PDA

Bekijk Volledige Versie : E-Dentify Reseller Hosting



yton
23/06/06, 06:55
Ik maar ook genoeg andere weten dat E-Dentify niet de betrouwbaarste provider op het net is. Gisteren lag mijn server down, en vanochtend weer.

Gisteren had 29 dagen van te voren opgezecht, want hij was pas op 21 JULI online gegaan, hoewel ik hem op 30 JUNI had gekocht. Nu gaat die man zeggen dat de verlengdatum de aanvraagdatum is, en dat ik het account niet mag stoppen.

Hier een citaat van mijn mailtjes ontvangen door ED:

U kunt helaas niet meer opzeggen, gezien uw verlengdatum 30-6-2006 is. U dient namelijk minimaal 14 dagen voor de verlengdatum op te zeggen.

Het pakket zal dan ook gewoon doorgefactureerd worden.


Mijn reactie:

Ik heb nooit van een verlengdatum gehoord,
en ik heb mijn pakket gekregen op 21-7-2005 en dat ik nu binnen een maand ga vragen, lijkt mij nogal logisch
ik zou een jaar hosting krijgen...

Antwoord:

Aanvraag datum is verlengdatum.

Tevens worden onze pakketten stilzwijgend verlengd, zoals vermeld in de algemene voorwaarden.

Ticket Details
===================
Ticket ID: VTK-960965
Department: Webhosting en domeinregistratie
Priority: Low
Status: Closed


KORTOM: GA NIET NAAR E-DENTIFY!
Hoe ik dit moet oplossen is mijn probleem,
hebben jullie hier reacties op?
Wat kan ik het beste doen?

justin
23/06/06, 07:48
Ik denk dat dit zo ongeveer overal zo gebeurt als jij ervoor hebt getekent dan is dat heel normaal?

HostPerfect
23/06/06, 08:15
Vind het ook niet meer dan normaal. Zolang het in de AV staat ben jij nergens en had je goed moeten lezen?

mahel
23/06/06, 08:35
Onzin, als iemand totaal niet tevreden is, dan kun je ook nog eens de regeltjes vergeten?

Aan het eind van de rit *verdien* je er meer mee. Want nu is er alweer een slecht bericht over dit bedrijf.

InterNetjes
23/06/06, 08:53
Onzin, als iemand totaal niet tevreden is, dan kun je ook nog eens de regeltjes vergeten?

Aan het eind van de rit *verdien* je er meer mee. Want nu is er alweer een slecht bericht over dit bedrijf.

jij bent gewoon een grote zeurkous en je wil gewoon op deze manier je zin krijgen. Ik zeg niet dat e-dentify een perfect bedrijf is, want ik ken ze zo goed niet. Toch denk ik dat als ze echt zo 'slecht' waren zoals jij vindt dat wij allen zouden moeten gaan denken, want dan zouden er wel wat meer recente topics hier over hun zijn :rolleyes: ...

maar ok, ik zal je vragen nog even netjes beantwoorden.

Hoe ik dit moet oplossen is mijn probleem:
inderdaad, dit is jouw probleem, ga dan niet E-dentify zwart maken.

hebben jullie hier reacties op?
Ja, je had een heleboel mogelijkheden om je problemen opgelost te krijgen en dit was zowaar wel het allerdomste wat je kon doen. *nou jah.. net niet zo erg als die vent die mensen van phillips gijzelde voor de ongevraagde zwarte balken op z'n TV.*

Wat kan ik het beste doen?

Dit topic laten verwijderen.
Je excuus openlijk aanbieden aan E-dentify
Een advocaat gaan zoeken, want E-dentify kan je aanklagen wegens smaad
De volgende keer nadenken voor dat je hier iets neer zet.
en nog iets van kalmeringstableten en leer relativeren, want het kan maximaal 150 euro per jaar kosten en je krijgt er een boel voor.
neem een sauna
neem een cappuccino
ga er is even lekker tussen uit.



Beste, TS... ik hoop dat je met bovenstaande wat kan :cool:
Sterkte!

mahel
23/06/06, 09:24
waarom ben ik een zeurkous?

AlfaHosting
23/06/06, 09:39
Natuurlijk zijn je frustraties maar al te goed te begrijpen. En als je een bewijs hebt dat inderdaad je account pas op 21 juli online is gekomen vindt ik dat je een terecht punt hebt. 21 dagen is bijna een maand dat je verloren hebt en dat lijkt me erg onredelijk.

Ik weet niet hoe andere providers het doen maar pakketten beginnen bij ons pas te lopen op de datum dat het pakket is aangemaakt en de klant zijn gegevens ontvangen heeft. Ik vind het dan ook vreemd dat sommigen dit 'normaal' vinden ? Zo maak je al snel een maand winst ?

Mogelijkheid is dat je hen een aangetekend schrijven met daarin opgesomd het feit dat je pas drie weken na je aanvraag je gegevens ontvangen hebt (dat kan je bewijzen via je mails) en verder al je klachten omtrent de downtimes. Verder kan je zeggen dat je op die gronden vindt dat ze niet het produkt leveren wat je in redelijke mate kan verwachten en dat de einddatum van het produkt 21 juli is en dat je de overeenkomst op die gronden ontbindt. Daarna negeer je hun eventuele fakturen die ze nog sturen.

Natuurlijk is de grote tip, informeer een beetje rond voorlaeer je bij een bedrijf iets aanvraagt en besef dat je voor een dubbeltje niet op de eerste rij kan zitten.

eMiz0r
23/06/06, 09:39
jij bent gewoon een grote zeurkous en je wil gewoon op deze manier je zin krijgen. Ik zeg niet dat e-dentify een perfect bedrijf is, want ik ken ze zo goed niet. Toch denk ik dat als ze echt zo 'slecht' waren zoals jij vindt dat wij allen zouden moeten gaan denken, want dan zouden er wel wat meer recente topics hier over hun zijn :rolleyes: ...

Doe gewoon een search op dit forum of kijk voor het gemak even op webhosters.nl. Dat spreekt allemaal voor zich denk ik ;)

InterNetjes
23/06/06, 09:50
@mario
pff... stop is met het vertellen in iedere topic hoe goed je bedrijf wel niet is :r laatst al dat jullie opzeggingen zo perfect geregeld zijn, nu alweer... zieltjes winnen doe je maar in de kerk ofzo.

----------------


Doe gewoon een search op dit forum of kijk voor het gemak even op webhosters.nl. Dat spreekt allemaal voor zich denk ik ;)

je kunt zeggen wat je wil... maar recent geen klachten over E-dentify... en emizor... we doen niet aan oude koeien uit de sloot tillen, want das natuurlijk veels te slecht voor je rug :cool:

eMiz0r
23/06/06, 09:55
je kunt zeggen wat je wil... maar recent geen klachten over E-dentify... en emizor... we doen niet aan oude koeien uit de sloot tillen, want das natuurlijk veels te slecht voor je rug :cool:

http://www.webhosters.nl/gegevens.php?id=1587

Hoe recent wil je het hebben? :P

En om mn post niet geheel nutteloos te maken:


Ik weet niet hoe andere providers het doen maar pakketten beginnen bij ons pas te lopen op de datum dat het pakket is aangemaakt en de klant zijn gegevens ontvangen heeft. Ik vind het dan ook vreemd dat sommigen dit 'normaal' vinden ? Zo maak je al snel een maand winst ?

Als jij gewoon zorgt dat je klant binnen een paar dagen up is zal niemand er wakker om liggen dat jij die paar hele dagen "extra winst" maakt.

Wat doe je met klanten die bijvoorbeeld het SIDN formulier niet opsturen? Je stelt ze wel FTP ruimte beschikbaar waar ze dankbaar gebruik van maken, maar de website is niet bereikbaar, dus je factureert ze niet? Of hoe moet ik dat zien?

Ik vind het juist erg normaal om vanaf de dag dat je de inloggegevens voor de FTP verstuurt, ze ook direct te factureren. En laten klanten bij de meeste bedrijven (en ja, ook ons) vrijwel direct na de bestelling de inloggegevens krijgen.

yton
23/06/06, 09:58
Wel moet je weten dat op dit moment de betreffende server down is, gisteren ook, en dat gebeurt me zo vaak dat het geen zin heeft om meer te gaan gebruiken. ten slotte heb ik voor 1 juli een eigen server met directadmin en is dit dus niet meer nodig.

InterNetjes
23/06/06, 10:01
http://www.webhosters.nl/gegevens.php?id=1587

Hoe recent wil je het hebben? :P

njah, ze hebben een 1000 of wat klanten.... wel wat klachten, maar ja dat zijn mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

En positief bekeken: de laatste was 2 juni, das dus toch alweer 21 dagen geleden.

ik ken flink wat grote ISP's die meer klachten hebben (per duizend klanten) :X

ik hou niemand een hand boven het hoofd, maar ze doen het steeds beter, hoe relativerend dat ook is :cool:


*> enuh je kan je reselleraccount vast wel doorverkopen oid

snaaps
23/06/06, 10:05
Opzeg termijn van 14 dagen vindt ik zelf zeer schapelijk!

