PDA

Bekijk Volledige Versie : Peerings, Transits en Exchanges



Aar
18/07/06, 11:28
Hallo,
Ik als op http://www.dahhosting.nl/databarn/netwerk.html een hoop informatie over het netwerk van DahHosting / Databarn. En ze hadden het over Peerings, Excahnges en Transits..

Kan iemand mij eens uitleggen hoe dat allemaal in elkaar zit. Ik weet er al iets van maar niet zo erg veel of ik haal de termen door elkaar...
:P

wbakker-letsgoonline
18/07/06, 12:22
Gebruik de zoek optie, er zijn al een aantal topics hierover met uitleg over peerings, exchanges en transit.

Paulewk
18/07/06, 12:33
Of geef antwoord.

Peering = Directe koppeling met een andere partij, normaal via BGP, waarbiij de gekoppelde netwerken netwerk informatie uitwisselen.Beide partijen zijn via een IX, bijv de AMS of NLIX switched gekoppelt aan elkaar. Over het algemeen is verkeer onderling tussen de 2 peers gratis, al denken sommige grote isp's daar anders over (telenet, dtag).

Transit = Transit neem je af bij een transit provider, dat wil zeggen, van je transit providers krijg je de volledige route tabel van het internet. Echter je transit provider vraagt over het algemeen geld per gedane mbit, afgerekend per maand, het is dan dus ook voordeliger voor de meeste mensen om zoveel mogelijk peerings op te zetten, vooral met partijen waar je veel verkeer mee doet, om je transit kosten te drukken.

IX'n = Switched platformen, dus meestal meerdere switches aan elkaar gekoppelt welke '1 grote switch' vormen. ISP's kunnen hier een aansluiting op nemen, om dan via BGP met andere aanwezige partijen te peeren. Normaal gesproken, maar niet per definitie betaal je een vast bedrag per maand, voor je aansluiting, nergens meer voor.

Hoop dat je zo iets wijzer bent :)

Randy
18/07/06, 12:48
Edit: Paul was me al voor.
Overigens is Databarn niet van DAH-Hosting zoals zij willen laten doen geloven.

Aar
18/07/06, 14:33
Dat Databarn niet van DahHosting is, wist ik al. :P
thnx voor de uitleg verder :P

wbakker-letsgoonline
18/07/06, 14:46
Of geef antwoord.

Zoek optie wil bij mij niet werken daarom ;)

MediaServe
18/07/06, 15:18
Dan heb je nog verschillende tier's voor transit :)

Tier1 Provider
Een provider die toegang heeft tot het gehele internet door alleen maar (gratis) peering te hebben en zelf geen transit (of peering) in te kopen. Voorbeelden van Tier1 providers zijn Sprint en Level3. Tier1 overkoepelt het internet, alle providers hebben een path naar alle Tier1 providers. Providers die betalen voor peering zijn geen echte Tier1 provider. Het is een oud misverstand dat Tier1 providers betere verbinding hebben dan bijvoorbeeld Tier2 providers.

Tier2 Provider
Een netwerk provider die een mix heeft van peering en transit inkopen. De meeste providers zijn een Tier2 provider. Bekende Tier2 transit leveranciers zijn bijvoorbeeld TeliaSonera en Cogent. Tier2 providers bieden vaak betere routes dan Tier1 providers.

Tier3 Provider
Een netwerk provider die alleen maar transit inkoopt en geen peering heeft.