Likes Likes:  0
Resultaten 1 tot 15 van de 65
Pagina 1 van de 5 1 2 3 ... LaatsteLaatste
  1. #1
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    18/02/05

    Locatie
    Wuustwezel, Belgie

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter

    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?

    Hallo,
    ik heb een klein bedrijfje in webdesign. Voor onze sites bieden we altijd ook de optie aan dat wij de site hosten (hebben we alles beetje in handen, werkt makkelijker voor ons). Dit deden we altijd via een "Reseller Account" bij een groter webhosting bedrijf. Dit webhosting bedrijf zorgde dus voor de server en volgens de contracten ook voor dagelijkse backups.

    Nu is laast heel die hdd array gecrasht van hun en is alles verloren gegaan. Je zou denken, oké, even downtime, nieuwe hardeschijven steken, backups terug zetten, terug online.

    Helaas.

    Al hun backups waren corrupt (hoe krijg je het voor elkaar) en de enigste backup die ze nog hadden was bij een server wissel van 1 jaar geleden. Hierdoor zijn wij zowat al onze sites kwijt geraakt. Oké, niet zo erg, even opnieuw uploaden en klaar. Maar de meeste sites werkte via ons CMS dus waar ze zelf de inhoud konden aanpasse, grote databases hadden en vaak ook forums. Dit is dus wel allemaal verloren gegaan.

    Het was de taak van het webhosting bedrijf om dagelijkse backup te nemen. Niet de onze.
    Alles heeft zo'n 96u offline gelegen en nu zitten alle sites terug hoe we ze hebben afgeleverd (lege content, lege forums).

    Het is nog niet zo ver, maar hier gaan wij schadeclaims voor krijgen denk ik. Hoe moeten we dit aanpakken? Kunnen we die schadeclaims door verwijzen of eigen schadeclaim opstellen tegenover dat webhosting bedrijf?

    Het webhosting bedrijf zelf heeft trouwens de afgelopen 72 uur niets meer laten horen...
    Het is nu al 1 week geleden sinds de crash...

    Ik heb trouwens gevraagd om deze corrupte backup in te mogen zien (dat ze die beschikbaar stellen zodat ik deze kan downloaden en misschien zelf iets van kan restoren).

    Hierop kreeg ik het antwoord:
    Helaas hebben wij deze corrupte backups niet meer voorhanden, deze waren onherstelbaar en zijn daarom ook gewist van onze backup server.
    Hun backup systeem zou op een externe 2TB lacie backup disk worden gemaakt. Je gaat mij niet vertellen dat ze die zomaar eventjes verwijderen omdat het corrupt was. Ik vermoed dat ze nooit backups hadden en nu in de problemen zitten.

    Wat nu te doen?
    Laatst gewijzigd door Virus3000; 15/01/08 om 12:52. Reden: Automerged Dubbelpost

  2. #2
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    ISP
    1.099 Berichten
    Ingeschreven
    14/11/05

    Locatie
    `s-Hertogenbosch / Haarlem

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: Nee
    KvK nummer: 172177180000
    Ondernemingsnummer: n.v.t

    Ik zou eerst even je eigen algemene voorwaarden nalopen of hier daadwerkelijk iets over instaat dat jij aansprakelijk hierover gesteld kunt worden door klanten. Daarnaast zou ik ook de algemene voorwaardens van het desbetreffende bedrijf erbij pakken waar je momenteel je diensten afneemt. Zet het zelf even op papier zodat het een overzicht geeft wat de situaties zijn.

    Meestal hebben bedrijven een aansprakelijkheids verzekering hiervoor. Meer informatie hiervoor is vast te vinden bij je desbetreffende bank of andere instantie! Succes met dit voorval.

  3. #3
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    Meneer de Directeur
    12.253 Berichten
    Ingeschreven
    11/05/04

    Locatie
    Valkenswaard / Eindhoven

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    6 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: ja
    KvK nummer: 17186890

    Om het beestje bij de naam te noemen, dit gaat volgens mij over E-Dentify.
    Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem.



  4. #4
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    18/02/05

    Locatie
    Wuustwezel, Belgie

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Triloxigen Bekijk Berichten
    Om het beestje bij de naam te noemen, dit gaat volgens mij over E-Dentify.
    Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem.
    Klopt, en ze zijn in het verleden niet zo populair geweest als je google er op na slaat... Enkel ja, dat weet je ook pas wanneer je echt in de problemen geraakt. Maargoed, ik wil een oplossing. Data krijg ik waarschijnlijk niet meer terug aangezien ze waarschijnlijk nooit backups hebben gemaakt...