AlfaHosting
23/06/06, 10:06
Als jij gewoon zorgt dat je klant binnen een paar dagen up is zal niemand er wakker om liggen dat jij die paar hele dagen "extra winst" maakt.

Wat doe je met klanten die bijvoorbeeld het SIDN formulier niet opsturen? Je stelt ze wel FTP ruimte beschikbaar waar ze dankbaar gebruik van maken, maar de website is niet bereikbaar, dus je factureert ze niet? Of hoe moet ik dat zien?

Ik vind het juist erg normaal om vanaf de dag dat je de inloggegevens voor de FTP verstuurt, ze ook direct te factureren. En laten klanten bij de meeste bedrijven (en ja, ook ons) vrijwel direct na de bestelling de inloggegevens krijgen.

- Een paar dagen zal niemand van wakker liggen, dit gaat om bijna een maand.

- We werken steeds met betalingen vooraf. De klant zijn accountdatum begint pas te lopen op het moment dat zijn domein actief is of verhuisd is. Voor domeinen elders dan bij ons begint het te lopen vanaf zijn gegevens ontvangen zijn.

- Ik verstond uit zijn post dat hij zijn gegevens pas op 21 juli ontvangen heeft.


@mario
pff... stop is met het vertellen in iedere topic hoe goed je bedrijf wel niet is :r laatst al dat jullie opzeggingen zo perfect geregeld zijn, nu alweer... zieltjes winnen doe je maar in de kerk ofzo.
---
je kunt zeggen wat je wil... maar recent geen klachten over E-dentify... en emizor... we doen niet aan oude koeien uit de sloot tillen, want das natuurlijk veels te slecht voor je rug :cool:

Pfff ... ik vertel gewoon hoe het bij ons loopt ... niet hoe goed het wel is, overal kunnen dingen verbeteren, ook bij ons. Je leert elke dag bij, stop dus met zielig doen. Elk bedrijf kan toch leren van andere bedrijven. Als je nu even bekend maakt van welk bedrijf je zelf bent ipv. anoniem te posten.

eMiz0r
23/06/06, 10:11
njah, ze hebben een 1000 of wat klanten.... wel wat klachten, maar ja dat zijn mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

Als je toch bezig bent, vergelijk het met ervaringen van bijvoorbeeld ons of PCExtreme. Beiden zo'n 10.000 klanten en een factor minder negatieve ervaringen. I wonder! :)

Je wil ze geen hand boven het hoofd houden, prima maar probeer het dan ook realistisch te bekijken. Je beweert dat ze het goed voor elkaar hebben, ik denk dat de ervaringen op webhosters het tegenovergestelde beweren.

@mario:

Ik vind dat jullie het dan netjes doen. Klanten verzuimen bij ons regelmatig het SIDN contract bijvoorbeeld binnen afzienbare tijd op te sturen, waardoor de ruimte gerust een maand lang ter beschikking staat. Dat is (even cru gezegd) niet ons probleem.

snaaps
23/06/06, 10:17
Als je toch bezig bent, vergelijk het met ervaringen van bijvoorbeeld ons of PCExtreme. Beiden zo'n 10.000 klanten een factor minder negatieve ervaringen. I wonder! :)
.


Niet zo gek, het ene bedrijf wordt gerunt door een serieus persoon met verstand van zaken doen en een eigen kijk op de markt.

Het andere bedrijf wordt gerunt door wat jongere mensen en deze moeten nog veel ervaring op doen.

Wil niet negatief doen maar eerlijk is eerlijk pc extreme is gewoon al een stuk verder ontwikkeld in de markt. ze zijn al wat langer bezig en zijn zeer serius bezig met hun bedrijf.

AlfaHosting
23/06/06, 10:21
Als je toch bezig bent, vergelijk het met ervaringen van bijvoorbeeld ons of PCExtreme. Beiden zo'n 10.000 klanten en een factor minder negatieve ervaringen. I wonder! :)



Hen heb ik al regelmatig als voorbeeld aangehaald dat het wel kan. Heb ook alle bewondering voor wat ze opgebouwd hebben.

eMiz0r
23/06/06, 10:30
Wil niet negatief doen maar eerlijk is eerlijk pc extreme is gewoon al een stuk verder ontwikkeld in de markt. ze zijn al wat langer bezig en zijn zeer serius bezig met hun bedrijf.

En hier sla je de spijker op zijn kop. Als je serieus met je bedrijf bezig bent zorg je er voor dat downtimes geen issue zijn, je administratie op orde is en je je klanten goed en vriendelijk te woord staat. Dat is de enige key tot succes in mijn ogen. Met andere woorden: een goed bedrijf op zetten is soms makkelijker dan je denkt. Maar veel ondernemers missen de kwaliteit om zich goed in een klant in te leven en de technische kennis om downtime te voorkomen.

Tevreden klanten lopen namelijk niet weg en zeer tevreden klanten maken reclame voor je.

InterNetjes
23/06/06, 10:33
@mario
ik ben hier gewoon prive, help wie ik helpen kan... Het valt mij gewoon op dat je heel veel dingen op een te je-eigen-bedrijf promotende manier zegt. Maar ik zal er in het vervolg niks meer van zeggen.
-----
verder zeg ik niet dat mensen niet mogen klagen, maar een account op WHT aanmaken op e-dentify zwart te maken is gewoon jammer...

iemand heeft gewoon te laat opgezegd, en daarmee punt uit :)
dat hij daar dan van baalt is wel jammer voor diegene en ik wil hem best een lolly doen, maar hij moet niet zijn ISP zwart gaan maken, omdat hij te laat opzegt.

Ik vindt 14 dagen heel schapelijk... en het mag nog per e-mail ook, das toch ronduit lief te noemen?

eMiz0r
23/06/06, 10:35
E-dentify loopt zelf ook op dit forum rond. Volgens mij is dit gewoon een uitgelezen kans om zichzelf te verdedigen, maar dat vertikken ze meestal :)

Easyracks
23/06/06, 10:40
E-dentify loopt zelf ook op dit forum rond. Volgens mij is dit gewoon een uitgelezen kans om zichzelf te verdedigen, maar dat vertikken ze meestal :)

Ik hou me er meestal buiten omdat de meesten (zoals jij) toch altijd beginnen te flamen.

Maar oke.

TS zegt dat pakket op 21 juli 2005 is aangemaakt; echter DA zegt:

Date Created Tue Jul 5 10:14:33 2005

Dat is 5 dagen na het plaatsen van de bestelling, en slechts 3 werkdagen na het plaatsen van de bestelling. Betaling kwam dus binnen op 4 of 5 juli. Dit is toch zeer vlug gedaan - lijkt mij.

t.bloo
23/06/06, 10:41
Als het anonieme InterNetjes graag slechte recente ervaringen over E-Dentify of het identieke (oh nee, daar was iets mee) Easyracks wil hebben, dan kan hij me z'n email adres sturen, want die krijg ik niet allemaal in zo'n klein PM schermpje getypt :)

Edit 1: Als ingangsdatum van een account houden wij nooit de dag van betaling aan want we versturen facturen altijd pas achteraf. Je kunt er dus meestal wel van uit gaan dat als er betaald is, er ook een account is. Vaak is de factuurdatum daarom bepalend, als er niet al een duidelijke eerdere datum te vinden is.

Edit 2: Bij colocatie geldt natuurlijk de dag van plaatsing. Bij dedicated natuurlijk pas de dag van het uitreiken van een werkend root password. Bij shared hosting de dag van uitreiking van werkende login codes. Bij een losse domeinnaam de dag van daadwerkelijke registratie.

snaaps
23/06/06, 10:44
Over wat voor downtime hebben we het eigelijk?

elke server gaat wel eens down, soms 5 minuten andere keer 2 uur!
Uptime van 99,9% per maand betekend dat een server ongeveer 45 minuten down mag zijn per maand.
Dit valt dus reuze mee.

De downtimes komen niet elke maand voor lijkt mij, wij zijn verleden maand ook geteisterd door allerlei storingen en downtimes. dit terwijl we hiervoor vrijwel elke maand een uptime hebben van 100%.

Ik bedoel, je kan allemaal wel eens even pech hebben.
Vergeet niet dat het computers blijven en deze beschikbaar worden gesteld aan allerlei gebruikers. de meeste storingen en downtimes zijn vaak afkomstig van de klanten zelf op deze servers.

