PDA

Bekijk Volledige Versie : Val van het kabinet



midego
29/06/06, 18:04
Ik denk dat ik bijna de enige hier ben die de hele dag Nederland 2 aan heeft staan om te kijken naar het debat van de 2e kamer!



Het spant erom maar het ziet ernaar uit dat er een val van het kabinet komt!



Wat vind jij hier van en vind jij het waard om nog te stemmen ?

WebXtra
29/06/06, 18:12
Aan de ene kant hoop ik dat het kabinet valt,
aan de andere kant denk ik dat er toch maar weinig zal veranderen met een nieuwe kabinet.
Ik hoop alleen wel dat er een paar kamerleden flink op hun nummer worden gezet.

Str@nger
29/06/06, 18:17
Wat een leuk stel regeerders...
Maar goed, krijg het zijdelings een beetje mee...geen zin meer om echt te stemmen als het iedere keer zo gaat...

Bullcat
29/06/06, 18:19
Ik weet zo langzamerhand niet meer op WIE ik moet stemmen dadelijk eigenlijk, vorige keer PVDA de grootste, en wie zit er in de kamer geen PVDA, niet dat ik erop gestemt heb, mara vind het wel vreemd allemaal !

Wido
29/06/06, 18:21
Neee, want dan komt die Bos in de kamer en als ik iemand niet moet is dat Wouter Bos wel, wat is dat iemand die achter de feiten aanloopt zeg.....

Luuc
29/06/06, 18:23
Neee, want dan komt die Bos in de kamer en als ik iemand niet moet is dat Wouter Bos wel, wat is dat iemand die achter de feiten aanloopt zeg.....
Die kerel praat alleen maar als hij er profijt van heeft, hekel aan dat soort figuren :r
We zien vanzelf wat er gaat gebeuren..

Keizer
29/06/06, 18:26
Als je er geen verstand van hebt kan je beter je lippen op elkaar houden,

ik heb zojuist me radio wat harder gezet juist OMDAT nederland 2 hier aan staat ;)

veenman
29/06/06, 18:29
Dan vraag ik me af of nu die belastingverlaging voor ondernemers wel door gaat....

liber!
29/06/06, 18:29
Ik weet zo langzamerhand niet meer op WIE ik moet stemmen dadelijk eigenlijk, vorige keer PVDA de grootste, en wie zit er in de kamer geen PVDA, niet dat ik erop gestemt heb, mara vind het wel vreemd allemaal ! Ik neem aan dat je bedoelt het kabinet/regering. De PVDA zit wel in de Kamer. Het is trouwens niet zo vreemd dat niet de grootste partij in de regering zit, men heeft sowiezo een coalitie nodig en dan kan dit beter met partijen die dichter bij elkaar staan. (al kan je natuurlijk wel zeggen wat D66 in dit kabinet doet).

Bullcat
29/06/06, 18:36
uiteraard bedoel ik dat, maar denk dat men wel weet wat ik bedoel, laten we maar naar een 2 partijen systeem gaan, linux versus windows :) maar dan links / rechts.

veenman
29/06/06, 18:38
uiteraard bedoel ik dat, maar denk dat men wel weet wat ik bedoel, laten we maar naar een 2 partijen systeem gaan, linux versus windows :) maar dan links / rechts.
Dat zou helemaal leuk worden. Nu is het al een pot nat, maar zitten er een aantal luizen in de pels tussen. Als je maar twee partijen hebt dan wordt het helemaal een homogeen geheel...

liber!
29/06/06, 18:41
Dat zou helemaal leuk worden. Nu is het al een pot nat, maar zitten er een aantal luizen in de pels tussen. Als je maar twee partijen hebt dan wordt het helemaal een homogeen geheel...
Inderdaad want dan wordt de strijd nog harder gevoerd om de mediaankiezer. Ik denk niet dat dit een goeie evolutie is. Misschien hebben we een Kordonantz (of hoe noemt het weer) stelsel zoals in Zwitserland. Dit houdt in dat alle partijen op basis van hun verkiezingsuitslag ministers krijgen. Hierdoor kan het parlement veel onafhankelijker werken. Uiteraard dit aangevuld met een uitgebreid systeem van volksinspraak... :)

FSCJasper
29/06/06, 18:57
Politiek is veel lullen, weinig daden. Kan me niet meer interesseren. Met dit kabinet of met een (mogelijk) volgende kabinet zullen serieuze veranderingen toch uitblijven.

David-Andrew
29/06/06, 18:59
Ik heb eigenlijk het hele debat wel gezien. Ik moet zeggen dat ik nu merk dat er toch een aantal zeer bekwame politici in onze nationale regering zitten, daar ben ik blij om. Vooral een aantal fractievoorzitters kunnen goed van zich afbijten en zijn zeer scherp (Halsema, nu even een goed voorbeeld).

Maar ik merk ook meteen dat er mensen tussen zitten die de boel onnodig op stelten lopen zetten.

De hele zaak met D66 is sowieso schandalig. Hoe bedenk je het, de leider van de partij is minister, steunt Verdonk en dus niet de eigen fractie. De eigen fractie zegt het vertrouwen op in haar twee ministers, waaronder de leider van de partij. Vervolgens eist de fractie voorzitter dat de premier meteen naar de koningin gaat. Dat is een beetje de samenvatting.

Daarnaast heb je de drie SP, LPF en Wilders, ze beginnen al te roepen dat de burger er niets van snapt terwijl er in de media nog geen inhoudelijke melding is gemaakt van het debat omdat het net een half uur begonnen is. Juist de partijen die het zo hebben over de kloof tussen burger en bestuur veroorzaken die kloof, lijkt het.

Heel erg leuk om te zien!

