Likes Likes:  0
Resultaten 1 tot 7 van de 7
Geen

Onderwerp: Backup DNS

  1. #1
    Backup DNS
    geregistreerd gebruiker
    38 Berichten
    Ingeschreven
    15/09/07

    Locatie
    Heerlen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter

    Backup DNS

    Beste WHT'ers,

    Ik wist niet precies waar ik dit nu moest posten, maar dit leek me toch de beste plek.
    Ik heb een vraag waar ik even jullie hulp voor nodig heb, als jullie willen helpen tenminste .

    Maargoed, zelf ben ik op het idee gekomen op mijn eigen backup DNS servers te gaan draaien in drie verschillende netwerken. Dit omdat we toch best een flink aantal websites draaien (of gaan draaien) waarbij wij wel graag een flinke zekerheid willen betreft DNS en wij ook zelf de volledige controle erover willen hebben.
    Omdat wij hierbij niet afhankelijk willen zijn van andere bedrijven willen wij dit dus zelf gaan opzetten. Momenteel draait een nameserver van ons als een reseller DNS van DA (weet niet exact hoe ik dit moet uitleggen, maar het is in ieder geval dus via DA geregeld waar wij een reseller hebben).

    Dit is opzich geen probleem, maar wij willen er dan nog 2 nameservers bij in 2 netwerken. Zelf dachten wij dit te doen door gebruik te maken van een VPS en daarop BIND te zetten. Alleen hebben wij geen flauw idee wat voor een specificaties qua RAM e.d. nu exact nodig zijn.
    We runnen straks +- 20 domeinen, klinkt natuurlijk niet de moeite waard om daarvoor je eigen DNS op te gaan zetten. Maar wij denken van wel, want (zoals ik hierboven al zei) willen wij totaal onafhankelijk kunnen fungeren hierin.

    Maar, de vraag is dus eigenlijk hetvolgende:
    • Wat voor een specificaties zijn er nodig voor een VPS die 20 domeinen als DNS draait (backup, dus niet een constant draaiende DNS)
    • Is BIND hiervoor het beste idee, zelf vond ik er niet erg veel verschil in zitten, maar misschien zie ik dingen over het hoofd?
    • Wat voor een andere oplossingen kunnen wij aan denken waar wij nog niet aan gedacht hebben? (Ik bedoel hierbij dus niet DNS afnmane bij een bedrijf, of iemand moet hiermee ontzettend goede ervaring hebben, dan hoor ik het graag!
    • Vaak zie je dat je online in realtime DNS wijzigingen kan doorvoeren, is hiervoor scripting te vergrijken dat (evt.) open source is?


    Ik wil jullie hartelijk bedanken als jullie willen helpen met het beantwoorden van m'n vragen
    Overigens nog een goede jaarwisseling gewenst, en je hebt je vingers voor je toetsenbord.. vergeet dat niet .
    Met vriendelijke groet,
    Mark

  2. #2
    Backup DNS
    geregistreerd gebruiker
    2.731 Berichten
    Ingeschreven
    20/05/05

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    6 Berichten zijn liked



    - Als je dit doet, dan doe je het voor de uitdaging.

    -Als je DNS alleen wilt voor de stabiliteit van de DNS / domeinnamen, dan kun je kwa kosten en gebruik voor 'maar' 20 domeinnamen beter een DNS account aanschaffen. Op dit forum zijn er enkele die dat doen.....

    Het is maar wat jij wil.....

  3. #3
    Backup DNS
    geregistreerd gebruiker
    38 Berichten
    Ingeschreven
    15/09/07

    Locatie
    Heerlen

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    0 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Thread Starter
    Bedankt voor je reactie,

    DNS account is heel misschien een optie, maar liever runnen we toch onze eigen nameservers.
    Wat kost zo'n DNS account bijvoorbeeld? Ik had even gezocht, kon alleen wat aanbiedingen vinden, maar het lijkt me heel erg specifiek per klant.

