PDA

Bekijk Volledige Versie : Duidelijk verschil tussen Dell en HP?



dutchlinda
12/07/06, 15:33
Beste WHT'ers,

Ik loop een tijdje te peinzen het verschil tussen Dell en HP servers?

De laatste dat ik een rondleiding heb gehad in een hosting datacenter (WeDare, Redbus, Telecity) zag ik veel supermicro, zelfbouw, chenbro en el cheapo servers staan staan (20 Euro ATX Kasten!)

Echter bij een hoog aantal hosting bedrijven zag ik ALLEEN Dell servers staan. Een beperkt aantal hosting bedrijven had HP servers staan.

Uit ervaring in de ICT wereld weet ik dat bij 9 van de 10 bedrijven waar ik ben geweest altijd gebruik wordt gemaakt van HP of IBM voor interne servers.

Ook heb ik ergens gelezen dat HP marktleider samen met IBM en SUN. Toch zie ik dat Dell heel populair is onder hosters en dat hun servers meestal goedkoper zijn dan dezelfde HP servers met dezelfde configuratie.

Dus mijn vraag (vragen)

Kunnen jullie me overtuigen met duidelijke argumenten WAT Dell beter maakt dan HP of HP beter dan Dell ALS het op Servers aankomt?
Voor mijn gevoel is Dell goedkoper van HP maar ik weet niet of er "een addertje onder het gras zit".

Is Dell echt goedkoper en even goed? Of heeft HP toch iets wat mist bij Dell?

Ik zit namelijk weer bij een nieuwe klant en wat me opvalt is dat ze net een migratie hebben gedaan en AL hun desktops zijn Dell terwijl AL hun servers HP zijn. Op mijn vraag waarom ze geen Dell servers hebben genomen kreeg ik als antwoord. "HP is gewoon beter".

Ik wil eigenlijk weten waarom... :)

crazycoder
12/07/06, 16:01
Kwaliteit van support en componenten.

Kan alleen uit eigen ervaring spreken.. van Dell ben ik nog nooit onder de indruk geweest. Lang aan de telefoon voordat er enigszins een resultaat geboekt wordt.

dutchlinda
12/07/06, 16:07
Persoonlijk ben ik ook niet onder de indruk van Dell wat servers betreft. Maar ik heb dus de nieuwe PowerEdge gezien en die ziet er zeer slick uit. Verder qua specs ook heel nice.

Een voorbeeld (snel gegoogled en in elkaar gezet).
DELL PowerEdge 1850
1x Xeon 3.0, 1GB RAM, 1x73GB SCSI = Euro 1450
HP ProLiant DL360 G4p
1x Xeon 3.0, 1GB RAM, 1x73GB SCSI = Euro 1730

Allebei verder niets erop of eraan. Lijkt me dat beide precies dezelfde servers zijn alleen eentje heeft een Dell Kast en de andere een HP. Toch is het verschil 280 Euro. Betaal je dit echt alleen voor een naam of zit er toch beter support bij?

Swiftway-UK
12/07/06, 16:21
Betere support, betere componenten, veel servers van HP hebben bijna alles hot swappable, betere kast.

crazycoder
12/07/06, 16:21
Hoezo is dat dan dezelfde server? Identieke moederborden? Identieke schijven? Identieke support?

Voor die paar honderd eur zou ik geen dell willen..

Stewie
12/07/06, 16:29
Paar feiten over Dell:
- ze zijn goedkoper dan HP
- je betaald voor wat je krijgt, dus wil je lage prijs, dan kan dat, maar dan wel ten koste van de extra features die dan bij een HP standaard zijn
- tech support van Dell is uitstekend
- onsite support van Dell is uitsteken, is er wat mis, dan staan ze snel bij je. Een telefoontje van een minuut is hiervoor genoeg.
- Dell rails zijn gewoon superieur tov andere merken als supermicro, merk je wel zodra je ze eenmaal vast hebt ;)
- Dell servers zijn uiterst stabiel. We hebben 110 dell servers draaien, allemaal dual (dualcore) xeon, zijn in al die tijd maar 2 problemen geweest, beide keren was het een harddisk (dat kan gewoon gebeuren, harddisks zijn het meest kwetsbaar in een server). Harddisk was snel vervangen door de onsite support. Verder nog nooit een technisch mankement oid meegemaakt.

Proxio
12/07/06, 16:32
Hier ook uitstekende ervaringen met Dell :). Alleen leuk extratje van HP bijv. is dat veel hot-swap is zoals de fans en dergelijke.