XBL
29/06/06, 19:08
Heb het telkens even gekeken op rtl z (samenvatting dus) en werd er een beetje zat van. Eerlijk gezegd hoop ik heel hard dat het kabinet niet gaat vallen; doe dat ergens in de herfst alsjeblieft. De economie begint net lekker aan te trekken en dat zullen de consumenten in de komende maanden gaan merken, gevolg is dan dat ze anders zullen stemmen dan dat ze in een wat 'pessimistischere' stemming zijn (stemmen zullen mogelijk wat liberaler zijn).

Jochem

Cybafish
29/06/06, 19:09
Het zijn net kleine kinderen. Ze maken twee maanden na dato van een mug een olifant en het zijn uitgerekend kleine partijen als D66 en Groenlinks die zeer slecht hebben gescoord op de laatste verkiezingen die hoog van de toren moet blazen. PvdA'er -ik waai met alle winden mee- Wouter Bos vindt de herverkiezingen natuurlijk een fantastisch plan, dus die loopt al vanaf de eerste minuut zichzelf te verkopen als een hoertje achter het CS.

Regeren moeten ze allemaal, niet allemaal vechten om de grootste te zijn, daar zijn de verkiezingen tenslotte voor. We hebben hier te maken met slechte verliezers die nu hun kans schoon zien voor de herkansing.

crazycoder
29/06/06, 19:33
Geen idee waar het over gaat. Om Verdonk ofzo? Maandje geleden liep vdLaan te schuimbekken dat Ayaan * moest blijven, nu mag ze blijven en is't weer niet goed?

W3SERVE
29/06/06, 19:37
Die politiek is momenteel echt een soap serie... Met in de hoofdrol onze Rita en Ayaan!

JayvD
29/06/06, 20:48
Fantastisch opnieuw vervroegd verkiezen! :mad:

David-Andrew
29/06/06, 21:04
Het is nog niet zo ver he?

Ayaan is alweer uit de picture, het gaat nu om D66 dia als enigste het niet kan hebben dat hun motie van wantrouwen er niet door is. Alleen zei willen hier dus een probleem van maken door het vertrouwen in het kabinet op te zeggen..

D66 zou het beste zichzelf kunnen opheffen.

Cybafish
29/06/06, 21:07
Ik ga in ieder geval VVD stemmen, NOOIT van mijn leven zal ik mijn vinger bij D66 in de buurt brengen. Brr.

dopi84
29/06/06, 21:57
HET KABINET IS GEVALLEN!!!!!

IK STEM PIMMETJE :)....................................

Nee, ik stem op HIRSI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!..............

Nee, die is schijnheilig. Ik stem op wilders...

liber!
29/06/06, 22:03
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het kabinet zo snel zou vallen. Wel hopelijk komt er een regering die voort de staat een beetje sanneert!

_arno_
29/06/06, 22:07
Jammer

XF-RICK
29/06/06, 22:20
Het is toch geen speeltuin, iedereen maar kankeren op "Paars" maar dat zat een stuk beter in elkaar.

Oh ja, ik stem het liefst op een mix van Groep Wilders en Verdonk en/of Hirshi Ali. Reden daarvoor kan je denk ik zelf wel verzinnen.

:)

crazycoder
29/06/06, 22:20
D66 pleegt politieke zelfmoord. Enige wat je nog moet doen is er vooral niet op stemmen.

Als het over belangrijke zaken gaat zoals Afganistan halen ze bakzeil, om iets als een brief die al dan niet gedeeltelijk afgedwongen zou zijn klapt een kabinet.

Rare lui.... in ieder geval schijnt het gastenboek van vdlaan op dit moment ietwat populair te zijn.

Str@nger
29/06/06, 22:46
Tsja, waarom nog stemmen op een systeem waarvan blijkt dat het niet werkt? Dit is al de zoveelste keer dat voortijdig het kabinet is gevallen...2de (of 3de??) keer onder Balkenende...

Je kunt zeggen ´het systeem werkt dus wel goed, want de burgers zeggen wat er moet gebeuren´...maar zeggen de burgers dit werkelijk? Je kiest een partij vanwege hun standpunten, of je kiest een bepaalde persoon uit een partij (bijv. vanwege het Limburgerschap), maar wát zie je terug van die partij in het regeren van het land? Ik niks - 90% van wat beloofd wordt door een partij, zie ik niet terug in de wetten en in de verhogingen van kosten etc...

XF-RICK
29/06/06, 22:52
Je hebt totaal geen zekerheid, ze vertellen wat de mensen willen horen, worden gekozen en gaan daarna op hun kont zitten en de burger het zo moeilijk mogelijk maken.

Neem bijvoorbeeld (ex) Minister Zalm, loopt slap te lullen op de TV dat het niet anders is, en dat elke Nederlander maar wat moet inleveren, maar ondertussen zit hij zijn centen te tellen, en daar gaat ongetwijfeld NIKS vanaf.

Kortom, politiek is één grote poppenkast, en pop met grootste bek wint.

veenman
29/06/06, 22:58
Je hebt totaal geen zekerheid, ze vertellen wat de mensen willen horen, worden gekozen en gaan daarna op hun kont zitten en de burger het zo moeilijk mogelijk maken.

Neem bijvoorbeeld (ex) Minister Zalm, loopt slap te lullen op de TV dat het niet anders is, en dat elke Nederlander maar wat moet inleveren, maar ondertussen zit hij zijn centen te tellen, en daar gaat ongetwijfeld NIKS vanaf.

Kortom, politiek is één grote poppenkast, en pop met grootste bek wint.
Zijn geld te tellen? Hij steekt het toch echt niet in zijn eigen zakken. Zover ik weet probeert hij de staatschuld af te lossen, dat is geweldig, gezien dat weer rentekosten uitspaart voor de toekomst.

Overigens vind ik de huidige politieke poppenkast één homogeen gebeuren en daar mogen wat mij betreft wel wat nieuwe frisse, wellicht radicale splinterpartijes bij mogen komen, om het zaakje scherp te houden. Die partij van de 'Franse zomerkampen' lijkt me daar wel wat voor en misschien een nog nieuw op te richten Moslim partij.

