theo Dumoulin
    Bedrijf: InterOps Storage Diensten
    Functie: Algemeen Directeur
    URL: www.interops.nl
    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: 24383741
    Ondernemingsnummer: nvt
    TrustCloud: oehTie
    View theodumoulin's profile on LinkedIn

    Wel belangrijk is het wat voor sites je wilt hosten. Wellicht is een dedicated veel te veel van het goede en kan je voor het zelfde geld een kleine managed VPS krijgen.

    voordelen: Makkelijker te vergroten als je meer schijfruimte of geheugen nodig hebt. Geen zorgen over hardware en de bijbehorende investeringen

    nadelen: let goed op dat je een goeie host kiest. Performance van je vps is afhankelijk van het overbookingsmanagement (3 keer woordwaarde) van je provider.
    Storage diensten en meer!

  5. #5
    Beginners vragen....
    Programmeur / Hoster
    3.952 Berichten
    Ingeschreven
    20/06/06

    Locatie
    Wijlre

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    28 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    647 Berichten zijn liked


    Naam: John Timmer
    Bedrijf: SystemDeveloper.NL
    Functie: Eigenaar
    URL: www.systemdeveloper.nl
    KvK nummer: 14083066
    View johntimmer's profile on LinkedIn

    Met colo zou ik zeker niet beginnen. De 'ellende' van kapotte disks, kapotte configs/setups, tricky serverinstellingen zou ik even aan je hoster overlaten totdat je wat meer hands-on experience hebt met de hardware en het OS. Ik weet niet of die 50 sites belangrijk zijn (van klanten oid), maar als dat wel zo is zou ik niet bezuinigen op die paar tientjes extra per maand voor een managed server tov. unmanages/colo.
    SystemDeveloper.NL - 64BitsWebhosting.EU : Softwareontwikkeling & Hosting freaks

  6. #6
    Beginners vragen....
    AristoWeb/Eliveldnetworks
    263 Berichten
    Ingeschreven
    02/04/05

    Locatie
    Rekken

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: ja
    KvK nummer: 08124311
    Ondernemingsnummer: 08165848

    Ik herken je situatie. Mijn tip is om te beginnen met een resellercontract.
    Dan leer je het controlpanel (directadmin, cpanel etc.) goed kennen. Je kunt experimenteren met extra accounts voor jezelf (heel handig als je aantal websites voor klanten in ontwikkeling hebt. We hebben bij een aantal klanten een productie en een testsite). En de kosten blijven mooi stabiel en groeien met het aantal klanten.
    En de meeste dingen die je voor klanten zou willen doen, kun je gewoon direct zelf doen, zoals en wanneer je het zelf wilt.

  7. #7
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    1.352 Berichten
    Ingeschreven
    15/05/07

    Locatie
    Best

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    47 Berichten zijn liked


    Bedrijf: YolkNet Internetservices
    Functie: CEO
    URL: www.yolknet.nl
    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: 27281066
    Ondernemingsnummer: nvt

    Experimenteren doe je niet met de websites van klanten. Die kun je het beste op een reseller-pakket zetten. Zo leer je het control-panel steeds beter kennen zonder dat je klanten hier last van hebben.
    Voor een klein bedrag zou ik dan als ik jou was een vps nemen die je als testomgeving kunt gebruiken en waarmee je zelf kunt experimenteren. Zo leer je weer wat meer over de werking van een server en kun je instellingen uitproberen.

    Ik zou in elk geval niet alles in 1 keer willen, zoals je van plan lijkt. Dat wilde ik in het begin ook, maar al een paar jaar ben ik met een reseller-pakket meer dan tevreden.

  8. #8
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    58 Berichten
    Ingeschreven
    02/03/09

    Locatie
    Zwolle

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Om toch antwoord te geven op je vragen zodat je zelf kan beslissen wat je gaat doen:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door masnic Bekijk Berichten
    mijn vragen: Hoe kan ik/danwel met welk programma, vanaf thuis alles beheren zoals instellen van nieuwe e-mailadressen/nieuwe sites openzetten/ dataverkeer beheren etc
    Je zult eerst remote toegang moeten hebben. Dit kan via SSH(op unix) of remote desktop(op windows, uiteraard heb je voor windows ook andere mogelijkheden maar remote desktop is vrij standaard). Hiermee kan je allerlei dingen installeren en beheren zoals nieuwe programma's, configs, etc.
    Vervolgens kan je een control panel installeren zoals DirectAdmin http://directadmin.com(of plesk of webmin, etc.) om de overige zaken te beheren zoals nieuwe mail adressen, nieuwe sites, etc. Dit kan je natuurlijk ook allemaal doen via bijv. SSH maar je gaf aan dat je een control panel wilde dus dan kan je die zelf ook gebruiken(en niet alleen je klanten)