Je weet dat vrijwel elke provider een opzeg termijn heeft, dit is zeer normaal.
Ik vindt dan ook niet dat je hierover kan/mag klagen.

eMiz0r
23/06/06, 11:00
Ik hou me er meestal buiten omdat de meesten (zoals jij) toch altijd beginnen te flamen.

Laat gewoon niet zo over je heen wandelen. Kom met goede argumenten en laat zien of merken dat een "flamer" zich ten onrechte negatief over jullie uitlaat.

Toon wat ballen, die heb je nodig als ondernemer :]

Technotop
23/06/06, 11:11
Uptime van 99,9% per maand betekend dat een server ongeveer 45 minuten down mag zijn per maand.
Dit valt dus reuze mee.


Als hier een melding over is gemaakt dan had geen enkele klant hier bezwaar tegen gemaakt. Zoals ik het nu zie geven ze geen enkele melding bij een downtime. 45 Minuten vind ik lang, echter zie ik dit elke maand dus volgens mij komt het ook meerdere malen per maand voor.

De TS heeft ongelijk. Wil je iets opzeggen kijk dan goed naar de periode die staat vermeld op de factuur. Als op de factuur staat 30 Mei dan zal de volgende in gaan op 30 mei. Dit heeft verder niets te maken met het aan maken van het account. Je moet dus gewoon uitgaan wat op de factuur staat.

InterNetjes
23/06/06, 11:16
Als het anonieme InterNetjes graag slechte recente ervaringen over E-Dentify of het identieke (oh nee, daar was iets mee) Easyracks wil hebben, dan kan hij me z'n email adres sturen, want die krijg ik niet allemaal in zo'n klein PM schermpje getypt :)

Eerlijk gezegt maakt mij hun klachten en complimenten stroom niet heel veel uit. Ik geloof wel dat ze niet perfect zijn. Echter ik neem in tegenstelling tot anderen in dit topic gewoon een positieve kijk op de zaak... Ik ben gewoon van mening dat het NOT done is een WHT-account aan te maken om te klagen over een zaak die mij vrij simpel lijkt:

Een klant neemt een pakket, zegt te laat op, dus zijn jaarcontract wordt verlengt. Ik zie hier geen probleem.

Aangezien E-dentify netjes op de klantenreactie reageert is er geen reden om dit forum op te zoeken.

Ik ben het helemaal met snaaps eens en ga nu iets nuttigs doen :-) koffie drinken :lovewht:

snaaps
23/06/06, 11:28
Ik ben het helemaal met snaaps eens en ga nu iets nuttigs doen :-) koffie drinken :lovewht:

melk en suiker graag!

E-Projects
23/06/06, 11:50
Over wat voor downtime hebben we het eigelijk?

Je weet dat vrijwel elke provider een opzeg termijn heeft, dit is zeer normaal.
Ik vindt dan ook niet dat je hierover kan/mag klagen.

Hij mag zeker niet klagen. Bij het bestellen ga je akkoord over de AV. En daarin staat de opzegtermijn.

Str@nger
23/06/06, 14:03
Het valt me op dat mensen niet lezen wát nu echt het probleem is:
de TS heeft GEEN problemen met de opzegtermijn van 14 dagen, maar met de verlengdatum!

Aangezien de TS pas 21 dagen na het aagevraagd te hebben, gebruik kan maken van het pakket, gaat deze er van uit dat hij zijn pakket drie weken later wordt verlengd; echter is dit niet het geval.
E-dentify geeft aan dat volgens het CP de aanmaakdatum staat op 5 juli; 5 juli - 14 dagen is volgens mij 21 juni (2 dagen geleden). Per deze datum zou het dus opgezegd moeten worden.

De vraag is dus: is het eerlijk om al per 30 juni / 5 juli te moeten verlengen als het pakket voor de klant pas actief was op 21 juli?

yton
23/06/06, 14:33
Wat directadmin zegt geloof ik. Maar dat toen mijn server ook down lag en ik pas na 3 weken dat mailtje kreeg, leek mij niet rendabel. Ik heb nergens van uw datum gehoord en ik ging uit van de datum van mijn mailtje. In directadmin kan ik ook niet ergens vinden wanneer mijn account gemaakt is, en ik heb nooit een mailtje gehad van, u moet uw account verlengen...

Swiftway-UK
23/06/06, 14:34
njah, ze hebben een 1000 of wat klanten.... wel wat klachten, maar ja dat zijn mensen die voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

Ze hebben meer dan 3000 klanten volgens mij, zag eens e.e.a. op de site over de 3000ste klant als ik me niet vergis, dat was alweer even geleden.

yton
23/06/06, 14:49
Ik heb mijn excusus aangeboden aan ED, en ik heb gevraagd of ik het dan voor een half jaar nog kon betalen, een compromie dus.

Ik zou het heer redelijk een aardig vinden van de mensen ven E-dentify, en ik zal de beheerder van webhosting talk vragen deze tread te verwijderen.

Easyracks
23/06/06, 15:15
Oke, prima. We handelen het verder wel af in het ticket.

Ben blij dat het nog een goed eind heeft gekregen.

Kahil
23/06/06, 15:18
Sinds wanneer worden tickets dan behandeld bij e-dentify?

DOMENICO EDIT: Is dit nu nodig? :(

eMiz0r
23/06/06, 17:12
Ik heb mijn excusus aangeboden aan ED, en ik heb gevraagd of ik het dan voor een half jaar nog kon betalen, een compromie dus.

Ik zou het heer redelijk een aardig vinden van de mensen ven E-dentify, en ik zal de beheerder van webhosting talk vragen deze tread te verwijderen.

Daar heb je dan wel verdomd mazzel mee :P Als ik met iedereen zo'n betalingsregeling zou moeten treffen heb ik er nog een extra fulltimer bij nodig. Nee regels zijn regels en over het algemeen zijn die vrij duidelijk. Je hebt een opzegtermijn bij je huurder, bij je electriciteitleverancier, bij je telefoonabonnement en ook bij je hoster en de voorwaarden zijn hier niet anders.

Ik snap niet waarom mensen denken dat het in de hostingbranche anders zou moeten werken dan in vergelijking met de branches die ik zojuist opsomde.

InterNetjes
23/06/06, 17:31
Daar heb je dan wel verdomd mazzel mee :P Als ik met iedereen zo'n betalingsregeling zou moeten treffen heb ik er nog een extra fulltimer bij nodig. Nee regels zijn regels en over het algemeen zijn die vrij duidelijk. Je hebt een opzegtermijn bij je huurder, bij je electriciteitleverancier, bij je telefoonabonnement en ook bij je hoster en de voorwaarden zijn hier niet anders.

Ik snap niet waarom mensen denken dat het in de hostingbranche anders zou moeten werken dan in vergelijking met de branches die ik zojuist opsomde.

:lovewht:

* de koffie met melk en suiker voor snaaps gaat op de post dus let op je brievenbus en hoop dat ze het "THIS SIDE UP" ten alle tijde respecteren :rolleyes: :p *

FransVanNispen
24/06/06, 00:03
Wij factureren netjes achteraf, en op iedere factuur is de start datum van de betreffende periode terug te vinden. Misschien een tip :)

Maar het is wel vreemd dat er 3 weken zit tussen de vermeende oplever datum en bestel/activatie datum. Is daar in tussen tijd dan geen communicatie over geweest?

Als ik 3 weken moet wachten op iets waarvan ik verwacht dat het binnen 3 dagen geleverd zou zijn, trek ik écht wel aan de bel!

Maar mooi dat jullie er uit zijn gekomen.

Henky!
25/06/06, 00:49
Meer in het algemeen, dat stilzwijgend verlengen van contracten zou meteen, direct en subiet moeten worden afgeschaft. Wie heeft dat in hemelsnaam ooit bedacht? De politiek praat er ook al over en ik hoop dat ze er snel eens wat tegen gaan doen.

Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden. Hosters die een paar weken voor de stiekume datum een vriendelijke brief sturen om de klant te waarschuwen. Zo hoort het.

Voor TS. Als de andere partij zijn deel van het contract aantoonbaar niet nakomt dan hoef je uiteraard niet te betalen. Wel correct aanvechten natuurlijk.

Sander-
25/06/06, 00:58
@mario
ik ben hier gewoon prive, help wie ik helpen kan... Het valt mij gewoon op dat je heel veel dingen op een te je-eigen-bedrijf promotende manier zegt. Maar ik zal er in het vervolg niks meer van zeggen.
-----
verder zeg ik niet dat mensen niet mogen klagen, maar een account op WHT aanmaken op e-dentify zwart te maken is gewoon jammer...

iemand heeft gewoon te laat opgezegd, en daarmee punt uit :)
dat hij daar dan van baalt is wel jammer voor diegene en ik wil hem best een lolly doen, maar hij moet niet zijn ISP zwart gaan maken, omdat hij te laat opzegt.

