PDA

Bekijk Volledige Versie : Gbit verbinding nemen of niet ?



rvingen
01/07/06, 13:39
Hoi,

Ik heb een probleem en dat is :
Ik moet voor een klant 25.000 luisteraars hosten op 128 Kbps wat is dan het
verstandigste ? en klop mijn berekening ?

Als ik 100 Mbit Flat/free afneem dan kan ik daar 800 mensen op kwijt (102400/128) Is het dan verstandig om 1 Gbit verbinding tenemen en zo ja waar is die tegen een goede prijs tekrijgen ?

(Ik snap ook wel dat 8000 nog geen 25000 zijn maar het is een begin.)

Roy

Zor.in
01/07/06, 13:43
41198 GByte / 350 = 117,70 MBit. Dit is alleen in gebruik wanneer al die 25000 luisteraars tegelijk luisteren, die kans lijkt me te klein om rekening mee te houden. 100 MBit flatfee geeft je 35000 GByte traffic. Het prijsverschil 100 MBit - 1000 MBit is vrij groot. 100 MBit heb je vanaf 500 euro per maand. 1000 MBit vanaf 5000 per maand...


ik maak een rekenfoutje, 117,70 MBit is op basis van 1 uur luisteren. 24 uur per dag 25000 luisteraars komt uit op 988769 GB = 2825 MBit = 2,8 GBit...

MediaServe
01/07/06, 13:47
Gaat het om 25.000 luisteraars per dag, week, maand, of maximaal 25.000 luisteraars gelijktijdig? Met 25.000 luisteraars gelijktijdig zit je over de 3 gigabit, dat doet Radio 538 ongeveer ;)

Probeer het eerst met 100 Mbps, je kunt altijd nog upgraden naar gigabit. Zorg dat je alle afspraken vooraf goed maakt met je provider :)


Als ik 100 Mbit Flat/free afneem dan kan ik daar 800 mensen op kwijt (102400/128) Is het dan verstandig om 1 Gbit verbinding tenemen en zo ja waar is die tegen een goede prijs tekrijgen ?100 Mbps = 102400 Kbps
102400 Kbps / 128 = 800 Luisteraars

1 Gbps = 1024000 Kbps
1024000 Kbps / 128 = 8000 Luisteraars

25000 Luisteraars * 128 Kbps = 3200000 Kbps
3200000 Kbps / 1024 = 3125 Mbps

Let trouwens ook even op de rechten van de muziek. Volgens mij laat Buma Stemra een maximale bitrate van 96 Kbps toe :)

Als je een provider zoekt voor traffic: plaats een request op dit forum :)

rvingen
01/07/06, 13:55
jah Oke het is voor max 25000 luisteraars en het is voor een groot landelijk radio station. Ze willen ook nog thema kanalen opzetten die zitten daar bij in.

denk z'n 8000 naar hoofd station
de rest is thema kanalen en video kanaal (dit is wel goed door berekent.)

Ik denk dat we zo i zo dan beginnen met 1 Gbit lijn aftenemen.

Maar waar moet ik aan denken ? Ik hoor de prijs van 2800 euro p/maand ?

Roy

MediaServe
01/07/06, 14:03
Maar waar moet ik aan denken ? Ik hoor de prijs van 2800 euro p/maand ?Dat gaat je denk ik niet lukken, tenzij je alleen peering afneemt. Houd rekening met 3 a 4 keer zo hoog als het bedrag dat jij noemt.

rvingen
01/07/06, 14:04
waar moet ik aan denken dan ?

Zor.in
01/07/06, 14:05
5000 - 10000 euri per maand

MediaServe
01/07/06, 14:08
Eigen netwerkje kan wellicht goedkoper zijn.
Helemaal als je nog wilt upgraden naar meer dan 1000 Mbps lijnen :)

rvingen
01/07/06, 14:08
Oke ik wil er niet meer dan 3000 voor betalen. ( dat lijk me wel tedoen )

( Sander neem de telefoon eens op )

Roy

Jah eigen netwerk wat heb ik nodig ?