    Er wordt vaak aangeraden om het control panel pas later te installeren omdat je zonder control panel meer leert over hoe programma's en de server zijn ingericht. Met een control panel wordt dit grotendeels voor je gedaan maar mocht er een probleem zijn en je hebt het allemaal met een control panel ingesteld (en je weet niet veel/niks van hoe configs etc zijn opgebouwd) is het lastiger het probleem oplossen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door masnic Bekijk Berichten
    nou ja eigenlijk moet ik nog veel leren..
    zelfs welk apparaat voor mij het best geschikt zou zijn...
    Welk apparaat je nodig hebt verschilt per situatie. Heb je zware klanten(sites die veel van je server vragen) dan heb je een snellere server nodig dan wanneer je van 50 familieleden 5 html pagina's host. Je zou kunnen kijken naar een Supermicro of Dell server, voor rond de 1000 euro heb je al een best aardige. Verder moet je ook na gaan denken hoe je je backups wilt doen. Ga je daar een aparte server(letterlijk en figuurlijk de backup server) voor aanschaffen of wil je het op een NAS/SAN zetten, of wil je er een VPS voor. Ook moet je na gaan denken hoe je het wilt aanpakken als je 1 server hebt en die server crasht. Ga je het proberen op te lossen en hopen dat al de onderdelen die je nodig hebt er snel zijn of dat je ze snel van iemand anders kan overnemen of heb je een 2e server(kan dus dezelfde zijn als de backup server) waar je de sites heel snel online kan zetten.

  9. #9
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    3 Berichten
    Ingeschreven
    27/04/09

    Locatie
    ulft

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Hallo en bedankt alvast voor de goede antwoorden allemaal.

    de c.a. 50 sites die er op zullen gaan staan bestaan uit homepages, webshops en een forum dus eigenlijk van alles wat ik wou inderdaad een nieuw server station kopen, en een station als reserve en backup het merk die ik op het oog heb is dan Dell, als ik begin en ik heb nog ruim tijd om het een en ander te leren gelukkig dus het hoeft allemaal niet van de een op de andere dag.
    Een resellers pakket lijkt me niet het juiste voor me te zijn ik wil namelijk dat de server wel lang blijft bestaan en moet daarom wel kosten dekkend proberen te werken, dan zou evt een managed dedicated server misschien meer iets voor mij...?.. moet ik nog even bekijken.
    Voor het ontwikkelen/testen van bijvoorbeeld webshops en e-mail op de thuis computer heb ik echter al de volgende programma's staan natuurlijk: phpmyadmin, mercurymail, filezilla en apache. Ik heb ook wel gelezen vanebian en Ubuntu, maar ik hou het wel bij wat ik nu heb..
    Echter voor testgebruik hoef ik niet zo veel hiervan te weten, maar voor servergebruik wel.
    Misschien kan ik beter het een na het ander uitzoeken/ leren anders loopt alles ook door elkaar wat het er niet makkelijker op gaat maken en als ik voldoende weet dan kan ik even kijken welk programma ik gebruiken kan om op afstand de boel te beheren zodat alles weer iets makkelijker word.

    Goed heel verhaal hihi.. laat ik dan maar eens beginnen.. Als er iemand een of meerdere site's weet met een goede tutorial vooral voor de mercurymail en apache scheelt me dat alweer..

