PDA

Bekijk Volledige Versie : kopieren algemene voorwaarden



almar
09/07/06, 16:10
Zojuist komen we erachter dat onze algemene voorwaarden gekopieerd zijn door een andere organisatie. Vermoedelijk een zolderkamer/scholierbedrijf. Onze algemene voorwaarden zijn letterlijk overgenomen en onze bedrijfsnaam (Makeweb) gewoon vervangen.

In de documenteigenschappen staat zelfs nog Algemene voorwaarden Makeweb.

Heeft iemand suggesties over de te bewandelen route? Deze voorwaarden hebben ons veel geld gekost. Om die reden alleen al vind ik het kopieren niet acceptabel.

crazycoder
09/07/06, 16:17
Contact opnemen dat ze het onmiddelijk verwijderen en/of advocaat inschakelen.

Geoffrey
09/07/06, 16:35
Als de algemene voorwaarden jullie geld gekost hebben en je kan aantonen dat ze voor jullie zijn opgesteld en je niet wil dat een ander bedrijf / persoon er gebruik van maakt dan raad ik je aan eerst een aangetekende brief naar de persoon / bedrijf in kwestie te sturen. Indien hier geen reactie op komt kan je aan je advocaat vragen een brief te sturen met vermelding naar de verstuurde aangetekende zending.

Als het zoals je zelf zegt een zolderkamerbedrijfje of wat dan ook is dan zal een aangetekende zending meestal wel volstaan.

hires
09/07/06, 16:48
Ja, ik zou ook eerst contact opnemen met betreffende persoon/bedrijf en aangeven dat je met deze gang van zaken niet akkoord gaat. Niemand mag zonder jouw toestemming deze AV gebruiken, dus je staat gewoon in je recht. Een aangetekende brief geeft ook zekerheid dat het bedrijf de brief krijgt, tenminste.. dat is dan als de adresgegevens kloppen ;), maar daat niet alleen, je staat dan ook weer sterker in een eventueel daaruit volgende rechtszaak (voor het geval ze niet reageren).

WebXtrA-Rámon
09/07/06, 17:05
Gewoon contact met ze opnemen.
Veder kun je weinig doen.

Mensen hier roepen maar al te graag "Stuur er een advocaat op af" of "Rechtzaak".
Wanneer je een juridische verzekering hebt of adviseur, dan kan deze een leuke brief opstellen.

Wanneer dat niet helpt dan zul je een kosten/baten analyse moeten maken en al snel zul je er achter komen dat het je enkel geld kost.

Overigens zijn AV's meestal standaard documenten. Hoe zou je willen bewijzen dat je AV enkel en alleen voor jou gemaakt zijn en dat de gene die de AV voor je heeft gemaakt deze niet zou mogen aanbieden aan anderen.
En is dat het geval dan zijn er waarschijnlijk nog steeds stukken in de AV die je ook in andere AV's terug vind.

systemdeveloper
09/07/06, 17:14
Gewoon contact met ze opnemen.
Veder kun je weinig doen.

Wanneer dat niet helpt dan zul je een kosten/baten analyse moeten maken en al snel zul je er achter komen dat het je enkel geld kost.

Overigens zijn AV's meestal standaard documenten. Hoe zou je willen bewijzen dat je AV enkel en alleen voor jou gemaakt zijn en dat de gene die de AV voor je heeft gemaakt deze niet zou mogen aanbieden aan anderen.
En is dat het geval dan zijn er waarschijnlijk nog steeds stukken in de AV die je ook in andere AV's terug vind.
Dat klopt. Soms moet je zelfs stukken precies overnemen van leveranciers, maar dat terzijde. Het feit dat je betaalt voor je AV is je eigen keus. Hierdoor verzeker je jezelf ervan dat ze goed worden opgesteld en dat ze overeenstemmen met je bedrijfsbeleid. Dat heb je niet als je ze van een ander bedrijf ript. Je kunt ook trots zijn dat andere bedrijven volgens jouw av willen werken :)

Zolang de av geen referentie meer naar jouw bedrijf heeft, zou ik me er niet al te druk over maken.