Glenn
29/06/06, 23:00
Snap ik het niet of graaft D66 nu zijn graf? Beetje lopen schreeuwen "valluh, valluh, valluh". Dat is nu dus gebeurd, maar Loesewiesie krijgt nooit meer een stem van een kiezer lijkt me.

En wat bereiken we er mee? Bos is blij, want die staat hoog in de peilingen. D66 kan onbeperkt op vakantie en Groenlinks mag met Greenpeace fuseren. Wat een raar systeem hebben we in NL :|

WH-Tim
29/06/06, 23:02
Doe mij een zak frites met een biertje graag!

Henky!
29/06/06, 23:15
Pff, eindelijk zijn we dan van het meest lachwekkende kabinet ooit af. Die Balkie kan het gewoon niet. Ook nu maakte hij er weer een puinhoop van. Met zijn 'ongelukkige' opmerking gisteravond heeft hij eigenlijk zelf schuld aan de val van zijn zoveelste kabinet.

En dan die politiek onervaren Verdonk. Had ze alleen maar eventjes sorrie gezegd dan had ze er nog gezeten.

Bah. Ik wil weer een gewone regering. Links of rechts maakt me niet eens uit. Ik hoop dat we eindelijk af zijn van die pipo figuren en nep fortuynisten. Een, saaie, doodgewone regering graag.

Mark17
30/06/06, 00:01
was het niet dit kabinet die het had over lastenverlichting voor ondernemers? ik heb genoeg wetswijzigingen gezien de afgelopen 2 a 3 jaar dat ik twijvel over het feit of dat wel bereikt is.

PC-prive regeling koste misschien wat tijd/geld, maar je werknemers werkten ten minste en als het goed is leveren ze dan meer op dan op het moment dat ze vrij hebben.

veenman
30/06/06, 00:04
Dat zou er dus aankomen. De belastingtarieven zouden worden verlaagd, het VBP tarief zou naar 25,5% gaan en 20,0% voor kleine ondernemers. IB-ondernemers mogen 10% van hun belastbare inkomen aftrekken. Al ben ik er nu bang voor dat dit er niet meer komt.

Henky!
30/06/06, 00:13
Dat zou er dus aankomen. De belastingtarieven zouden worden verlaagd, het VBP tarief zou naar 25,5% gaan en 20,0% voor kleine ondernemers. IB-ondernemers mogen 10% van hun belastbare inkomen aftrekken. Al ben ik er nu bang voor dat dit er niet meer komt.

Jawel hoor, welke regering er ook komt. Het gaat weer goed met de economie, vandaar. Daarbij zal Balkie natuurlijk zijn begroting met 'zoetjes' er proberen door te drukken in een poging de verkiezingen te winnen. Geen angst dus.

Mark17
30/06/06, 01:07
Dat zou er dus aankomen. De belastingtarieven zouden worden verlaagd, het VBP tarief zou naar 25,5% gaan en 20,0% voor kleine ondernemers. IB-ondernemers mogen 10% van hun belastbare inkomen aftrekken. Al ben ik er nu bang voor dat dit er niet meer komt.

De "zoetjes" komen altijd aan het eind van de 4 jaar, wat dat betreft is die 4 jaar wel lang (3 jaar alles doen wat de mensen niet willen en 1 jaar leuke dingen doen voor de verkiezingen, net alsof je dan pas na moet denken voor de volgende verkiezingen).

Designerhosting
30/06/06, 01:29
ik heb zelfs vannacht alles gezien ook. En het gaat helemaal niet om Hirsi Ali, maar om Verdonk, die weer zat te liegen over wat er nu precies gebeurd was. Als ze haar ego nu eens in toom kon houden was er niks gebeurd, maar er moest weer een tekst onderschreven worden door Hirsi Ali die de minister goed uitkwam.... Chantage door een minister.

Moet er wel bijzeggen dat ik D66er ben dus iets bevooroordeeld :-) en ben eindelijk blij dat ze eens hun rug recht houden, al hadden ze dat eerder moeten doen.....

Apoc
30/06/06, 01:58
Toen ik de topic van deze thread in de eerste instantie las dacht ik dat er ergens een rack was omgevallen :D

Randy
30/06/06, 02:20
Verdonk moet dood, zo lijkt het wel. Maar Verdonk voert uit, wat de meerderheid van de Nederlanders denkt. En het was nodig ook!
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf voor een generaal pardon voor de 26.000 'oude' aanvragen - na het tuig eruit gefiltert en geflikkert te hebben - om vervolgens de nieuwe strikte en vooral duidelijke regels toe te passen. Vergeet niet dat Verdonk met een spagaat tussen de oude en nieuwe regels zat.

Randy (Stemt geen 'ieder voor zich en god voor allen' VVD)

midego
30/06/06, 04:45
Toen ik de topic van deze thread in de eerste instantie las dacht ik dat er ergens een rack was omgevallen :D
Dacht ik eens een normale topic naam te hebben :P

Furbster
30/06/06, 08:39
In het begin van dit topic heeft men het er over dat PVDA de grootste was maar dat is niet waar. CDA was het grootst en PVDA was 2e. Gelukkig heeft het CDA toen gekozen om opnieuw verder te gaan met de VVD waar ze net mee begonnen waren samen met de LPF. Helaas moest er weer een extra partij aan te pas komen die de boel voortijdig moest opblazen (D66).

Nu maar hopen dat die schijnheiligen Bos, vd Laan/Pechtold en 'Ik ben overal tegen en kan het nog mooi zeggen ook' Femke enorm op hun bek gaan. Een volstrekt links kabinet komt er (hopelijk) nooit en dat is maar goed ook. En als PVDA iets wil zal dat toch met VVD of CDA moeten.