Paul Z.
12/07/06, 16:39
Ik heb van de week de DL360 met 1x Xeon CPU "naast" een Dell met vergelijkbare spec gezet, en ik kwam op een verschil prijs uit van US$30 in het voordeel van HP. (OK, ik gebruik US prijzen, misschien dat NL prijzen iets anders zijn.)
Voordeel (vindt ik tenminste) is dat bij HP er standaard een ILO (Inside Lights Out, remote management met power switch/bios toegang zelfs wanneer de machine "uit" staat...) inzit. Heb ik niet kunnen vinden bij Dell. Misschien dat ze het wel hebben, maar dan staat het niet duidelijk op de website.
Dell heeft heel vaak aanbiedingen die ze aantrekkelijk maken, maar om nu steeds de "aanbieding van de maand" te kopen gaat mij wat ver. HP daarintegen heeft gewoon een standaard systeem welk alleen wijzigt met de generaties.

Als je budget het toelaat zal ik gewoon voor de HP oplossing gaan, dan heb je goede support, en gemakkelijker te verkrijgen onderdelen. (Want b.v. de HDD brackets zijn al 10 jaar hetzelfde volgens mij ;) )

GlobalServe
12/07/06, 16:39
Wat alvast stukken beter is volgens mij:

-Raidcontrollers
-ILO
-Veel dingen hotswap
-Goede support voor het fashen van de bios van mobo en raid controller via SmartStart CD's
-3 jaar onsite next bussinesday op alle parts

Proxio
12/07/06, 16:41
Uitstekende support heb je ook bij Dell :). Bij Dell heb je ook management cards:

Basic remote managent for the PowerEdge™ 2950 is provided by an embedded IPMI 2.0 Baseboard Management Controller (BMC) For advanced OS independent remote management capabilities, choose the DRAC 5 card below.

D. ter Horst
12/07/06, 16:46
Het 'hot swapable' verhaal gaat niet echt op ;) De nieuwe dell servers hebben ook bijna alles hotswapbable, inclusief fans.

Verder heeft Dell ook management in de vorm van 'BMC'. Veel ervaring heb ik er niet mee, ik weet alleen dat dit net zoiets als ILO van HP is, het remote beheren.

Ik heb niet veel ervaring met HP, wel aardig wat met Dell. Wat ook gezegt is dat de response tijden van Dell laag zijn. Mijn ervaring is anders :) Als bedrijf bel je naar je contact persoon, welke direct een offerte faxed, je ondertekend en terug faxed en de boel is besteld. Voor service is dit net zo, kappotte laptop, komen ze hem dezelfde dag nog ophalen en heb je hem binnen no-time weer terug. Dit is natuurlijk afhankelijk van je SLA :)

Ow ja, ik werk niet voor Dell ;)

Proxio
12/07/06, 16:50
Vanaf welke series? :) 1950 ook al of enkel 2950+?

Ik doel nu op het hot swap verhaal.

Stewie
12/07/06, 16:54
Vanaf welke series? :) 1950 ook al of enkel 2950+?

Ik doel nu op het hot swap verhaal.
Kan je bij oudere series ook nemen, tegen meerprijs dat wel :)
Maar dan is het nog voordeliger dan HP, dus waar praten we over :rolleyes:

D. ter Horst
12/07/06, 16:56
Ik weet zeker dat het met de 2850's zo is, daar gebruiken we er zelf namelijk een 4-tal van.

Alles is modulair; de fans zijn kleine blokjes welke je er in 'klikt'. De PCI sloten is een aparte module welke je er uit kan pakken. Hot-swappable PSU's. Ik geloof zelfs dat je CPU's kan hotswappen maar dat heb ik nooit getest. Naja verder de schijven natuurlijk (SCSI gebruiken we).

dutchlinda
12/07/06, 18:05
Oke ik zie inderdaad dat de meningen verschillen.

Heb nog bij andere sites gekeken. Nu vind ik bijvoorbeel op een ameriikaanse blog dat iLO standaard bij HP zit en dan de "advanced" versie ook nog remote CD/DVD kan mounten en serieele console. Kan dit ook bij de Dell servers met BMC?

Want wat is eigenlijk de bedoeling van iLO, IPMI, BMC als "server beheren" ? Moet ik denken aan een remote console of moet ik denken aan een log filetje met "je fan doet het niet" ? of allebei?

Verder is me nog niet duidelijk waarom HP duurder is als inderdaad de kwaliteit (hotswappable) voor beide goed zijn.

Swiftway-UK
12/07/06, 18:11
Met een aantal; HP modellen kun je CPU, Geheugen, disks, power supplies, fans hotswappen indien je OS het ook support.

dutchlinda
12/07/06, 18:33
Niet om wat maar hoe kan je een CPU "hot swappen" ? ! :S
Moet je dan minstens Dual Draaien of zo? anders kan de server toch niet verder!

Maar goed heb ook begrepen dat HP meer gebruikt wordt voor Bedrijfsservers omdat hun SAN oplossingen beter werken dan Dell. Dus dan wordt een combinatie gemaakt van Storage en Servers.

