PDA

Bekijk Volledige Versie : Harde schijven archiveren...



lacanau
03/07/06, 00:19
Hoe doen jullie dat, door de loop van de jaren heb je steeds meer harde schijven..., zo een stuk of zeven met oude data..., maar hoe dit te archiveren...althans later eenvoudig te kunnen benaderen...

royen99
03/07/06, 00:37
Data wat nog nodig is gaat uiteraard weer op een nieuwe cq. vervangende disk. De 'oude' disk wordt dan meestel weer geherinzet in een pc van kennis, familie of prive.

DiedX
03/07/06, 00:56
Ik ken het niet, maar ik zou dd (linux) inzetten om daar een mooie image van te maken.

veenman
03/07/06, 11:37
Ik zou één externe hardeschijf met genoeg schijfruimte kopen en daar alle data naar toe kopieeren waar ik voor iedere oude hardeschijf een map aanmaak met de naam 'archief hd 1' tot 'achief hd n'.

Curry
03/07/06, 11:42
Hoe doen jullie dat, door de loop van de jaren heb je steeds meer harde schijven..., zo een stuk of zeven met oude data..., maar hoe dit te archiveren...althans later eenvoudig te kunnen benaderen...
Als je een tapedrive hebt: dikke tape ermee bouwen en drives recyclen. Anders hoe dan ook nu een huge drive kopen waarop je ze allemaal archiveert, want HD's zijn nu niet echt een betrouwbaar medium om op de kast te leggen: je bent aardig belazerd als je ze nodig hebt en ze blijken dood te zijn gegaan intussen.

crazycoder
03/07/06, 12:09
Als je een tapedrive hebt: dikke tape ermee bouwen en drives recyclen. Anders hoe dan ook nu een huge drive kopen waarop je ze allemaal archiveert, want HD's zijn nu niet echt een betrouwbaar medium om op de kast te leggen: je bent aardig belazerd als je ze nodig hebt en ze blijken dood te zijn gegaan intussen.
Nooit op 1 medium vertrouwen.

Wat nu als die tapedrive dood gaat en er is geen compatibel drive meer is.

Curry
03/07/06, 12:22
Nooit op 1 medium vertrouwen.

Wat nu als die tapedrive dood gaat en er is geen compatibel drive meer is.Tapedrives hebben juist om deze reden de neiging om ad infinitum gesupport te worden. Opmerking klopt an sich wel natuurlijk, als het belangrijk is altijd zorgen dat het op meer plekken staat, maar het gaat hier enkel om archiveren. Dan moet je ook gewoon een einddatum stellen dat je archivering nog geldig is, en de gangbare 7 tot 10 jaar overleven een paar tapes wel.

crazycoder
03/07/06, 12:34
Tapedrives hebben juist om deze reden de neiging om ad infinitum gesupport te worden. Opmerking klopt an sich wel natuurlijk, als het belangrijk is altijd zorgen dat het op meer plekken staat, maar het gaat hier enkel om archiveren. Dan moet je ook gewoon een einddatum stellen dat je archivering nog geldig is, en de gangbare 7 tot 10 jaar overleven een paar tapes wel.
Met o.a. DAT tapes zal dat wel lukken.

Kom nog teveel mensen tegen die vertrouwen hebben in travan tapes ;)

O ja, zorg er ook voor dat je de software (of compatibel) bewaar.. anders ga je nog lelijk op je neus kijken.. Mooie goed bewaarde tape maar niets om de data terug te schrijven :)

veenman
03/07/06, 12:38
Tape is weleenswaar betrouwbaar, maar de data die er op staat eenvoudig benaderen is er niet bij, daar is het ook niet voor bedoeld. Dus naar mijn idee is een externe hardeschijf in dit geval de gulden middenweg, zowel redelijk betrouwbaar als goed benaderbaar.