    Maar ik heb geen zin om door die amateurs zelf diep in de problemen te geraken. We hadden bijvoorbeeld net voor een nieuwe klant hun hele site opgeleverd, veel content toegevoegd etc. Dit is allemaal weer helemaal verdwenen en ik heb ook geen tijd te veel...

  5. #5
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    6.041 Berichten
    Ingeschreven
    23/10/04

    Locatie
    Amersfoort

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    171 Berichten zijn liked


    Functie: Freelance IT Professional
    URL: localhost
    View randytenhave's profile on LinkedIn

    Volgende keer even op een naam Googlen voordat je zaken doet met een bedrijf? In dit geval scholieren.
    Voor nu: Je kunt de algemene voorwaarden bekijken en (door een advocaat) een ingebreke stelling sturen, echter heb je hier je data niet mee terug.

  6. #6
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    18/02/05

    Locatie
    Wuustwezel, Belgie

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Randy Bekijk Berichten
    Volgende keer even op een naam Googlen voordat je zaken doet met een bedrijf? In dit geval scholieren.
    Voor nu: Je kunt de algemene voorwaarden bekijken en (door een advocaat) een ingebreke stelling sturen, echter heb je hier je data niet mee terug.
    offtopic: Ja, maar ik zat al bij e-d voordat het echt bekend was als probleem bedrijf. Heb tot nu eigenlijk ook nooit echte problemen gehad, maar dit is gewoon onacceptabel. En dan nu zeggen dat ze hun corrupte backups "gewist" hebben....

    ontopic: Heb hier absoluut geen ervaring mee maar ik zou dus beste langs een advocaat kunnen gaan denk ik en het probleem uitleggen (en papieren, algemene voorwaarden etc meenemen).

  7. #7
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    227 Berichten
    Ingeschreven
    26/08/04

    Locatie
    Uitgeest

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: 34299315
    Ondernemingsnummer: nvt

    Ik vind dat je zelf ook een (beetje) verantwoordelijk bent voor backup. Ik maak regelmatig zelf een backup van mijn sites voor het geval er zo iets gebeurt. toch wat meer zekerheid

  8. #8
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    1 Berichten
    Ingeschreven
    15/01/08

    Locatie
    Arnhem

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: N
    KvK nummer: 09117794
    Ondernemingsnummer: nvt

    Backuppen!

    Het is altijd vervelend, sterker nog, zeer vervelend als je data kwijtraakt en als een provider je niets anders kan bieden dan een oude (achterhaalde) backup te restoren.

    Wij hosten voor o.a. onze eigen scripting-klanten en wij maken backups voor onszelf en voor de klanten. Wij stellen wel als voorwaarde dat ook de klant verantwoordelijk is voor het maken van eigen backups. dit is natuurlijk niet meer dan logisch. Je kunt namelijk nooit 100% backup garanderen (denk maar eens aan tussentijdse updates binnen de backupcyclus. Daarom moet een klant zelf ook backuppen!)

    Dus als je dan toch zelf moet backuppen, garandeer je geen 100% terugval garantie. Dat is bijna onmogelijk voor een provider.

    Check in jouw geval goed de voorwaarden van je provider, daarin staat het vermeld wat ze je wel en niet verplicht zijn.

    Daarnaast is het zo dat je ze waarschijnlijk wel kunt aanpakken op de uptime.reclame

    Als je dus de uptimegarantie hebt in de overeenkomst, kun je daar wel misschien juridisch iets mee (inzake de claims!!!)

    Je moet wel e.e.a. kunnen bewijzen! Maar hoe bewijs je een downtime zonder logboek (die je provider heeft). Misschien kun je je klanten hierin laten ondersteunen bij een geschil, mocht je een schadeclaim krijgen.

    Nou dat was het wel weer.

    Groet,
    Hans
    Brightscape Interactive

  9. #9
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    18/02/05

    Locatie
    Wuustwezel, Belgie

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blieb Bekijk Berichten
    Ik vind dat je zelf ook een (beetje) verantwoordelijk bent voor backup. Ik maak regelmatig zelf een backup van mijn sites voor het geval er zo iets gebeurt. toch wat meer zekerheid
    klopt dat is ook wel beetje zo. Maargoed, er werd mij gegarandeerd dat ze dagelijkse backups bij hielden. En ja, ze hebben dan een RAID opstelling en ze maken apart nog eens dagelijkse backups. Dan zouden ze toch een redelijk recente versie tevoorschijn moeten kunnen toveren. Niet ééntje van 1 jaar geleden.
    Kijk als ik een backup van een week oud zou hebben zou ik niet zo moeilijk doen, maar dit is gewoon onacceptabel. Heb zelf alle accounts terug aan moeten maken. Al de instellingen die de klanten hadden (wachtwoorden, email accounts, website instellingen,...) zijn gewoon allemaal verloren gegaan.

