PDA

Bekijk Volledige Versie : LoadBalancing / Cluster



FransVanNispen
01/07/06, 03:09
Beste WHT'ers,

Ik zoek wat informatie, tips en advisen over een goede loadbalancing / cluster opstelling voor Linux en eventueel Windows based hosting.

Onlangs is er in één van onze webservers een harddisk gecrashed die slechts 3 maanden oud was, en hoewel deze in een RAID1 stond op een 3Ware 8006 kaart, gingen veel sites toch down omdat het filesysteem naar read-only ging.

Gelukkig was er geen data loss, maar ik had verwacht dat de 2e RAID disk feiloos disk 1 zou overnemen. Niet dus.

Daarom ben ik mij aan het orienteren om op een redelijk korte termijn een nieuwe setup te bouwen voor hosting.

Wat wil ik:

Uitbreidbare network storage, met redundant voeding en makkelijk uit te breiden. Mijn oog is gevallen op een 3U NAS systeem van SuperMicro met een Xeon 2.8 en plaats voor 15 SATA2 schijven.

Gescheide DB servers, te beginnen met 1 maar wel schaalbaar opgezet

Meerdere webservers, makkelijk uit te breiden in aantal zonder dat sites down gaan.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen of een aantal tips geven?

Op dit moment heb ik beschikbaar:
2 Dual Xeon 2.8 servers met 2Gb RAM
2 DualCore Opteron 165's met 2Gb RAM

En zit ik dus te denken aan een fileserver waar in het begin 4x750Gb SATA2 schijven, een enkele Xeon 2.8 en een flash kaart voor het OS zouden komen.

Tevens werd de keuze geopperd door de leverancier om ipv een 16poorts RAID kaart 2 maal 8 te nemen. Wat is jullie mening(liefst ervaring) hierover?

Ook zal natuurlijk DirectAdmin niet voldoen als control panel. Misschien tips/ervaringen met een andere goede oplossing?

wonko
01/07/06, 10:12
Even een beetje commentaar/input/whatever...


Beste WHT'ers,

Ik zoek wat informatie, tips en advisen over een goede loadbalancing / cluster opstelling voor Linux en eventueel Windows based hosting.

Onlangs is er in één van onze webservers een harddisk gecrashed die slechts 3 maanden oud was, en hoewel deze in een RAID1 stond op een 3Ware 8006 kaart, gingen veel sites toch down omdat het filesysteem naar read-only ging.

Gelukkig was er geen data loss, maar ik had verwacht dat de 2e RAID disk feiloos disk 1 zou overnemen. Niet dus.


Welkom bij 3ware. Wij hebben vroeger deze ook gedraaid, en ik weet niet hoe het kan, maar die kaarten zijn "utter crap" (sorry voor de bewoording ;)). Weggooien die rommel, en neem een goeie Areca.



Daarom ben ik mij aan het orienteren om op een redelijk korte termijn een nieuwe setup te bouwen voor hosting.

Wat wil ik:

Uitbreidbare network storage, met redundant voeding en makkelijk uit te breiden. Mijn oog is gevallen op een 3U NAS systeem van SuperMicro met een Xeon 2.8 en plaats voor 15 SATA2 schijven.


Hmmm, je wijze van redeneren is wat vreemd, want je komt met een specifieke oplossing opzetten (dat type NAS systeem). Wat je moet doen, is zoeken wat je problemen zijn, en waar je kan ingrijpen.



Gescheide DB servers, te beginnen met 1 maar wel schaalbaar opgezet

Meerdere webservers, makkelijk uit te breiden in aantal zonder dat sites down gaan.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen of een aantal tips geven?


Er zijn duizenden oplossingen hier, maar, 2 zaken:
1) altijd komt het terug op "hoe hou ik mijn FS redundant"
2) alle Controlpanels en zo moet je overboord gooien

Bekijk even ultramonkey, openqrm, linux ha, en dergelijke meer... Virtualisatie kan ook helpen, kijk naar xen, vservers, virtuozzo...



Op dit moment heb ik beschikbaar:
2 Dual Xeon 2.8 servers met 2Gb RAM
2 DualCore Opteron 165's met 2Gb RAM

En zit ik dus te denken aan een fileserver waar in het begin 4x750Gb SATA2 schijven, een enkele Xeon 2.8 en een flash kaart voor het OS zouden komen.

Slechts 1 fileserver? Wat als deze down gaat?


Tevens werd de keuze geopperd door de leverancier om ipv een 16poorts RAID kaart 2 maal 8 te nemen. Wat is jullie mening(liefst ervaring) hierover?

Ik zie niet meteen in waarom je dat zou doen. 16 poorts erin, en een andere 16 poorts gewoon op kantoor op het schap wanneer er problemen zouden zijn.


Ook zal natuurlijk DirectAdmin niet voldoen als control panel. Misschien tips/ervaringen met een andere goede oplossing?

Eerst setup maken en testen, en dan kijken wat je kan automatiseren...

Het is geen eenvoudige oefening, er kruipt veel werk in, maar op het eind loont het. Zorg dat je elke stap goed beoordeeld hebt!