Ik vindt 14 dagen heel schapelijk... en het mag nog per e-mail ook, das toch ronduit lief te noemen?

Schopt wie je schoppen kan bedoel je zeker? Ik merk regelmatig aan je posts dat je semi-flamed...

En als Emiz0r dan ook nog eens lekker daar in mee gaat dan heb je het gemiddelde WHT topic van de afgelopen weken alweer te pakken.

Beetje jammer als je het mij vraagt...

AlfaHosting
25/06/06, 00:58
Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden. Hosters die een paar weken voor de stiekume datum een vriendelijke brief sturen om de klant te waarschuwen. Zo hoort het.

.

Dat is zeker een mooie tussenoplossing.

eMiz0r
25/06/06, 10:41
Meer in het algemeen, dat stilzwijgend verlengen van contracten zou meteen, direct en subiet moeten worden afgeschaft. Wie heeft dat in hemelsnaam ooit bedacht? De politiek praat er ook al over en ik hoop dat ze er snel eens wat tegen gaan doen.

Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden. Hosters die een paar weken voor de stiekume datum een vriendelijke brief sturen om de klant te waarschuwen. Zo hoort het.

Voor TS. Als de andere partij zijn deel van het contract aantoonbaar niet nakomt dan hoef je uiteraard niet te betalen. Wel correct aanvechten natuurlijk.

Dat stilzwijgende verlengen heeft te maken met het feit dat mensen over het algemeen hun website toch gewoon online willen hebben. Waarom zou je dan in hemelsnaam een extra (hoge) kostenpost in gaan lassen, terwijl 95% van je klanten er geen belang bij heeft.

Let wel: een klant die wil verhuizen (omdat er bijvoorbeeld veel downtime is) doet dat over het algemeen vrijwel direct. Je stuurt dus halverwege je contract je hoster een brief dat je niet wenst te verlengen, dat is vaak RUIM voor de officiele opzegtermijn. Dat doe je ook als je nu al zeker weet dat je niet wilt doorgaan met je website.

Met andere woorden: als jij niet van je contract afwilt, is stilzwijgend verlengen geen enkel probleem. Als je wel weg wilt is het gewoon zaak om op tijd op te zeggen, een stukje eigen verantwoording van de consument.

Ik ben blij dat stilzwijgend verlengen geen probleem is. Scheelt me duizenden euro's per maand aan portokosten, briefpapier, inkt, administratief werk etc., terwijl van de klant een eenmalige actie benodigd is om even na te kijken wanneer zijn contract is in gegaan.

crazycoder
25/06/06, 10:52
Dat stilzwijgende verlengen heeft te maken met het feit dat mensen over het algemeen hun website toch gewoon online willen hebben. Waarom zou je dan in hemelsnaam een extra (hoge) kostenpost in gaan lassen, terwijl 95% van je klanten er geen belang bij heeft.

Stel je nu eens voor dat de klant de brief niet heeft gekregen (om welke reden dan ook) en dat het account per verlengingsdatum opgeheven zou worden. De domeinnaam gaat dan natuurlijk dezelfde weg.

Klant heeft daar uiteindelijk geen enkel belang bij.

AlfaHosting
25/06/06, 11:14
Dat stilzwijgende verlengen heeft te maken met het feit dat mensen over het algemeen hun website toch gewoon online willen hebben. Waarom zou je dan in hemelsnaam een extra (hoge) kostenpost in gaan lassen, terwijl 95% van je klanten er geen belang bij heeft.

Let wel: een klant die wil verhuizen (omdat er bijvoorbeeld veel downtime is) doet dat over het algemeen vrijwel direct. Je stuurt dus halverwege je contract je hoster een brief dat je niet wenst te verlengen, dat is vaak RUIM voor de officiele opzegtermijn. Dat doe je ook als je nu al zeker weet dat je niet wilt doorgaan met je website.

Met andere woorden: als jij niet van je contract afwilt, is stilzwijgend verlengen geen enkel probleem. Als je wel weg wilt is het gewoon zaak om op tijd op te zeggen, een stukje eigen verantwoording van de consument.

Ik ben blij dat stilzwijgend verlengen geen probleem is. Scheelt me duizenden euro's per maand aan portokosten, briefpapier, inkt, administratief werk etc., terwijl van de klant een eenmalige actie benodigd is om even na te kijken wanneer zijn contract is in gegaan.

Ik verbaas me er toch over hoeveel mensen me mailen die ontevreden zijn en willen verhuizen van hun huidige hoster en dan uiteindelijk merken dat ze een of twee maanden op voorhand moesten opzeggen.

crazycoder
25/06/06, 11:19
Ik verbaas me er toch over hoeveel mensen me mailen die ontevreden zijn en willen verhuizen van hun huidige hoster en dan uiteindelijk merken dat ze een of twee maanden op voorhand moesten opzeggen.
Mensen LEZEN niet. Voorwaarden enzo.

AlfaHosting
25/06/06, 11:56
Mensen LEZEN niet. Voorwaarden enzo.

Of mensen verwachten dat niet .. opzegtermijnen van twee maanden, een aangetekend schrijven van 5 euro om een pakketje of domeinnaam van 10 euro op te zeggen, enz ...

crazycoder
25/06/06, 12:18
Of mensen verwachten dat niet .. opzegtermijnen van twee maanden, een aangetekend schrijven van 5 euro om een pakketje of domeinnaam van 10 euro op te zeggen, enz ...
LEZEN lezen lezen... ze kijken alleen naar de prijs en de stapels features (databases en hoeveelheid pop3 accounts etc) dan komen ze er naderhand achter dat er ook voorwaarden aan hangen??
Dan moeten ze niet achteraf gaan lopen zeuren maar vooraf e.e.a. doornemen. Als ze de voorwaarden net zo secuur door zouden nemen (en vergelijken) als de hoeveelheid databases dan waren ze een stuk beter af.
Doen ze dat pas achteraf dan is het wat mij betreft een typisch geval van "eigen schuld dikke buik" ;)

Ben het er overigens wel mee eens dat 2 maanden opzegtermijn wat ruim te noemen is.

eMiz0r
25/06/06, 13:02
Stel je nu eens voor dat de klant de brief niet heeft gekregen (om welke reden dan ook) en dat het account per verlengingsdatum opgeheven zou worden. De domeinnaam gaat dan natuurlijk dezelfde weg.

Klant heeft daar uiteindelijk geen enkel belang bij.

Een sterk argument. Als mensen die brief niet krijgen hef je automatisch alles op (daar stuur je immers een brief voor, de vraag naar de klant om te verlengen).

En ga me niet vertellen dat je alle verlengingen stuk voor stuk gaat behandelen (bellen en/of emailen), wanneer er geen reactie op die brief komt. Dat lijkt me een onbegonnen zaak als je wat groter geworden bent.


Of mensen verwachten dat niet .. opzegtermijnen van twee maanden, een aangetekend schrijven van 5 euro om een pakketje of domeinnaam van 10 euro op te zeggen, enz ...

Dat is het stomme juist, waarom verwachten mensen dat niet? Vrijwel elk contract dat je in het dagelijks leven afsluit is tot wederopzegging met een opzegtermijn, ook je contract bij je werkgever bijvoorbeeld. Waarom zou dat bij hosting dan niet het geval zijn?

Het is gewoon een slap excuus om te zeggen dat je niet had verwacht dat een contract stilzwijgend wordt verlengd. Het gebeurd bij:

- Huurcontracten
- Arbeidscontracten
- Telefoon abonnementen
- Televisie en internet abo's
- Je electriciteit, gas en water

Zaken waar je dagelijks mee te maken hebt en dat wordt allemaal normaal bevonden. Je kunt die lijst nog een stuk langer maken.

Stilzwijgend verlengen is normaal mensen, dat is in de hostingbranche gewoon niet anders. Volledig terecht in mijn ogen en zelfs een stukje bescherming van de klant om zijn gegevens niet kwijt te raken. Klanten zijn laks in betalen en waarschijnlijk net zo laks in reageren op een dergelijke brief of email.

Henky!
25/06/06, 13:55
LEZEN lezen lezen... ze kijken alleen naar de prijs en de stapels features (databases en hoeveelheid pop3 accounts etc) dan komen ze er naderhand achter dat er ook voorwaarden aan hangen??
Dan moeten ze niet achteraf gaan lopen zeuren maar vooraf e.e.a. doornemen. Als ze de voorwaarden net zo secuur door zouden nemen (en vergelijken) als de hoeveelheid databases dan waren ze een stuk beter af.
Doen ze dat pas achteraf dan is het wat mij betreft een typisch geval van "eigen schuld dikke buik" ;)


Werkelijk ongelooflijk hoe de klant in dit topic wordt behandeld. De klant is lastig, leest de voorwaarden niet, houdt niet zelf bij wanneer de overeenkomst verloopt, wil alles veel te goedkoop en maken het de hoster veel te lastig. Een vriendelijk briefje of e-mail sturen als service? Stel je voor!