    Groetjes en alweer erg bedankt.. :

  10. #10
    Beginners vragen....
    fdisk /dev/sda
    649 Berichten
    Ingeschreven
    27/02/07

    Locatie
    Meerssen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt


  11. #11
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    121 Berichten
    Ingeschreven
    23/02/09

    Locatie
    Londen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: 34276327
    Ondernemingsnummer: nvt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door masnic Bekijk Berichten
    Een resellers pakket lijkt me niet het juiste voor me te zijn ik wil namelijk dat de server wel lang blijft bestaan en moet daarom wel kosten dekkend proberen te werken, dan zou evt een managed dedicated server misschien meer iets voor mij...?
    Colocation heeft veel aan populariteit ingeboekt de laatste jaren. Het vergt een zware initiële investering en is heel tijdrovend. Bovendien zoals al gezegd is het niet aangeraden als je hier niet zoveel kennis en ervaring bij hebt.

    Alles hangt uiteraard af van hoe belangrijk uptime is voor uw klanten. Ik vermoed dat ze een uurtje downtime kunnen veroorloven, maar niet een volledige dag.

    Ik zou u toch aanraden om te beginnen met een reseller pakket, het is daarna heel gemakkelijk om te "upgraden" naar een volwaardige dedicated server. Reseller pakketten zijn tegenwoordig heel stabiel, en sommige maken gebruik van "cloud hosting". Dit maakt ze goedkoop, schaalbaar en toch hebben ze veel functies van een dedicated server.
    De keuze kan ook afhangen van de grootte van de websites van je klanten en van hoeveel zij u betalen voor hosting.

    Wat betreft het testen van een server, verschillende hosting providers bieden "unmanaged dedicated servers" aan, waarbij de hardware voor u wordt beheerd. U krijgt volledige toegang tot de server waardoor u alles kan installeren en wijzigen naar uw believen. Dit zijn heel goedkope pakketten die bestemd zijn voor het testen en ontwikkelen van applicaties. Dit kan een goede oplossing zijn voor het uitbreiden van uw kennis wat betreft serverbeheer.

    Laat maar weten als je hier vragen over hebt!

  12. #12
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    3 Berichten
    Ingeschreven
    27/04/09

    Locatie
    ulft

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter

    Bedankt voor de vele andwoorden

    Hallo allemaal even een bedankje voor de vele andwoorden,
    ik ga de volgende weg "beklimmen" omdat ik zeker nog niet alles weet en in de komende tijd een heleboel ga leren en uitzoeken doe ik het volgende in de toekomst..
    Eerst een managed dedicated server nemen dit zal prijstechnisch er uitkunnen met een kleine minimale winst, de volgende stap zal dan zijn unmanaged waardoor de winst ietsje hoger word, en daarna bekijken of het zich loont om een colocation op te bouwen wat veel kosten met zich meebrengt.. maar dan ben ik waarschijnlijk wel een jaartje of wat verder.
    Leuk is dat ik bij dit forum blijf.

    Groetjes masnic

  13. #13
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    543 Berichten
    Ingeschreven
    06/10/06

    Locatie
    Zuidhorn

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    3 Berichten zijn liked


    Naam: Rudy
    Bedrijf: Brinkman IT
    Functie: Directeur/eigenaar
    URL: www.brinkhost.nl
    KvK nummer: 02069024
    Ondernemingsnummer: nvt
    View brinkman.it's profile on LinkedIn

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door masnic Bekijk Berichten
    Eerst een managed dedicated server nemen dit zal prijstechnisch er uitkunnen met een kleine minimale winst, de volgende stap zal dan zijn unmanaged waardoor de winst ietsje hoger word
    Dat is een denkfout. Bij een unmanaged colocatie moet je alles zelf doen, inclusief hard- en software-onderhoud, storingen oplossen. Je moet dan ondermeer..

    • hardware (spare parts) beschikbaar houden. Tenzij je een adresje weet of hebt waar je in het weekend/'s nachts terecht kunt... En gebeurt er niets, dan kan je die spare parts nog weggooien ook na een paar jaar omdat je je servers dan vervangt;
    • afschrijven op de hardware + geld reserveren voor nieuwe hardware. Belastindienst stelt dat je over 5 jaar moet afschrijven, maar ik moet de server nog zien die na 5 jaar nog draait / courant is (in de staat zoals je 'm ooit het datacenter binnenrolde). Dus economische levensduur is ca. 2 á 3 jaar;
    • een gegarandeerde beschikbaarheid hebben (24/7??) Alleen?? Dat red je niet, dus zul je personeel moeten nemen of iets moeten regelen met je colocator over beschikbaarheid (uurtarief?!).
    • vervanging met vakanties, ziekte,..
    • vervoer van- en naar datacentrum. Auto en/of taxi. Want 's nachts de trein pakken? Tenzij je "om de hoek woont" natuurlijk en in 10 minuten op de fiets er kunt zijn.

