PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnamen; hoe zit dat technisch?



hires
27/06/06, 21:51
Goedenavond..
Ik heb een vraag over de werking van domeinnamen. Je heb de mogelijkheid om bij verschillende aanbieders (eNom, Godaddy, SIDN e.a.) een domeinnaam te bestellen. Daar vul je een nameserver in en waarschijnlijk doet de aanbieder ook iets in zijn systeem om alles wereldwijd bekend te maken, klopt dat? Wat ik probeer te begrijpen is wat er nu allemaal technisch voor nodig is om een domeinnaam en website online te krijgen en houden. En dan niet wat een consument of webhoster alleen moet doen, maar wat er nu precies allemaal voor nodig is; wat er gebeurt bij de aanbieder, wat er gebeurt op een nameserver en wat er eventueel nog meer nodig is. Kan iemand daar iets over vertellen?

Loopt bijvoorbeeld uiteindelijk alles (ook .nl domeinnamen) via de ICANN of zijn er toch gescheiden partijen; dus: ICANN voor .com en nog wat andere extensies, en de SIDN voor .nl domeinnamen? Is er een soort van 'eindstation' (of beginstation, zoals je wilt) waar uiteindelijk alle domein-informatie bij elkaar komt en bekend is? Of werkt het zo dat het een netwerk is van allerlei gelijkwaardige computersystemen, van verschillende aanbieders, zoals dus SIDN en eNom e.d., die allemaal DNS servers hebben opgezet? Of die enkel een DNS entry/record of verwijzing nodig hebben om wereldwijd de internetsite bekend te maken? En zo ja, kan dan iedereen (ook de buurman van rechtsboven?) een DNS server installeren en opzetten, aan het internet hangen en daar allerlei records in plaatsen?

Tenslotte: waar moet een webhoster allemaal rekening mee houden als het gaat om domeinnamen? Uiteraard op de prijs, maar ik bedoel meer op het technische vlak. Zo lees ik ook bij veel providers dat het mogelijk is om alléén de domeinnaam te verhuizen, of om alléén de name server te wijzigen. Wat nu als iemand bij de ene aanbieder een domeinnaam heeft geregistreerd (voorbeeld: eNom) en dan aan mij vraagt of hij van mijn nameserver gebruik kan maken, zonder hostingpakket.. waarom zou iemand dat willen? En berekenen jullie een apart bedrag voor het aanmaken van een DNS record op jullie DNS servers?

Alvast bedankt!

EDIT: even bij vemeld: ik maak gebruik van het account van een familielid, dus vandaar de meerdere posts. :)

WebSiteNet
27/06/06, 21:58
ICANN is de (amerikaanse) organisator van IP's en domeinnamen. ICANN geeft aan bedriijven en instellingen het recht uit om een bepaalde TLD te exploiteren.

Zo heeft SIDN het recht om .nl's uit te geven en VERISIGN van .com. Daarvan kan je lid/klant worden. Enom is een klant/lid/whatever van verisign en jouw hoster is misschien wel lid/klant van SIDN.

Omdat een SIDN lidmaatschap voor beginnende bedrijven duur is heb je dus resellers(=doorverkopers) van de registrars(=de leden van sidn/verisign/etc). Bij een domeinnaam vul je twee/drie/acht(?) DNS Servers in. Op die dns servers kan informatie worden gehaald wat er gedaan moet worden met het domeinnaam. Dat is meestal een verwijzing naar de server (in de vorm van een IP) van je host.

Correct me if i'm wrong......

:lovewht:

justin
27/06/06, 21:58
Omdat ik zo weg moet zal ik je even een korte uitleg geven!
Eigenlijk zit het helemaal niet zo moelijk in elkaar je hebt bijvoorbeeld SIDN, Enom etc deze draaien allemaal hun eigen dns server die zegt welke domeinen er staan geregistreert bij hun en naar welk ip hij toe moet, Vervolgens moet jouw ISP (Internet Service Provider) de dns servers van deze bedrijfen opnemen in hun zegmaar database waardoor jouw browser weet als jij google.com intypt hij naar het ip xxx.xxx.xxx.xxx moet gaan waardoor jij uit eindelijk op de goede website komt.

Vergeet niet dat er nog veel meer dingen bij komen kijken maar moet nu gaan vandaar dat ik het maar even zo simpen mogelijk uitleg, Als je nog vragen hebt neem je maar even contact op!


En zo ja, kan dan iedereen (ook de buurman van rechtsboven?) een DNS server installeren en opzetten, aan het internet hangen en daar allerlei records in plaatsen?
Hier nog even snel antwoord op het zou mogelijk zijn ja maar je moet er wel rekening mee houden dat elke ISP dan het ip van jou buurman in hun database moet hebben omdat het anders niet gaat werken;)

hires
27/06/06, 22:08
Hier nog even snel antwoord op het zou mogelijk zijn ja maar je moet er wel rekening mee houden dat elke ISP dan het ip van jou buurman in hun database moet hebben omdat het anders niet gaat werken;)

Aha. Moet je dan als nieuwe 'DNS server starter' elke ISP een bericht sturen dat jij ook bestaat en mee wil doen? Is daar niet een procedure voor of iets dergelijks? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je een webhostingbedrijf wil beginnen dat je dan t.z.t. je eigen DNS servers wil runnen..