Drie keer is scheepsrecht. Laat Balkenende dus nog maar even aan het roer...

_arno_
30/06/06, 08:45
Ach bekijk het aan de positieve kant Furbster, als het compleet 'links' word is de nederlandse maatschapij gelijk genezen voor 20 jaar.

blaaat
30/06/06, 09:00
Toen ik de topic van deze thread in de eerste instantie las dacht ik dat er ergens een rack was omgevallen :D
Ja ik ook, schrok..

WebSiteNet
30/06/06, 09:11
Ik hoop gewoon dat er voorlopig geen verkiezingen komen. Eerst moet geert wilders nog een pak op z'n broek krijgen! (aldus ge-edit door Janneman).

Verder is het gewoon een helehoop heisa. Wie heeft alle onzin veroorzaakt? ayaan hirsi (ali/magan/cola?). En die gaat weer als volksheld vrijuit. En ik denk dat pechtold en van der laan iets goed te maken hebben. Dit was gewoon pechtold terugpakken van lousewies omdat hij de leider werd!

WebXtrA-Rámon
30/06/06, 10:21
Nou.... dat wordt zoeken naar de partij welke het grootste voordeel heeft voor de ondernemers.... alsof ik niets beters te doen heb.... dat wordt weer partij programma's onder de loep nemen.... en kijken wie het geloofwaardigst is..... want ze moeten het natuurlijk ook uitvoeren....

Designerhosting
30/06/06, 10:55
Het ging allang niet meer om Ayaan.... maar wel om de druk die een overheid legt op iemand om dingen af te dwingen. Toen Balkenende erkende dat dat het geval was was het mis. In de relatie burger/overheid dient de overheid niet omwille van de eer van een minsiter dit soort spelletjes te spelen. Puur machtsmisbruik, en dat gebeurd al teveel....

David-Andrew
30/06/06, 11:30
Ik zie Balkenende voor de derde keer wel zitten.

Hoe Bos meteen dit alles gebruikt om er weer als mooiste uit te komen is gewoon zielig.

JumpingJack
30/06/06, 12:03
Ik zie Balkenende voor de derde keer wel zitten.



Dan krijg je zo een situatie dat als JP bij bea op koffie zit,

Hoi ben ik weer,
mag ik alstublieft nog een keer,

Waarop bea antwoord,
nee zelf ik stoot mij geen derde keer aan een ezel, euhw zelfs een ezel, je weet wel wat ik bedoel.

Henky!
30/06/06, 12:10
Even ter verduidelijking. Deze crisis is niet veroorzaakt door D'66. Dat we weer naar de stembus moeten is te wijten aan de politieke onkunde van Balkenende en Verdonk. Ik denk dat Bos gelijk had toen hij stelde dat hem dit niet was overkomen. Het wordt tijd de huidige amateurs terug te sturen naar het bedrijfsleven.

:-)

Furbster
30/06/06, 12:34
Deze crisis is met name veroorzaakt door vrouwen in de politiek. Ayaan, Rita, Lousewies... Mischien wordt het eens tijd voor een kabinet met alleen de SGP! ;-)

_arno_
30/06/06, 13:38
Even ter verduidelijking. Deze crisis is niet veroorzaakt door D'66. Dat we weer naar de stembus moeten is te wijten aan de politieke onkunde van Balkenende en Verdonk. Ik denk dat Bos gelijk had toen hij stelde dat hem dit niet was overkomen. Het wordt tijd de huidige amateurs terug te sturen naar het bedrijfsleven.

:-)
Tuurlijk overkomt bos dit niet, die waait met alle winden mee.

alfa_44
30/06/06, 13:58
Bos heeft zijn glazen ingegooid. Eerst leuk, zeggen dat de aow niet aangepast wordt en nu, nu is het toch maar wel aanpassen.

Het leukste vindt ik nog, Dan ga je sparen voor later. Plots gebeurd er wat.(bv werkeloosheid) En dan zeggen ze "Je had toch gespaard ga dat eerst maar opmaken." Terwijl iemand die niet gespaard heeft zo een uitkering (of iets dergelijks) krijgt. Allemaal door dit kabinet geregeld. Lekker.....

Femke, die krijgt mijn stem. Die hoor je vaak voorbij komen en is erg scherp. En voor de rest heb geen medelij voor hun. hoop dat wachtgeld regeling al afgeschafd is anders nld weer een paar kilootjes lichter. (is wel belasting geld, mogen we weer wat meer betalen)

XBL
30/06/06, 14:13
Femke irriteer ik mij aan (ja, charisma is ook belangrijk in politiek).

Hoe dan ook, ik hoop dat de burgers hier lering uit hebben getrokken en een beetje fatsoenlijk stemmen. En ik hoop ook (maar dat is ijle hoop) dat de politici zich fatsoenlijk zullen gaan gedragen.

Gelukkig komt er een economie betere tijd aan, dus dat betekend sowieso dat politici minder onder vuur komen te liggen (en we dus minder gezeur in de politiek hebben). Wel mag ik hopen dat er bezuinigd gaat worden halverwege (of aan het einde ofzo) van de nieuwe regeringsperiode, zodat we weer wat extra's te spenderen hebben in geval van een nieuwe recessie (hoeft er niet tenminste niet _weer_ als een malle bezuinigd te worden op allerlei dingen, terwijl je juist geld moet uitgeven als het economie slecht gaat!).

Jochem

Apoc
30/06/06, 17:29
Mischien wordt het eens tijd voor een kabinet met alleen de SGP! ;-)

Als dat gebeurt ga ik (vervroegd) migreren.

