PDA

Bekijk Volledige Versie : Load balancing.



Bullcat
23/06/06, 00:17
Ik wil info hebben over load balancing met interworx.

de hardware die ik nu heb is het volgende.

2 x sm amd opteron 2.0 Ghz, 2 x 200 Gb onder raid 1, met 2 gb geheugen waarvan 1 systeem nog leeg is.
1 x p4 2.4 120 gb ide zonder raid, meer als backupserver.

Welke hard ware heb ik zo ie zo nodig om een goed werkend systeem op te zetten onder interworx ?

Hans

Sander-
23/06/06, 00:23
Niks, werkt zo prima.

Houdt er wel rekening mee dat je Interworx NIET kunt gebruiken voor MySQL Loadbalancing en NIET kunt gebruiken als HA/Clustering oplossing. Zodra de master-node wegvalt heb je niks meer aan je cluster en zullen je NFS nodes ook keihard omhoog knallen in de load omdat ze hun NFS mounts blijven proberen. Loads van 200 gezien op nodes.

Interworx is dus een mooi panel, maar staat op het gebied van load balancing en clustering nog echt in de kinderschoenen.

Support van interworx is wel GEWELDIG, supersnel en supergoed, zelfs op zondag en paasdagen :)

Hier inmiddels paar maanden ervaring met interworx, er missen wat features, maar daar wordt aan gewerkt, maar met name het ontbreken van de echte clustering is voor ons een gemis.

Bullcat
23/06/06, 00:28
Ok dan wil ik weten wat ik er wel voor kan gebruiken, als interworx dus ook niet heilig is voor load balancing !

jinxedworld
23/06/06, 00:32
Interworx werkt erg goed, het is inderdaad geen High Availability oplossing, wél een loadbalanced oplossing (word wél aan gewerkt door iWorx, is echter nog geen ETA voor). Als je echt HA wilt zal je met tools als UltraMonkey aan de gang moeten, hiermee kan je een mooi clustertje opbouwen met 2 loadbalancers en 2 webservers (of meer natuurlijk), en als er één balancer wegvalt neemt de andere balancer het over, idem voor de webservers. Hier bestaan echter (bij mijn weten) geen control panels voor, dus dat zal in elkaar gescript moeten worden als je dit wilt hebben.

http://www.debianhelp.co.uk/ultramonkey.htm als mooi voorbeeld.

veraert
23/06/06, 00:33
Kijk anders eens op www.ultramonkey.org

@Jinxedworld; Overheen gelezen :)

Sander-
23/06/06, 00:33
De ultieme load balancing setup is en blijft de custom setup, maar dan moet je alsnog zelf de rest inrichten en kun je er niet echt een control panel voor gebruiken.

Bij interworx is de setup als volgt:

Master Server:
- Mysql
- control Panel
- Alle andere services, evt ook

Nodes:
- Apache/ftp/pop3 etc

Daarnaast werkt het ook nog niet echt samen met NAS oplossingen, dan moet je zelf de mounts gaan maken, maar schiet je er nog weinig mee op.

Bullcat
23/06/06, 00:45
ok stapje verder, lijk me wel erg makkelijk als gebruikers dus ook nog wel een controle pannel hebben om wat te doen, zonder dat ik het voor ze hoef te doen, ben ik de eerste die dit wil ? ik neem aan dat er nog wel anderen zijn die dit gebruiken.

jinxedworld
23/06/06, 00:48
Klopt, kijk bijvoorbeeld naar pcextreme. Die hebben een controlpanel hiervoor in elkaar gebouwd, maar dat is inderdaad volledig zelfbouw, en daar zit ook een beste bak ontwikkelingstijd in.

Bullcat
23/06/06, 00:55
Ok stel dat ik dus met interworx aan de gang wil, dan zou ik eerst wel eens even willen zien hoe het admin en gebruikers pannel eruit ziet, op de site van interworx werken de demo's schijnbaar niet ( gisteren dus ).

Ben uiteraard nu ook weer niet gelijk 1 van de grootste hosters in nederland, dus laten we dan maar klein beginnen in de hoop dat Iworx wel doorgaat met hun programma !

Sander-
23/06/06, 01:01
Interworx gaat door en ontwikkeld ook wel door en is in mijn ogen een snelle en betrouwbare applicatie.

