PDA

Bekijk Volledige Versie : Gratis software



BlackHorse
27/06/06, 11:03
Ik probeer middelen te vinden om mijn klanten te beveiligen tegen de gevaren van internet. Nu heb ik geprobeerd mijn klanten met een trage inbelverbinding een patch cd te geven voor hun windows maar dit mag niet. Nu wil ik een aantal gratis beveiligings produkten bij elkaar voegen en deze aanbieden aan mijn klanten tegen kostprijs. Maar mijn vraag is mag dit???

TotallyHosted
27/06/06, 11:09
Ook dat mag niet zomaar. Je zult contact op moeten nemen met de makers van de programma's.

ICTRecht
28/06/06, 00:02
Of het verspreiden van de "gratis" software is toegestaan, moet blijken uit de licentievoorwaarden. Lees deze voorwaarden aandachtig door.

ByteMe
30/06/06, 10:47
Van de meeste 'free' versies voor persoonlijk gebruik,
kan je ook een commerciele versie krijgen, die soms best te betalen is.

Contacteer best de leverancier, wie weet geven ze je gewoon toestemming het toch te doen, of met een acknowledge regeltje...

veenman
30/06/06, 11:20
Het ligt inderdaad heel erg sterk aan de licentievoorwaarden, anderzijds mirroren genoeg mensen freeware en dat is in veel gevallen ook in conflict met de licentievoorwaarden. Het Duitse magazine PC Welt heeft vorig jaar een freeware programmaatje van mij op een CD gezet en daar hebben ze destijds wel mijn toestemming voor gevraagd, maar dan heb je het ook weer over een oplage van een paar miljoen. Dus ik denk dat je het gewoon kan doen, zolang je het maar niet grootschalig gaat verspreiden.

martysmarty
01/07/06, 21:12
Nee dit mag niet, tenzij het in de licentie van het programma staat.

Het op CD zetten en gratis weggeven mag met de meeste opensource software wel, maar het verkopen van zo'n cd mag 9 van de 10 keer niet.

Curry
01/07/06, 21:16
Ik probeer middelen te vinden om mijn klanten te beveiligen tegen de gevaren van internet. Nu heb ik geprobeerd mijn klanten met een trage inbelverbinding een patch cd te geven voor hun windows maar dit mag niet. Nu wil ik een aantal gratis beveiligings produkten bij elkaar voegen en deze aanbieden aan mijn klanten tegen kostprijs. Maar mijn vraag is mag dit???Om de antwoorden hierboven kort samen te vatten: gratis software download je vrijwel altijd met een persoonlijke licentie, niet een distributeurs- of resellerlicentie. Hiervoor zul je met de leverancier contact op moeten nemen.

Wat een optie is is om zuiver GPL-producten te aggregeren, die hebben een heel ruime licentie met uitmundende redistributiemogelijkheden.


Nee dit mag niet, tenzij het in de licentie van het programma staat.

Het op CD zetten en gratis weggeven mag met de meeste opensource software wel, maar het verkopen van zo'n cd mag 9 van de 10 keer niet.
Open source software verkopen is in merendeel van de gevallen perfect toegestaan, mits de opbrengsten zuiver dienen om de kosten van CD en het branden/persen te compenseren, of indien een minieme winst ten goede komt aan het project. Winst maken op GPL-software ten behoeve van eigen inkomsten voor bedrijf of persoon is expliciet niet toegestaan.

Jorem
01/07/06, 21:41
Als je nou een CD maakt met uitleg per programma en vervolgens linken naar de programma's en de URL's.

Kan je natuurlijk net zo goed een websitetje maken, maar als je perse een CD wilt hebben dan kan je dat zo doen.

Misschien heb je er wat aan.

Str@nger
02/07/06, 01:00
Zoals al gezegd: de programma's worden zeer vaak ter beschikking gesteld voor niet-commerciƫle doeleinden. Nu wil jij er geen winst op maken, maar je ontvangt er wel geld voor. Met andere woorden: jij verkoopt de producten die gratis worden aangeboden.
Veelal staat er in de regeltjes bij het programma (erin of op de website) dat het verkopen van deze software niet is toegestaan...

Neem contact op met de leveranciers, leg het doel van jouw actie uit en kijk wat de mogelijkheden zijn. Evt. kun je, zoals Jorem zegt, een website of CD maken met daarop de link naar de website waar ze het programma gratis kunnen downloaden - maar dat is inderdaad soms lastig als je nog een internetverbinding via de telefoon hebt...

BlackHorse
13/09/06, 16:38
Zoals al gezegd: de programma's worden zeer vaak ter beschikking gesteld voor niet-commerciƫle doeleinden. Nu wil jij er geen winst op maken, maar je ontvangt er wel geld voor. Met andere woorden: jij verkoopt de producten die gratis worden aangeboden.
Veelal staat er in de regeltjes bij het programma (erin of op de website) dat het verkopen van deze software niet is toegestaan...

Neem contact op met de leveranciers, leg het doel van jouw actie uit en kijk wat de mogelijkheden zijn. Evt. kun je, zoals Jorem zegt, een website of CD maken met daarop de link naar de website waar ze het programma gratis kunnen downloaden - maar dat is inderdaad soms lastig als je nog een internetverbinding via de telefoon hebt...


Ik ga de diverse mogelijkheden bekijken.