John

Technotop
09/07/06, 17:41
Dat klopt. Soms moet je zelfs stukken precies overnemen van leveranciers, maar dat terzijde. Het feit dat je betaalt voor je AV is je eigen keus. Hierdoor verzeker je jezelf ervan dat ze goed worden opgesteld en dat ze overeenstemmen met je bedrijfsbeleid. Dat heb je niet als je ze van een ander bedrijf ript. Je kunt ook trots zijn dat andere bedrijven volgens jouw av willen werken :)

Zolang de av geen referentie meer naar jouw bedrijf heeft, zou ik me er niet al te druk over maken.

John

Precies, voorwaarden kan je gewoon overnemen zonder problemen. Melden staat wel zo netjes. Je kunt bij de vakbond gewoon standaard IT voorwaarden opvragen.

crazycoder
09/07/06, 18:03
Precies, voorwaarden kan je gewoon overnemen zonder problemen. Melden staat wel zo netjes. Je kunt bij de vakbond gewoon standaard IT voorwaarden opvragen.
Voorwaarden is gewoon copyrighted materiaal. Dat mag je om die reden al niet zomaar overnemen.

blaaat
09/07/06, 18:07
Had laatst zoiets met onze website, belletje voldeed om de betreffende website offline te halen.

Geoffrey
09/07/06, 18:30
Voorwaarden is gewoon copyrighted materiaal. Dat mag je om die reden al niet zomaar overnemen.

Het is copyrighted materiaal als je kan aantonen dat de algemene voorwaarden voor jou speciaal zijn opgesteld aan de hand van bijvoorbeeld een factuur of weet ik veel wat. Indien dit niet aantoonbaar is kan je nooit het been stijf houden omdat niemand kan zeggen of je hem niet zelf ergens vandaan gehaald hebt.

Mocht verder iemand onze algemene voorwaarden gebruiken zou ik het ook zien als een eer en ik zou er geen probleem van maken.

Mark17
09/07/06, 18:39
Precies, voorwaarden kan je gewoon overnemen zonder problemen. Melden staat wel zo netjes. Je kunt bij de vakbond gewoon standaard IT voorwaarden opvragen.

Welke vakbond heb je het hier over?

Overigens zijn algemene voorwaarden zeer zeker vrij algemeen (ICTrecht vervangt bij mijn weten in eerste instantie de namen en past daarna wat andere punten aan en dan nog lijken ze grotendeels op elkaar).

//EDIT:
Stuur eerst een e-mail, bel daarna een keer (dag later ofzo) en stuur dan pas de aangetekende brief, ok je bent een paar dagen verder maar de kans dat het sneller verholpen is is groter.

crazycoder
09/07/06, 21:45
Het is copyrighted materiaal als je kan aantonen dat de algemene voorwaarden voor jou speciaal zijn opgesteld aan de hand van bijvoorbeeld een factuur of weet ik veel wat. Indien dit niet aantoonbaar is kan je nooit het been stijf houden omdat niemand kan zeggen of je hem niet zelf ergens vandaan gehaald hebt.

Uitgangspunt is dat het copyrighted materiaal is.

Daar kan jij bij halen wat jij wil. Zelfs al zou dat uitmaken, geen van deze zaken zijn bekend op het moment dat iemand de voorwaarden van een ander pakt.

Overigens, al zouden de voorwaarden geschonken zijn dan nog is het copyrighted materiaal. Waarbij het copyright bij bijvoorbeeld een advocaat kan liggen en een gebruiksrecht af is gegeven aan het bedrijf wat ze gebruikt.

Goldeneye
09/07/06, 23:18
rechtelijk gezien moet je de andere partij toch eerst de kans geven om de fout te herstellen. Je kan dus wel wat gaan eisen maar dat zul je niet vlug krijgen.

