PDA

Bekijk Volledige Versie : Jouw opzegtermijn voor een domeinnaam?



johnburk
01/07/06, 22:02
Als het gaat om opzegtermijn van domeinnamen dan is er een groot verschil per provider. Veel Amerikaanse bedrijven hebben een soepel opzegtermijn waarbij een domein direct kan worden opgezegd of waarbij het automatisch gebeurt als je het zelf niet verlengd.

In Nederland is er een groot verschil per bedrijf. Bijv. TransIP.nl is erg soepel en het opzeggen van een domein kan door middel van een ticket, zonder extra kosten. Terwijl een bedrijf als Digitalus.nl een (in mijn ogen asociaal) beleid heeft waarbij men een opzegtermen heeft van 3 maanden en dit kan uitsluitend per aangetekende brief (6,20 euro).

Welke beleid hanteren jullie en wat is jullie ervaring ermee?

Zor.in
01/07/06, 22:11
Opzeggen per brief is wel een eis, aangetekend is niet verplicht.

Opzegtermijn van 1 maand. Wel dient men rekening te houden dat domeinnamen per jaar worden ingekocht en betaald moeten worden, men kan dus alleen (voor) 1 maand voor het einde van het jaar opzeggen anders gaat het domein automatisch het 2e jaar in.

Maarja, dit kun je vooraf in de AV terugvinden bij ieder bedrijf neem ik aan.

clesoft
01/07/06, 22:25
Opzeggen per brief is wel een eis, aangetekend is niet verplicht.


Opzeggen per email vinden wij, in ons geval eerlijker. Waar wij een gruwelijke hekel aan hebben is dat men in de meeste gevallen per email een product kan bestellen, maar dat de leverancier wel vereist dat je per (aangetekende) brief opzegd. Van klantvriendelijkheid gesproken.........

Zor.in
01/07/06, 22:28
(aangetekende) brief opzegd. Van klantvriendelijkheid gesproken.........

Tsja, heb er gewoon graag een handtekening onder staan en zwart-op-wit. Dat is beter dan Jantje die vanaf jantje@zijnemail.nl een bericht stuurt dat ie iets wil opzeggen en dat het eigenlijk Keesje is... Straks verwijder je spul door dit soort dingen.

Randy
01/07/06, 22:43
Sterker nog, je moet ook op papier een domeinnaam bestellen volgens de SIDN-regels. Dus waarom niet zo opzeggen? Voor reselers geldt dat zij ons (eenmalig, schriftelijk), machtigen voor de registratie van domeinnamen.
Opzeggen kan bijna realtime, zodra ik maar een opzegbericht van je heb, op schrift.

royen99
01/07/06, 22:46
Voor domeinen geld uiterlijk 1 week voor de verval datum. Via ons control panel heeft de klant de keuze de auto-verleng uit te zetten.

De klant krijgt een notificatie bij 60, 30 en 7 dagen voor deze datum dat de verval datum er aan zit te komen. Indien de klant dus niet minimaal 7 dagen van te voren expliciet het vinkje uit zet wordt deze wel verlengd. Klant krijgt nog wel een herkansing, indien de auto-verleng uit is gezet, wordt er nog 1 dag voor de verval datum een email gestuurd dat het domein komt te vervallen, klant heeft dan nog 24 uur om zich te bedenken.

Geen fax, brief of email nodig (mag uiteraard wel/ook), maar gewoon even inloggen en een vinkje weghalen. Zelfde geld voor hosting (al is het daar overigens minimaal 5 dagen van te voren).

AlfaHosting
01/07/06, 22:48
Opzeggen kan in realtime tot 5 werkdagen voor de vervaldatum.

fennes
01/07/06, 23:59
Bij ons

kunnen klanten zelf hun hostingpakket (inc domeinnaam) zelf verwijderderen.
Tevens kunnen zij via email of ticket system hun domein opzeggen. Als dit het geval is halen wij alleen de domeinnaam uit ons systeem de bestanden zullen nog enige dagen beschikbaar zijn. (zo niet rechtstreeks van de HD dan wel in een backup terug te vinden)


edit was even vergeten de topic ging over opzegtermijn. In principe kunnen klanten tot 24 uur van te voren hun domein opzeggen. Aangezien onze admnistratie wel binnen deze tijdwindows word verwerkt

Mark17
02/07/06, 00:33
1 maand van te voren opzeggen geld voor alle diensten tenzij anders afgesproken (conform AV). Opzeggingen per e-mail worden gecontroleerd en dienen op tijd bevestigd te worden. Naast de e-mail accepteren wij ook: tickets via control panel (geen controle), normale brief (met controle per e-mail), aangetekende brief (geen controle). Bij bepaalde klanten gaat de controle per telefoon aangezien dat zo is afgesproken (sommige klanten wensen dat).

AlfaHosting
02/07/06, 07:27
Vreemd dat je zo vaak klachten hoort over al die termijnen en aangetekene schrijvens en dat je deze tot hier toe in dit topic nog niet tegenkomt :)

easystart
02/07/06, 12:05
Een domeinnaam opzeggen zou toch het hele jaar door kunnen eigenlijk? De klant betaald voor een jaar, maar het maakt mij niet uit of hij/zij dan daar nog een jaar gebruik van maakt als hij deze binnen een jaar wil opzeggen.

royen99
02/07/06, 12:09
Dit kan ook het hele jaar door, de vraag van de TS was de *minimale* tijd voordat het niet meer kan.

easystart
02/07/06, 12:51
verkeerd gelezen; ik begrijp 't probleem nu.

Furbster
02/07/06, 13:48
Over .nl domeinen doe ik in principe niet zo moeilijk aangezien die niet verlopen. Maar bij .com etc worden deze domeinnamen door eNom ongeveer een maand van te voren verlengd. Dus op papier (AV) wel een opzegtermijn van een maand.

royen99
02/07/06, 14:04
Maar bij .com etc worden deze domeinnamen door eNom ongeveer een maand van te voren verlengd. Dus op papier (AV) wel een opzegtermijn van een maand.

Dat is iets wat je zelf insteld, eNom verlengd ze alleen 'zelf' als je dat expliciet aan eNom zegt (naja, instelling bij eNom).

johnburk
02/07/06, 16:01
Vreemd dat je zo vaak klachten hoort over al die termijnen en aangetekene schrijvens en dat je deze tot hier toe in dit topic nog niet tegenkomt :)

Digitalus.nl heeft een opzegtermijn van 3 maanden en accepteert uitsluitend aangetekend opzeggingen.

Ik ben blij te zien dat de meeste hier een soepel en klantvriendelijk beleid hebben.

Vraag me toch af, waarom sommig bedrijven het zo moeilijk maken.

royen99
02/07/06, 21:49
Digitalus.nl heeft een opzegtermijn van 3 maanden en accepteert uitsluitend aangetekend opzeggingen.

Ik ben blij te zien dat de meeste hier een soepel en klantvriendelijk beleid hebben.

Vraag me toch af, waarom sommig bedrijven het zo moeilijk maken.

Natuurlijk ook nog (kans op) een verschil tussen zeggen en doen.

johnburk
03/07/06, 00:28
Natuurlijk ook nog (kans op) een verschil tussen zeggen en doen.

Begrijp niet exact wat jij bedoelt.

royen99
03/07/06, 00:55
Wat ik bedoel, is dat er altijd kans is dat als er daadwerkelijk een opzegging komt er in eens wel moeilijk wordt gedaan. (het aantal topics op WHT hierover is niet op een aantal handen te tellen).