PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschillende bedrijven van één onderneming



FSCJasper
06/07/06, 10:49
Het valt mij de laatste tijd op dat sommige bedrijven beschikken over meerdere ondernemingen. Daarmee bedoel ik, dat bijvoorbeeld bedrijf X ook nog bedrijf Y en Z heeft lopen op dezelfde handelsnaam van bedrijf X. Vaak worden bij alle drie de bedrijven ook nog dezelfde diensten aangeboden.

Welk voordeel heeft het om verschillende ondernemingen te plaatsen onder één handelsnaam, welke ook nog in dezelfde branch actief zijn?

Heb hier een tijdje over nagedacht maar niet tot een zinnige conclusie gekomen. Wellicht kunnen de forummers hier een zinnige uitspraak doen. Volgens mij gebruiken enkele forummers hier precies hetzelfde principe.

HostPerfect
06/07/06, 10:53
Concureren met jezelf, budget en normaal gescheiden houden bijvoorbeeld ;)

VinzenZ
06/07/06, 11:34
Ik denk dat de bedoeling is om de kansen te spreiden. Hoe meer namen je hebt, hoe groter de kans dat één van die namen doorbreekt. Daarnaast heb je het voordeel dat als er iemand negatief commentaar geeft op jouw bedrijf, je altijd nog onder de andere namen verder kan gaan.
En je komt met alle drie de namen in de zoekmachines terecht.

Het kost niets extra's om onder meerdere handelsnamen in te schrijven, dus waarom zou je het niet doen... Ik denk dat dat de grootste motivatie is van de meeste mensen.

almar
06/07/06, 11:41
Scheiding tussen reseller en klant. Budgetsegment en topsegment en dat soort zaken. Voordeel is natuurlijk dat je als een inkooporganisatie kunt optreden.

crazycoder
06/07/06, 11:56
Scheiding zakelijk en budget is wat mij betreft een goede reden.
Of als je met een bepaalde naam een bepaald marktsegment als doelgroep hebt..


Ik denk dat de bedoeling is om de kansen te spreiden. Hoe meer namen je hebt, hoe groter de kans dat één van die namen doorbreekt. Daarnaast heb je het voordeel dat als er iemand negatief commentaar geeft op jouw bedrijf, je altijd nog onder de andere namen verder kan gaan.
En je komt met alle drie de namen in de zoekmachines terecht.
Op punt 1:
Juist op 1 naam concentreren zal m.i. meer kans op succes geven. Je kan er dan immers helemaal voor gaan.

Op punt 2:
Er reeds op voorhand vanuit gaan dat je een slechte naam kan/zal krijgen lijkt mij geen goed uitgangspunt.

Op punt 3:
Zoekmachines zijn niet gek.

Algemeen:
Wil je echt een ander bedrijf zijn dan moet je dus ook andere telefoon en faxnummers hebben. Dat is zeer zeker niet gratis.

FSCJasper
06/07/06, 11:58
Vaak valt wel op dat de 'verschillende' bedrijven gebruik maken van dezelfde netwerk en servers. Verschil is dat bij bedrijf X budgetprijzen worden gevraagd, en bij bedrijf Y hoge(re) prijzen.

Hiermee benadeel je dus de klant die voor de duurdere prijs heeft ingekocht. In zo'n geval lijkt het me moeilijk te verantwoorden.

crazycoder
06/07/06, 12:05
Vaak valt wel op dat de 'verschillende' bedrijven gebruik maken van dezelfde netwerk en servers. Verschil is dat bij bedrijf X budgetprijzen worden gevraagd, en bij bedrijf Y hoge(re) prijzen.

Hiermee benadeel je dus de klant die voor de duurdere prijs heeft ingekocht. In zo'n geval lijkt het me moeilijk te verantwoorden.
Je moet het gehele consept bekijken om daar iets over te zeggen.

Het budgetbedrijf zou bijvoorbeeld geen of minimale ondersteuning (alleen via e-mai??) geven, host misschien op net andere servers.. zet misschien net meer klanten per server..
Dan staan ze misschien wel in hetzelfde rack, maar dat is verder niet van belang.

