PDA

Bekijk Volledige Versie : stroom verbruik



Geoschmucker
10/07/06, 20:51
Overal lees je bij colo a krijg je zoveel Amp en bij colo b krijg je zoveel Amp.

Maar goed hoeveel amp trekt nu een gemiddeld 19inch rack wat gewoon normaal gevuld zit met 1 en 2u bakken?

JayvD
10/07/06, 21:00
Reken uit:
1U dual xeon = 1.5amp
1U dual opteron = 1.0amp
(neem dit als voorbeeld spam me aub niet dood aan feit dat het niet altijd klopt)
Dat maal hoogte en je hebt het :)
46U
2U > switches
44U aan servers, 44*1.5 of 1.0 = 66 amps of 44 amps

smurf
10/07/06, 21:03
WIj zitten aan gemiddeld 0,4 A per unit. Mix van PIV en dual xeons.

Geoffrey
10/07/06, 21:16
Overal lees je bij colo a krijg je zoveel Amp en bij colo b krijg je zoveel Amp.

Maar goed hoeveel amp trekt nu een gemiddeld 19inch rack wat gewoon normaal gevuld zit met 1 en 2u bakken?

Dit hangt af van server tot server en vooral of het een AMD of een Intel is. Intel servers trekken meer stroom dan de AMD's. Gemiddeld rekenen ook wij net zoals Smurf al zei 0,4 ampére per server.

Paulewk
10/07/06, 21:24
blijkbaar heeft nog niemand hier gehoord van Xeon LV's die ZEER goed presteren per watt.

Alleen zoals logisch, zuinig = duur.

crazycoder
10/07/06, 21:33
Veel meer dan een indicatie kan je niet als antwoord geven..


blijkbaar heeft nog niemand hier gehoord van Xeon LV's die ZEER goed presteren per watt.

Alleen zoals logisch, zuinig = duur.
Kan zijn, maar ik krijg momenteel aanbiedingen binnen van partijen die stroom apart berekenen op basis van nacalculatie.

Je zal de cijfers naast elkaar moeten leggen om te zien of het op een termijn van 3 jaar uit kan.

eweka
10/07/06, 22:15
Reken maar even mee.

Xeon LV = 31 watt.
Andere Xeons etc = +/- 130 watt

Kortom een besparing van 0.5 AMP per processor voor de Xeons

Uitgaand van een maandelijkse prijs van 25 euro per AMP ( en dat is aan de lage kant ) , bespaar je dus rond de 12,50 euro per maand per processor.

Over een periode van 36 maanden spaar je dus 450 euro uit aan niet verbruikte stroom.

Daarnaast kan je die niet verbruikte stroom ook weer inzetten voor andere doeleinden of klanten ! ....

smurf
10/07/06, 22:44
Ons materiaal is aangekocht in een periode waar we ons geen zorgen moesten maken over stroomverbruik. Die dingetjes zijn ook nog niet zo lang op de markt denk ik.

eMiz0r
10/07/06, 23:11
Reken maar even mee.

Xeon LV = 31 watt.
Andere Xeons etc = +/- 130 watt

Kortom een besparing van 0.5 AMP per processor voor de Xeons

Uitgaand van een maandelijkse prijs van 25 euro per AMP ( en dat is aan de lage kant ) , bespaar je dus rond de 12,50 euro per maand per processor.

Over een periode van 36 maanden spaar je dus 450 euro uit aan niet verbruikte stroom.

Daarnaast kan je die niet verbruikte stroom ook weer inzetten voor andere doeleinden of klanten ! ....