Het schijnt dat Hsphere ook aardig aan de weg timmert op clustering gebied. Verder is er idd nog helemaal niks. Wat je nog wel zou kunnen doen is zelf een cluster bouwen op basis van virtualisatie, zoals Xen, en dan daarop een standaard panel installatie doen, maar dan mis je weer je loadbalancing.

Bullcat
23/06/06, 01:16
Hallo Sander ik bouw niks, ik verhuur ruimte, en wil betrouwbaar zijn, helaas is me dat vorige week wat in het verkeerde keelgat geschoten, ik heb een techneut en een boekhouder die ik betaal per maand. En voor de rest ben ik eigenlijk alleen maar de support man, klinkt vreemd maar ik wil uitblinken waarin sommige anderen te kort schieten, ben dus 12 uur per dag via van alles en nog wat bereikbaar, zelfs als er wat plat ligt.
Maar uiteraard wil ik het in de eerste plaats voor mijn klanten en daarnaast voor mezelf tip top in orde hebben, als hun geen probs hebben hebben ze ook geen support nodig.
Uiteraard mag iedereen dadelijk kiezen uit load bal.. of gewoon een stabiele server met raid enzo.

Maar om het niet al te komkomercieel te maken, als er rust is in het datacentrum is er ook rust hier !
Zoals ik al eerder ergens schreef dan maar ff wat minder centjes in de la hier.

Denk dat ik morgen maar eens ga bellen met mijn techneut, dat ik dit of dat wil, en zonder gekloot richting eindgebruikers, en dan heb ik daar rustig een server voor over ! als het niet allemaal in 1 keer gaat en zonder de gebruikelijke zooi !!

Ps. iemand nog een reserve bak in stock staan mocht ik die even nodig hebben om over te stappen !?

R.O.N.E
23/06/06, 01:19
Bullcat,

De demo's werken weer echter kun je geen kijkje nemen in het cluster gedeelte van de demo.
InterWorx komt in Juli dit jaar met een grote update voor NodeWorx incl. het clustering verhaal.

InterNetjes
23/06/06, 01:19
Ps. iemand nog een reserve bak in stock staan mocht ik die even nodig hebben om over te stappen !?

nja, niks is gratis, maar ik kan wel voor verzendkosten heen en terug plus een tientje, oid, voor de moeite een bakje uitlenen. pm me maar als je dat wilt.

Bullcat
23/06/06, 01:22
Bullcat,

De demo's werken weer echter kun je geen kijkje nemen in het cluster gedeelte van de demo.
InterWorx komt in Juli dit jaar met een grote update voor NodeWorx incl. het clustering verhaal.

Bedankt ik ga gelijk even kijken, ben meer benieuwd naar de opbouw van de pannels dan naar het gebeuren erachter, klinkt stom maar ieder zijn kennis zeg ik dan, je moet niet van alles wat willen weten, ik weet liever van 1 ding alles ! :D


nja, niks is gratis, maar ik kan wel voor verzendkosten heen en terug plus een tientje, oid, voor de moeite een bakje uitlenen. pm me maar als je dat wilt.

Je hoort van me als het nodig mocht zijn uiteraard ! bedankt alvast.

WebXtrA-Rámon
23/06/06, 12:23
Wij gebruiken sinds februari InterWorx in een cluster opstelling.

De support is geweldig. Ik ben zelf héél benieuwd naar de volgende release aangezien er daar nogal wat nieuwe features in zitten.

Helaas werkt loadbalancing voor SMTP/POP en IMAP nog niet naar behoren (bij onze opstelling, wat inhoud dat de Cluster Manager/Load balancer alleen het Controle Paneel (en voorlopig NFS+MySQL) voor zijn rekening neemt. Wanneer men er voor kiest om de CM/LB mee te nemen in de loadbalencing policy, dan komt dit probleem niet voor) op het moment. Maar men heeft me beloofd dat dit in de volgende release wordt opgelost.

Top controle paneel, we leveren het ook met dedicated servers (en raden dit zelfs aan) en tot nu toe alleen maar lof gehad van onze klanten welke het CP nu gebruiken.

Sander-
23/06/06, 13:01
Wij gebruiken sinds februari InterWorx in een cluster opstelling.

