PDA

Bekijk Volledige Versie : Dezelfde bedrijfsnaam?!



WenS Int. Dnstn
19/07/06, 21:21
Ik zat een beetje te googelen vandaag en wat kom ik tegen: een bedrijf in Amsterdam dat WenS ICT heet. Mijn bedrijfsnaam is WenS Internet Diensten. Ik bied hosting en webdesign en wat bieden zij? Juist ja, webdesign. Ze staan voor zover ik kon zien niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Kan ik hier iets tegen doen? Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat de bedrijven bij elkaar horen, maar dat is dus absoluut niet zo. Iemand enig idee?

wbakker-letsgoonline
19/07/06, 21:30
Je zou ze een brief kunnen sturen en daarin sommeren om een andere handelsnaam te kiezen omdat de handelsnaam teveel lijkt op die van jouw...

WenS Int. Dnstn
19/07/06, 21:49
Ok, maar ben ik daartoe gerechtigd?

Mark17
19/07/06, 21:52
Voeg die handelsnaam toe zou ik zeggen en verzoek ze om een andere naam te nemen. Uiteraard alles schriftelijk en zonder tikfouten en de kans dat ze er op reageren is aanwezig.

Bij mijn weten is ieder bedrijf gerechtigd te verzoeken aan een ander bedrijf de naam te wijzigen of ze hierop in moeten gaan is een tweede.

crazycoder
19/07/06, 22:24
Ok, maar ben ik daartoe gerechtigd?
Je kan het altijd vragen.... of zij het doen is een ander verhaal.

Bedenk dat je naar de rechter moet om ze te kunnen dwingen....

Bob2
19/07/06, 22:28
Wens is natuurlijk wel vrij algemeen.
Maar proberen kan altijd ;)

WenS Int. Dnstn
19/07/06, 22:40
Maar het is ook op dezelfde manier geschreven: Hoofdletter W en S... WenS dus :p

En is het niet verschrikkelijk duur om naar de rechter te gaan?

crazycoder
19/07/06, 23:23
Maar het is ook op dezelfde manier geschreven: Hoofdletter W en S... WenS dus :p

En is het niet verschrikkelijk duur om naar de rechter te gaan?
Vind het geen van beiden echt fantastisch gekozen. Zou jij er gelukkig mee zijn als zij WEns of WeNs zouden schrijven??

Voordat ik jou op het forum tegenkwam had ik nooit van jullie gehoord.

Naar de rechter stappen? Hou rekening met minimaal eur 1500 maar neem voor de zekerheid een budget van eur 5000. Als je het win dan kan je vaak een deel (of de gehele) kosten vergoed krijgen.
Reken je op dit punt echter niet rijk.. jeweetwel, huid verkopen voordat de beer....
Vaak kan een advocaat wel een inschatting maken van de kosten.. Zoek een ter zake kundig jurist en laat jezelf vooraf goed adviseren!

leonleon
19/07/06, 23:39
Bij de KVK kom ik buiten jou een hele serie elders gevestigde WenS bedrijven tegen, ook in dezelfde sectoren. Ik zou me er niet druk om maken en als je serieus iets wilt met je bedrijf moet je misschien maar op zoek naar een mooie nieuwe merkbaan waar je eerst wat research in stopt en die je vervolgens goed beschermt.
zonde van het briefpapier wel.....

oh en trouwens, het lijkt me niet slim andere bedrijven te sommeren te stoppen met het gebruik van je naam zonder goede research, je zou wel eens per direct dezelfde brief terug kunnen krijgen. (zou ik doen in zo'n geval, en ik zou er ook wel een kort geding voor over hebben)

MediaServe
19/07/06, 23:45
Je kan het altijd vragen.... of zij het doen is een ander verhaal.

Bedenk dat je naar de rechter moet om ze te kunnen dwingen....Sommeren is niet vragen ;) Als je het sommeert, dan eis je het eigenlijk omdat de tegenpartij het volgens jou verplicht is om te doen. Ga dus eerst na of jij wel in je recht staat, of de tegenpartij :)

WenS Int. Dnstn
20/07/06, 00:09
Vind het geen van beiden echt fantastisch gekozen.

En bedankt ;) Ik ben inderdaad aan het overwegen om de bedrijfsnaam te veranderen, aangezien de W van WenS allang vertrokken is. Ik ga ook echt geen moeite, tijd en geld steken in het sommeren/aanklagen van andere bedrijven. Wilde gewoon weten hoe het zat...

eMiz0r
20/07/06, 10:55
En bedankt ;) Ik ben inderdaad aan het overwegen om de bedrijfsnaam te veranderen, aangezien de W van WenS allang vertrokken is. Ik ga ook echt geen moeite, tijd en geld steken in het sommeren/aanklagen van andere bedrijven. Wilde gewoon weten hoe het zat...

Als je niet teveel waarde aan je huidige naam hecht raad ik je aan zo snel mogelijk een (unieke) bedrijfsnaam te verzinnen. Straks wanneer je wel een stuk groter wordt en je je handelsnaam in de kijker hebt gezet wordt wijzigen een groot probleem.

crazycoder
20/07/06, 11:01
Sommeren is niet vragen ;) Als je het sommeert, dan eis je het eigenlijk omdat de tegenpartij het volgens jou verplicht is om te doen. Ga dus eerst na of jij wel in je recht staat, of de tegenpartij :)
Jij kan sommeren tot je een ons weeg ;) als de tegenpartij 1 of meer middelvingers op steekt doe je er nog niets aan..

AlfaHosting
20/07/06, 11:31
Je zou de naam kunnen registreren als merk en zo een recht erop nemen.

bvankuik
20/07/06, 11:57
Waarom bel je niet effe de KvK, die kunnen het waarschijnlijk haarfijn uitleggen.