Geef nou maar gewoon toe dat stilzwijgend verlengen een methode is om extra omzet te vergaren. Want dan zijn de postzegels ineens niet te duur en zijn briefjes ineens wel snel getiept. "U heeft niet op tijd opgezegd dus u betaalt nog een jaar of u nou wilt of niet". Geen gezeur meer dus over brieven of postzegels.

Het is niet voor niets dat ook de politiek hier nu mee bezig is.

Dus niet meer dat laffe wachten op verstrijken van contracten om wat extra geld te kunnen verdienen. En stoppen met de verantwoordelijkheid lekker makkelijk geheel bij de klant te leggen.

Klantvriendelijkheid is (in tegenstelling tot wat de meesten hier schijnen te denken) heel simpel en belachelijk goedkoop. Dat ik dat uit moet leggen zeg... Gewoon een automatisch e-mailtje zo'n twee weken voor de geldgraai datum waarin je de klant netjes waarschuwt dat de overeenkomst binnenkort zonder tegenbericht zal worden verlengd en dat je hoopt dat de klant zo tevreden over je is dat hij blijft.

Bovenstaande is overigens een voorbeeld uit de praktijk van een betere hoster. En ja, een budgethoster nog wel!

crazycoder
25/06/06, 15:25
Werkelijk ongelooflijk hoe de klant in dit topic wordt behandeld. De klant is lastig, leest de voorwaarden niet, houdt niet zelf bij wanneer de overeenkomst verloopt, wil alles veel te goedkoop en maken het de hoster veel te lastig. Een vriendelijk briefje of e-mail sturen als service? Stel je voor!

Geef nou maar gewoon toe dat stilzwijgend verlengen een methode is om extra omzet te vergaren. Want dan zijn de postzegels ineens niet te duur en zijn briefjes ineens wel snel getiept. "U heeft niet op tijd opgezegd dus u betaalt nog een jaar of u nou wilt of niet". Geen gezeur meer dus over brieven of postzegels.

Het is niet voor niets dat ook de politiek hier nu mee bezig is.

Dus niet meer dat laffe wachten op verstrijken van contracten om wat extra geld te kunnen verdienen. En stoppen met de verantwoordelijkheid lekker makkelijk geheel bij de klant te leggen.

Vreemde conclusies. Zoals eMiz0r aangaf is het heel normaal dat je een bepaalde opzegtermijn hebt.
Wie als hij op wil zeggen pas opmerkt wat de opzegtermijn is en hoe er opgezegd moet worden die heeft de voorwaarden overduidelijk niet gelezen, behandel ik de klant daarmee slecht??? Naar mijn mening niet.
Voorwaarden lees je voordat je een contract onderteken. Dat is exact de reden waarom ze VOORAF ter hand gesteld moeten worden.

Het is naar mijn mening niet de verantwoording van de leverancier om de klant te wijzen op het moment dat de nieuwe periode in zal gaan. De klant heeft tot x dagen voordat de nieuwe periode in zal gaan de tijd om op te zeggen.

Dat de politiek ergens mee bezig is zegt niets. Die zijn ook bezig met heffingen op e-mail ;-)
Overigens gaat de politiek, als ik het goed heb onthouden, veel verder en wil men dat contracten automatisch aflopen tenzij er actief verlengd gaat worden. Dat is reuze handig voor mensen die hun zaakjes gewoonweg niet voor elkaar hebben.

Sander-
25/06/06, 15:31
Ik snap niet waarom iedereen zich hier altijd zo druk om maakt. Als je als bedrijf flexibel bent en op een sportieve en leuke manier met je klanten om gaat dan zul je dit soort problemen nooit tegenkomen, zegt een klant een paar dagen te laat op, naja jammer dan, gewoon accepteren en niet moeilijk doen.

Die 1e ontevreden klant maakt namelijk zo verschrikkelijk veel herrie overal dat de overige 1000 tevreden klanten ineens ook wat te klagen hebben en dat potentiele klanten worden afgeschrikt.

Oftewel, je snijdt jezelf altijd in de vingers met dat soort dingen. Gewoon flexibel zijn en zelf even dat herinneringsmailtje sturen.

Henky!
25/06/06, 15:46
Precies Sander, zo hoort het.

Crazycoder: de gemiddelde mens leest geen voorwaarden. Die zoekt een goede hoster en geen voorwaarden. Voorwaarden zijn voor in de rechtbank. Nogmaals, persoonlijk vind ik het bijzonder klantonvriendelijk om de klant in zijn nadeel met die voorwaarden om de oren te slaan.

Hosten is service verlenen. Daar valt 'dan had je de voorwaarden maar moeten lezen' naar mijn mening niet onder. Service is inderdaad eventjes een vriendelijk herinnerings meeltje sturen.

crazycoder
25/06/06, 15:57
Crazycoder: de gemiddelde mens leest geen voorwaarden. Die zoekt een goede hoster en geen voorwaarden. Voorwaarden zijn voor in de rechtbank. Nogmaals, persoonlijk vind ik het bijzonder klantonvriendelijk om de klant in zijn nadeel met die voorwaarden om de oren te slaan.

Hosten is service verlenen. Daar valt 'dan had je de voorwaarden maar moeten lezen' naar mijn mening niet onder. Service is inderdaad eventjes een vriendelijk herinnerings meeltje sturen.
Dan moet de gemiddelde mens niet gek staan te kijken als hij een keer met de voorwaarden rond de oren wordt geslagen.
Het is niet voor de lol dat de wetgever eist dat de voorwaarden ter hand worden gesteld, deze ziet er dus wel degelijk belang in. Als je dan als klant willens en wetens die voorwaarden niet leest en er WEL mee akkoord ga dan ben je niet slim bezig.

Hou er wel rekening mee dat dezelfde klant vaak exact weet wat de eventueel compensatieregeling in houd die in dezelfde voorwaarden staat.

Hosten is natuurlijk niet alleen het verlenen van service.



Die 1e ontevreden klant maakt namelijk zo verschrikkelijk veel herrie overal dat de overige 1000 tevreden klanten ineens ook wat te klagen hebben en dat potentiele klanten worden afgeschrikt.

Dat ligt aan je klantenkring, met particulieren zal je dit vaker zien dan in het bedrijfsleven. Die laatste groep is het namelijk gewend om met opzegtermijnen te werken.

Overigens denk ik niet dat iemand moeilijk moet of zal gaan doen over 1 of 2 dagen te laat.

Trouwens, in het verenigingsleven heb je ook met opzegtermijnen te maken.... als je daar te laat bent moet je ook gewoon betalen..

rq
25/06/06, 16:06
Het is naar mijn mening niet de verantwoording van de leverancier om de klant te wijzen op het moment dat de nieuwe periode in zal gaan. De klant heeft tot x dagen voordat de nieuwe periode in zal gaan de tijd om op te zeggen.

Ik denk dat dit niet zozeer een kwestie is van verantwoordelijkheid, maar van klantvriendelijkheid.

Verder ben ik het geheel met Sander- eens.


Dan moet de gemiddelde mens niet gek staan te kijken als hij een keer met de voorwaarden rond de oren wordt geslagen.
Het is niet voor de lol dat de wetgever eist dat de voorwaarden ter hand worden gesteld, deze ziet er dus wel degelijk belang in. Als je dan als klant willens en wetens die voorwaarden niet leest en er WEL mee akkoord ga dan ben je niet slim bezig.

Je verwart rechtmatigheid met redelijkheid, crazycoder. Uiteraard staat een bedrijf in zijn recht om een bepaald opzegtermijn te hanteren, en een contract zonder enige vorm van kennisgeving te verlengen wanneer dit is opgenomen in de voorwaarden. Dat zal niemand betwisten. Dat wil echter nog niet zeggen dat dit ook de meest redelijke manier van handelen is.

En onredelijkheid zal doorgaans zijn doorwerking vinden in het imago van een bedrijf (ik het algemeen, ik richt me hier niet in het bijzonder tot het bedrijf in kwestie). Of je moet denken dat het louter toeval is dat bepaalde bedrijven continu problemen hebben met klanten, waar andere bedrijven (zelfde grootte of groter, zelfde prijsklasse, etc.) dit zelden ervaren. Maar dit lijkt me geen logische verklaring, aangezien toeval bij klantenbestanden van over de duizend klanten nog nauwelijks een rol kan spelen.

Swiftway-UK
25/06/06, 17:00
Ik snap niet waarom iedereen zich hier altijd zo druk om maakt. Als je als bedrijf flexibel bent en op een sportieve en leuke manier met je klanten om gaat dan zul je dit soort problemen nooit tegenkomen, zegt een klant een paar dagen te laat op, naja jammer dan, gewoon accepteren en niet moeilijk doen.