Kan het trouwens zijn dat HP niet rechtstreeks verkoop dat ze duurder zijn dan Dell? (Omdat er een tussenpersoon zit?)

GlobalServe
12/07/06, 18:38
HP heeft fixed prices.
Een reseller moet die hanteren. Dus de kans ik klein dat die op verschillende plaatsen en met verschillende prijzen verkocht worden.

Het enige waar een prijsverschil zal opzitten als je een server koopt van HP is de support die er word bij geleverd en installatie.

WimVM
12/07/06, 19:15
HP heeft fixed prices.
Een reseller moet die hanteren. Dus de kans ik klein dat die op verschillende plaatsen en met verschillende prijzen verkocht worden.

Het enige waar een prijsverschil zal opzitten als je een server koopt van HP is de support die er word bij geleverd en installatie.

dat is nieuw voor mij hoor... ik werk al jaren met HP en zitten ENORME prijsverschillen op de partners, vooral met volume aankoop en als de presales van HP tussenkomt.

Om even op het topic te reageren. Dell is goedkoop en je krijgt dat dan ook. Zal over het algemeen wel werken, alleen zit er in een HP voor meer R&D en extra's (zoals al beschreven). Dell zal ook snel verblinden met theoretische verhaaltjes (als eerste de P4, alleen ondersteund de helft van je componenten de functionaliteit niet. HP heeft braaf gewacht...). Neem eens een server van dell en hp en kijk er naar, zelfs dan moet je al opvallen dat een HP ZICHTBAAR steviger gebouwd is. Doe het dan open en kijk nog eens,...
MIJN besluit: entry level, no budget, koop Dell. Redunancy, critical applications ga dan voor HP.

Proxio
12/07/06, 19:33
MIJN besluit: entry level, no budget, koop Dell. Redunancy, critical applications ga dan voor HP.

Dat is onzin imo, maar goed ik ben blij dat je er MIJN besluit voor zet ;).

crazycoder
12/07/06, 19:33
HP heeft fixed prices.
Een reseller moet die hanteren. Dus de kans ik klein dat die op verschillende plaatsen en met verschillende prijzen verkocht worden.

Vertikale prijsbinding? No way. Dat is in Nederland slechts in enkele branches toegestaan, in ieder geval niet voor hardware.

GlobalServe
12/07/06, 19:35
Juist hetzelfde is van toepassing bij Apple...

crazycoder
12/07/06, 19:47
Kan het trouwens zijn dat HP niet rechtstreeks verkoop dat ze duurder zijn dan Dell? (Omdat er een tussenpersoon zit?)
Natuurlijk. En omdat die dure tussenhandel er niet tussen zit berekenen ze altijd iets van eur 90 bezorgingskosten per pc/server..

Overigens.. je kan tegenwoordig soms ook via wederverkopers dell bestellen.

Swiftway-UK
12/07/06, 20:30
CPU kun je idd alleen hotswappen als je twee of meer CPU's hebt in je server, wij werken veel met servers met 4 of 8 CPU's

Ook je OS moet het ondersteunen.

bami82
13/07/06, 08:42
Dell servers zijn uiterst stabiel. We hebben 110 dell servers draaien, allemaal dual (dualcore) xeon, zijn in al die tijd maar 2 problemen geweest, beide keren was het een harddisk (dat kan gewoon gebeuren, harddisks zijn het meest kwetsbaar in een server). Harddisk was snel vervangen door de onsite support. Verder nog nooit een technisch mankement oid meegemaakt.

Nou laat dat in al die tijd maar achter wegen, zo lang bestaat xeon dual core nog niet. Kan me herinneren 10 dell pc's gekocht te hebben en binnen 3 jaar alle HD's kapot (Waren IBM disks zegt genoeg denk ik). Maar ja dat ligt niet echt aan dell en kan gebeuren.

In mijn ogen is HP ook van betere kwaliteit dan dell en hangt het er gewoon van af wat je zoekt, zoek je high availability neem HP, SUN of IBM. Indien budget het belangrijkste is neem een dell of zelfbouw uiteraard.

M25
13/07/06, 11:04
Het grappige is dat mensen die bij Dell werken over dell zeggen dat je beter wat anders kan nemen.
Dat doen HP medewerkers minder, althans ik heb ze er nog niet over gehoord.

Als ik door het datacenter loop en een zie hoeveel dells er in storing hangen dan vraag ik me wel eens af waarom er toch zo veel bedrijven gebruik van maken.
Is dit marketing? Zelfde verhaal als M$???

Stewie
13/07/06, 11:50
Verhaal uit de praktijk dan maar: Laatst hebben wij een korte airco storing gehad waardoor de temperatuur opliep in de serverruimte. Waar de Dells zonder problemen onder hoge load (!) hun werk deden, viel er minstens één van de HP's uit (redelijk nieuw model nog wel!).

