PDA

Bekijk Volledige Versie : Asp.net /asp



spirit010
03/07/06, 21:05
Hallo,

Ik moet een server gaan draaien waar ASP / ASP.NET op draait.

Op dit moment heb ik een linux server draaien, maar tot zover bij mij bekend is het niet mogelijk om ASP icm Linux te hebben en dat ik vast zit aan een windows server, klopt dit??

Zoals al gezegd werk ik op dit moment met Linux (ook altijd alleen maar Linux servers gehad), met linux red ik mij prima (bij problemen, updaten etc etc) echter van een windows server heb ik nog geen kaas van gegeten. Hoe zit het met updaten etc. van een windowsserver?

Ik hoop dat ik bij linux kan blijven maar ik vrees het ergste ;)

izdesign
03/07/06, 21:06
Op linux is al vaak getest het werkt wel maar asp == windows dus als je het echt lekker wil laten draaien zul je een windows server moeten pakken.

EDIT asp voor linux heette chilisoft dacht ik.

spirit010
03/07/06, 21:10
Heb ik wat over gelezen idd, en ik bergijp uit die berichten dat dit niet echt een super oplossing is. Komen vrij veel sites op die met ASP werken (40 stuks ongeveer).

Hoe is windows verder met het updaten, instaleren van software etc? Draaien van MySQL ip MSSQL én Apache ipv IIS is verder geen thema?

GlobalServe
03/07/06, 21:46
Indien je hulp nodig hebt kunnen wij misschien helpen.
Wij draaien namelijk wat servers met ms-sql en aps, .net1/1.1/2

spirit010
03/07/06, 23:10
Indien je hulp nodig hebt kunnen wij misschien helpen.
Wij draaien namelijk wat servers met ms-sql en aps, .net1/1.1/2
^

Thnx, ik wil eerst mijzelf erin verdiepen.

Wat ik wel graag zou willen weten, hoe Windows servers worden upgedate, vergelijkbaar zoals met linux?
Heb echt de ballen verstand van windows (server), draai het enkel op mijn laptop ;)

Ingvald
03/07/06, 23:18
^

Thnx, ik wil eerst mijzelf erin verdiepen.

Wat ik wel graag zou willen weten, hoe Windows servers worden upgedate, vergelijkbaar zoals met linux?
Heb echt de ballen verstand van windows (server), draai het enkel op mijn laptop ;)
Indien je 1 server hebt, kan je dit best gewoon via de vertrouwde weg doen. Namelijk net hetzelfde als met je Windows client (dus via de windows update website, of je kan ze in de background laten downloaden via de ingebouwde windows update client).

Indien je meerdere servers hebt, kan het interessant worden om een SUS (tegenwoordig WSUS) server te hebben. Die maakt een lokale cache van de Windows Update bestanden en dan kan je je serverpark daarnaar richten. Via een webinterface kan je dan de updates distribueren naar je clients (de windows servers dus). Dit is vooral interessant om bv bandbreedte te besparen en om het updaten centraal te beheren.

TiMMiEJ
03/07/06, 23:20
^

Thnx, ik wil eerst mijzelf erin verdiepen.

Wat ik wel graag zou willen weten, hoe Windows servers worden upgedate, vergelijkbaar zoals met linux?
Heb echt de ballen verstand van windows (server), draai het enkel op mijn laptop ;)

Gewoon via windows updates...je eigen progsels moet je natuurlijk zelf achteraan.

Er is ergens een topic hier op wht over het draaien van apache op Windows Server. Conclusie daarvan was dat het prima kan maar het is niet verstandig ivm met rechten.

Glenn
03/07/06, 23:33
Hier meldt zich een Windows Server 2003 fan.

Prive draai ik PHP, ASP (klassiek) en MySQL op 1 server onder IIS6. Gaat prima.

Op het werk hebben we een server die PHP, ASP/1.1/2 en SQL Express '05/MS SQL 2000 draait. Dit gaat als een trein.

Zolang je gebruik maakt van alleen Windows software zal alles geupdate worden via "Microsoft Update". Je kan instellen dat updates alleen gemeld worden, of alvast gedownload worden of alvast geinstalleerd worden. Je zult bij veel updates wel moeten rebooten. Mijn updates zijn nog nooit mislukt, op Linux hoor ik dat het soms fout gaat.

Mocht je hulp nodig hebben, post het maar. Ook ik wil je best helpen.

spirit010
03/07/06, 23:34
Ga ik maar ff zoeken, en anders laat ik er een linuxserver naast draaien ;) (ivm apache)

ensermo
04/07/06, 00:44
Een aantal tips als je van een Linux omgeving naar een Windows omgeving gaat.

Updates gebeurt via Windows Updates, net als bij XP. Echter wil je het NIET automatisch laten updaten omdat je eerst zeker wil zijn dat de updates goed werken met eventuele programma's op je server. Ook moet je na updates bijna altijd rebooten wat best wel hinderlijk is en je niet s'middags wil doen!