De support is geweldig. Ik ben zelf héél benieuwd naar de volgende release aangezien er daar nogal wat nieuwe features in zitten.

Helaas werkt loadbalancing voor SMTP/POP en IMAP nog niet naar behoren (bij onze opstelling, wat inhoud dat de Cluster Manager/Load balancer alleen het Controle Paneel (en voorlopig NFS+MySQL) voor zijn rekening neemt. Wanneer men er voor kiest om de CM/LB mee te nemen in de loadbalencing policy, dan komt dit probleem niet voor) op het moment. Maar men heeft me beloofd dat dit in de volgende release wordt opgelost.

Top controle paneel, we leveren het ook met dedicated servers (en raden dit zelfs aan) en tot nu toe alleen maar lof gehad van onze klanten welke het CP nu gebruiken.


Iemand linkje naar wat die nieuwe features zijn en wat er allemaal op stapel staat voor Juli dit jaar? Gaan we dan eindelijk een grote stap zetten richting HA?

Swiftway-UK
23/06/06, 17:29
Wij hebben ook een LB/HA oplossing met een eigen controle paneel gemaakt, had het al eens eerder laten zien op het forum, maar bijgesloten wat screenshots.

PCextreme is bezig om de features die wij hebben in hun tweede versie te bouwen heb ik begrepen, hopelijk hebben wij dan alweer wat nieuwe features erbij zodat we een stapje voorblijven ;) :) ;)

We wilden iets dat absoluut altijd blijft draaien, stabiel is, loadbalanced en schaalbaar, verder wilden we een controle paneel dat meerdere databases ondersteund (Postgres, MySQL, Oracle, MS SQL) dat werkt met de opensource mail/web solutions die wij kiezen, Ruby on Rails, PHP4 en 5, Perl en zaken als coldfusion kan ondersteunen..... al met al, we konden het niet vinden dus hebben we het zelf gemaakt ;)

Bullcat
23/06/06, 17:38
Ziet er strak uit Swiftway die screenshots, eigenlijk vind ik het interworx panel een beetje magertjes :) alles zul je er best wel in kunnen doen, en er zullen wel opties zijn die in die demo niet werken, maar ik ga het gewoon aan de gebruikers voorstellen, zij die DIrect Admin willen gebruiken of voor een stabiel systeem gaan kunnen zeggen wat ze willen , maar uiteraard later niet gaan zeuren als hun bak uitvalt om de 1 of andere onverklaarbare reden.

Ik ga later mijn techneut eens even bellen hoe we het 1 en ander zonder al teveel downtime kunnen fixen.

Nu eerst eens even centos 4.3 op die lege bak instaleren achter mij hier thuis 1 :)

Wido
23/06/06, 18:05
Wij hebben ook een LB/HA oplossing met een eigen controle paneel gemaakt, had het al eens eerder laten zien op het forum, maar bijgesloten wat screenshots.

PCextreme is bezig om de features die wij hebben in hun tweede versie te bouwen heb ik begrepen, hopelijk hebben wij dan alweer wat nieuwe features erbij zodat we een stapje voorblijven ;) :) ;)

We wilden iets dat absoluut altijd blijft draaien, stabiel is, loadbalanced en schaalbaar, verder wilden we een controle paneel dat meerdere databases ondersteund (Postgres, MySQL, Oracle, MS SQL) dat werkt met de opensource mail/web solutions die wij kiezen, Ruby on Rails, PHP4 en 5, Perl en zaken als coldfusion kan ondersteunen..... al met al, we konden het niet vinden dus hebben we het zelf gemaakt ;)Zie ik hier een kleine wedstrijd ontstaan? :)

Wij werken inderdaad een een commercieële versie van ons WSCP, deze zal flink verschillen van de huidige versie.

Daarmee kan je 100% redundant setups maken, zoals jij het maar wil.

Maar dat is nog allemaal toekomstmuziek :)

Op dit moment is denk ik een custom setup het beste te doen. Een CP er voor schrijven kost inderdaad tijd, veel tijd.

Swiftway-UK
23/06/06, 18:08
Zie ik hier een kleine wedstrijd ontstaan? :)


Een vriendelijke wedstrijd om elkaars ontwikkelingen scherp te houden ;) puur op features en mogelijkheden.