MediaServe
01/07/06, 14:12
Sander neem de telefoon eens opHet is zaterdag ;)


Jah eigen netwerk wat heb ik nodig ?Vooral veel kennis van netwerken ;)
Of uitbesteden aan een andere partij.

rvingen
01/07/06, 14:13
Uitbesteden dan maar kom ik dan aan een leuke prijs ben ik er als ik een peer heb naar de AMS-IX en wat andere ?


Zijn dit dan de prijzen ?
http://www.ams-ix.net/services/pricing.html#multi

Roy

Proxio
01/07/06, 14:20
Uitbesteden dan maar kom ik dan aan een leuke prijs ben ik er als ik een peer heb naar de AMS-IX en wat andere ?


Zijn dit dan de prijzen ?
http://www.ams-ix.net/services/pricing.html#multi

Roy

Ja, dat zijn de prijzen. En nee, dan ben je er nog niet. Maar het lijkt me verstandiger om gewoon ergens bij een andere partij traffic af te nemen, kom je imo goedkoper uit als een eigen netwerkje bouwen (kosten personeel om het te managen, routers, transit/peering).

XF-RICK
01/07/06, 14:21
Denk ook dat het belangrijk is dat je gaat kijken wie je doelgroep is, is dit Nederlands (peering) zullen de prijzen sowieso lager uitvallen.

Verder is het bij deze opstelling ook belangrijk te kijken naar het achterliggende serverpark die deze content gaat streamen.

Bezuinig niet op je de prijs van de traffic, dit kan negatieve gevolgen hebben voor je luisteraars (volle lijnen e.d.).

Randy
01/07/06, 15:25
We hebben meerdere streams lopen voor grotere stations, on-demand werk, distributie naar kabelkopstations (hubs), winkels etc. Je wilt die _niet_ op een server draaien met een Gbit poortje. Windows Server 2003 Advanced biedt een prima oplossing om te clusteren al kom je op Shoutcast en een cluster op DNS basis ook al een heel eind. Bij voorkeur op twee locaties in twee verschillende netwerken.

Binnenlands verkeer is niet duur, maar met je eigen AMS-IX aansluiting kom je er niet. Je moet peering-afspraken maken met partijen, routers hebben (hoewel Quagga prima gebruikt kan worden, of een BI8000), belangrijker: iemand die het netwerkbeheer voor je doet (Dat bepaald de kwaliteit / stabiliteit, of het nu Quagga is of een stapel Junipers). Traffic zou je prima in kunnen kopen en als je een goede partij zoekt, kun je transit voor 8 ~ 10 euro per Mbit krijgen. Peering zal geen drol kosten, ook bij een goede partij heb je dit voor nog een 2,50 euro / mbit.

Verder moet je je zelf niet drukmaken om het BUNA/SENA verhaal. Laat dit lekker over aan de opdrachtgever. Radiostations hebben hiervoor speciale collectieve regelingen en met de wijziging in de Mediawet die eraan komt (Oops, even uitgesteld is), maakt de manier van distributie al niet eens meer uit.

Verder moet je naturlijk zorgen dat het signaal goed aangeleverd wordt, zul je het eventueel zelf nog moeten processen met een Orban 2020 of zoiets etc. etc. Kortom: valt niet 'even' via een forum te regelen. Maar hoop dat je hier een goed opzetje hebt.

Randy
ISP en Omroepbaasje

MediaServe
01/07/06, 15:29
Je wilt die _niet_ op een server draaien met een Gbit poortje.Vanwege de risico's? Of kan de server het dan niet meer aan? :)

Proxio
01/07/06, 15:37
Binnenlands verkeer is niet duur, maar met je eigen AMS-IX aansluiting kom je er niet. Je moet peering-afspraken maken met partijen, routers hebben (hoewel Quagga prima gebruikt kan worden, of een BI8000), belangrijker: iemand die het netwerkbeheer voor je doet (Dat bepaald de kwaliteit / stabiliteit, of het nu Quagga is of een stapel Junipers). Traffic zou je prima in kunnen kopen en als je een goede partij zoekt, kun je transit voor 8 ~ 10 euro per Mbit krijgen. Peering zal geen drol kosten, ook bij een goede partij heb je dit voor nog een 2,50 euro / mbit.