Passie
13/07/06, 11:58
We werken al 5 jaar enkel met Dell app. nog nooit problemen gehad, enkel een cpu die stuk is gegaan. Met een goed support contract binnen enkele uren opgelost! Die DRAC kaarten van Dell zijn geweldig, je kunt dan ook je CD remote mounten en / of powerswitchen. Ik denk persoonlijk dat het een kwestie van smaak is, en je niet echt kunt zeggen welk merk beter is dan de andere. We hebben ook ervaring met HP maar ook hier niets dan lof. Geloof ook dat het qua prijs elkaar weinig ontloopt.

@M25, hoe zie je dan dat er iets in storing hangt bij een Dell server, door het oranje lampje dat knippert. 9 van de 10 keer zijn dit dells met redundant power, waarvan 1 voeding niet is aangesloten, of is losgetrokken. Nogmaals, ik denk dat iemand die alleen maar met HP werkt, lyrisch is over HP en iemand die alleen maar met Dell werkt zo over Dell praat! Persoonlijk denk ik echt dat het niet uitmaakt wat je neemt!

Swiftway-UK
13/07/06, 12:39
Wij kopen en verkopen ook veel tweedehands servers, enkele honderden per maand en hebben ruim 1200 servers op voorraad, van alle servers die binnenkomen moet er vaak het meeste werk verricht worden aan de Dell machines, de HPs is vaak kwestie van keer doorblazen voor stof en alles is prima.

Ik zeg niet dat een HP nooit stukgaat, maar met Dell machines is er veel vaker een probleem.

GrafiX
13/07/06, 13:20
Allereerst, iLO van HP is geniaal. Met de DELL variant heb ik geen ervaring.

Heb ca. 2 jaren geleden een partij nieuwe HP DL380R03's opgekocht. Dit naar alle tevredenheid. De support was subliem, mede omdat dit door ondermeer Getronics wordt opgepakt.
Circa een jaar geleden heb ik DELL machines gekocht om deze uit te proberen. Ik had qua support een nare smaak in mijn mond ivm. een support issue van een laptop die enkele jaren verre van vlekkeloos is gelopen - en uiteraard de vele verhalen op Internet dat support van DELL slecht(er) zou zijn.

Van de DELL machines die we sinds een jaar in gebruik hebben ( enkele 10-tallen ) heb ik gelukkig slechts 1 maal gebruik moeten maken van de support. Tot volle verassing wordt ook de support van DELL nu door oa. Getronics gedaan, en voldeed deze aan exact dezelfde positieve eisen/wensen als de support die ik van HP gewend was. DELL heeft ook aangegeven de support sinds enige tijd hoger in het vaandel te dragen, en ik heb zodoende niets (meer!) aan te merken op de TOP support van DELL.

Domenico
13/07/06, 13:40
Als ik door het datacenter loop en een zie hoeveel dells er in storing hangen dan vraag ik me wel eens af waarom er toch zo veel bedrijven gebruik van maken.

Je weet ook hoeveel DELL's er in omloop zijn?

Glenn
13/07/06, 13:52
Je weet ook hoeveel DELL's er in omloop zijn?
Je haalt de woorden uit m'n mond...

Bedrijf waar ik voor werk bestelt nu alles bij Dell. Ook een zeer grote klant waar wij het systeembeheer voor doen gaat dit jaar volledig over op Dell. Bij ons in het rack hangt één HP server van een coloklant. We hebben daar vaker remote hands moeten aanbieden dan bij onze servers :)

Blizt
13/07/06, 14:15
Zou één en ander ook niet te maken hebben met hoe er met servers wordt omgegaan? Met name de mensen die 'budget'-servers kopen gaan misschien ook minder goed om met de server zelf, wat sneller zorgt voor storingen...

Glenn
13/07/06, 14:25
Zou één en ander ook niet te maken hebben met hoe er met servers wordt omgegaan? Met name de mensen die 'budget'-servers kopen gaan misschien ook minder goed om met de server zelf, wat sneller zorgt voor storingen...
Ehm, server staat in een rack bij Redbus en draait daar 24/7. Hoe kan je er dan minder goed mee omgaan?

Domenico
13/07/06, 14:28
Zou één en ander ook niet te maken hebben met hoe er met servers wordt omgegaan? Met name de mensen die 'budget'-servers kopen gaan misschien ook minder goed om met de server zelf, wat sneller zorgt voor storingen...

