PDA

Bekijk Volledige Versie : Factuur België



Erikcreative
12/07/06, 16:39
Korte vraag.

Een zakelijke klant geeft aan een factuur te willen ontvangen zonder BTW. Nou klopt dat volgens mij wel want BTW hoef je niet in rekening te brengen voor klanten buiten NL, correct?

De facturen worden echter geautomatiseerd verwerkt. BTW wordt dus altijd in rekening gebracht.

Mijn vraag is, hoe doen jullie dat?

wbakker-letsgoonline
12/07/06, 16:43
In ons facturatie systeem geven wij aan dat de klant 0% btw moet ontvangen, maar je zou natuurlijk ook achteraf een credit kunnen maken van de BTW kosten ?

EDIT: Klant moet natuurlijk wel geldig BTW nummer opgeven.

Frangkje
12/07/06, 16:47
Je automatische verwerking zo aanpassen dat als je een BTW nummer invult en een land binnen de EU maar niet Nederland selecteert het verwerkt wordt als een intracommunautaire transactie?
(tip: sla meteen de bedrag, BTW nummer en gegevens van de klant samen met de betreffende maand in een extra tabel op dat scheelt je erg veel tijd bij het invullen van de 'Opgaaf Intracommunautaire leveringen')

AlfaHosting
12/07/06, 16:59
Korte vraag.

Een zakelijke klant geeft aan een factuur te willen ontvangen zonder BTW. Nou klopt dat volgens mij wel want BTW hoef je niet in rekening te brengen voor klanten buiten NL, correct?

De facturen worden echter geautomatiseerd verwerkt. BTW wordt dus altijd in rekening gebracht.

Mijn vraag is, hoe doen jullie dat?

Klanten met een geldig BTW nummer buiten je eigen land en binnen de EU moet je geen BTW aanrekenen, deze wordt verlegd. Ik zou je systeem gewoon aanpassen met 2 BTW bedragen, eentje van 0% en eentje van 19%.

Erikcreative
12/07/06, 17:20
Bedankt. Dit was inderdaad de makkelijkste optie.

19, 6 en 0 %

AlfaHosting
12/07/06, 20:30
Bedankt. Dit was inderdaad de makkelijkste optie.

19, 6 en 0 %

6 procent ?

MauriceO
12/07/06, 21:25
6 procent ?

Het 6%-tarief is in het algemeen van toepassing op voedingsmiddelen, geneesmiddelen, agrarische producten of diensten, en culturele en sociale diensten.

Bron: www.belastingdienst.nl

4Design
12/07/06, 22:00
6 procent ?

Volgens mij bedoelde hij 19 lees: komma 6 % het geldige btw bedrag van Nederland.

Str@nger
12/07/06, 22:17
In Nederland zijn er 2 BTW-tarieven: 19% en 6%
In Belgie is het geen 19% maar 21%. Maar vanuit Nederland hoef je op een factuur voor België geen 21% te rekenen maar 19%, zover ik weet. (En omgekeerd ook: als Belgisch bedrijf, vorder je van een Nederlandse particulier 21% en geen 19%)

Easyracks
12/07/06, 22:20
In Nederland zijn er 2 BTW-tarieven: 19% en 6%
In Belgie is het geen 19% maar 21%. Maar vanuit Nederland hoef je op een factuur voor België geen 21% te rekenen maar 19%, zover ik weet. (En omgekeerd ook: als Belgisch bedrijf, vorder je van een Nederlandse particulier 21% en geen 19%)

Klopt als een bus. 6% is voor levensmiddelen. Aan particulieren in de EU reken je altijd 19% voor bijv. een hostingpakketje. Elk bedrijf rekent aan buitenlandse particulieren het BTW tarief wat in zijn land gehanteerd wordt (Belgen aan Nederlanders dus 21% en wij aan hen 19%)

liber!
12/07/06, 22:24
6% is voor levensmiddelen. En een restaurantbezoek is dan weer aan 19/21%.

Er zijn wel uitzonderingen op deze btw vrijstelling binnen de lidstaten. Toch een beetje uitkijken dus. (ik dacht bvb aan, je levert aan een Belgisch bedrijf in België een product af als Nederlands bedrijf).

MauriceO
12/07/06, 22:27
In Nederland zijn er 2 BTW-tarieven: 19% en 6%

Nederland heeft 3 tarieven:
# het algemene tarief van 19%;
# het verlaagde tarief van 6%;
# het 0%-tarief


In Belgie is het geen 19% maar 21%. Maar vanuit Nederland hoef je op een factuur voor België geen 21% te rekenen maar 19%, zover ik weet. (En omgekeerd ook: als Belgisch bedrijf, vorder je van een Nederlandse particulier 21% en geen 19%.)

Als Nederlands bedrijf breng je aan een Belgisch bedrijf geen BTW in rekening.
Als Nederlands bedrijf breng je aan een Belgische particulier wel BTW in rekening (tenzij deze particulier BTW-plichtig is).

WimVM
12/07/06, 23:15
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-01.html

Voor BE (en NL?): Telecom diensten binnen EU zijn VRIJ van BTW!

Frangkje
12/07/06, 23:59
Ik wil niet vervelend doen, maar als je intracommunautaire transacties als 0% BTW gaat verwerken doe je het dus helemaal niet goed, ze komen dan op je BTW aangifte nederland terecht in de 0% schaal terwijl ze op het intracommunautaire leveringen formulier moeten komen te staan, en je moet ook niet op je factuur zetten dat er 0% BTW van toepassing is, want dat is niet zo je verlegt de heffing alleen van Nederland naar een ander land (in dit geval Belgie) waar de levering dan ook door de ontvanger weer opgegeven moet worden. Als je 0% op de factuur zet zeg je dat er geen BTW is en pleeg je dus fraude.

Shadowfox
21/07/06, 10:10
Dit is alleen voor goederen en niet voor diensten. Daar gelden weer andere regels voor...

"Bij handel tussen BTW-plichtige ondernemers is de levering in principe belast in het land van aankomst van de goederen."

Hostings is een dienst en die wordt afgenomen in Nederland, daar staat ook de server.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/buitenland-374.html#P4949_574422