Swiftway-UK
01/07/06, 20:37
Control panel zul je zelf moeten maken, zoals PC extreme en wij dat hebben gedaan voor een echt redundant cluster. Je kunt ook natuurlijk een partij benaderen die al zo een cluster heeft draaien icm controle paneel en de know-how/licentie kopen.

InterNetjes
01/07/06, 20:44
Control panel zul je zelf moeten maken, zoals PC extreme en wij dat hebben gedaan voor een echt redundant cluster. Je kunt ook natuurlijk een partij benaderen die al zo een cluster heeft draaien icm controle paneel en de know-how/licentie kopen.

Bieden jullie of PC extreme deze al aan dan?

Swiftway-UK
01/07/06, 20:46
Bieden jullie of PC extreme deze al aan dan?

Wij in ieder geval wel, er draaien drie andere partijen op ons panel, met aangepaste menu layout en icons weliswaar, maar onze oplossing is niet goedkoop, gezien wij alles moeten implementeren voor de klant en er een aardige hoeveelheid hardware nodig is. (letterlijk alles is redundant).

Mark17
01/07/06, 21:52
Bieden jullie of PC extreme deze al aan dan?

Ik heb geruchten gehoord dat PCextreme het onder bepaalde omstandigheden aanbied, wat hiervan waar is weet ik niet (mail ze en je weet het).

Wido
02/07/06, 01:01
Een cluster installeer je niet zo maar even voor iemand.

WSCP4 is ook niet te koop, voor niemand niet.

Ik raad ook niemand aan een cluster te kopen + paneel en aan de gang te gaan, ik weet zeker dat je binnen een maand vaker plat hebt gelegen dan dat je deed in je non-cluster setup :)

Wij maken inderdaad wel clusters op aanvraag, maar dan blijft het beheer volledig in onze handen.

We kunnen wat custom made tools voor je installeren, maar meeste gaat gewoon via een belletje of telefoontje, dan passen wij het voor je aan.

AlexanderOnline
02/07/06, 08:57
Wat is bij jullie vooral de rede geweest? Schaalbaarheid enuiteindelijk goedkoper?

Wido
02/07/06, 11:21
Wat is bij jullie vooral de rede geweest? Schaalbaarheid enuiteindelijk goedkoper?Vooral de schaalbaarheid en de redundantie die je kan opbouwen. Daarnaast kan je veel specifieker tunen op bepaalde onderdelen wat weer resulteert in lagere hardware kosten.

Swiftway-UK
02/07/06, 13:09
Inderdaad:

Schaalbaarheid
Redundantie
Mogelijkheden tot ontwikkelen eigen applicaties.

Ik noem voorbeelden:

1.
WCP werkt met Postgres SQL, Interbase, MySQL, Oracle en MS SQL doe dat eens na met Cpanel of DA ;)

2. WCP werkt met Zeus, Apache en IIS tegelijkertijd op 1 cluster

3. WCP werkt met PHP4 en PHP5 op een cluster

4. WCP heeft een CMS voor klanten ingebouwd.

Verder ontwikkelen we nu voor wcp een geavanceerde CRM, Webshop mogelijkheid voor klanten en een sitebuilder met templates.

Het WCP kan al orders zelf afhandelen, factureren, er is een reseller platform, er zijn marketing en SEO tools voor klanten, anti-spam is beter gefixed dan dat van commerciele panels.

Bullcat
02/07/06, 15:57
qwanta kosta ? mag via pm hoor ! ben misschien wel geintereseerd

Unixboy
02/07/06, 17:54
Ik denk dat er nl wel meer partijen zijn die clusters op kunnen bouwen ik vraag me af of je geinteresseerd moet zijn in een "klik-interface".

Ik bedoel hiermee aan te geven dat de "klik-interface" vaak de cluster in zijn vrijheid beperkt. (Ik weet dat dit bij het pcExtreme CP niet is.. maar was even puur als guide-line)

Tevens moet je voor een cluster gewoon alles redunant uitvoeren. Anders heb je nog steeds SPOF(s) (http://www.webopedia.com/TERM/S/SPOF.html).

Ik bouw ook clusters en beheer deze (anders is het PEBKAC (http://www.thinkgeek.com/tshirts/sysadmin/6692/)).

Frans ik zou niet gaan hobbyen hoe leuk het ook is maar je oplossing door een 3e oplaten zetten en evt. ook bij een 3e hosten (aangezien sommige partijen nu eenmaal alleen de apparatuur die in hun netwerk hangt beheren).

Edit: Klikbaarheid uitgebreid voor SPOF(s) en PEBKAC :P

Swiftway-UK
02/07/06, 18:35
Zelf ontwikkelen is alleen interessant als je meerdere partijen hebt die de kosten dragen, dat was bij ons het geval, als we het zelf moesten ontwikkelen op eigen kosten, hadden we een oplossing ergens ingekocht.

Na al dat werk, zijn we wel blij met het platform, omdat het eigenlijk alles kan wat onze klanten willen, mocht een klant echter iets op maat gemaakt hebben, dan kunnen we dat maken, zulke flexibiliteit is goud waard in onze ogen :)

Unixboy
02/07/06, 18:54
We kunnen wat custom made tools voor je installeren, maar meeste gaat gewoon via een belletje of telefoontje, dan passen wij het voor je aan.

Dit is bij ons ook niet anders.