PDA

Bekijk Volledige Versie : Wanneer ga je een stap verder?



systemdeveloper
20/06/06, 21:12
Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje mbt. dat 'zolder kamer' hosting, namelijk:

'Wanneer ga je een stap verder?'

Ik vertel even (kort) iets over mezelf zodat snel duidelijk is waar ik momenteel sta:

Zoals de meesten ben ik een jaar of 16 geleden bij een 'baas' gaan werken. Na een jaartje of 2 ben ik gan freelancen, heb nog een tijdje bij Cobweb BV gewerkt (tot en ná hun failisement) en ben toen maar helemaal voor mezelf begonnen. Sinds anderhalf jaar doe ik dus leuke projectjes voor interessante klanten. Hier kwamen langzaamaan hostingpakketjes bij. Klanten wilden dat ik dat ook regelde dus... nu heb ik links en rechts een resellerpakket. Maar de service, redundatie, backupfaciliteiten etc. bij dat soort 'hangplekken' is meestal bedroevend. Met mijn eigen ervaring denk ik een top service te kunnen leveren, maar niet als ik gebonden ben aan resellerpakketjes. Aan de andere kant heb ik niet genoeg hostingklanten om de kosten van de benodigde spullen te compenseren. Moet ik nu stomme acties gaan uithalen om een paar honderd hosting klanten te trekken of moet ik gewoon bij mijn projecten blijven en hopen dat alles blijft draaien?

Ik twijfel gewoon een beetje... Ik ben namelijk hoofdzakelijk een programmeur en techneut die aan grotere projecten werkt... Voordat ik 100 hostingklanten bij elkaar heb gemarketeerd ben ik 3 jaar verder :(

Groetjes,

John Timmer

xserve
20/06/06, 22:31
Als je hoofdzakelijk programmeur bent dan hoeven je hostingpakketten toch niet per see 'marktconform' te zijn c.q. een budgethoster te gaan worden.

Ik kan me voorstellen dat je gewoon 15 euro per maand kunt vragen voor een webhostingpakket. Met een normale dedicated server zit zit je dan aan de 20 webhostingpakketten wat je nodig hebt om het eruit te hebben. Dat lijkt me niet zo heel erg veel toch? Als je ontwikkelaar bent moet je niet voor 1 euro per maand hosting willen aanbieden. Dat mag best iets meer kosten.

Volgens mij hoef je dus niet zo heel veel klanten te hebben om fatsoenlijke apparatuur aan te kunnen schaffen voor de webhosting.

Ik zou zeker voor een stapje verder gaan zodat je in ieder geval een product kunt leveren waar je achter kunt staan.

alleznet
20/06/06, 23:03
Als je ontwikkelaar bent moet je niet voor 1 euro per maand hosting willen aanbieden. Dat mag best iets meer kosten.
Helemaal mee eens, ontwikkel zelf ook vooral, en bied hosting aan tegen normale tarieven met wel een professionele service level. Dus goede service mag wat kosten :)

jantje.vlaam
20/06/06, 23:32
Je kunt je zaken ook verhuizen naar een partij die zijn/haar zaken wel goed op orde heeft. Daar zijn er hier legio van. Uiteindelijk zijn de partijen die alleen maar aan de onderkant van de markt opereren alleen maar gebaat bij bulk, niet bij kwaliteit (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

buysman
20/06/06, 23:39
'Links en rechts een resellerpakket'

Waarom zoek je niet gewoon een dezelfde betrouwbare provider waar je al je diensten onderbrengt, en waar je nog leuk mee kunt samenwerken misschien ook?

Triloxigen
20/06/06, 23:51
Waarom ga je niet gewoon met 1 betrouwbare partij in zee die je alles laat regelen op het gebied van hsting?
Dit geeft je meer zekerheid.

eightyb
20/06/06, 23:56
Aan de andere kant heb ik niet genoeg hostingklanten om de kosten van de benodigde spullen te compenseren. Moet ik nu stomme acties gaan uithalen om een paar honderd hosting klanten te trekken of moet ik gewoon bij mijn projecten blijven en hopen dat alles blijft draaien?
Wij houden ons ook vrijwel alleen bezig met de ontwikkeling van webapplicaties en doen de hosting 'erbij', voornamelijk omdat we veel in Ruby on Rails ontwikkelen (en hiervoor in Java) en hier, zeker tot voor kort, geen betaalbare hostingpartijen voor in Nederland waren.