Furbster
01/07/06, 07:47
Iedereen zit nu wel te zeuren op Balkenende, maar vergeet dan niet dat ook het laatste kabinet met de PVDA als minister president is gevallen hè...

en een stem op Femke is een stem voor de oppositie waardoor je het een komend kabinet alleen nog maar moeilijker maakt om de volledige 4 jaar vol te maken...

crazycoder
01/07/06, 09:08
Het ging allang niet meer om Ayaan.... maar wel om de druk die een overheid legt op iemand om dingen af te dwingen. Toen Balkenende erkende dat dat het geval was was het mis. In de relatie burger/overheid dient de overheid niet omwille van de eer van een minsiter dit soort spelletjes te spelen. Puur machtsmisbruik, en dat gebeurd al teveel....
Ach, wat is druk uitoefenen. Er wordt overleg gevoerd over de inhoud van een brief zodat iedereen er blij mee is. Daar zat ook een advocaat tussen.. Denk jij echt dat je haar onder druk zet???
En als er dan al druk uitgeoefend is, waar bestond die dan uit? Ayaan * zat al in de VS, voor haar nieuwe baan maakt het geen PIEP uit of zij een Nederlands paspoort heeft of niet.

Hoe dan ook, wij zijn er geen van allen bij geweest. Ook vdLaan is er niet bij geweest. Hoe kan je dan spreken over het uitoefenen van druk??
Dat kan je vermoeden, maar niet onomstotelijk bewijzen. Als je een debat dan maar lang genoeg vol blijft houden zal iemand zichzelf vast wel een keer onhandig uitdrukken. Een dergelijke vergadering was in het bedrijfsleven al 10 keer gestopt.

Het lijkt mij meer op vriendinnen of geestverwanten waarvan de een de ander na een ongelukkige zet wil helpen zonder de eigen rechten en reputatie te schaden.

JayvD
01/07/06, 10:21
Ach, wat is druk uitoefenen. Er wordt overleg gevoerd over de inhoud van een brief zodat iedereen er blij mee is. Daar zat ook een advocaat tussen.. Denk jij echt dat je haar onder druk zet???
En als er dan al druk uitgeoefend is, waar bestond die dan uit? Ayaan * zat al in de VS, voor haar nieuwe baan maakt het geen PIEP uit of zij een Nederlands paspoort heeft of niet.
Schijnt dat zij moeilijk gingen doen als zij geen passport zou hebben, zou namelijk betekenen dat ze identiteitsfraude zou hebben gepleegd.

Je kan moeilijk zo'n iemand bij zo'n dergelijke organisatie aannemen op die manier.

crazycoder
01/07/06, 10:47
Schijnt dat zij moeilijk gingen doen als zij geen passport zou hebben, zou namelijk betekenen dat ze identiteitsfraude zou hebben gepleegd.

Je kan moeilijk zo'n iemand bij zo'n dergelijke organisatie aannemen op die manier.
Nee dus, al tijdens het vorige debat was aangegeven dat e.e.a. geen enkele invloed zou hebben

Designerhosting
01/07/06, 13:17
@Ceazycoder...

Het gaat dus niet zozeer of dat paspoort nu wel of niet nodig was maar om het feit dat een minister eisen stelt ter favoure van haarzelf voor dat paspoort. Stel dat een minister eist van jou als bedrijf dat je bv een programma moet schrijven om 'niet' een extra hoge belastingaanslag te krijgen....

Hier ging het om iets ondertekenen dat voor persoonlijk gewin van Verdonk handig was. Dan kon zij in het debat zeggen, mij treft geen blaam, Hirsi Ali schrijft dat ook.... Dat kan dus niet....

rq
01/07/06, 15:14
Verdonk is nog steeds ongekend populair. En dat is niet zo gek ook. De instroom van asielzoekers is van 60.000 per jaar (!) in 2000, teruggebracht naar 6.000. De echte politieke vluchtelingen kunnen hier nog steeds gewoon terecht. Wat die overige 54.000 per jaar waren hoeft natuurlijk niemand nog uitgelegd te worden. Behalve misschien de personen die een baantje hadden in de vluchtelingenindustrie, maar die willen het gewoon niet snappen.

De kastanjes zijn in ieder geval de afgelopen drie jaar door het kabinet uit het vuur gehaald. Essentiële, onpopulaire, economische hervormingen, ook nog eens doorgevoerd tijdens een economische recessie. Daar wordt een kabinet natuurlijk weinig geliefd mee. Maar de resultaten zijn (nu) al zichtbaar, in verhouding tot de economische toestand in landen waar men nog steeds vasthoudt aan compleet achterhaalde socialistische of sociaaldemocratische gedachten, uit de jaren zestig en zeventig (of eigenlijk nog verder terug). Frankrijk bijvoorbeeld. Sinterklaas en zijn zwarte pieten zullen de komende periode hoogstwaarschijnlijk weer plaatsnemen in het kabinet om weer flink uit te delen tijdens de aankomende hoogconjunctuur - vast en zeker een erg zware taak. En als het even kan zullen ze de relatieve economische voorsprong die de hervormingen hebben gebracht aan hun eigen beleid toeschrijven. Voor zover het kweken van afhankelijkheid als beleid kan worden gezien, tenminste. Totdat de pot weer op is bij de volgende recessie, en er niks meer valt uit te delen. Dan zal het stokje weer worden overgedragen aan partijen die wel noodzakelijke hervormingen durven door te voeren. En zo gaat het riedeltje maar door en door.

Reken er overigens maar niet op dat Bos enige van de er werkelijk relevante hervormingen (WAO, WW, Abw) echt terug zal draaien. Uit electoraal belang heeft hij zich er wel tegen afgezet (oerconservatief als ze bij de PvdA zijn), maar als het puntje bij het paaltje komt zal hij gewoon lekker meesurfen op de economische resultaten.