Ik zelf zou 1 Gbit > niet over een Quagga doos gooien...

Randy
01/07/06, 17:12
Vanwege de risico's? Of kan de server het dan niet meer aan? :)

SPOF. Vandaar de verschillende netwerken / locaties. Kun je voor onderhoud / upgrades ook switchen.

MediaServe
01/07/06, 17:56
SPOF. Vandaar de verschillende netwerken / locaties. Kun je voor onderhoud / upgrades ook switchen.Goed argument, maar wel duurder. Ik krijg de indruk dat de klant een budget oplossing zoekt. Het is inderdaad wel k*t als een gigabit aan verkeer wegvalt doordat een enkele machine ermee ophoud ;)

Swiftway-UK
01/07/06, 18:23
Veel argumenten hier, even wat aanvullingen. Quagga kan prima >1 gigabit routeren, net zoals Foundry bigiron dozen of zelfs Juniper routers is quagga niet meer of minder dan een BGP hulpmiddel dat uiteindelijk gebruik maakt van het OS waar het op draait om de routing te verzorgen, mooi detail is dan, dat Juniper ook op een gemodificeerde versie van BSD draait. Wat is het grote verschil dan?

ASICS en eventuele extra CPU's die meewerken, vanaf Jetcore heeft foundry wat ASICS en Juniper heeft een mooie ASICS architectuur, maar dit is niet iets wat je met enkele Quagga dozen met goede hardware niet kunt evenaren. Zelfs Jetcore foundries hebben een relatief magere main CPU, zeker niet vergelijkbaar met de snelheid van een PIV 3 ghz bijvoorbeeld.

Quagga is wat minder geschikt voor netwerken met vele MPPS maar ook dat is met wat trucen en goede hardware af te vangen, dan moet je wel een aangepaste kernel gebruiken, maar dat is geen probleem.

Wij doen voor derden routing op Force10, Juniper, Cisco, Quagga, Foundry en Riverstone en uiteindelijk komt het neer op goed management, natuurlijk kun je met 1 topline Juniper meer PPS en gigabit/s routeren dan met een Jetcore foundry of een Quagga doos, maar redundantie doet het ook goed tegenwoordig en als je prijs/prestatie en je behoefte in de gaten houd, dan bouw je een realistischer netwerk dan een mega pimp Juniper kopen die ook wel eens down kan gaan.

Dat even terzijde, routers kosten wel wat, zelfs als je op Quagga draait is dit niet altijd de goedkoopste oplossing, sterker nog: onze quagga routers kosten meer dan onze foundry routers (die OSPF en coreswitching mogen afhandelen), maar onze quagga routers kunnen wat meer verkeer routeren dan onze foundry mgmt 4 dozen. Een concullega hier route op Bigiron dozen maar gebruikt daar een hele stapel van om paar gigabit te routeren, dat gaat prima, maar je hebt er dus wel meer dan een of twee nodig.

Ok back ontopic: 3000 euro voor 1 gigabit is te weinig budget, dat ga je nooit halen zelfs al gooi je alles over peering, reken je mee? (budgetten zijn ruw)

- peering 1 gigabit op AMS-IX kost 1200 euro per maand ex BTW
- RIPE membership kost 1500 euro per jaar
- een BGP engineer kost je 500 euro per maand
- Je moet veel tijd stoppen in het verzamelen van peersm dus verwacht het eerst jaar niet meer dan 25% over je peers te gooien, zelfs al doe je veel verkeer, sommige provivers weigeren consequent met je te peeren tenzij je meer dan 500 - 1000 mbit naar ze doet.
- Indien je niet in een AMS-IX connected DC zit, dan kost transport je 1200 euro per maand (voor 1 gigabit, als je zelf fiber huurt of koopt dan kun je mooi upgraden naar 10 gigabit voor "slechts" de prijs van twee LX 10 gigabit poorten, niet bepaald goedkoop overigens).
- Routerkosten reken je rustig op 400 euro per maand, inclusief vervangingswaarden, onderhoudscontracten en licentiekosten per gigabit capaciteit.

