PDA

Bekijk Volledige Versie : inzage inkomsten webhostingbedrijf



prma
22/06/06, 02:58
Weet er iemand of het mogelijk is om inzage te hebben in inkomsten/winst van een Nederlandse webhostingprovider?
Mijn bedoeling is om zekerheid te hebben dat ik goed zit, daar het om belangrijke websites gaat, en ik eerder met een faillissement van een provider te maken heb gehad. Het is het ergste dat je kan overkomen...domeinnamen vast...alles offline voor maanden...inkomsten weg...

Cybafish
22/06/06, 03:20
Als het om een BV gaat dan kun je de jaarrekeningen opvragen bij de KvK.

crazycoder
22/06/06, 07:15
Je zou het kunnen vragen. Geef je echter heel weinig kans.

Dat wordt toch ook niet van de klant gevraagd, terwijl de hoster daar immers ook een risico loopt.

Je kan het niet voorkomen dat je hoster failliet gaat, je kan natuurlijk wel op zoek naar hosters die al wat langer bestaan en een gezonden financiele basis hebben.

Zeker in het allerlaagste prijssegment vermoed ik dat de risico's op een faillisement groter zullen zijn. Maar uitsluiten kan je het nooit.

spirit010
22/06/06, 07:41
Moeilijk om hierin zekerheid te hebben, na ja moeilijk zeg maar zo goed als onmogelijk.

Ik denk inderdaad dat je een bedrijf moet zoeken die l langer bestaat, of naar één van de grotere ISP's gaan (niet dat die niet failliet kunnen gaan:))

Freezer
22/06/06, 08:56
Je kan de beknopte jaarrekening opvragen bij de Kamer van Koophandel.
Niet dat het echt veel informatie geeft, maar het kan wel. Alleen de echt grote jongens moeten een uitgebreid jaarverslag deponeren bij de kamer van koophandel.

Een klein bedrijf kan ook zekerheid bieden, ligt ook gewoon aan de mensen die achter z'n bedrijf staan.

Apoc
22/06/06, 09:23
Volgens mij kan je niet altijd inzicht krijgen in de jaarcijfers van elk willekeurig B.V. - een bedrijf hoeft dit niet per se prijs te geven.

ju5t
22/06/06, 09:48
Als B.V. ben je dit verplicht.

InterNetjes
22/06/06, 11:51
Als B.V. ben je dit verplicht.

Ik weet niet hoe groot je zelf bent, maar bij grote deals kun je een accountantsverklaring vragen van je leverancier. Anders ga je gewoon even naar de kamer van koophandel :)

Apoc
22/06/06, 12:13
Als B.V. ben je dit verplicht.

Dat is mijn punt dus, dat is een verhaal wat iedereen lijkt te vertellen maar is niet correct.

ju5t
22/06/06, 12:19
Ik weet niet hoe groot je zelf bent, maar bij grote deals kun je een accountantsverklaring vragen van je leverancier. Anders ga je gewoon even naar de kamer van koophandel

Ik mis het punt van je reactie? Mijn reactie was uiteraard op:


Volgens mij kan je niet altijd inzicht krijgen in de jaarcijfers van elk willekeurig B.V. - een bedrijf hoeft dit niet per se prijs te geven.

Maar inderdaad, je kunt een accountantsverklaring vragen van je leverancier. Voor de kleinere bedrijven kun je een samenstellingsverklaring vragen, alleen hoeft deze niet door een accountant uitgevoerd te worden.


Dat is mijn punt dus, dat is een verhaal wat iedereen lijkt te vertellen maar is niet correct.

Dit is wel correct, sla er anders het volgende artikel op na:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=3086

Apoc
24/06/06, 13:25
Dit is wel correct, sla er anders het volgende artikel op na:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=3086

Ontheffing Minister Economische Zaken
Een andere vrijstelling kan komen doordat de Minister van Economische Zaken ontheffing heeft verleend voor het opmaken van de jaarrekening. De eisen voor de openbaarmaking bij het handelsregister gelden dan niet. In plaats van de jaarrekening wordt een afschrift van de ontheffing bij het kantoor van het handelsregister neergelegd.