Domenico
01/07/06, 15:22
Verdonk is nog steeds ongekend populair. En dat is niet zo gek ook. De instroom van asielzoekers is van 60.000 per jaar (!) in 2000, teruggebracht naar 6.000. De echte politieke vluchtelingen kunnen hier nog steeds gewoon terecht. Wat die overige 54.000 per jaar waren hoeft natuurlijk niemand nog uitgelegd te worden. Behalve misschien de personen die een baantje hadden in de vluchtelingenindustrie, maar die willen het gewoon niet snappen.

De kastanjes zijn in ieder geval de afgelopen drie jaar door het kabinet uit het vuur gehaald. Essentiële, onpopulaire, economische hervormingen, ook nog eens doorgevoerd tijdens een economische recessie. Daar wordt een kabinet natuurlijk weinig geliefd mee. Maar de resultaten zijn (nu) al zichtbaar, in verhouding tot de economische toestand in landen waar men nog steeds vasthoudt aan compleet achterhaalde socialistische of sociaaldemocratische gedachten, uit de jaren zestig en zeventig (of eigenlijk nog verder terug). Frankrijk bijvoorbeeld. Sinterklaas en zijn zwarte pieten zullen de komende periode hoogstwaarschijnlijk weer plaatsnemen in het kabinet om weer flink uit te delen tijdens de aankomende hoogconjunctuur - vast en zeker een erg zware taak. En als het even kan zullen ze de relatieve economische voorsprong die de hervormingen hebben gebracht aan hun eigen beleid toeschrijven. Voor zover het kweken van afhankelijkheid als beleid kan worden gezien, tenminste. Totdat de pot weer op is bij de volgende recessie, en er niks meer valt uit te delen. Dan zal het stokje weer worden overgedragen aan partijen die wel noodzakelijke hervormingen durven door te voeren. En zo gaat het riedeltje maar door en door.

Reken er overigens maar niet op dat Bos enige van de er werkelijk relevante hervormingen (WAO, WW, Abw) echt terug zal draaien. Uit electoraal belang heeft hij zich er wel tegen afgezet (oerconservatief als ze bij de PvdA zijn), maar als het puntje bij het paaltje komt zal hij gewoon lekker meesurfen op de economische resultaten.

Doet het woord 'empathie' je een belletje rinkelen?
Voor het geval je het nog niet wist hier even een simpele uitleg uit de wikipedia:

"Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen.

Empathie is een vaardigheid of persoonlijkheidseigenschap die belangrijk is in de omgang met mensen. Het empathisch vermogen speelt een hoofdrol bij emotionele intelligentie. Je kunnen inleven in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen.

Empathie steunt op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen."

Met andere woorden, de mensen die de eerste tekst aanhangen zijn nog blijven hangen in de oertijd. Meer wil ik er niet over kwijt.

rq
01/07/06, 16:12
Domenico, je zult ongetwijfeld over een hoge mate van empathie beschikken - maar om daar nou zo mee te koop te lopen.

Hopelijk heb je dan ook veel empathie voor mensen die leven in armzalige landen waar geen sprake is van economische vrijheid. Landen waar partijen aan de macht zijn die ideeën hebben de sterk lijken op het gedachtegoed van zeg de SP. Hier (http://www.heritage.org/research/features/index/downloads/Index2006_EFCapita.gif) kun je zien welke landen ik bedoel. Hint: Het zijn vooral de landen onderin de grafiek, wat valt je op? Het is dan ook vrij cynisch om te zien dat juist mensen die van zichzelf vinden dat ze overlopen van empathie, juist vaak op dit soort partijen stemmen.

Men zegt ook wel dat de weg naar hel geplaveid is met goede bedoelingen. Nou geloof ik zelf niet zo in een hel, maar ik denk wel dat alle lagen van de bevolking sterk gebaat zijn bij economische groei, en niet bij allerlei goede bedoelingen die in werkelijkheid op de lange termijn echter nadelig zijn voor iedereen. Het is namelijk zo dat alle lagen van de bevolking relatief evenveel profijt hebben van welvaartsstijging (zo blijkt uit economische studies). Veel mensen kijken echter niet verder dan kun neus lang is, en menen dat - bijvoorbeeld - een wet als het minimumloon de lonen omhoog tilt, terwijl het in werkelijkheid slechts werkloosheid creëert (http://www.libertarian.nl/NL/archives/000589.php). Zo kan ik nog tig voorbeelden noemen. Maar ik maak me geen illusies, mensen die vastklampen aan (inmiddels zeer conservatieve en achterhaalde) dogma's uit de jaren zestig, van mening te kunnen veranderen. Het blijven immers dogma's.

En ach, "de rijken worden rijker en de armen worden armer" klinkt wel lekker, dus waarom zou je er verder over nadenken, toch? Maar de werkelijkheid ligt natuurlijk veel genuanceerder.

crazycoder
01/07/06, 16:48
@Ceazycoder...

Het gaat dus niet zozeer of dat paspoort nu wel of niet nodig was maar om het feit dat een minister eisen stelt ter favoure van haarzelf voor dat paspoort. Stel dat een minister eist van jou als bedrijf dat je bv een programma moet schrijven om 'niet' een extra hoge belastingaanslag te krijgen....

Hier ging het om iets ondertekenen dat voor persoonlijk gewin van Verdonk handig was. Dan kon zij in het debat zeggen, mij treft geen blaam, Hirsi Ali schrijft dat ook.... Dat kan dus niet....
Het gaat er dus wel degelijk om of een paspoort al dan niet nodig is/was. Als een paspoort niet nodig is, dan heb je namelijk niets om druk mee uit te oefenen.

Verder... ben jij erbij geweest? Weet jij dus of er echt druk uit is geoefend? En zo ja, waarmee dan? Niet met een paspoort want dat had zij helemaal niet (meer) nodig.

Het gaat echt nergens over, het was een ander verhaal geweest als Verdonk echt iets in handen had. Die indruk krijg ik niet.

Domenico
01/07/06, 20:16
Domenico, je zult ongetwijfeld over een hoge mate van empathie beschikken - maar om daar nou zo mee te koop te lopen.

