PDA

Bekijk Volledige Versie : Geniet ik winst?



VinzenZ
06/07/06, 11:06
Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort ingeschreven bij de KVK en ik ben nu bezig de belasting-formulieren in te vullen. Nu kom ik echter bij de vraag (6b) "Geniet u winst (of verslies) uit onderneming?". Nu maak ik niet zo'n hele grote winst het eerste jaar en ik ben eigenlijk van plan dit gewoon in het bedrijf terug te steken. Het is in ieder geval niet de bedoeling dit uit de onderneming te trekken. Wat moet ik nu invullen? En wat als ik straks een miljoenendeal krijg en dan toch wat geld uit de onderneming wil halen? Kan ik het dan nog wijzigen?

Met vriendelijke groet,
Vincent Bitter

crazycoder
06/07/06, 11:08
Jij bent te laat met invullen ;)

Als je winst heb gemaakt dan moet je dat daar vermelden. Dat staat los van de vraag of je (een deel) daarvan als prive opname op heb genomen.

TIP: zoek een boekhouder/accountant.. die kunnen je veel beter helpen.

VinzenZ
06/07/06, 11:14
Ik ben helemaal niet te laat met invullen hoor. Dit formulier moet je binnen twee weken na de start invullen. En die zijn nog niet voorbij :)

Ik twijfelde gewoon wat "winst genieten" precies inhoudt. Als het alleen maar om het maken van winst of verlies gaat, vind ik het een rare vraag, want welke onderneming heeft er nu geen winst of verlies? Ja, als je helemaal niets doet...

Bedankt voor je tip, maar ik heb zelf genoeg kennis voor m'n boekhouding. Er zijn alleen van dit soort knelpunten waarvoor ik af en toe wat hulp nodig heb. Ik heb ook nog andere connecties, maar die kan ik momenteel even niet bereiken en ik wil dat formulier nu even invullen, dus vandaar dat ik het even hier vraag.

ErikKosters
06/07/06, 11:44
Als je genoeg kennis hebt, waarom weet je dit niet?

VinzenZ
06/07/06, 12:19
Nou, ik heb genoeg kennis voor de gewone boekhouding zegmaar. Dus gewoon de factuurtjes uitschrijven en balansen opstellen. Dit is gewoon een twijfelpunt zegmaar.

almar
06/07/06, 12:49
Lees even goede artikelen over ondernemen worden door op de website van de belastingdienst, zoek nog even op dit forum en laat je adviseren door je boekhouder/accountant.

De keuze die je maakt is van invloed op veel factoren (inkomstenbel./omzetbelasting/ondernemersregelingen etc etc)

bvankuik
06/07/06, 14:03
Nu kom ik echter bij de vraag (6b) "Geniet u winst (of verslies) uit onderneming?". Nu maak ik niet zo'n hele grote winst het eerste jaar en ik ben eigenlijk van plan dit gewoon in het bedrijf terug te steken.

Bel de belasting dienst gratis:

0800 - 0543
Openingstijden

Van maandag tot en met donderdag van 8.00 - 20.00 uur. Vrijdag van 8.00 - 17.00 uur.

Ze helpen je graag bij het invullen van dit formulier.

VinzenZ
06/07/06, 14:06
Ja, was ook het eerst wat ik gedaan had, maar om nu alleen op de belastingtelefoon te vertrouwen... Die hebben het ook niet altijd goed zullen we maar zeggen ;)

bvankuik
06/07/06, 14:43
maar om nu alleen op de belastingtelefoon te vertrouwen...
Helemaal waar. Ik noteer altijd naam en datum van diegene die me hielp, als er gezeur komt dan zal ik ze daarmee om de oren slaan.

Mark17
06/07/06, 14:55
Ik heb het op het belastingkantoor met een medewerker van de belastingdienst ingevuld. Dit was gratis en zo gedaan. Mocht er wat mis zijn dan verwijs ik naar de betreffende medewerker (deze heeft het ingevuld, ik heb slechts de vragen mondeling beantwoord en een handtekening gezet).

Croab
07/07/06, 01:28
als ik het zo lees gaat het hier volgens mij om een schatting van de inkomsten.

De uiteindelijke aangifte doe je aan het einde van het jaar. Dus hier kun je invullen wat je denkt te gaan verdienen en dat opsturen. Daarna krijg je je BTW nummer toegestuurd.

M25
07/07/06, 12:06
Het is inderdaad een schatting van wat je dit jaar DENKT te gaan maken, dat wordt in de loop van het jaar nog wel bijgesteld!

VinzenZ
28/07/06, 12:11
Ik heb inmiddels een nieuw formulier gedownload en ingevuld. Deze heb ik 2 weken geleden verzonden en ik heb inmiddels mijn BTW-nummer ontvangen. Bedankt voor al jullie hulp!