Er kunnen dus wel degelijk punten zijn waarom het andere bedrijf duurder is. Sommigen zijn zeer zeker verdedigbaar, als je de behoefte daartoe tenminste zou voelen....

Luuc
06/07/06, 12:06
Hiermee benadeel je dus de klant die voor de duurdere prijs heeft ingekocht. In zo'n geval lijkt het me moeilijk te verantwoorden.Nee hoor, je kunt het ook indelen dat je budgetklanten minimale support krijgen en je "high-end" klanten support per telefoon, e-mail en weet ik veel wat krijgen. Ook een responsgarantie speelt hierin vaak een rol.

Is dus mijns inziens best te verantwoorden :)

Dotdns
06/07/06, 12:38
Volledig mee akkord zoals Luuc het beschrijft.
Ook kan je je budgetklanten op lagere niveau server plaatsen

Triloxigen
06/07/06, 12:53
Binnen en netwerk kun je vaak ook nog kiezen voor soorten dataverkeer, volume, standaard, hq, etc.
Daarnaast inderdaad support en de server voller proppen.

systemdeveloper
06/07/06, 12:53
administratie scheiden is goed te doen op die manier.

noodlijdende contracten samenbrengen in een sterfhuisconstructie.

risicospreiding natuurlijk ( de ene bezoeker 'valt' op naam1, de ander op naam 2, verdeel en heers idee eigenlijk)

als je klanten in diverse landen hebt kan het wel eens handig zijn om een andere naam, image etc. te hebben. (en een andere effectiever prijssysteem, av, etc).

En marketingtechnisch is het ook wel eens handig. Stel je hebt een lekker bekkende naam in nederland, maar de grenslanden kunnen het niet uitspreken??? Daar gaat je mond tot mond reclame :)

t.bloo
06/07/06, 13:04
...verschillende ondernemingen te plaatsen onder één handelsnaamdit kan niet, dat moet zijn: verschillende handelsnamen onder één onderneming


als het ongeveer de zelfde branche is, zie de commentaren hierboven. als het een andere branche is, dan lijkt het me duidelijk. een taxi afdeling noem je niet "bla hosting" en een hosting afdeling niet "bla taxi", terwijl de rest van de activiteiten door dezelfde personen worden gedaan



best een goede combinatie eigenlijk :D
"ik moet met spoed naar m'n server toe!" "ach, ik breng je wel even" $$$

InterNetjes
06/07/06, 13:28
vooral uit commercieel oogpunt is multiple brands strategy zeker slim te noemen. Kijk naar:

KPN Internet BV, met KPN, XS4ALL, HetNet en Planet...
DouweEgberts, met DE koffie & kanis en gunnik
LEVI'S doet ook wel zoiets.
en ga zo maar door

Het heeft voordelen en nadelen, afhankelijk van de markt en de verschillende marktgroeperingen waarbinnen je actief wilt zijn.

Mark17
06/07/06, 13:29
Vaak valt wel op dat de 'verschillende' bedrijven gebruik maken van dezelfde netwerk en servers. Verschil is dat bij bedrijf X budgetprijzen worden gevraagd, en bij bedrijf Y hoge(re) prijzen.

Hiermee benadeel je dus de klant die voor de duurdere prijs heeft ingekocht. In zo'n geval lijkt het me moeilijk te verantwoorden.

Er zijn inderdaad verschillende redenen (zoals eerder aangegeven):
- Support
- SLA
- Prijzen
- Bezetting van servers (de duurdere variant heeft bijv. maar de helft van de capaciteit in gebruik dat de goedkope variant gebruikt)
- Producten
- Doelgroepen

Ik zie derhalve weinig problemen met meerdere handelsnamen van 1 bedrijf (KPN doet het ook, alleen dan met elke handelsnaam in aparte BV).