Hopelijk heb je dan ook veel empathie voor mensen die leven in armzalige landen waar geen sprake is van economische vrijheid. Landen waar partijen aan de macht zijn die ideeën hebben de sterk lijken op het gedachtegoed van zeg de SP. Hier (http://www.heritage.org/research/features/index/downloads/Index2006_EFCapita.gif) kun je zien welke landen ik bedoel. Hint: Het zijn vooral de landen onderin de grafiek, wat valt je op? Het is dan ook vrij cynisch om te zien dat juist mensen die van zichzelf vinden dat ze overlopen van empathie, juist vaak op dit soort partijen stemmen.

Men zegt ook wel dat de weg naar hel geplaveid is met goede bedoelingen. Nou geloof ik zelf niet zo in een hel, maar ik denk wel dat alle lagen van de bevolking sterk gebaat zijn bij economische groei, en niet bij allerlei goede bedoelingen die in werkelijkheid op de lange termijn echter nadelig zijn voor iedereen. Het is namelijk zo dat alle lagen van de bevolking relatief evenveel profijt hebben van welvaartsstijging (zo blijkt uit economische studies). Veel mensen kijken echter niet verder dan kun neus lang is, en menen dat - bijvoorbeeld - een wet als het minimumloon de lonen omhoog tilt, terwijl het in werkelijkheid slechts werkloosheid creëert (http://www.libertarian.nl/NL/archives/000589.php). Zo kan ik nog tig voorbeelden noemen. Maar ik maak me geen illusies, mensen die vastklampen aan (inmiddels zeer conservatieve en achterhaalde) dogma's uit de jaren zestig, van mening te kunnen veranderen. Het blijven immers dogma's.

En ach, "de rijken worden rijker en de armen worden armer" klinkt wel lekker, dus waarom zou je er verder over nadenken, toch? Maar de werkelijkheid ligt natuurlijk veel genuanceerder.

Jij weet opeens waar ik op welke partij of in welke richting ik zou stemmen? Knap! Of zijn het slechts aannames? Ik kijk veel verder dan de bestaande dingen maar dat gaat je misschien wel boven je pet. ;) Economische groei? Dit is nu juist het grootste probleem!

Nevermind, teveel tekst en verder eigenlijk niets te winnen aangezien alles al vaststaat volgens jou. Lekker VVD blijven stemmen en oogkleppen ophouden. Als het met jou, je bedrijf en je familie maar goed gaat is er toch niets aan de hand...

Clanhost
01/07/06, 23:11
Jij weet opeens waar ik op welke partij of in welke richting ik zou stemmen? Knap! Of zijn het slechts aannames? Ik kijk veel verder dan de bestaande dingen maar dat gaat je misschien wel boven je pet. ;) Economische groei? Dit is nu juist het grootste probleem!

Nevermind, teveel tekst en verder eigenlijk niets te winnen aangezien alles al vaststaat volgens jou. Lekker VVD blijven stemmen en oogkleppen ophouden. Als het met jou, je bedrijf en je familie maar goed gaat is er toch niets aan de hand...

Anders ga je ergens een keer inhoudelijk op in... neerbuigende houding van jou is sum kotsen.

Domenico
01/07/06, 23:16
Anders ga je ergens een keer inhoudelijk op in... neerbuigende houding van jou is sum kotsen.

Tja dan maar kotsen dan. Er valt hier niets inhoudelijks over te zeggen omdat niemand open staat voor een ander verhaal. Iedereen moet maar lekker doen waar hij zin in heeft want hier kom je toch niet uit. Ik vind de VVD zum kotsen en dat is eigenlijk alles wat er over te zeggen valt. :)

Overigens wil dat niet zeggen dat ik een hekel heb aan mensen die op de VVD stemmen maar het waarom is vaak heel erg onduidelijk en veel mensen doen maar wat.

rq
01/07/06, 23:28
Ik merk op dat je reacties erg bijdehand zijn, maar dat inhoudelijke argumenten compleet ontbreken.

"Teveel tekst."

Typisch. Vermeende morele superioriteit, maar inhoudelijk 0,0 zoals al opgemerkt. Dat je verder kijkt "dan de bestaande dingen" moeten we dus maar op je woord vertrouwen zeker :D Uit je reacties in dit topic blijkt dat zeker niet.

Wat ook typisch is, is je manier van 'discussieren'. Even wat roepen en dan snel zeggen dat je er niet meer over kwijt wil, of dat het je niet kan schelen. Digitaal belletje trekken, vrij kinderlijk ;)

Als je zegt dat economische groei het grootste probleem is, heb je overduidelijk mijn reacties niet goed gelezen, of niet begrepen. Daar ga ik juist op in. Beetje jammer.

Een inhoudelijk reactie zou je sieren, maar gezien jouw voorgaande reacties zijn mijn verwachtingen niet al te hoog ;)

jantje.vlaam
01/07/06, 23:43
Ik weet zo langzamerhand niet meer op WIE ik moet stemmen dadelijk eigenlijk, vorige keer PVDA de grootste, en wie zit er in de kamer geen PVDA, niet dat ik erop gestemt heb, mara vind het wel vreemd allemaal !

De PvdA was bij de vorige verkiezingen volgens mij niet de grootste. Wel bij de gemeenteraadsverkiezingen. En kijk maar wat het linkse gezwel in een korte tijd in Amsterdam heeft weggegeven en aan prijzen heeft verhoogd.

Henky!
03/07/06, 12:37
Even tussendoor, wat socialisme hebben we wel degelijk nodig natuurlijk. Het idee dat de vrije markt voor iedereen zo fantastisch zou zijn is onzin. Dat idee heeft bijvoorbeeld Amerika wel tot een grote economie gemaakt maar tegelijk is de armoede daar groot. Daklozen, voedselbonnen en cijfers voor ondervoeding en analfabetisme die lijken op de donkerste landen van Afrika. Dus, dat de ideologie van de vrije markt alle problemen op zou lossen is nogal simpel geredeneerd.