Tenzij je een partij neemt die hun peering mbit/s in de tientallen gigabits inkoopt kom je dus niet op commerciele verkoopsprijzen van 3 euro/mbit.

Peering is beperkt, indien je kiest voor een partij die bijna alleen peering gebruikt voor transport, hou dan rekening met mogelijke lange routes, capaciteitsproblemen (wellicht aan de andere zijde) en totale afhankelijkheid van peering agreements en andere partijen om capaciteitsplanning goed bij te houden, zoals we al van een paar partijen gezien hebben, is dit een ideale Internet wereld die niet bestaat.

Je zult dus rekening moeten houden met transit kosten, afhankelijk van je doelgroep en de landen waar je naartoe streamed kun je bij een commitment van 1 gigabit+ uitgaan van 8 - 10 euro / mbit als je geen capaciteitsproblemen wilt of kopzorgen over of verkeer wel aankomt, we spreken dan niet over topkwaliteit transit/peering maar gewoon voldoende. Reken voor zo een prijs niet op een serieuze SLA met compensatieregelingen, dat "past" gewoon niet binnen zo een budget.

MikeN
01/07/06, 19:34
ASICS en eventuele extra CPU's die meewerken, vanaf Jetcore heeft foundry wat ASICS en Juniper heeft een mooie ASICS architectuur, maar dit is niet iets wat je met enkele Quagga dozen met goede hardware niet kunt evenaren. Zelfs Jetcore foundries hebben een relatief magere main CPU, zeker niet vergelijkbaar met de snelheid van een PIV 3 ghz bijvoorbeeld.
En juist vanwege die ASICs kunnen ze zich een magere main CPU permitteren. Meeste Juniper RE's draaien op pre-pentium 4's, en dat maakt dan ook geen hol uit aangezien daar je traffic niet overheen gaat...

Swiftway-UK
01/07/06, 19:44
En juist vanwege die ASICs kunnen ze zich een magere main CPU permitteren. Meeste Juniper RE's draaien op pre-pentium 4's, en dat maakt dan ook geen hol uit aangezien daar je traffic niet overheen gaat...

Vanwege de ASICS kan de Juniper een magere CPU permiteren, maar een foundry niet, de meeste routing handelingen gaat bij een foundry BI nog altijd over de central CPU.

Juist omdat CPU's steeds krachtiger worden in normale servers, is Quagga een steeds interessanter alternatief voor routing.

rvingen
01/07/06, 20:05
Jah hoi,

maar wat zijn de stappen en is er intresse in een nieuw netwerk ? waar bij de prijzen lager zijn ?

Roy

Swiftway-UK
01/07/06, 20:18
maar wat zijn de stappen en is er intresse in een nieuw netwerk ? waar bij de prijzen lager zijn ?


Er zijn al diverse netwerken in Nederland die verkeer zo laag prijzen als commercieel mogelijk is, nog zo een netwerk opzetten? lijkt me niet verstandig, praat met bestaande partijen, er zit veel werk en geld in het bouwen en onderhouden van een goed netwerk dat geschikt is voor realmedia.

Lees de argumenten boven nog eens door, voor 3000 euro/maand heb jij geen betrouwbare transport van 1 gigabit/s dat geschikt is voor realmedia, dat is simpel gestelt onmogelijk tenzij je ineens 10 gigabit gaat afnemen, dan kom je in de buurt van 3k euro/ maand/ gigabit maar dan nog moet je eerder denken aan 5k euro/ maand/ gigabit

rvingen
01/07/06, 22:00
kunt u wat providers opnoemen die mij dan 3 Gbit kunnen leveren voor tussen 5000 en de 7000 euro p/maand ?

Randy
01/07/06, 23:20
Da's ca. 2 euro / mbit... Niemand kan dit.

Dillard
02/07/06, 01:34
kunt u wat providers opnoemen die mij dan 3 Gbit kunnen leveren voor tussen 5000 en de 7000 euro p/maand ?