Ik vind niet dat een DELL server onder het kopje 'budget' moet vallen. Jij wel?

leonleon
13/07/06, 15:24
Ik heb net de switch gemaakt van HP naar Dell. Voor het volume dat wij nodig hebben besparen we zo'n 30%. Dit had met name te maken met desktops.
Ik moet wel zeggen dat ik het prettig vind dat ik bij HP kan kiezen uit verschillende wederverkopers, terwijl ik bij Dell steeds direct zit, bij een enkele verkoper. Ik merk dat de concurentie de HP wederverkopers scherp houdt. Ik krijg goede adviezen, en verkopers lopen harder dan de man bij dell.
Wanneer ik een advies voor een ingewikkelde setup nodig heb, lastige clusters met losse storage oid, dan krijg ik altijd kloppende antwoorden bij hp en is het lastiger de juiste persoon bij dell aan de telefoon te krijgen.
Eerlijk gezegd zie ik voor servers zelf geen grote verschillen, en ook de reparatieservice ontloopt elkaar niet.

dutchlinda
13/07/06, 17:33
Nou ik denk dat het ergens wel een kwestie van gevoel en eigen voorkeur is. Zoals ik hier zie hebben mensen die Dell servers hebben natuurlijk voorkeur voor Dell en vinden het beter. Maar zeg nou eerlijk. Als een HP en Dell server PRECIES dezelfde prijs zou zijn met dezelfe CPU, Geheugen, en HDD.... zouden jullie dan niet voor HP kiezen? (eerlijk!)

Ben vandaag toevallig weer bij een andere klant geweest en zag ALLEEN maar HP's staan in de serverruimte. Desktops... Dell.... nou .... derde klant in twee weken waar ik dit meemaak.

Het gaat hier om bedrijven waar zeer kritische applicaties draaien (gemeentes, politie etc).

Dus ik merk echt dat de serieusere bedrijven met kritische applicaties HP gebruiken voor hun server park...

Proxio
13/07/06, 17:38
Er zijn ook genoeg grote bedrijven welke geheel op Dell draaien :).

Glenn
13/07/06, 18:16
Nou ik denk dat het ergens wel een kwestie van gevoel en eigen voorkeur is. Zoals ik hier zie hebben mensen die Dell servers hebben natuurlijk voorkeur voor Dell en vinden het beter. Maar zeg nou eerlijk. Als een HP en Dell server PRECIES dezelfde prijs zou zijn met dezelfe CPU, Geheugen, en HDD.... zouden jullie dan niet voor HP kiezen? (eerlijk!)

Stel dat Sweex gratis servers zou gaan leveren, zou je dan niet voor Sweex kiezen (eerlijk!)? Met alle respect, maar je vraagstelling slaat niet echt ergens op. Je kiest voor een product n.a.v. de kwaliteit, support én prijs. Als je HP en Dell samentrekt op één prijs dan zou ik voor Dell kiezen, omdat we daar goede ervaringen mee hebben en met HP geen ervaring (behalve die coloklant dan).


Ben vandaag toevallig weer bij een andere klant geweest en zag ALLEEN maar HP's staan in de serverruimte. Desktops... Dell.... nou .... derde klant in twee weken waar ik dit meemaak.

Het gaat hier om bedrijven waar zeer kritische applicaties draaien (gemeentes, politie etc).

Dus ik merk echt dat de serieusere bedrijven met kritische applicaties HP gebruiken voor hun server park...
Dus ik werk niet bij een 'serieus' bedrijf? Waar wil je heen met dit topic of werk je voor HP? ;)

Wij draaien kritische diensten (alles is bij ons kritisch) op Dell en dat gaat prima.

TotallyHosted
15/07/06, 13:10
Hier ook erg goede ervaringen met Dell, en GEEN ervaringen met HP. Dell is op het moment zich erg aan het richten op de server-markt, dus als je een grote bestelling wilt plaatsen moet je zeker contact opnemen met hun sales-afdeling. Grote kans dat je echt een megakorting kunt krijgen op de prijzen op de site.

Swiftway-UK
15/07/06, 14:40
Klopt helemaal, Dell geeft vaak fikse kortingen op de site prijzen, ik heb het al gehoord vanaf afname van drie servers tegelijk (rond 33% is goed mogelijk)

Showeb
16/07/06, 01:41
De keuze tussen HP en Dell is snel gemaakt door mij.
Met HP zal je iets duurder uitkomen met Dell. Maar zo'n server schrijf je meestal af in 3 tot 4 jaar. Als je het prijsverschil dan even bekijkt stelt het niks voor.

Wat mij erg opvalt is dat wanneer er voor enterprise oplossingen gekozen moeten worden Dell nooit in het rijtje genoemd word, het blijft bij een gevecht tussen HP, IBM en SUN. Deze hebben vergelijkbare producten waar dell niet aan kan tippen.

Ik heb in de afgelopen 10 jaar het meest gewerkt met Compaq en HP en ben nooit teleurgesteld geweest.
Standaard garantie zoals hier ergens eerder aangegeven is niet next business day, maar 5 dagen. Echter leert de praktijk mij dat er dezelfde dag of de volgende dag al een monteur bij je op de stoep staat of een koerier met onderdelen, afhankelijk van de keuze die je hebt gemaakt, Als je het defecte onderdeel zelf wilt vervangen sturen ze dat dus per koerier toe.
Het defecte onderdeel doe je weer netjes in de doos, je belt de koerier en deze word weer bij je opgehaald.

