PDA

Bekijk Volledige Versie : 1 Provider, 100 nummers



DennisWijnberg
23/06/06, 11:59
'Neem' één provider met bij deze provider 100 nummers.

Hoe laat ik Asterisk dan een verschillende actie koppelen aan elk nummer?

Het geheel gaat over SIP.

Merlijn
23/06/06, 12:45
elk nummer is een extension: exten => _nummerhier, 1, Command

Zie o.a http://www.voip-info.org/tiki-index.php?page=Asterisk%20config%20extensions.conf

DennisWijnberg
23/06/06, 13:00
En dat werkt dus niet..

[provBvoipbuster]
exten => 0031537550656,1,Goto(rulestandaard,s,1)

Of met _ ervoor, en zonder 0031 etc. etc.

En onderaan in de sectie default:

exten => provAvoipbuster,1,Goto(provBvoipbuster,s,1)

Als ik in provBvoipbuster neerzet:

[provBvoipbuster]
exten => s,1,Ringing
exten => s,2,Answer
exten => s,3,Dial(SIP/4,20,tr)

Dan werkt het wel...

Maar waar doe ik het dan fout als ik afhankelijk van het nummer wat anders wil doen?

stefklep
23/06/06, 17:37
Het volgende kan je proberen.

In sip.conf
register => gebruikersnaam:wachtwoord@sip1.sipdiscount.com/voipin
register => gebruikersnaam:wachtwoord@sip1.sipdiscount.com/voipin2

en in extensions.conf

[provBvoipbuster]
exten => voipin2,1,Goto(s,1)
exten => voipin2,1,Goto(s2,1)

exten => s,1,Ringing
exten => s,2,Answer
exten => s,3,Dial(SIP/4,20,tr)

exten => s2,1,Ringing
exten => s2,2,Answer
exten => s2,3,Dial(SIP/45,20,tr)

En in sip.conf moet je de context=provBvoipbuster zetten.
Ik hoop dat dit is wat je bedoelt.

DennisWijnberg
23/06/06, 17:42
Daarmee definieer ik nog niet absoluut welk nummer door welke regel wordt afgevangen. Gezien het feit dat zowel nr1 als nr2 via de zelfde provider binnenkomen zie ik nog niet precies wat hier de oplossing biedt.

Merlijn
23/06/06, 17:53
exten => _537550656,1,Goto(rulestandaard,s,1)

anders even in de CLI kijken wat er fout gaat als je belt.

stefklep
23/06/06, 17:56
Daarmee definieer ik nog niet absoluut welk nummer door welke regel wordt afgevangen. Gezien het feit dat zowel nr1 als nr2 via de zelfde provider binnenkomen zie ik nog niet precies wat hier de oplossing biedt.

Oke ik snap wat je bedoelt en wilt, Als ik jou was zou ik even hem in debug mode draaien en kijken als je een nummer belt hoe hij binnen Asterisk binnekomt en daar dan een exen aan koppelen. Dit moet je natuurlijk met meer nummers testen en zo het in elkaar zetten. Ik kan het hier thuis helaas niet testen voor, wat ik wel graag had willen doen voor je.

DennisWijnberg
23/06/06, 20:24
De variabele waar het mee uit te lezen is blijkt momenteel niet te werken staat op www.voip-info.org... Wachten op een nieuwe versie van Asterisk dus.

stefklep
23/06/06, 21:30
De variabele waar het mee uit te lezen is blijkt momenteel niet te werken staat op www.voip-info.org... Wachten op een nieuwe versie van Asterisk dus.


Ik maak gebruik van de port versie van openbsd daar werkt het namelijk wel in ;)

peen
24/06/06, 00:46
Ik maak gebruik van de port versie van openbsd daar werkt het namelijk wel in ;)

Het werkt overal..

Dennis, welke variabele denk je dan te moeten lezen? Het gebelde nummer staat weliswaar in een variabele, maar die heb je niet nodig om in het dialplan je nummers te onderscheiden.

Het feit dat je met en zonder 0031 probeert suggereert dat je nog niet (zoals stefklep adviseert) in de debug mode hebt gekeken waar Asterisk precies naar zoekt. asterisk -rdddvvv doet wonderen :)

stefklep
24/06/06, 13:26
Het werkt overal..

Dennis, welke variabele denk je dan te moeten lezen? Het gebelde nummer staat weliswaar in een variabele, maar die heb je niet nodig om in het dialplan je nummers te onderscheiden.

Het feit dat je met en zonder 0031 probeert suggereert dat je nog niet (zoals stefklep adviseert) in de debug mode hebt gekeken waar Asterisk precies naar zoekt. asterisk -rdddvvv doet wonderen :)

Ja ik kon het eigenlijk ook niet voorstellen dat het niet zou werken in de debug mode , je hebt immers ook nog de Master log file waar je ook vaak alles uit kunt halen.

DennisWijnberg
26/06/06, 15:09
Ik heb het zover dat het gesprek aankomt in 'test'.

[test]
exten => _.,1,Goto(handleNummer,${EXTEN},1)

Maar in test wil ik hem doorsturen naar 'handleNummer', met daarbij het gebelde nummer... Als ik kijk in de debug mode dan zie ik dus dit:

-- Executing Goto("SIP/271.114.110.75-085575d0", "handleNummer|s|1") in new stack

Zoals je ziet komt er dus 's' te staan in plaats van het gebelde nummer. Wat doe ik nu weer fout :)