Swiftway bedoelt 5K tot 7K per Gbit. Dit lijkt mij overigens een reeel uitgangspunt.

rvingen
02/07/06, 01:42
1 Gbit voor 1000 Euro is mogelijk ! Want 10 Gbit is 4000 euro (ams-ix) en dan iets van Cogent en klaar voor 7000 euro voor 10 Gbit dat delen door 10 en je heb een kale prijs denk ik ..

we praten over 70 % NL-Verkeer
en 30 % Overige

Dillard
02/07/06, 02:24
Succes met het vinden van een partij die je dit kan leveren ...

MikeN
02/07/06, 02:36
1 Gbit voor 1000 Euro is mogelijk ! Want 10 Gbit is 4000 euro (ams-ix) en dan iets van Cogent en klaar voor 7000 euro voor 10 Gbit dat delen door 10 en je heb een kale prijs denk ik ..

we praten over 70 % NL-Verkeer
en 30 % Overige
Ehh, en je hardware is gratis? Ik zou het toch bij WLANs houden als ik jou was.

MediaServe
02/07/06, 02:49
Probleem met AMS-IX is wel dat je iedere partij moet aanspreken voor een peering overeenkomst. Als nieuwe partij zonder traffic zul je niet direct met iedereen kunnen peeren. Misschien is het interssanter om eerst te kijken naar Openpeering bijvoorbeeld.

Wido
02/07/06, 11:29
1 Gbit voor 1000 Euro is mogelijk ! Want 10 Gbit is 4000 euro (ams-ix) en dan iets van Cogent en klaar voor 7000 euro voor 10 Gbit dat delen door 10 en je heb een kale prijs denk ik ..

we praten over 70 % NL-Verkeer
en 30 % OverigeMag deze voor de nominatie van domste opmerking ooit op WHT?

Wat dacht je dat een 10Gbit interface op je router kost? Laat staan van de router zelf.....

rvingen
02/07/06, 11:34
Sorry maar het is al aangeboden voor een grote internet partij in nederland.

Roy

Wido
02/07/06, 11:35
Sorry maar het is al aangeboden voor een grote internet partij in nederland.

RoyDan vraag ik me serieus af wie dat is, 1 euro per mbit, dat geloof ik niet.

Is het niet 100Mbit verkeer op een Gigabit lijn? ;)

Showeb
02/07/06, 16:26
en toen was het stil :-)

Rik
02/07/06, 17:45
Hou het netjes... eerste, en meteen laatste, waarschuwing heren :)

WilloW
03/07/06, 09:53
Roy,

Jij host toch bij Reinier? Kan hij jou niet iets aanbieden?

Als jullie beetje goed contact met elkaar hebben kunnen jullie beide iets leuks opzetten voor zo'n stream project moet je toch wel beetje 30.000 kunnen binnenkrijgen.

Het is toch niet die bekende nederlander die met Sinterklaas iets wil gaan streamen he? :)

beetle
03/07/06, 23:18
tjee he, heb dit ff door lopen lezen, en dit ff allemaal voor 1 enkel radio station :)

peen
04/07/06, 00:28
Waarom niet bij de X grootste ISPs een of twee machines als reflector ophangen? Ben je niet afhankelijk van 1 partij, intern verkeer is lekker goedkoop en bij een aantal ISPs kan je gebruik maken van multicasting. Je creeert ook automatisch een schaalbare omgeving waar je je volgende streaming klanten eenvoudiger mee van dienst kan zijn.

Je hoeft je je dan alleen nog druk te maken om die 30% transit en paar procenten peering. Je hebt dan wel echter X providers tot je beschikking waar je uit kunt kiezen en die bij problemen/prijsveranderingen de transit over kunnen nemen. Bovendien kun je, afhankelijk van hoe die 30% transit verdeelt is, ervoor kiezen om ook in de VS of Duitsland ofzo ook een reflector op te hangen en daar transit in te kopen (wat hier transit is kan op de juist gekozen locatie voor een groot deel peering zijn).

Een en ander valt of staat natuurlijk met in hoeverre je een serieuze streaming boer wilt worden of dat je gewoon zo makkelijk mogelijk deze klant wil helpen :)