Dat kun je doen als je een paar klanten hebt, paar honderd klanten, maar niet bij duizenden klanten en meerdere medewerkers. Word een administratieve ramp en wie besluit intern dat een klant lekker flexibel wegkomt zonder zijn abbonement op te zeggen? je moet wel factuur sturen en weer credit factuur, allemaal onnodig administratie, zou er niet aan moeten denken zeg!

Zoals eerder genoemd zijn er voorwaarden waar beide partijen zich aan dienen te houden.

eMiz0r
25/06/06, 19:02
Ik snap niet waarom iedereen zich hier altijd zo druk om maakt. Als je als bedrijf flexibel bent en op een sportieve en leuke manier met je klanten om gaat dan zul je dit soort problemen nooit tegenkomen, zegt een klant een paar dagen te laat op, naja jammer dan, gewoon accepteren en niet moeilijk doen.

Zo valt het nut van een opzegtermijn hanteren weg. Als je over 2 dagen te laat niet moeilijk doet.. ja doe dan ook niet over 3 dagen moeilijk, of zelfs 4. Hier moet je dan ook een strakke lijn door trekken. Je kunt ook niet klant A wel accepteren en klant B weer niet.

Niet geheel onbelangrijk: ook domeinen koop je in met een opzegtermijn (SIDN bijvoorbeeld). Je gaat me dus vertellen dat jij netjes de domeinen betaald aan je leverancier en een te late opzegging accepteert, terwijl je klant hier eigenlijk nalatig in is?

Wederom gaat dan het verhaal op: als je veel klanten hebt wordt dit een steeds grotere kostenpost.


Dat wil echter nog niet zeggen dat dit ook de meest redelijke manier van handelen is.

Stilzwijgend verlengen is niet onredelijk, het is normaal. Of ga je nu ook klagen bij je eigen leverancier?

AlfaHosting
25/06/06, 20:04
Werkelijk ongelooflijk hoe de klant in dit topic wordt behandeld. De klant is lastig, leest de voorwaarden niet, houdt niet zelf bij wanneer de overeenkomst verloopt, wil alles veel te goedkoop en maken het de hoster veel te lastig. Een vriendelijk briefje of e-mail sturen als service? Stel je voor!

Geef nou maar gewoon toe dat stilzwijgend verlengen een methode is om extra omzet te vergaren. Want dan zijn de postzegels ineens niet te duur en zijn briefjes ineens wel snel getiept. "U heeft niet op tijd opgezegd dus u betaalt nog een jaar of u nou wilt of niet". Geen gezeur meer dus over brieven of postzegels.

Het is niet voor niets dat ook de politiek hier nu mee bezig is.

Dus niet meer dat laffe wachten op verstrijken van contracten om wat extra geld te kunnen verdienen. En stoppen met de verantwoordelijkheid lekker makkelijk geheel bij de klant te leggen.


Ik sluit me hier volledig bij aan.


LEZEN lezen lezen... ze kijken alleen naar de prijs en de stapels features (databases en hoeveelheid pop3 accounts etc) dan komen ze er naderhand achter dat er ook voorwaarden aan hangen??
Dan moeten ze niet achteraf gaan lopen zeuren maar vooraf e.e.a. doornemen. Als ze de voorwaarden net zo secuur door zouden nemen (en vergelijken) als de hoeveelheid databases dan waren ze een stuk beter af.
Doen ze dat pas achteraf dan is het wat mij betreft een typisch geval van "eigen schuld dikke buik" ;)


Blijft de vraag open of het normaal is dat men een aangetekend schrijven van 5 euro vraagt om een pakketje of domeinnaam van 10 euro op te zeggen ?



En ga me niet vertellen dat je alle verlengingen stuk voor stuk gaat behandelen (bellen en/of emailen), wanneer er geen reactie op die brief komt. Dat lijkt me een onbegonnen zaak als je wat groter geworden bent.


Kan je automatiseren.

rq
25/06/06, 20:12
Stilzwijgend verlengen is niet onredelijk, het is normaal. Of ga je nu ook klagen bij je eigen leverancier?
Dat hoeft gelukkig niet. Ik krijg namelijk netjes een mailtje wanneer het een en ander verlengd wordt.

AlfaHosting
25/06/06, 20:13
Dat is het stomme juist, waarom verwachten mensen dat niet? Vrijwel elk contract dat je in het dagelijks leven afsluit is tot wederopzegging met een opzegtermijn, ook je contract bij je werkgever bijvoorbeeld. Waarom zou dat bij hosting dan niet het geval zijn?

Het is gewoon een slap excuus om te zeggen dat je niet had verwacht dat een contract stilzwijgend wordt verlengd. Het gebeurd bij:

- Huurcontracten
- Arbeidscontracten
- Telefoon abonnementen
- Televisie en internet abo's
- Je electriciteit, gas en water

Zaken waar je dagelijks mee te maken hebt en dat wordt allemaal normaal bevonden. Je kunt die lijst nog een stuk langer maken.


Een huur of arbeidscontract kan je niet vergelijken met een domeinnaam vind ik. Telefoonabonnementen, televisie, internet, electriceits en gasabonnementen zijn na een eerste vaste periode van 1 of 2 jaar maandelijks opzegbaar, vaak zonder aangetekend schrijven.

FransVanNispen
25/06/06, 20:14
Zou de eis 'aangetekend' het houden voor een rechter?

Schriftelijk,ondertekend is natuurlijk wel van belang. Aangetekend is dan toch alleen nog een manier om meer zekerheid te hebben dat het is aangekomen?

AlfaHosting
25/06/06, 20:16
Overigens gaat de politiek, als ik het goed heb onthouden, veel verder en wil men dat contracten automatisch aflopen tenzij er actief verlengd gaat worden. Dat is reuze handig voor mensen die hun zaakjes gewoonweg niet voor elkaar hebben.

Nu behandel je de klant weer als iemand die zijn zaakjes niet voor elkaar hebt. Ik denk dat dergelijk voorstel er toe zou leiden dat ondernemers hun zaken beter gaan aanpakken. Indien het voorstel, dat ik persoonlijk erg goed vindt, er komt zal je merken dat wat nu blijkbaar voor onmogelijk gehouden wordt wel allemaal zal kunnen.

Ik denk dat de klant hier uiteindelijk bij zal winnen. De ondernemer zal zijn best moeten doen om zijn klant te kunnen houden en niet rekenen op zijn vergetelheid om de centjes te kunnen tellen.


Ik snap niet waarom iedereen zich hier altijd zo druk om maakt. Als je als bedrijf flexibel bent en op een sportieve en leuke manier met je klanten om gaat dan zul je dit soort problemen nooit tegenkomen, zegt een klant een paar dagen te laat op, naja jammer dan, gewoon accepteren en niet moeilijk doen.

Die 1e ontevreden klant maakt namelijk zo verschrikkelijk veel herrie overal dat de overige 1000 tevreden klanten ineens ook wat te klagen hebben en dat potentiele klanten worden afgeschrikt.

Oftewel, je snijdt jezelf altijd in de vingers met dat soort dingen. Gewoon flexibel zijn en zelf even dat herinneringsmailtje sturen.

Precies zoals het zou moeten zijn.


Dat kun je doen als je een paar klanten hebt, paar honderd klanten, maar niet bij duizenden klanten en meerdere medewerkers. Word een administratieve ramp en wie besluit intern dat een klant lekker flexibel wegkomt zonder zijn abbonement op te zeggen? je moet wel factuur sturen en weer credit factuur, allemaal onnodig administratie, zou er niet aan moeten denken zeg!

Zoals eerder genoemd zijn er voorwaarden waar beide partijen zich aan dienen te houden.

Vindt ik weer een drogreden .. wat als het morgen verplicht wordt ? Dan moet het toch kunnen ?


Dat hoeft gelukkig niet. Ik krijg namelijk netjes een mailtje wanneer het een en ander verlengd wordt.

Inderdaad .. een weekbladen of dagbladen abonnement wordt toch ook niet automatisch verlengd ?

crazycoder
25/06/06, 21:12
Nu behandel je de klant weer als iemand die zijn zaakjes niet voor elkaar hebt. Ik denk dat dergelijk voorstel er toe zou leiden dat ondernemers hun zaken beter gaan aanpakken. Indien het voorstel, dat ik persoonlijk erg goed vindt, er komt zal je merken dat wat nu blijkbaar voor onmogelijk gehouden wordt wel allemaal zal kunnen.

Ik denk dat de klant hier uiteindelijk bij zal winnen. De ondernemer zal zijn best moeten doen om zijn klant te kunnen houden en niet rekenen op zijn vergetelheid om de centjes te kunnen tellen.