Das ook niet zo'n moeilijke berekening. Je vergeet de (hogere) aanschafkosten van die server, lijkt me niet geheel onbelangrijk :)

crazycoder
10/07/06, 23:39
Das ook niet zo'n moeilijke berekening. Je vergeet de (hogere) aanschafkosten van die server, lijkt me niet geheel onbelangrijk :)
Als ik het goed zie een meerprijs van ca eur 500. Dan gaat er van het verminderde stroomverbruik niet zo gek veel over blijven :(

Er vanuit gaande dat de prijzen voor stroom zullen stijgen hoeft het helemaal geen vreemde zet te zijn om er een aantal van aan te schaffen.. Nu is misschien nog te vroeg, zodra de prijs wat gezakt is kunnen ze beslist aantrekkelijk worden.

eweka
11/07/06, 01:01
Ik denk dat je hier eens naar moet kijken

http://www.supermicro.nl/products/system/1U/6014/SYS-6014L-M4.cfm

en

http://www.asaservers.com/product.asp?pf_id=ASA-6014L-M4

Valt reuze mee dus

MikeN
11/07/06, 01:50
Mja, en dan heb je de processoren nog nodig natuurlijk ;)

MediaServe
11/07/06, 02:55
Xeon LV = 31 watt.
Andere Xeons etc = +/- 130 watt

Kortom een besparing van 0.5 AMP per processor voor de XeonsVolgens mij draait de processor niet op 220 volt hoor.

Paul Z.
11/07/06, 06:26
Nee, de CPU draait niet op 220V. Maar er gaat wel 100W per CPU minder gebruikt worden. En dat is op 220V pak hem beet een halve Amp. (Dan ga je er nog vanuit dat je voeding een rendement heeft van 100% wat dus niet waar is...)
Maar aan de andere kant, dat is wel allemaal gemeten bij volle belasting.
Mijn servers met 4 SATA schijven + P4D 930 erin trekken op 220V niveau een 0.6 - 0.7A afhankelijk van de belasting. Dit heb ik dus nagemeten omdat ik met dezelfde vraag zat als de TS....

almar
11/07/06, 09:18
Just 4 the record. Het gebruikte voltage in Nederland is 230 V.

Paul Z.
11/07/06, 16:34
220V of 230V maakt in dit geval niets uit. Trouwens als je voor de officiele spanning gaat, dan moet je uitgaan van 240V. Want de spanning wordt naar dat niveau gebracht. Nu zit je op >230V, maar in een paar jaar tijd is dat echt 240V, en moet al je apparatuur er wel tegen kunnen.
Maar iedereen weet wanneer er over 220V wordt gepraat dat we het over de netspanning hebben, en of dat nu 220V of 230V of zelfs 240V is, dat maakt allemaal niet uit.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag; Wat mij verbaast is dat in sommige datacenters inderdaad 42U vol zit met 1U pizza dozen. Dat is een aardige hoeveelheid vermogen die daar in gaat. (Zeg dat het zo'n 5kW is in totaal in een 42U rack). Al dat vermogen wordt omgezet in warmte. Als er nu 5 van die rekken naast elkaar staan.... En dat moet je AC wel aankunnen....

Swiftway-UK
11/07/06, 16:44
Daarom kun je in de meeste DCs dit ook niet doen, 40 x 1U server in een rack neemt gewoon teveel stroom. Rack space is nog nooit zo goedkoop geweest in Nederland (dit gaat langzaam aan ook veranderen, maar meer vanwege stroom en minder competitie) dus kunnen partijen ook prima investeren in 2U en zelfs 3 of 4U servers.

MediaServe
11/07/06, 17:24
Thomas stopt een multimeter in het stopcontact.. leest uit.. 223 volt :)

Ik heb trouwens geen idee hoe het werkt met wattage van een processor ofzo. Ik weet alleen dat het wattage gedeeld door de spanning gelijk is aan het aantal Ampères. Dus 100 Watt bij 230 Volt is 0,43 Ampère.

Paul Z.
11/07/06, 17:33
Thomas stopt een multimeter in het stopcontact.. leest uit.. 223 volt :)
Steekt Thomas misschien zijn multimeter in een stopcontact wat van een UPS afkomt? Want dan meet Thomas niet echt de netspanning....

Glenn
11/07/06, 17:39
Bij bepaalde klanten hebben wij een UPS staan die het inkomende voltage bijhoudt. Dit wisselt tussen de 235 (vooral 's nachts) en de 210 volt (overdag). Wat jij doet MediaServe is een momentopname.