Ook moet je zorgen als je sites gaat hosten dat je een Windows 2003 SPLA licentie heb. Je mag NIET zomaar een Windows 2003 CD'tje kopen ergens op internet (OEM of niet) en dan gaan hosten. Zodra je site bereikbaar is voor het "algemeen internet publiek" moet je een SPLA licentie hebben wil je het "goed doen" volgens Microsoft regels.

Verder moet je gaan wennen aan het feit dat Windows 2003 vooral gemaakt is om IIS6 te draaien. Je kunt Apache draaien maar dit is niet standaard en je zult wellicht problemen hebben met rechten etc.

Over rechten gesproken heb je in Windows 2003 verschillende soorten "Rechten". Je zult jezelf dus thuis moeten maken met NTFS rechten, FTP rechten, Locale Rechten vs Domein Controller Rechten, Frontpage vs FTP rechten etc. Je zult dus niet binnen twee a drie dagen een W2003 server kunnen beheren ook al beheer je al jaren Unix/Linux servers.

Ik raad je aan om een oude P4 bak op marktplaats aan te schaffen met 512MB Ram en deze thuis te installeren. Je kunt dan W2003 180 dagen testen en natuurlijk leren hoe en wat.

Verder zijn ASP en ASP.NET twee totaal verschillende dingen. Je kunt ASP wel op Linux draaien en voor 95% gaat dit wel goed maar ASP.NET is echt Microsoft technologie. Deze zul je echt op W2003 moeten draaien en het liefst via IIS6.

Als ik heel eerlijk ben raad ik je aan om iemand te hebben die meer verstand heeft van Windows in de tussentijd dat je meer over W2003 leert. Vooral als je productiesites gaat draaien. Het is toch een andere omgeving dan Linux en veel dingen die je "eventjes" in Linux doet moet je bij Windows diep zoeken en klikken!

In ieder geval success ermee!!!

leonleon
04/07/06, 09:29
2 kleine tips.
Wat je ook doet, zorg ervoor dat je het juiste trust level voor asp.net configureert. Terwijl in windows2003-land alles standaard dicht en uit staat is het trustlevel voor asp.net bij de standaard installatie full-trust, wat er op neer komt dat de asp.net programmeur de volledige controle over je machine heeft. Wellicht wil je dat niet, en dan kies je bijvoorbeeld voor medium trust.
(http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/wyts434y.aspx)

speciaal voor hosting is er de web edition van win 2003. Deze versie staat geen full sqlserverinstallatie toe (alleen express), maar levert verder alles wat je wil, en het kost je een arm minder.

spirit010
04/07/06, 10:53
Thanks guys,

Aan deze berichten heb ik wat!!

Ik heb hier nog een oude P3 bak staan en ik ga daar dus maar even mee spelen...

Wie kan me vertellen waar ik zon 180 dagen versie vandaan kan halen?

Heb hem al.. had windows small business server 2003 nog liggen hier. (of is deze niet goed :))

Ingvald
04/07/06, 20:05
Thanks guys,

Aan deze berichten heb ik wat!!

Ik heb hier nog een oude P3 bak staan en ik ga daar dus maar even mee spelen...

Wie kan me vertellen waar ik zon 180 dagen versie vandaan kan halen?

Heb hem al.. had windows small business server 2003 nog liggen hier. (of is deze niet goed :))
Trial kan je hier vinden: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/trial/default.mspx.

De SBS versie die je hebt kan je ook gebruiken. Dat is eigenlijk Windows 2003 Server met nog een aantal extra applicaties zoals Exchange.

londoneye
04/07/06, 20:09
Waarom geen VMWare (gratis, virtual OS boven op je Windows) ipv een test-server?

Glenn
04/07/06, 20:10
SBS zou ik NIET gebruiken, aangezien je op SBS niet mag hosten. Je zult dan laten over moeten gaan naar Windows Server 2003 Standard / Advanced. Aangezien in SBS veel handelingen geautomatiseerd zijn en alles bij elkaar staat, zul je straks in Windows Server 2003 weer een hoop moeten opzoeken. Ik zou zeggen, begin met een 'echte' Windows versie. Dat leert het best. Ik heb het ook gedaan met een 180 dagen versie. Oja, na die 180 dagen kan je niet upgraden naar een betaalde licentie. Je zult dus je hele pc moeten formatteren en opnieuw Windows moeten installeren. Je bent dus zonder backups al je settings kwijt (ervaringsdeskundige... :()/

spirit010
04/07/06, 22:09
Waarom geen VMWare (gratis, virtual OS boven op je Windows) ipv een test-server?

Omdat ik hier toch nog een lege bak heb staan ;)

M25
05/07/06, 10:48
Ooit gedacht aan Mono?

Dit open source project implementeeer een ASP.Net versie op Linux en geeft een groot deel van de mogelijkheden vrij beschikbaar voor .Net programmeurs...

Alleen heb ik hier zelf nog geen ervaringen mee.

Ps. Er bestaat zelfs een bootable cd gebaseerd op knoppix en je dus direct aan de slag kunt!

gjtje
05/07/06, 10:56
Mono doet alleen ASP.Net 1.0.