Hoe wil jij het dan noemen als iemand voorwaarden niet leest en te belazerd is om tijdig op te zeggen? Heb het ook wel eens gehad dat ik te laat was met opzeggen.. jammer.. gelijk met de betaling ging de opzegging per einde looptijd de deur uit. mij hoor je daar echt niet over janken hoor.. eigen schuld :)

Ik denk dat we op grond daarvan nog een hoop gezeik gaan krijgen. In de trand van "die hufters van <insert ISP> hebben mijn domein opgeheven en nu is de naam van een ander kan ik nu een rechtzaak aanspannen??".
En de grap is dat de klant dan daadwerkelijk geen poot zal hebben om op te staan.



Inderdaad .. een weekbladen of dagbladen abonnement wordt toch ook niet automatisch verlengd ?
Nee?? geen idee eigenlijk.. volgens mij komt het dagblad al jaren en wordt het stilzwijgend verlengd..
Al zou dat niet zo zijn.. stel je voor dat je abonnement op Donald Duck verloopt en je wil het toch weer hebben, dan liggen er nog tig duizend op het schap.

Is de klant door een automatische beeindiging zijn mooie naam kwijt dan is deze UNIEKE naam onvervangbaar. Juist daarom kan je domeinnamen en de abonnementen daarop onmogelijk gelijk trekken met iets als de Donald Duck, AD, Telegraaf of welke krant dan ook.

AlfaHosting
25/06/06, 21:22
Nee?? geen idee eigenlijk.. volgens mij komt het dagblad al jaren en wordt het stilzwijgend verlengd.. Al zou dat niet zo zijn.. stel je voor dat je abonnement op Donald Duck verloopt en je wil het toch weer hebben, dan liggen er nog tig duizend op het schap.

Is de klant door een automatische beeindiging zijn mooie naam kwijt dan is deze UNIEKE naam onvervangbaar. Juist daarom kan je domeinnamen en de abonnementen daarop onmogelijk gelijk trekken met iets als de Donald Duck, AD, Telegraaf of welke krant dan ook.

En een hostingpakket van 1 euro per maand met een arbeidscontract vergelijken is wel normaal ?




Ik denk dat we op grond daarvan nog een hoop gezeik gaan krijgen. In de trand van "die hufters van <insert ISP> hebben mijn domein opgeheven en nu is de naam van een ander kan ik nu een rechtzaak aanspannen??".
En de grap is dat de klant dan daadwerkelijk geen poot zal hebben om op te staan.


Nee hoor, ze zullen heus hun best wel doen om je het domein te laten verlengen :)

crazycoder
25/06/06, 22:00
En een hostingpakket van 1 euro per maand met een arbeidscontract vergelijken is wel normaal ?

Arbeidscontract????? HUH.. Geen idee waar jij het over heb. Hoe dan ook, een arbeidscontract wordt vaak na een contract voor bepaalde tijd omgezet in onbepaalde tijd waarbij je meestal met een opzegtermijn van 1 maand (of 4 weken) weg kan.
Blijft dat er een opzegtermijn is.

t.bloo
25/06/06, 22:01
Een opzegtermijn gaat vooraf aan het moment van verlengen, een factuur sturen gaat achteraf dat moment. Als iemand een dagje te laat is dan heb je nog tijd zat om de dienst zoals een domein stop te zetten. Het is doorgaans niet zo dat het geld kost als iemand te laat op zegt.

crazycoder
25/06/06, 22:01
Nee hoor, ze zullen heus hun best wel doen om je het domein te laten verlengen :)
Als ik zie hoeveel mensen, ook in het zakelijke segment, vergeten om een adreswijziging door te geven... kan ik je garanderen dat jouw aanname wel erg rooskleurig is.

t.bloo
25/06/06, 22:04
Blijft dat er een opzegtermijn is.
Ja, maar niet dat als je een datum gemist hebt, je er nog een heel jaar moet werken.

Wat hier denk ik meespeelt, is dat de meeste hosters adverteren met maandbedragen (want dan lijkt het goedkoop) maar altijd per jaar het contract aangegaan moet worden. Als ik er nog eens over nadenk, heel erg vreemd inderdaad.

AlfaHosting
25/06/06, 22:32
Arbeidscontract????? HUH.. Geen idee waar jij het over heb. Hoe dan ook, een arbeidscontract wordt vaak na een contract voor bepaalde tijd omgezet in onbepaalde tijd waarbij je meestal met een opzegtermijn van 1 maand (of 4 weken) weg kan.
Blijft dat er een opzegtermijn is.

Lees even het hele topic door :)


Als ik zie hoeveel mensen, ook in het zakelijke segment, vergeten om een adreswijziging door te geven... kan ik je garanderen dat jouw aanname wel erg rooskleurig is.

Uit onze ervaring van de voorbije drie jaar valt dat heus wel mee.

Str@nger
25/06/06, 23:56
Ik heb van verschillende hostingbedrijven waar ik als klant bij ben geweest, 2-4 wkn voor het aflopen van mijn pakket een verlengfactuur - je had dan nog de tijd om te laten weten of je het wilde verlengen of niet -- en dit waren geen kleine bedrijfjes...

Dus mogelijk is het, maar ben jij bereid om per week 2 uur extra te besteden hieraan? Of is de klant dit niet waard?

Henky!
26/06/06, 00:37
Dat kun je doen als je een paar klanten hebt, paar honderd klanten, maar niet bij duizenden klanten en meerdere medewerkers. Word een administratieve ramp en wie besluit intern dat een klant lekker flexibel wegkomt zonder zijn abbonement op te zeggen? je moet wel factuur sturen en weer credit factuur, allemaal onnodig administratie, zou er niet aan moeten denken zeg!

Bizar argument. Dus eigenlijk adviseer je de klant vooral een klein bedrijf uit te zoeken dat zijn zaakjes voor elkaar heeft. Omdat volgens jou een groter bedrijf met duizenden klanten geen service meer kan verlenen. Doe je toch iets verkeerd denk ik en die duizenden klanten ben je binnen een jaar ook weer kwijt.

Ik ga het gewoon nog een keer zeggen. In het reguliere bedrijfsleven is de klant koning. In de hosting wereld schijnbaar niet. Daar wordt de klant ineens gedwongen de voorwaarden uit zijn hoofd te leren en bovendien (zo lees ik uit dit topic) wordt de kwaliteit van de relatie tussen klant en hoster volledig afhankelijk gemaakt van de klant wiens schuld het eigenlijk bij voorbaat allemaal is. Kortom, klanten zijn lastig (hetgeen overigens juist is, maar daar ligt nu juist de uitdaging. Anders moet je geen klanten willen).

En de Crazycoder lijkt mij het soort mens (jawel, die bestaan) die voor het bestellen van een wasmachine bij de Wehkamp eerst de verkoopvoorwaarden gaat lezen. Beste Crazycoder, in deze ben je toch een uitzondering. De voorwaarden lees je pas als de wasmachine het niet doet. In eerste instantie ga je er als klant van uit dat de service wel in orde zal zijn. Net als die voorwaarden.

Het wordt tijd dat de hosting branche eens een volwassen bedrijfstak wordt. Want wat ik hier zo lees is ronduit treurig.

crazycoder
26/06/06, 08:09
En de Crazycoder lijkt mij het soort mens (jawel, die bestaan) die voor het bestellen van een wasmachine bij de Wehkamp eerst de verkoopvoorwaarden gaat lezen. Beste Crazycoder, in deze ben je toch een uitzondering. De voorwaarden lees je pas als de wasmachine het niet doet. In eerste instantie ga je er als klant van uit dat de service wel in orde zal zijn. Net als die voorwaarden.
Ik ga nooit zomaar ergenst vanuit. Als iemand het de moeite waard heeft gevonden om voorwaarden op te stellen ben ik benieuwd op welke punten deze voor mij interessant zijn. Op de voorwaarden is menig overeenkomst afgeketst, of zijn deze in de overeenkomst buiten werking gesteld.

Er vanuit gaan dat het wel in orde zal zijn is IMO niet verstandig.


Ik ga het gewoon nog een keer zeggen. In het reguliere bedrijfsleven is de klant koning. In de hosting wereld schijnbaar niet. Daar wordt de klant ineens gedwongen de voorwaarden uit zijn hoofd te leren en bovendien (zo lees ik uit dit topic) wordt de kwaliteit van de relatie tussen klant en hoster volledig afhankelijk gemaakt van de klant wiens schuld het eigenlijk bij voorbaat allemaal is. Kortom, klanten zijn lastig (hetgeen overigens juist is, maar daar ligt nu juist de uitdaging. Anders moet je geen klanten willen).

Het is natuurlijk onzin dat klanten de voorwaarden uit hun hoofd moeten leren. Je wordt geacht ze voor het aangaan van de overeenkomst te hebben gelezen.