Ondanks dat het om een handjevol klanten gaat is het voor ons toch meer dan rendabel. Standaard pakketten hebben we niet, maar de gemene deler is dat de prijzen beginnen vanaf 15 euro per maand. Je hebt natuurlijk de aanschaf van een server/servers (als je wilt colocaten en niet dedicaten iig), maar met 10 klanten kun je ruimschoots je maandelijkse kosten dekken, ook wanneer je bij een 'duurdere' coloboer gaat zitten. Het duurt even tot je break even bent gezien de aanschaf, maar je kunt zoals je zelf al aangeeft wel de service bieden die je voor ogen hebt.

Je kunt je server rendabeler maken door 'm bijvoorbeeld ook als versiebeheerserver te gebruiken wanneer je met meerdere mensen en/of op meerdere locaties aan projecten werkt.

crazycoder
21/06/06, 00:39
Zoek een partij met wie je door de bocht kan. Laat die de sites hosten, hetzij whitelabel, hetzij met een aanbrengpremie oid.

Snap trouwens toch al niet waarom iedere webdesigner ineens ook webhoster moet zijn :)


Je hebt natuurlijk de aanschaf van een server/servers (als je wilt colocaten en niet dedicaten iig), maar met 10 klanten kun je ruimschoots je maandelijkse kosten dekken, ook wanneer je bij een 'duurdere' coloboer gaat zitten. Het duurt even tot je break even bent gezien de aanschaf, maar je kunt zoals je zelf al aangeeft wel de service bieden die je voor ogen hebt.

En een backupserver/2e DNS/2e mailserver.... en de uren aan beheer... + uit je bed gebeld worden als er iets ineens niet werkt..

jouwnaam
21/06/06, 07:59
Je kunt zelfs nog wel verder gaan dan alleen een groot resellerpakket denk ik. Laten we uitgaan van 20 klanten die 10 euro (ipv 15) per maand betalen voor hosting.

Stel dat je een managed server neemt voor ongeveer 150 euro. Hou je 50 euro over om backups te regelen. Alle extra klanten zijn daarna je winst op de hosting. Op die manier kun je in ieder geval wel een bepaalde kwaliteitsstandaard behalen zonder dat je meteen flink moet investeren.

crazycoder
21/06/06, 08:13
Stel dat je een managed server neemt voor ongeveer 150 euro. Hou je 50 euro over om backups te regelen. Alle extra klanten zijn daarna je winst op de hosting. Op die manier kun je in ieder geval wel een bepaalde kwaliteitsstandaard behalen zonder dat je meteen flink moet investeren.
Een normale prijs voor degelijk producten ligt meer in de eur 20-30 (of zelfs meer) per maand.

Klanten betalen dat zonder problemen. Dan moet er natuurlijk wel een deugdelijk product tegenover staan.

jouwnaam
21/06/06, 08:20
@crazycoder: ik wil alleen maar aangeven dat overstappen op een eigen server ipv al die reseller accounts wel degelijk mogelijk is. Zelfs met 10 euro per maand hosting. Bedragen zijn richtbedragen en afhankelijk van wat hij host kan hij misschien zelfs wel een goedkopere server nemen of meer vragen voor de hosting.

systemdeveloper
21/06/06, 08:33
Zoek een partij met wie je door de bocht kan. Laat die de sites hosten, hetzij whitelabel, hetzij met een aanbrengpremie oid.

Snap trouwens toch al niet waarom iedere webdesigner ineens ook webhoster moet zijn :)


En een backupserver/2e DNS/2e mailserver.... en de uren aan beheer... + uit je bed gebeld worden als er iets ineens niet werkt..
Hehe, sterk punt.

Even ter duidelijkheid. Ik ben geen webdesigner, maar programmeur/consultant (als je het zo wil noemen). In principe is het mijn missie om mijn klanten (aantoonbaar) te helpen om meer geld te verdienen met hun business. Hosting komt erbij in het kader van '1 aanspreekpunt voor voor alles'. Niet zelden huur ik dus gewoon nog iemand anders in voor bv. webdesign.

Die DNS, mail, backup, switch, vuurmuurtje etc... en het uit bed gebeld worden etc.. precies. SIDN wil misschien nog een paar euro.

Plus dat de bakken ook nog eens in het zuiden van het land in een dc moeten. Ik kan geen service leveren als ik eerst 3 uur in de auto moet zitten om erachter te komen wat er aan de hand is.

Ik denk dat ik maar voor colo ga met 2 bakken, een da pakketje en mijn dns bij 1 van mijn kennissen laat regelen. Dan kan ik alles op de server doen zoals ik dat wil en dan hoef ik niet te investeren in de totale infra.

