PDA

Bekijk Volledige Versie : Include vertraagd pagina?



DutchTSE
24/06/06, 20:21
Ik ben bezig met wat script werk voor het bedrijf, en ik vraag mij af:

Vertraagt een include("bestand.php") de pagina?

Punt is namelijk:
Werk met bepaald rechtensysteem waarbij bepaalde delen van code in binnenkort een stuk of 20-25 pagina's terug komt, mochten hier ooit aanpassingen in nodig zijn dan pas je liever 1 bestand aan, welke je in die 25 pagina's hebt geincluded, dan dat je 25x hetzelfde script moet aanpassen.

Het zou in dit geval gaan om 2 of 3 includes (1 via index.php die de pagina laad, en op de gelade pagina 1 of 2 voor de 'no access' deel en een config bestand)

Barst los!

Wido
24/06/06, 20:25
Ja, een include vertraagt een pagina, er vind namelijk extra I/O plaats.

Merkbare vertraging? Nee, dat niet.

Overigens raad ik je aan je rechtensysteem OOP te maken, dat is nog beter onderhoudbaar dan procedurele code.

XBL
24/06/06, 20:49
Ik ben met Wido mee: Je kan alles procedureel gaan schrijven (lijkt erop dat je nu wilt, aangezien je een berg bestanden nodig zal hebben), maar OOP is een stuk prettiger. De code wordt er leesbaarder van en veel makkelijker te onderhouden.

Ook anderen kunnen er in een later stadium gemakkelijk mee aan de gang. Daarnaast heb je nog eens het voordeel dat je veel code niet meer hoeft te schrijven bij latere projecten... of dat er al mensen zijn die hun code in classes hebben gegoten, waardoor je helemaal niets meer van dat hoeft te schrijven.

Jochem

lifeforms
24/06/06, 21:09
include vertraagt inderdaad PHP een heeeeeel klein beetje. Je code in logische modules verdelen heeft echter zo veel voordelen dat je dat wel wilt.

Als performance je kan schelen, dan gebruik je sowieso APC (http://www.php.net/apc), zeker als je PHP5 draait. In dat geval is het gebruik van includes (vs. alles copypasten) mogelijk zelfs sneller, aangezien een vaak ge-include file in de cache zal blijven waarbij de code uit de losse files vaker gecompileerd zal moeten worden.

DutchTSE
24/06/06, 21:11
zo te horen wordt ik dan toch het slachtoffer van OO-programmeren, wat ik tot nu toe mooi heb weten te omzeilen door niks in JAVA te programmeren maar andere het te laten doen :D (opleiding ;))

XBL
24/06/06, 21:12
Wees blij :).

Jochem

DutchTSE
24/06/06, 21:17
Wees blij :).

Jochem
haha jawel hoor, het is ongetwijfeld handig :) was ook beetje als geintje bedoelt, hoewel ik toch liever eigenwijs ben en het zo ga doen :D maar daar heb ik in de toekomst weer niks aan :) Dus ik ga er eens naar kijken :)