    Maargoed, een VPS wat voor een specificaties zou je die laten hebben als je hem zou gebruiken als backup DNS?
    Laatst gewijzigd door Mark K.; 31/12/07 om 14:20. Reden: spellingsfoutje



  4. #4
    Backup DNS
    geregistreerd gebruiker
    2.731 Berichten
    Ingeschreven
    20/05/05

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    6 Berichten zijn liked



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark K. Bekijk Berichten
    Bedankt voor je reactie,

    DNS account is heel misschien een optie, maar liever runnen we toch onze eigen nameservers.
    Wat kost zo'n DNS account bijvoorbeeld? Ik had even gezocht, kon alleen wat aanbiedingen vinden, maar het lijkt me heel erg specifiek per klant.

    Maargoed, een VPS wat voor een specificaties zou je ide laten hebben als je hem zou gebruiken als backup DNS?
    Je hebt dan gewoon je eigen nameservers hoor.... alleen gebruik je de DNS servers van een ander.
    DNS account is wellicht goedkoper zijn dan 3 VPS'jes. Ik ga hier geen prijzen noemen van DNS accountjes, daar we ze zelf ook aanbieden.
    Zoek eens op user Randy, die biedt ze ook aan, of plaats een offerte aanvraag in het juiste gedeelte....

  5. #5
    Backup DNS
    geregistreerd gebruiker
    3.705 Berichten
    Ingeschreven
    26/11/05

    Locatie
    Duivendrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    27 Berichten zijn liked


    Naam: Gert Jan
    KvK nummer: 34272910

    Voor alleen een DNS kan je al vrij lang to met maar 64MB, met 128 zit je zeker goed. Schijfruimte neemt het amper in en dataverkeer stelt ook niet zo veel voor.

    Zelf ben ik erg te spreken over powerdns waarbij je een supermaster configureerd. Wanneer je daarna in je master een domein toevoegd met deze back-up ns in het lijstje met nameservers wordt het domein automagisch toegevoegd aan je back-up nameservers. Je hebt er totaal geen omkijken naar anders dan het up-to-date houden van de software. Bij veel andere oplossingen moet je handmatig de domeinen toevoegen aan de back-up nameservers.

  6. #6
    Backup DNS
    Hugo Rodenburg
    435 Berichten
    Ingeschreven
    20/02/06

    Locatie
    Woerden

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    3 Berichten zijn liked


    Naam: Hugo Rodenburg
    KvK nummer: nvt
    Ondernemingsnummer: nvt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark K. Bekijk Berichten
    (backup, dus niet een constant draaiende DNS)
    Als je ns records voor domeinen configureerd, gaat hij deze random query'en hoor. Het is niet zo dat ie het rijtje afgaat en dus begint bij het eerste record (wat dan ook de eerste mag zijn, want ook daar is geen onderscheid tussen). Al je DNS servers worden dus ongeveer net zo veel gebruikt.

    Hier ook powerdns trouwens. Met een eigen control panel stuur ik de juiste sql servers de betreffende updates. Maar bind werkt natuurlijk ook prima

  7. #7
    Backup DNS
    DutchVirtual
    364 Berichten
    Ingeschreven
    20/07/05

    Locatie
    Utrecht

    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    2 Berichten zijn liked


    Registrar SIDN: -
    KvK nummer: 11065157
    Ondernemingsnummer: nvt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gjtje Bekijk Berichten
    Voor alleen een DNS kan je al vrij lang to met maar 64MB, met 128 zit je zeker goed. Schijfruimte neemt het amper in en dataverkeer stelt ook niet zo veel voor.
    FYI Ik heb hier Bind draaien in een VPS met 32 MB. Op CentOS 5. Hier draait naast de named daemon ook nog een aantal procesjes van Zabbix. Ik heb 64 MB swap, maar daar wordt slechts 4 van gebruikt. Voor de rest alle services uitgezet natuurlijk.

Webhostingtalk.nl

Contact

  • Rokin 113-115
  • 1012 KP, Amsterdam
  • Nederland
  • Contact
© Copyright 2001-2021 Webhostingtalk.nl.
Web Statistics