Net als de ideologie van de eeuwige groei. Maar dat gaan we nog wel merken als de olie op is.

Designerhosting
03/07/06, 13:24
Crazycoder schreef:

Het gaat er dus wel degelijk om of een paspoort al dan niet nodig is/was. Als een paspoort niet nodig is, dan heb je namelijk niets om druk mee uit te oefenen.

Verder... ben jij erbij geweest? Weet jij dus of er echt druk uit is geoefend? En zo ja, waarmee dan? Niet met een paspoort want dat had zij helemaal niet (meer) nodig.

Het gaat echt nergens over, het was een ander verhaal geweest als Verdonk echt iets in handen had. Die indruk krijg ik niet.

Het paspoort was wel nodig.... Maar daar ging het niet om. Het ging om Verdonk die haar macht om dat paspoort af te geven misbruikte. Zij kon de boel traineren en daar lag haar macht om een verklaring af te dwingen.

Ik was er niet bij in de zin dat ik bij Verdonks afweging in het kabinet zat. Ik heb het debat wel live gezien en zag dat Verdonk geen antwoord gaf of kon geven op de vraag waarom die verklaring nu per se nodig was voor dat paspoort.... Kennelijk was het in ieder geval niet juridisch nodig. De minister president gaf later toe dat er inderdaad dingen in stonden omdat de minister er ook mee moest kunnen leven (dus niet juridisch noodzakelijk)....

Maar misschien vind jij druk uitoefen slechts als je letterlijk iemand bedreigd of iets dergelijks. Er bestaat ook iets als implicite druk uitoefenen. Als een klant bij je weg wil en je houd zijn/haar data achter of je werkt niet mee aan het verhuizen, dan is dat ook druk uitoefenen...

De druk zat hem dus erin dat Hirsi Ali ergens snelheid achter wilde zetten en Verdonk de mogelijkheden had om die snelheid te traineren... En dat ook misbruikt heeft. Verklaring nu, anders geen paspoort...

crazycoder
03/07/06, 13:59
@designerhosting
Ik ben zeer zeker op de hoogte van verschillende manieren om druk uit te oefenen....

Ayaan * had geen paspoort nodig, zij was toch wel welkom in de VS. Daarmee vervalt de mogelijkheid om druk uit te oefenen.
Verder had zij dat paspoort toch gekregen.. mogelijk wat later, maar iedere uitspraak door derden over de termijn waarop dat dan zou gebeuren is alleen een veronderstelling..
Evenals jouw veronderstelling dat e.e.a. is gegaan zoals jij omschreef.

Het is jammer dat we de waarheid nooit zullen weten. En misschien is het maar goed ook.. anders zouden vele politici misschien heel hard van hun voetstuk vallen....

Designerhosting
03/07/06, 14:27
Maar dat mogelijk wat later veroorzaakt problemen bij Ayaan in verband met haar werk, huizenjacht, visa etc.... Dus wel een probleem en dus druk. waarom moest Ayaan dan in anderhalf uur beslissen om te tekenen? Als je dat geen druk noemt?

En dat minister Verdonk niet ingaat op het waarom ze die persoonlijke schuldbekentenis wilde hebben zegt mij in ieder geval dat er geen noodzaak was... Anders had ze dat wel uitgelegd aan de kamer, dan was er geen probleem geweest.

Dat ze het paspoort sowieso had gekregen is een veronderstelling, dat Verdonk niet kon uitleggen (of niet wilde) waarom die verklaring nodig was is geen veronderstelling, maar kun je zelf nakijken.... Als er goede redenen waren om dat te eisen van Ayaan had ze het wel genoemd....

En we hebben het hier niet om een slager ofzo die zijn macht misbruikt... Het gaat hier om een minister....

Dat er meer politici van hun voetstuk zouden vallen als alles bekend zou zijn is geen reden om het maar toe te staan dat ministers voor eigen gewin hun macht misbruiken.... Maar goed, daar zijn de meningen kennelijk over verdeeld...

crazycoder
03/07/06, 14:54
De ophef om dat paspoort is een kwestie van vriendjespolitiek. Als Ayaan * wc's schoonmaakte had er geen haan naar gekraaid. Maar dan had zij waarschijnlijk ook nooit publiekelijk en bij herhaling verklaard over haar naam te hebben gelogen.

Op dat moment misbruikten politici hun macht om de minister te dwingen tot teruggave van een paspoort van een van hen. Of deden daar in ieder geval een poging toe.

Mijn opmerking over "als alles bekend wordt" mag je gerust breder opvatten, politiek is nu eenmaal een vuil spel.

Wel grappig dat het kabinet vanwege iets dergelijks gevallen is. Wat mij betreft is het helemaal geen issue. Dit terwijl diverse ministers meerdere keren wensen van de 2e kamer naast zich neer hebben gelegd, o.a. Brinkhorst.. software patenten iemand??
Wat mij betreft een veel groter probleem dan een onduidelijk verhaal over een verklaring/brief die in onderling overleg is geschreven waar een premier na weet ik veel hoeveel uur debatteren een onhandige uitspraak over doet.

Designerhosting
03/07/06, 15:14
PS Die brief is niet in onderling overleg geschreven! Maar goed... omdat er wel vaker foute dingen gebeuren moeten we er maar nooit meer aandacht aan besteden.... Laat staan mensen er op aanspreken....

Furbster
03/07/06, 15:56
Politiek is nou eenmaal 'plans within plans within plans' (Dune, Frank Herbert).

Wie ook een van de hoofdschuldigen is van de val van het kabinet is de publieke omroep. Het komt ze allemaal wel erg goed uit en op iedere slak van het kabinet werd de afgelopen tijd wel zout gelegd.