PDA

Bekijk Volledige Versie : Dns vraagje



Erikcreative
25/06/06, 18:46
Een dezer dagen plaatse wij onze nieuwe server. Ik heb een vraag over wat de beste manier is om dit qua DNS te regelen.

huidige DNS

ns1.domein.nl
ns2.domein.nl

Nieuwe DNS moet worden

ns3.domein.nl
ns4.domein.nl

Dit kan volgens mij alleen als server 1 aangeeft dat ns3 en ns4 op server twee zitten? wat als server 1 down gaat, is 2 dan ook automatisch off?
Of wat is een andere manier om dit goed te regelen?

gjtje
25/06/06, 18:49
En waarom verplaats je ns2 niet gewoon naar de nieuwe server, om zoals je zelf al zegt te voorkomen dat wanneer ns1 down is ns2 ook down is.

En het gaat automatisch, er wordt gevraagt welke nameservers bij een domein horen en dan wordt er geprobeerd de data op te vragen.

Erikcreative
25/06/06, 19:01
ns1 en ns2 horen bij server 1.
ns3 en ns4 moeten dus verwijzen naar server 2.

een andere optie is volgens mij om een nieuwe domeinnaam te registreren zoals domein2.nl en hier ns3 en ns4 aan te koppelen.

blaaat
25/06/06, 19:50
Je kan gewoon A records voor ns3 en ns4 maken naar server2.
ik zou ns2 naar server2 verhuizen, en dan server1 server2's records laten hosten, en andersom. Dan zet je domein.nl dns ook op 2 (ns1,ns2) servers, dus kan er 1 plat gaan.

Jurian
25/06/06, 21:43
ns1 en ns2 op 1 server hoort niet, mag niet, en als je enig verstand hebt van dns, WIL je het ook niet. Maak dus gewoon die nieuwe server ns2, niet ns3 en ns4, want dat is zo fout als 't maar kan (ook al doen een hoop hosters het).

FransVanNispen
26/06/06, 04:42
En als het gaat om DirectAdmin servers en je denkt dat dit niet kan:

Maak op de nieuwe server dan niet ns1 & ns2 aan maar ns2 & ns1
Daarna verwijder je gewoon de ns1 op server 2 en ns2 op server 1

(DirectAdmin geeft een foutmelding als je probeert slechts 1 DNS server aan te maken)