Luuc
24/06/06, 13:37
Ontheffing Minister Economische Zaken
Een andere vrijstelling kan komen doordat de Minister van Economische Zaken ontheffing heeft verleend voor het opmaken van de jaarrekening. De eisen voor de openbaarmaking bij het handelsregister gelden dan niet. In plaats van de jaarrekening wordt een afschrift van de ontheffing bij het kantoor van het handelsregister neergelegd.
Wanneer heb je recht op een vrijstelling/ontheffing dan?

ju5t
24/06/06, 13:41
Ontheffing Minister Economische Zaken
Een andere vrijstelling kan komen doordat de Minister van Economische Zaken ontheffing heeft verleend voor het opmaken van de jaarrekening. De eisen voor de openbaarmaking bij het handelsregister gelden dan niet. In plaats van de jaarrekening wordt een afschrift van de ontheffing bij het kantoor van het handelsregister neergelegd.

Dan weet je meteen dat het zaakje stinkt. Als je gewoon normaal je bedrijf runt kun je ook netjes je jaarrekening deponeren.

Over het algemeen ben je het gewoon verplicht als B.V. of N.V.


Wanneer heb je recht op een vrijstelling/ontheffing dan?

Zover ik weet bij een te lage omzet, dat het praktisch niet de moeite is.

Apoc
26/06/06, 06:01
Dan weet je meteen dat het zaakje stinkt. Als je gewoon normaal je bedrijf runt kun je ook netjes je jaarrekening deponeren.

Dat is dus niet noodzakelijk waar. Het kan ook gewoon zijn dat je teveel hinder ondervindt van de concurrentie als zij inzicht krijgen op de financiele gang van zaken.



Zover ik weet bij een te lage omzet, dat het praktisch niet de moeite is.

Ook als je kunt aantonen dat je concurrentie er te veel voordeel van krijgt.

crazycoder
26/06/06, 07:59
Ook als je kunt aantonen dat je concurrentie er te veel voordeel van krijgt.
Ach kom op zeg, je krijg een dergelijke ontheffing echt niet omdat je zielig kan kijken.

In de regel moeten een B.V. de jaarstukken (redelijk beperkt) publiceren. In het verleden was er een regel dat de mate van informatie afhankelijk was van de grootte van het bedrijf. Hoe dat tegenwoordig zit weet ik eigenlijk niet. Is ook niet van belang.

Zelfs al heb je inzage in de jaarrekening, dan nog kan je daar de verkeerde conclusie uit trekken.

Met hostingproducten lijkt het mij nogal overdreven om uitgebreid de verlies- en winstrekening uit te laten pluizen. De door TS genoemde downtime van maanden komt op mij als ongeloofwaardig over. Gaat de hoster failliet, dan kan je de domeinen immers vrij gemakkelijk verhuizen.

Zoek een betrouwbare hoster die al een aantal jaren meedraait, geef ook iets meer uit dan het laagste bedrag wat in de markt te vinden is. Als het je core business is maakt die paar honderd euro op jaarbasis toch ook niets uit.

Mocht TS wel voor een budget host willen gaan, ga dan naar een grotere. De kleintjes verdienen namelijk niet genoeg om, tenzij ze groeien, de continuiteit te bieden die TS wenst.

ju5t
26/06/06, 09:08
Ach kom op zeg, je krijg een dergelijke ontheffing echt niet omdat je zielig kan kijken.

In de regel moeten een B.V. de jaarstukken (redelijk beperkt) publiceren. In het verleden was er een regel dat de mate van informatie afhankelijk was van de grootte van het bedrijf. Hoe dat tegenwoordig zit weet ik eigenlijk niet. Is ook niet van belang.

Dat is nog steeds het geval, is afhankelijk van je omzet. Maar verder niet relevant.



Zelfs al heb je inzage in de jaarrekening, dan nog kan je daar de verkeerde conclusie uit trekken.


Inderdaad, het kan ook zover gerekt worden dat de jaarrekening pas een jaar na dato wordt gepubliceerd. Je zou nooit alleen uit moeten gaan van de gepubliceerde stukken.

David-Andrew
27/06/06, 20:46
Zo een bedrijf controleren werkt niet. Gewoon een wat oudere betrouwbare partij zoeken en daarmee je risico zoveel mogelijk verkleinen. En dan hopen :-P