    En deze lijst is lang niet uitputtend. De investering is niet klaar met een beetje hardware en een LAMP-installatie. Als je, op grond van VPS/Reseller of managed dedicated een hele kleine winst maakt (en: hoe bereken je dat?) kan ik je alleen maar aanraden om minstens nog een paar jaar gewoon managed dedicated te gebruiken.

    En kijk nog eens goed naar je businessmodel c.q. bedrijfsplan, want als ik het zo hoor ben je er nog niet klaar voor.
    Brinkman.IT - Hosting & Design - https://www.brinkhost.nl/

  14. #14
    Beginners vragen....
    Internet Services
    3.204 Berichten
    Ingeschreven
    27/03/06

    Locatie
    Utrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    14 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    43 Berichten zijn liked


    Naam: Jeroen
    View nl.linkedin.com/in/jeroenvheugten's profile on LinkedIn

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dinges2007 Bekijk Berichten
    Experimenteren doe je niet met de websites van klanten. Die kun je het beste op een reseller-pakket zetten. Zo leer je het control-panel steeds beter kennen zonder dat je klanten hier last van hebben.
    Voor een klein bedrag zou ik dan als ik jou was een vps nemen die je als testomgeving kunt gebruiken en waarmee je zelf kunt experimenteren. Zo leer je weer wat meer over de werking van een server en kun je instellingen uitproberen.

    Ik zou in elk geval niet alles in 1 keer willen, zoals je van plan lijkt. Dat wilde ik in het begin ook, maar al een paar jaar ben ik met een reseller-pakket meer dan tevreden.

    Dat is inderdaad de beste optie

  15. #15
    Beginners vragen....
    geregistreerd gebruiker
    58 Berichten
    Ingeschreven
    02/03/09

    Locatie
    Zwolle

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brinkie Bekijk Berichten
    Dat is een denkfout. Bij een unmanaged colocatie moet je alles zelf doen, inclusief hard- en software-onderhoud, storingen oplossen. Je moet dan ondermeer..

    • hardware (spare parts) beschikbaar houden. Tenzij je een adresje weet of hebt waar je in het weekend/'s nachts terecht kunt... En gebeurt er niets, dan kan je die spare parts nog weggooien ook na een paar jaar omdat je je servers dan vervangt;
    • afschrijven op de hardware + geld reserveren voor nieuwe hardware. Belastindienst stelt dat je over 5 jaar moet afschrijven, maar ik moet de server nog zien die na 5 jaar nog draait / courant is (in de staat zoals je 'm ooit het datacenter binnenrolde). Dus economische levensduur is ca. 2 á 3 jaar;
    • een gegarandeerde beschikbaarheid hebben (24/7??) Alleen?? Dat red je niet, dus zul je personeel moeten nemen of iets moeten regelen met je colocator over beschikbaarheid (uurtarief?!).
    • vervanging met vakanties, ziekte,..
    • vervoer van- en naar datacentrum. Auto en/of taxi. Want 's nachts de trein pakken? Tenzij je "om de hoek woont" natuurlijk en in 10 minuten op de fiets er kunt zijn.

    En deze lijst is lang niet uitputtend. De investering is niet klaar met een beetje hardware en een LAMP-installatie. Als je, op grond van VPS/Reseller of managed dedicated een hele kleine winst maakt (en: hoe bereken je dat?) kan ik je alleen maar aanraden om minstens nog een paar jaar gewoon managed dedicated te gebruiken.

    En kijk nog eens goed naar je businessmodel c.q. bedrijfsplan, want als ik het zo hoor ben je er nog niet klaar voor.
    Hij had het over unmanaged dedicated server zoals ik het las. Verder heb je natuurlijk wel gelijk wat betreft de colocatie.

Pagina 1 van de 2 1 2 LaatsteLaatste

Webhostingtalk.nl

Contact

  • Rokin 113-115
  • 1012 KP, Amsterdam
  • Nederland
  • Contact
© Copyright 2001-2021 Webhostingtalk.nl.
Web Statistics