  10. #10
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    267 Berichten
    Ingeschreven
    16/03/07

    Locatie
    Brugge

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    1 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: Nee
    KvK nummer: nvt

    Het blijft altijd waar, you get what you pay for... Je bent niet de enigste, iemand die ik ken heeft een vergelijkbare situatie voorgehad, 3 dagen plat en alle email die op de server stond kwijt.

  11. #11
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    Stockholm IT Productions
    1.405 Berichten
    Ingeschreven
    23/11/05

    Locatie
    Stockholm

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: ja
    KvK nummer: SE860513303501
    Ondernemingsnummer: SE860513303501

    Dit topic kwam ik ook op Fok! tegen :P

  12. #12
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    18/02/05

    Locatie
    Wuustwezel, Belgie

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door martysmarty Bekijk Berichten
    Dit topic kwam ik ook op Fok! tegen :P
    klopt, maar past hier iets beter. is offtopic trouwens

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GlennMatthys Bekijk Berichten
    Het blijft altijd waar, you get what you pay for... Je bent niet de enigste, iemand die ik ken heeft een vergelijkbare situatie voorgehad, 3 dagen plat en alle email die op de server stond kwijt.
    klopt, maar dit had gewoon niet mogen gebeuren. Men kan ook goedkoop zijn en nog wel hun zaakjes (backup!) inorde hebben. Ja mail die op de server stond zijn we natuurlijk ook kwijt maar mail die gedurende de downtime is verzonden krijg je altijd nog later aan he. Mail is niet de ramp, de sites wel...
    Laatst gewijzigd door Virus3000; 15/01/08 om 13:49. Reden: Automerged Dubbelpost

  13. #13
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    2.003 Berichten
    Ingeschreven
    23/11/05

    Locatie
    Amsterdam en Schiphol-Rijk

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: 33304957
    Ondernemingsnummer: nvt

    Je had zelf ook gewoon backups moeten maken, ook met backups kunnen er zaken misgaan.
    Laatst gewijzigd door Swiftway-UK; 15/01/08 om 13:58. Reden: Automerged Dubbelpost

  14. #14
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    geregistreerd gebruiker
    34 Berichten
    Ingeschreven
    18/02/05

    Locatie
    Wuustwezel, Belgie

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swiftway-UK Bekijk Berichten
    Je had zelf ook gewoon backups moeten maken, ook met backups kunnen er zaken misgaan.
    klopt, maar hier ben ik nu niet veel meer mee...

    En zij zouden een backup hebben van hun raid mirror en een backup op externe hdd...
    Als ik iedere dag/week enkele GB's moet gaan downloaden (in belgie met datalimieten) schiet ook niet op eh!

  15. #15
    webhosting, hdd's crashen, geen backup, wat te doen tegen dit?
    moderator
    4.784 Berichten
    Ingeschreven
    04/11/05

    Locatie
    Gent

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    12 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: ja
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: 0475284162

    Eerst en vooral, neem je contract, hun algemene voorwaarden,... bij de hand, en lees die goed na. Staat daar expliciet in dat ze backups garanderen? Heb je een mail van hun waarin dit vermeld wordt? Je moet iets van bewijs hebben dat dit aangeboden en gegarandeerd werd. Uptime garanties zijn ook iets wat je zwart op wit moet hebben, en bijhouden. Heb je niets die ook maar naar een garantie ruikt, op papier of op mail, dan ben je gezien.

    Dan ga je naar een goede advocaat. Die zal het van daar wel opnemen en je verder begeleiden.

    Aan de andere kant, naar je klanten toe, neem ik aan dat je die al lang een mailing hebt gedaan, en de zaak uitgelegd hebt. Ik zou hen direct melden dat je er alles zal aan doen om een schadeclaim in te dienen, en dat je hen op de hoogte zal houden. Het zal je klanten aangeven dat je ermee bezig bent. Laat hen weten dat je hen misschien later zal contacteren om meer details te krijgen; of om samen acties te ondernemen.

    En voor de geleden schade: inhoud van pagina's kan je misschien terughalen van de google cache of archive.org.

    En een laatste tip: ga voor kwaliteit, betaal ervoor, en eis harde garanties.

Pagina 1 van de 5 1 2 3 ... LaatsteLaatste

Labels voor dit Bericht

Webhostingtalk.nl

Contact

  • Rokin 113-115
  • 1012 KP, Amsterdam
  • Nederland
  • Contact
© Copyright 2001-2021 Webhostingtalk.nl.
Web Statistics