Maxhost
20/07/06, 14:05
Naar de rechter stappen? Hou rekening met minimaal eur 1500 maar neem voor de zekerheid een budget van eur 5000. Als je het win dan kan je vaak een deel (of de gehele) kosten vergoed krijgen.
Reken je op dit punt echter niet rijk.. jeweetwel, huid verkopen voordat de beer....
Vaak kan een advocaat wel een inschatting maken van de kosten.. Zoek een ter zake kundig jurist en laat jezelf vooraf goed adviseren!
Hier ben ik het niet mee eens. Je kan gratis naar de rechtbank. De enige kosten die je hebt zijn de advocaat kosten. Echter mag je altijd als het gaat over een bedrag onder de 5000 euro het zelf doen. Dus je kan je ook goed laten inlichten. Zonder advocaat kan je dit best zelf af denk ik. Gewoon eerlijk zijn en zeggen hoe je er over denkt. Let wel op dat je niet te veel zegt. Zo beperk je de kosten. En een rechter houd er vaak rekening mee dat je geen advocaat hebt en het zelf doet, en dit kan in je voordeel werken

bvankuik
20/07/06, 14:13
De enige kosten die je hebt zijn de advocaat kosten.

Ook kosten voor de griffie. Meestal 250 à 300 euro.


Griffierecht is een bijdrage in de kosten van de rechtsspraak.
U betaald griffierecht aan de griffie van het gerecht waar uw zaak dient. U ontvangt de rekening van de griffier
Griffierecht dient vooraf betaald te worden.

http://www.xs4all.nl/~advocare/folder43.htm#griffierecht

crazycoder
20/07/06, 14:21
Hier ben ik het niet mee eens. Je kan gratis naar de rechtbank. De enige kosten die je hebt zijn de advocaat kosten. Echter mag je altijd als het gaat over een bedrag onder de 5000 euro het zelf doen. Dus je kan je ook goed laten inlichten. Zonder advocaat kan je dit best zelf af denk ik. Gewoon eerlijk zijn en zeggen hoe je er over denkt. Let wel op dat je niet te veel zegt. Zo beperk je de kosten. En een rechter houd er vaak rekening mee dat je geen advocaat hebt en het zelf doet, en dit kan in je voordeel werken
Voor zover ik weet klopt dit alleen als je bijv een incasso zaak hebt.

In een kort geding mag het ook, maar alleen als je de gedaagde partij bent. Ben jij de eisende partij dan mag het niet.

Het is zinloos om over de voorkeuren van rechters te speculeren.

Ik denk eigenlijk dat je dit soort zaken gemakkelijk verlies waarbij je niet alleen voor je eigen kosten op zal draaien.

Lennard
17/08/06, 10:35
Is het niet zo dat er gewoon wordt gekeken naar de datum van inschrijving van je handelsnaam bij de KvK of één of ander merkenbureau? Als je zeker weet dat jij in het bezit bent van "prior art" en ook nog eens in je inkomen voorziet met deze handelsnaam, kun je er redelijkerwijs van opaan dat je de sterkste zaak hebt.

AlfaHosting
17/08/06, 12:10
Is het niet zo dat er gewoon wordt gekeken naar de datum van inschrijving van je handelsnaam bij de KvK of één of ander merkenbureau? Als je zeker weet dat jij in het bezit bent van "prior art" en ook nog eens in je inkomen voorziet met deze handelsnaam, kun je er redelijkerwijs van opaan dat je de sterkste zaak hebt.

En we zijn ondertussen ook weer een maand verder.

FransVanNispen
18/08/06, 23:14
Is het niet zo dat er gewoon wordt gekeken naar de datum van inschrijving van je handelsnaam bij de KvK of één of ander merkenbureau?
Dit is een erg veel gemaakte vergissing. De KvK is géén merken bureau!
Aan een inschrijving bij de KvK kunnen geen merk rechten ontleend worden.

Als je merkbescherming wilt genieten moet je je echt wenden tot het BMB-BBR (http://www.bmb-bbm.org/index2-nl.htm) of het Europees merkenbureau.

Daar geldt inderdaad dat er naar de datum van inschrijving gekeken wordt én naar de classe (categorie) waarin de naam geregistreerd is.

Zij schrijven een naam die al bestaat namelijk ook gewoon in. Dat is je eigen risico en moet jezelf onderzoeken. Er wordt wel een 'onderzoek' voor je gedaan bij het deponeren van een naam, maar dit is niet meer dan het uitdraaien van een boekwerk van gelijkende en gelijk klinkende namen dat je zelf mag doorspitten.

Het registreren van een merknaam binnen de Benelux kost je ca 230 Euro en een Europees merk meer dan een 10-voud daarvan. Dit is dan wel per 10 jaar

rvingen
18/08/06, 23:52
als ze geen kvk hebben hebben ze niet veel tezeggen.

anders even langs www.merkplaats.nl en je naam vast leggen.

santema
19/08/06, 00:09
Volgens mij krijgen ze een nieuwe naam (de TS) namelijk servota.

crazycoder
19/08/06, 00:33
Het registreren van een merknaam binnen de Benelux kost je ca 230 Euro en een Europees merk meer dan een 10-voud daarvan. Dit is dan wel per 10 jaar
En dan nog een leuk bedrag om je rechten te verdedigen als iemand jouw merk misbruikt.

Zorg dus voor een goede verzekering die dat soort fratsen denkt.

Neem tenminste aan dat niemand hier zo naief is om te denken dat het wapperen met een papiertje veel meer indruk maakt dan hard BOE roepen. Bij sommigen mischien...