Jullie WCP is immers op de belangrijkste punten net zo geavanceerd als dat van ons: loadbalanced, schaalbaar en high availability!

BTW: ons CP software kun je ook kopen, wij implementeren het dan voor je, je hebt wel een aardige hoeveelheid servers nodig en de prijs die we ervoor vragen is niet laag maar ik garandeer een topproduct waardoor je de meeste spelers in de markt ver voor zult blijven.

Features waarmee we nu bezig zijn: volwaardige CRM, sitebuilder voor klanten (bijna klaar) webshop voor klanten (bijna klaar) en wat aanpassingen aan de webmail (threaded topics mail, zoals gmail).

Wido
23/06/06, 18:31
Een vriendelijke wedstrijd om elkaars ontwikkelingen scherp te houden ;) puur op features en mogelijkheden.

Jullie WCP is immers op de belangrijkste punten net zo geavanceerd als dat van ons: loadbalanced, schaalbaar en high availability!

BTW: ons CP software kun je ook kopen, wij implementeren het dan voor je, je hebt wel een aardige hoeveelheid servers nodig en de prijs die we ervoor vragen is niet laag maar ik garandeer een topproduct waardoor je de meeste spelers in de markt ver voor zult blijven.

Features waarmee we nu bezig zijn: volwaardige CRM, sitebuilder voor klanten (bijna klaar) webshop voor klanten (bijna klaar) en wat aanpassingen aan de webmail (threaded topics mail, zoals gmail).Dan houden we het daar op :)

Overigens zal WSCP5 ook niet bij een pakje boter worden meegegeven ;)

Maar terug te komen op het topic.

Voor een echt cluster is er nu nog geen CP.

Bullcat
23/06/06, 18:36
Ik wilde net gaan roepen, of het weer ontopic mag, ik ben namelijk info aan het zuigen, je gooit niet gelijk alles overbord als je omgaat, hoe ga je het aanpakken met je backups enzo, begreep ondertussen wel dat de DA backups kunnen worden ingelezen in InterWorx .

Oja vraagje, bij debian, heb je een opstart CD in de bak ff iinstellen en hopla alles word van het net af geplukt, is die er voor CentOs ook eigenlijk ?

EN zijn jullie gelijk met Load balancing begonnen of ook op een gegeven moment overgestapt ernaar toe, hoe hebben jullie dat richting je klanten uitgelegd, neem aan dat er een prijsverhoging kwam, of niet !

Sander-
23/06/06, 19:04
Ik wilde net gaan roepen, of het weer ontopic mag, ik ben namelijk info aan het zuigen, je gooit niet gelijk alles overbord als je omgaat, hoe ga je het aanpakken met je backups enzo, begreep ondertussen wel dat de DA backups kunnen worden ingelezen in InterWorx .

Oja vraagje, bij debian, heb je een opstart CD in de bak ff iinstellen en hopla alles word van het net af geplukt, is die er voor CentOs ook eigenlijk ?

EN zijn jullie gelijk met Load balancing begonnen of ook op een gegeven moment overgestapt ernaar toe, hoe hebben jullie dat richting je klanten uitgelegd, neem aan dat er een prijsverhoging kwam, of niet !
dat hangt er natuurlijk vanaf, als je een compleet cluster gaat opbouwen kan dat ook een besparing zijn, uiteraard niet op je investering in nieuwe software, maar wel op het efficienter inzetten van je huidige hardware, het besparen van tijd voor technisch beheer, alles wat eerst op alle servers moest, hoeft dan nog maar 1 keer etc, etc.

Wido
23/06/06, 20:17
Met loadbalancing kan je geld uitsparen als je het goed aanpakt.

Je kan namelijk altijd optimaal alle CPU kracht gebruiken.

WilloW
23/06/06, 22:38
Dan houden we het daar op :)

Overigens zal WSCP5 ook niet bij een pakje boter worden meegegeven ;)

Maar terug te komen op het topic.

Voor een echt cluster is er nu nog geen CP.



ISP Services BV heeft hun eigen control panel systeem Webmanager genaamd... Hiermee is het ook mogelijk om een cluster te bouwen werkt wel grappig en bij klanten van isp wordt er ook vlink gebruik van gemaakt ik zal vanavond en anders morgen wel wat screenshots posten ervan