De wat duurdere enterprise producten worden direct door HP gemonitored. Als er iets mis is met bijv. je hardware krijg je een belletjes en geven ze aan dat er al een monteur onderweg is :)

Daarentegen vind ik IBM ook erg kwalitatief maar betreft uiterlijk erg lelijk.
Daarnaast heeft IBM een aantal dingen waar ik mijzelf aan irriteer. Bijvoorbeeld, er begint al een oranje lampje te knipperen wanneer de logfile van het management board voor 75% vol is, je kan nergens achterhalen waarom het oranje lampje flikkert en als je de ervaring niet heb blijf je maar zoeken naar fouten.

Dell vind ik meer een Budget product naast HP en IBM. Er zijn kortingen te bedwingen tot zelfs boven de 50% bij aanschaf, dan heb ik het over wanneer je een paar duizend desktops en laptops afneemt. (heb dit zelf meegemaakt), tevens is dit afhankelijk van het type product).
De responcetijd bij support en de kwaliteit van het support personeel laat wat steken achter.
Een voorbeeld: een bedrijf heeft xxxx werkplekken met Dell desktops/laptops. Zodra er een storing is en je belt met Dell vragen ze naar het error nummer, of je zelf al opgezocht hebt wat dit inhoud, of je zelf de mogelijke oplossingen hebt geprobeerd enz. Als je aangeeft dat je dit niet hebt gedaan word er geen monteur gestuurd. Erg vervelend als bedrijf waar er dagelijks hardware uitval is.

Een van de belangrijkste dingen die hier niet genoemd worden is het management software.
Naar mijn mening loopt HP betreft management en software 5 jaar vooruit op zijn concurrenten. Tevens is de management software gebruiksvriendelijker dan die van zijn concurrenten.
HP verstrekt gratis HP Systems Insight Manager om je servers mee te monitoren via SNMP. Hiermee kan je niet alleen de hardware maar ook de software en de system performance mee monitoren.
Zeer super en onmisbaar product.
Daarnaast zijn firmware maintenance CD's erg makkelijk: Booten van CD en alle componenten worden geupdated zoals de firmware van je bios, harde schijven, ILO Board, netwerk kaart, raid controllers enz enz.
Hetzelfde geld natuurlijk ook met je Smartstart CD's, hiermee kan je alle drivers updaten op OS niveau.

Het is hier al eerder genoemd maar de ILO is tevens een onmisbaar produkt en vervangt tevens je KVM over IP switch. Alleen even een advanced licentie erbij nemen wanneer je OS grafisch is. Ditzelfde geld ook als je de virtual media functie wilt gebruiken.

Voor diegenen die een ILO willen zien of uittesten heb ik een demo accountje voor:
http:// 8 5 - 1 2 - 3 0 - 1 3 9
user: d e m o
pass: d e m o p a s s

Phu
16/07/06, 06:34
Ik heb in de afgelopen 10 jaar het meest gewerkt met Compaq en HP en ben nooit teleurgesteld geweest.
Standaard garantie zoals hier ergens eerder aangegeven is niet next business day, maar 5 dagen. Echter leert de praktijk mij dat er dezelfde dag of de volgende dag al een monteur bij je op de stoep staat of een koerier met onderdelen, afhankelijk van de keuze die je hebt gemaakt, Als je het defecte onderdeel zelf wilt vervangen sturen ze dat dus per koerier toe.
Het defecte onderdeel doe je weer netjes in de doos, je belt de koerier en deze word weer bij je opgehaald.

Een voorbeeld: een bedrijf heeft xxxx werkplekken met Dell desktops/laptops. Zodra er een storing is en je belt met Dell vragen ze naar het error nummer, of je zelf al opgezocht hebt wat dit inhoud, of je zelf de mogelijke oplossingen hebt geprobeerd enz. Als je aangeeft dat je dit niet hebt gedaan word er geen monteur gestuurd. Erg vervelend als bedrijf waar er dagelijks hardware uitval is.


bovenstaande is niet altijd waar, het bedrijf (scholen gemeenschap) waar ik hiervoor gewerkt heb had dell poweredge servers
en sla contract was NBD maar vaak waren ze na telefonisch contact en meldig binnen enkele minuten tot uren al voor het pand.
Hardware support werd gewoon via UNISYS afgehandeld.

ook al hadden we vaak niet de error code, bijvoorbeeld machine die dood was :) of omdat we geen zin hadden te lang aan de phone te zitten.
zeiden we dat de server niets deed namen ze alles spare mee