InterNetjes
06/07/06, 14:24
Ik zie derhalve weinig problemen met meerdere handelsnamen van 1 bedrijf (KPN doet het ook, alleen dan met elke handelsnaam in aparte BV).

Niet echt waar geloof ik:
Slim bellen, Simyo, HetNet, Planet, KPN, etc.. is tegenwoordig allemaal KPN Telecom BV. Wat nog niet daar binnen valt gaat daar binnenkort wel binnen vallen. KPN is ook druk bezig alles op 1 rekening te gaan krijgen, net alles vele andere bedrijven en instellingen.

Mark17
06/07/06, 15:20
Niet echt waar geloof ik:
Slim bellen, Simyo, HetNet, Planet, KPN, etc.. is tegenwoordig allemaal KPN Telecom BV. Wat nog niet daar binnen valt gaat daar binnenkort wel binnen vallen. KPN is ook druk bezig alles op 1 rekening te gaan krijgen, net alles vele andere bedrijven en instellingen.

Dan is KPN het misschien aan het aanpassen (maar ik weet zeker dat ze nog steeds een holding constructie gebruiken). Philips doet dit ook (laatst nog een vestiging in een aparte bv gestoken).

Unilever heeft ook een hele collectie handelsnamen en/of bedrijven in een holding. Persoonlijk vind ik het dus geen bezwaar en het word ook veel gebruikt.

Van KPN kan ik zo niet nagaan hoe dat nu zit (het handelsregister werkt weer eens een keer niet).

Triloxigen
07/07/06, 01:51
vooral uit commercieel oogpunt is multiple brands strategy zeker slim te noemen. Kijk naar:

KPN Internet BV, met KPN, XS4ALL, HetNet en Planet...
DouweEgberts, met DE koffie & kanis en gunnik
LEVI'S doet ook wel zoiets.
en ga zo maar door

Het heeft voordelen en nadelen, afhankelijk van de markt en de verschillende marktgroeperingen waarbinnen je actief wilt zijn.

Ik vind dit niet echt te vergelijken eigenlijk. Dit werkt op een andere manier op een ander nivea.

WebBizz
07/07/06, 08:54
Mee eens. Ik denk dat de TS doelt op bijvoorbeeld Denit, die meerdere handelsnamen en websites gebruikt.

www.denit.nl
www.b2bhosting.nl
www.totaalhosting.nl
etc

easystart
09/07/06, 01:49
Je spreid je kansen, je risico's (mits de kosten hanteerbaar blijven, dat wel) en je zou kunnen nadenken op welke doelgroep je het nieuwe bedrijf kan gaan richten; zo wordt mogelijk je markt wat groter.

Bullcat
09/07/06, 01:59
Het zou voor mij dus misschien ook wel zinvol zijn om vanwege het Load Balancing verhaal en de daarbij uiteraard iets andere prijzen om een 2de naam er aan te gaan hangen om maar wat te noemen ?

crazycoder
09/07/06, 10:29
Het zou voor mij dus misschien ook wel zinvol zijn om vanwege het Load Balancing verhaal en de daarbij uiteraard iets andere prijzen om een 2de naam er aan te gaan hangen om maar wat te noemen ?
Bullcat reloaded?

Dat zou wellicht zinvol zijn als je daadwerkelijk een ander segment van de markt aan wil pakken. Dan moet je er wel redelijk zeker van zijn dat het voor die doelgroep van belang is dat het bedrijf een bepaalde uitstraling heeft.
In alle andere gevallen zou ik het niet doen.

Mark17
09/07/06, 15:16
Het zou voor mij dus misschien ook wel zinvol zijn om vanwege het Load Balancing verhaal en de daarbij uiteraard iets andere prijzen om een 2de naam er aan te gaan hangen om maar wat te noemen ?

Indien je bij de normale handelsnaam alles hetzelfde houd kan het verstandig zijn (denk hierbij aan onder meer andere doelgroep, bijv. mkb waar je normale site gericht op particulieren is). Bij een geheel ander product kan het ook verstandig zijn.