Wij maken het regelmatig mee dat bedrijd X onze voorwaarden kopieerd van onze game hosting tak, vaak met onze naam er nog in.
Hier doen wij niks aan, is gewoon wat extra reclame voor ons :)

almar
10/07/06, 08:59
Bedankt voor het meedenken. Ik ben een mail gestuurd met daarin het verzoek tot verwijderen of meebetalen aan de kosten die wij hiervoor hebben gemaakt. De betreffende persoon heeft gekozen voor het eerste.

Dank voor het meedenken en de suggesties!

Technotop
10/07/06, 10:53
Voorwaarden is gewoon copyrighted materiaal. Dat mag je om die reden al niet zomaar overnemen.

Ik heb nog nooit voorwaarden gezien die copyrighted zijn. Verder heb je geen poot om op te staan, aangezien je in de zelfde sector zit en de zelfde voorwaarden moet hanteren (op een aantal punten na). Deze zijn vrij toegankelijk. Mocht jij een zaak maken tegen iemand die de voorwaarden -Jat- dan zal dit vrij moeilijk aan te vechten zijn. Ook doordat de punten over een komen en eigenlijk alle voorwaarden indentiek zijn in de zelfde sector (aantal losse punten weg gelaten).

Dat is de reden waarom je het vrij kunt over nemen. Dit gebeurt ook in andere sectoren, je kunt daar zo de voorwaarden overnemen van je buurman bij wijze van spreke.

Bij schending van copyright zal het dus; Zoals hier boven gezegd moeilijk worden. Mocht er copyright op de voorwaarden staan dan nog kan je de voorwaarden deels overnemen.

Komt er dus op neer dat je er niets tegen kunt doen. Dat je er vrij voor kiest deze te laten maken is aan je zelf. Echter kan je de voorwaarden zo gratis opvragen bij vakbond. Naar mijn weten zelfs ook nog bij de Kamer van Koophandel.

almar
10/07/06, 11:10
Laat ik het als volgt formuleren, los van het feit of er wel of geen copyright op rust; waarschijnlijk hadden we ons er niet druk over gemaakt als het even gevraagd was. Maar het lijkt met de zolderkamerscholierengeneratie zo te zijn dat alles maar ongevraagd gejat kan worden. 'Jatten is tenslotte kostenloos.'

Als de documenteigenschappen dan nog spreken van 'Algemene voorwaarden van Makeweb', dan ben je gewoon niet goed bezig. Laat het duidelijk zijn dat aan algemene voorwaarden niet echt eer te behalen valt.

Ik dacht trouwens dat je voorwaarden van Fenit alleen kon gebruiken als je lid was, maar goed.

Technotop
10/07/06, 11:53
Ik dacht trouwens dat je voorwaarden van Fenit alleen kon gebruiken als je lid was, maar goed.

Je moet ook lid zijn ;)

Dotspot Hosting
10/07/06, 12:26
Als we dan toch helder willen blijven...

Het woord "copyright" heeft in Nederland geen rechtsbetekenis.
Het is dus onzin om te zeggen "op dit werk berust copyright".
Wel juist is "dit werk is auteursrechtelijk beschermd".
Ook het symbool © heeft geen Nederlandse wettelijke betekenis.

Zie Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Copyright#Misverstanden)

Dus wel het beestje bij de goede naam noemen. We hebben het dus over auteursrecht.

easystart
10/07/06, 14:12
Als de documenteigenschappen dan nog spreken van 'Algemene voorwaarden van Makeweb', dan ben je gewoon niet goed bezig. Laat het duidelijk zijn dat aan algemene voorwaarden niet echt eer te behalen valt.

Ik zou het eigenlijk helemaal niet leuk vinden als ik op een website van een 'vaag' bedrijf mijn bedrijfsnaam terug zou vinden. Ook al zou het gratis reclame zijn; ik weet het niet..


Ik dacht trouwens dat je voorwaarden van Fenit alleen kon gebruiken als je lid was, maar goed.

Dat dacht ik ook. Geen lid, dus ik weet het niet zeker, maar dat staat denk ik wel op hun site?