1x gehad dat de PERC vreemd deed hadden ze maar de hele server vervangen
binnen 2 uur tijd van telefoontje tot vervangen en overzetten hdd tot online

schijven werden via courier verzonden en oude werd mee terug genomen na een belletje fans en moederborden en dergelijke werden vakkundig door een vaste persoon van unisys gedemonteerd en vervangen door een nieuwe exemplaar

Serverpark bestond uit
8x 2850 2u bakken (tot op heden nooit problemen mee gehad)
4x 2650 2u bakken (1 server had 3x problemen met de PERC
1e PERC defect
2e rotte firmware en werkte niet met NOVEL)
3e keer was het MOBO defect
na de 3e keer had dell besloten de complete server te vervangen
1x powerconnect 1gbit switch (OEM van DLINK volgens mij)
2x DELL apc (APC OEM)

dus over dell ben ik redelijk te spreken

Compaq:

de vorige servers waren proliants in dit park oudere bakken maar zeer over te spreken van p2 tot pentium III xeon met dual en quad processoren

alleen als je de prijzen naast elkaar zet koop je eerder dell omdat je een prijs verschil van 5000 euro snel gemaakt hebt bij 10 kasten

qua support loopt alles even goed vind ik (PERSOONLIJK)

Apoc
16/07/06, 18:21
De reden dat veel hosters gebruik van Dell maken, is vooral dat Dell veel richt op leasing.

jantje.vlaam
16/07/06, 22:33
Je weet ook hoeveel DELL's er in omloop zijn?


HP is op servergebied nog steeds marktleider in NL. Wereldwijd gezien is IBM de grootste serverleverancier. Zelfs Fujitsu Siemens verkoopt nog meer servers dan Dell. (automatiseringsgids).

Verder stond er afgelopen week in de automatiseringsgids een enquete gehouden onder een paar honderd eindgebruikers. De service van Dell kwam er hier erg slecht uit. Bij IBM en HP het beste.

Gezien je keuze voor of Dell of HP, dan zou ik HP kiezen.

Ga in dat datacenter maar eens aan de achterkant van een "Dell" rack staan. Het eerste dat je opvalt is dat de 1U server vaak doorbuigen en het tweede wat opvalt is dat je dorst krijgt. Dell servers verstoken meer energie dan andere merken. Ook de nieuwe generatie Woodcrest servers hebben hier last van. Intel heeft hun probleem verschoven van de CPU naar de chipset en het geheugen.

Advies. HP Opteron servers.

Ga je veel standaardiseren, neem dan Supermicro en leg wat spare in je rack (1 voeding en een schijf). Dit bespaard je nog een hoop geld en Supermicro is goed, vergelijkbaar met HP. Garantie van HP is overigens beter, maar daar betaal je dan ook voor.

dutchlinda
17/07/06, 11:14
Dus ik werk niet bij een 'serieus' bedrijf? Waar wil je heen met dit topic of werk je voor HP? ;)

Wij draaien kritische diensten (alles is bij ons kritisch) op Dell en dat gaat prima.

Beste Glenn,

Niet te snel op je teentjes getrapt zijn. Ik werk NIET voor Dell maar wel voor een bedrijf waar ik heel vaak met inventarisatie te maken heb van het hele IT gebeuren om een concreet ondersteunings SLA te kunnen aanbieden.

In deze positie ga ik heel vaak naar klanten in het trend van Algemene Rekenkamer, AIVD, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Politiekorpsen, Nederlands Forensisch Instituut e.d.

Persoonlijk vind ik deze servers toch een hogere prioriteit hebben dan de lokale supermarkt, een fastfood keten, een bierbrowerij en de persoonlijke sites die door veel hosters gehost worden (die ook deel uitmaken van de klantenbestand trouwens). Dus kwa "kritischer" denk ik wel dat ze dat zijn.

Bij de bovengenoemde "kritischer" klanten kom ik in 75% van de gevallen HP hardware tegen in de serverruimtes. Samen met IBM en SUN en dan heel beperkt Dell kwantiteit. Storage wordt in 90% van de gevallen door HP gedaan heb ik gemerkt.

Echter omdat ik ZELF Dell servers heb gezien en van mening was dat ze ook van goede kwaliteit was vroeg ik me af WAAROM men extra betaald voor HP servers (gezien het feit dat ik ook de financien zie van deze bedrijven mbt server aanschaf. En ze kiezen NIET altijd voor goedkoper HP leverancier!)

Daarom ben ik met de topic begonnen. Wellicht dat ik ook Dell kan aanraden aan de klanten en ze een aantal duizend euro kan besparen. Echter moet ik wel goede argumenten hiervoor hebben. En niet alleen "gevoel" ;)

bami82
17/07/06, 13:52
Storage wordt in 90% van de gevallen door HP gedaan heb ik gemerkt.