Ik weet niet in welk deel van het reguliere bedrijfsleven jij kom, maar overal worden afnemers met voorwaarden geconfronteerd.

Wido
26/06/06, 09:09
Vraag ik me toch af hoe ver je met je laat spelen als bedrijf zijnde.

Stel iemand wil gewoon de dienst voort zetten en krijgt dan ineens zijn factuur. Dan denkt ie, oeh, das wel slikken, naja, dan zeg ik wel per direct op!

Het probleem is, flexibiliteit levert bedrijven vaak te veel problemen op omdat er op een gegeven moment een spelletje met je gespeeld gaat worden.

Als jij je tegenover iedereen altijd maar zo flexibel als het kan opstelt, alles kan, alles mag, dan kan je snel stoppen als je een groot klantenbestand hebt, dan wordt er namelijk gewoon met je gespeeld.

systemdeveloper
26/06/06, 12:29
Ik kan me voorstellen dat domeinen gewoon 1 jaar betaald worden.
Zelf hanteer ik gewoon een 1 jaar contract en daarna kun je opzeggen wanneer je zin hebt. Krijg je ook nog eens een deel terug (afhankelijk van de reeds verbruikte maanden in het 2de jaar dus).

Als een klant bij me weg wil, dan moet ie vooral doen. 1 druk op de knop en hij is van mijn systeem af, simpel. Als ie weg wil, dan heb ik iets fout gedaan en zal het mijn business alleen maar schaden als ik die klant aan me vaskluister met contracten. Maar dat is mijn mening en eerlijk gezegd heb ik nog geen klant gehad die heeft opgezegd in de laatste 1,5 jaar. En misschien ga ik hier anders over denken als ik 3000 klanten heb... :)

John

InterNetjes
26/06/06, 12:39
Ik kan me voorstellen dat domeinen gewoon 1 jaar betaald worden.
Zelf hanteer ik gewoon een 1 jaar contract en daarna kun je opzeggen wanneer je zin hebt. Krijg je ook nog eens een deel terug (afhankelijk van de reeds verbruikte maanden in het 2de jaar dus).

Als een klant bij me weg wil, dan moet ie vooral doen. 1 druk op de knop en hij is van mijn systeem af, simpel. Als ie weg wil, dan heb ik iets fout gedaan en zal het mijn business alleen maar schaden als ik die klant aan me vaskluister met contracten. Maar dat is mijn mening en eerlijk gezegd heb ik nog geen klant gehad die heeft opgezegd in de laatste 1,5 jaar. En misschien ga ik hier anders over denken als ik 3000 klanten heb... :)

John

Ik denk dat het vooral vast zit op de investeringen in je klant en contracten voor de domeinnaam.

systemdeveloper
26/06/06, 12:56
Ik denk dat het vooral vast zit op de investeringen in je klant en contracten voor de domeinnaam.
Ik moet wel toegeven dat ik behoorlijk wat tijd in mijn klanten investeer en ze gek zouden zijn als ze weggingen. Zelfs voor een lullig domeintje of een pakketje van een euroknaak per maand investeer ik soms uren. Zit in de genen denk ik :)
Maar regelmatig willen diezelfde klanten meer... extra domeintje, beetje advies, websiteje erbij, onderhoudscontractje, etc... Dus al die extra investering betaald zich gemiddeld ruimschoots terug. Tenzij je natuurlijk achterover gaat zitten om op de volgende klant te wachten.
En ja, af en toe maakt een klant het iets te gek en moet je hem even wat dingen duidelijk maken... ideaal moment om hem nog iets te verkopen tegen een 'vrienden' prijsje :)

Cybafish
26/06/06, 13:09
@systemdeveloper

Dat deed ik ook in het begin, maar naar mate je groter wordt kun je het simpelweg niet meer klaarspelen om uren te besteden aan een klant, tenzij deze klant daar daadwerkelijk voldoende voor betaalt. Er zijn namelijk steeds meer klanten met kleine ditjes en datjes, en voor je het weet heb je geen uren meer over om te besteden aan je klanten. Dan kan het nog zo diep in je genen genesteld zitten, maar wat niet is kan niet zijn :)

Henky!
26/06/06, 13:23
Conclusie: Kies voor een kleine hoster. Zodra ze onverhoopt groot worden kunnen ze geen service meer verlenen. Vergeten personeel aan te nemen denk ik.

systemdeveloper
26/06/06, 13:29
@systemdeveloper

Dat deed ik ook in het begin, maar naar mate je groter wordt kun je het simpelweg niet meer klaarspelen om uren te besteden aan een klant, tenzij deze klant daar daadwerkelijk voldoende voor betaalt. Er zijn namelijk steeds meer klanten met kleine ditjes en datjes, en voor je het weet heb je geen uren meer over om te besteden aan je klanten. Dan kan het nog zo diep in je genen genesteld zitten, maar wat niet is kan niet zijn :)
In principe heb je gelijk, maar denk eraan dat de waarde van je bedrijf in je klanten zit en niet in je servers of een gratis helpdesk telefoonnummer. Als je regelmatig contact met je klanten hebt en ze 'leert' dat je niet alleen voor euros een dansje doet, dan komen ze terug voor meer en gaan ze ook goed betalen (ze hebben namelijk geleerd om op je te kunnen rekenen). Hierdoor heb je minder klanten nodig waardoor je de klant beter en persoonlijker kunt helpen. Voor je het weet heb je 50 klanten die je 2k per jaar opleveren :)

Wido
26/06/06, 13:38
Dat is dan net het segment waar je in zit.

Als je ook aardig wat particulieren als klant hebt dan krijg je geen 2k per jaar per klant en dan moet je je soms toch wat anders opstellen, zeker als je met jongere mensen te maken hebt (hoewel oudere mensen soms ook vreemd kunnen doen ;) )

systemdeveloper
26/06/06, 13:59
Dat is dan net het segment waar je in zit.

Als je ook aardig wat particulieren als klant hebt dan krijg je geen 2k per jaar per klant en dan moet je je soms toch wat anders opstellen, zeker als je met jongere mensen te maken hebt (hoewel oudere mensen soms ook vreemd kunnen doen ;) )
Dat is zo. Ik ben niet zo erg actief in de particuliere markt. Maar een particulier is ook maar een mens die af en toe een koopbui heeft. En dan kan ie beter aan zijn 'maatje de hoster' denken dan aan Dixons :)
Natuurlijk levert ie geen 2k op, maar vaak wel meer dan slechts het pakketje met een domeintje. Puur het feit dat ik kijk wie mijn klanten zijn, wat ze doen of hoe ze hun geld verdienen(bedrijf óf particulier), geeft me de mogelijkheid om iets te verzinnen waarmee ze geld kunnen verdienen/besparen. En daar staan ze allemaal op te wachten.

LCI
26/06/06, 14:20
Wij houden het gelukkig simpel:
- accountaanvraag
- registratie + bevestigingsmail met accountgegevens naar klant (dus die kan op ip al meteen aan de slag)
- dns refresh volgende ochtend (of zelfde dag als ik om 6 uur alles afhandel)
- factuur versturen. Op de factuur geven wij de aanmaakdatum account aan die wij als bindend nemen. Ook de 'datum tot' vermelden wij op de factuur zodat de klant eigenlijk al meteen kan zien wanneer hij volgend jaar op kan zeggen (1 maand opzegtermijn) of stilzwijgend door laat lopen.

Heb je niks geen gezeur.

AlfaHosting
26/06/06, 15:32
Het wordt tijd dat de hosting branche eens een volwassen bedrijfstak wordt. Want wat ik hier zo lees is ronduit treurig.

Ook niet iedereen over dezelfde kam scheren.


@systemdeveloper

Dat deed ik ook in het begin, maar naar mate je groter wordt kun je het simpelweg niet meer klaarspelen om uren te besteden aan een klant, tenzij deze klant daar daadwerkelijk voldoende voor betaalt. Er zijn namelijk steeds meer klanten met kleine ditjes en datjes, en voor je het weet heb je geen uren meer over om te besteden aan je klanten. Dan kan het nog zo diep in je genen genesteld zitten, maar wat niet is kan niet zijn :)

En dan is het gewoon tijd om iemand extra in dienst te nemen zodat je service op hetzelfde peil blijft.


Conclusie: Kies voor een kleine hoster. Zodra ze onverhoopt groot worden kunnen ze geen service meer verlenen. Vergeten personeel aan te nemen denk ik.

Wat noem je groot ? Er zijn grote hosters zat die niet werken zoals hier voorgesteld wordt. Neem een voorbeeld aan de echt grote Amerikaanse hosters. Daar moet je toch ook niet aangetekend opzeggen. Het heeft niks met groot of klein te maken, het is een keuze die je maakt.