Hey hey, wellicht gaat dat veranderen met de nieuwe Sun Fire X4500 ;-)

AlexanderOnline
19/07/06, 12:10
Voor diegenen die een ILO willen zien of uittesten heb ik een demo accountje voor:
http:// 8 5 - 1 2 - 3 0 - 1 3 9
user: d e m o
pass: d e m o p a s s
Bedankt, erg leuk om een keer te zien hoe dat nou werkt! Mooi spul zeg!

GlobalServe
19/07/06, 12:26
Is dit een live server ?
Produktie ?

Ik zou dan toch maar die remote console uitzetten ...

InterXS - Rick
19/07/06, 13:52
Wij doen sinds kort ook zaken met Dell en hebben een uitstekende ervaring: zowel met hun producten als met hun service!

Keenondots
19/07/06, 16:30
Is dit een live server ?
Produktie ?

Ik zou dan toch maar die remote console uitzetten ...

Hopelijk heeft hij minstens Ctrl-alt-del in zijn /etc/inittab uitgezet of is het een spare server.

iLO is vrijwel gelijk aan de Dell DRAC4 kaart zo te zien, behalve het logo dan.

Showeb
19/07/06, 16:41
Is dit een live server ?
Produktie ?

Ik zou dan toch maar die remote console uitzetten ...

Je dacht toch niet dat ik een live server hier even gedeeltelijk bloot stel? :)

Het betreft een online spare server. Heb bepaalde ILO functionaliteiten aan en anderen weer uit staan.

Edit: Ik zie dat zommigen er al aardig gebruik hebben gemaakt, server resets enz... :)

GlobalServe
19/07/06, 18:26
Daarmee dat ik het afvroeg...

BTW: Zou in uw init de CRTL-ALT-DEL uitzetten ...
Vind het niet echt net als dat zo standaard staat op een linux server.

Showeb
25/07/06, 15:54
Ik neem aan dat diegenen die een ILO wilden testen dit onderhand gedaan hebbeb. bij deze word het demo account disabled.

GlobalServe
31/07/06, 13:32
Lol, en het is terug gebeurt....
http://tweakers.net/nieuws/43711/

Stel je voor dat dit met servers in een DC gebeurt.

PS: Ze hebben ook een remote reboot systeemke...
http://video.google.com/videoplay?docid=2693154430071088233&hl=en

crazycoder
31/07/06, 13:51
Lol, en het is terug gebeurt....
http://tweakers.net/nieuws/43711/

Stel je voor dat dit met servers in een DC gebeurt.

Dan weten we gelijk of al die early smoke detection verhalen waar zijn of niet.. we weten dan ook gelijk of het water wat dan zo vrolijk rond wordt gesproeid (al dan niet als nevel) echt niet schadelijk is voor de andere servers.

roelp
31/07/06, 14:27
Dan weten we gelijk of al die early smoke detection verhalen waar zijn of niet.. we weten dan ook gelijk of het water wat dan zo vrolijk rond wordt gesproeid (al dan niet als nevel) echt niet schadelijk is voor de andere servers.

water in een datacenter? Laatste keer dat ik daar was, zag ik toch een gasblusinstallatie

JayvD
31/07/06, 20:28
Lol, en het is terug gebeurt....
http://tweakers.net/nieuws/43711/

De lithiumcell was ontploft, wat heeft dit te maken met een server?

De batterij is tegenwoordig nog crap komt wel verbetering in.

swedendedicated
31/07/06, 21:40
Oh die reboot :D ownage :P even met een mobieltje naar dc gaan en servers rebooten :D welke telefoon is dat? En wat is de functie van die zwarte voor de dell? Wil wel weten hoe ze dat doen.

my816797
07/08/06, 14:38
Bij klanten ben ik zowel HP als DELL tegen gekomen, en de support van HP vond ik sneller en daadkrachtiger. Verder vind ik alles bij HP gewoon degelijker in elkaar zitten.

ensermo
07/08/06, 16:34
Ik heb laatst een artikel gelezen in de automatiseringsgids waar HP duidelijk beter scoorde bij een onderzoek bij de groote Amerikaanse bedrijven. De top 4 was IBM, HP, SUN en daarna Dell.

Volgens het artikel waren bedrijven zeer ontevreden met Dell omdat ze hun afspraken niet nakwamen. De kwaliteit van de machines zelf was ok te noemen.

Ik kan het nu niet vinden maar was volgens mij van Juni.
Zelf gebruiken we HP en we zijn zeer tevreden ermee.

Ryan Kalkhoven
07/08/06, 16:43
Via google kwam ik dit artikel tegen. Ik was even nieuwsgierig na jouw stukje vandaar dat ik het heb opgezocht.

http://66.249.93.104/search?q=cache:hAWpPLmKK3UJ:www.automatiseringsgid s.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp%3Fdi%3D218300+automatiserin gsgids+juni+hp+dell+ibm&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=1