Ik slaap er nog eens een nachtje over en laat wel weten wat het geworden is :)

Bedankt voor alle reacties.

John Timmer


Je kunt zelfs nog wel verder gaan dan alleen een groot resellerpakket denk ik. Laten we uitgaan van 20 klanten die 10 euro (ipv 15) per maand betalen voor hosting.

Stel dat je een managed server neemt voor ongeveer 150 euro. Hou je 50 euro over om backups te regelen. Alle extra klanten zijn daarna je winst op de hosting. Op die manier kun je in ieder geval wel een bepaalde kwaliteitsstandaard behalen zonder dat je meteen flink moet investeren.
Precies!

ik was blijkbaar nog aan het typen toen je dit poste, maar dat is wel iets dat ik in gedachten had. (En helemaal eigen beheer natuurlijk)

John

alleznet
21/06/06, 09:22
Precies wat hierboven wordt aangehaald, zorg voor een goede service. Heb je zelf niet de mogelijkheden hiertoe (je moet anders ook beheerders inhuren voor storingen 's nachts) dan huur je een zeer goede managed dedicated server. Zeg dat je daar maximaal 300 euro per maand voor kwijt bent. Dan heb je 15 klanten à 20 euro per maand nodig. Die 20 euro per maand lijkt misschien wat veel, maar als je dan bedenkt dat de server gewoon heel goed is geregeld (geen downtime, goede backups, goede SLA enz.) dan is het niet zo'n probleem voor de meesten. Is het dat tóch, misschien kun je ze dan beter doorverwijzen naar budgethost X (ik heb niets tegen budgethosts, maar zelf prefereer ik toch zeker kwaliteit tegenover kwantiteit).

eightyb
21/06/06, 09:55
Snap trouwens toch al niet waarom iedere webdesigner ineens ook webhoster moet zijn :)
Vooral omdat er meer is dan alleen MySQL/PHP, maar dat weten veel hosters nog niet ;)

En een backupserver/2e DNS/2e mailserver.... en de uren aan beheer... + uit je bed gebeld worden als er iets ineens niet werkt..
Een deel van je omzet zul je inderdaad hieraan moeten besteden, maar in onze ervaring vallen die kosten reuze mee. Voor backups zijn er plenty voorzieningen die je bijvoorbeeld bij je coloboer af kunt nemen tegen over het algemeen redelijke prijzen.

Sidenote is wel dat we hier met meerdere mensen bezig zijn natuurlijk, wanneer ik het in m'n eentje zou moeten doen zou ik voor een fatsoenlijk resellerpakket kiezen.

Triloxigen
21/06/06, 10:03
Je kunt zelfs nog wel verder gaan dan alleen een groot resellerpakket denk ik. Laten we uitgaan van 20 klanten die 10 euro (ipv 15) per maand betalen voor hosting.

Stel dat je een managed server neemt voor ongeveer 150 euro. Hou je 50 euro over om backups te regelen. Alle extra klanten zijn daarna je winst op de hosting. Op die manier kun je in ieder geval wel een bepaalde kwaliteitsstandaard behalen zonder dat je meteen flink moet investeren.

Je vergeet even wel wat mer. Wat denk je van de support tijd, de tijd voor beheer, etcetcetc?
Ik denk niet dat de TS zich daar mee bezig wil houden, hij heeft al genoeg andere dingen te doen neem ik aan.

Mijn advies, neem 1 betrouwbare partij in de arm die je volledig vertrouwd en die alles voor je regelt.

crazycoder
21/06/06, 10:07
Vooral omdat er meer is dan alleen MySQL/PHP, maar dat weten veel hosters nog niet ;)

Eenheidsworst. De echt leuke dingen bieden de meesten niet.. zal wel met het CP te maken hebben :)


Een deel van je omzet zul je inderdaad hieraan moeten besteden, maar in onze ervaring vallen die kosten reuze mee. Voor backups zijn er plenty voorzieningen die je bijvoorbeeld bij je coloboer af kunt nemen tegen over het algemeen redelijke prijzen.

Sidenote is wel dat we hier met meerdere mensen bezig zijn natuurlijk, wanneer ik het in m'n eentje zou moeten doen zou ik voor een fatsoenlijk resellerpakket kiezen.
Je kan in principe volstaan met een lichtere server. Beheer, dataverkeer en colo blijven echter wel geld kosten. Er zijn natuurlijk een aantal voordelen te vinden in het hebben van eigen (of dedicated) voorzieningen boven inhuren bij coloboer.

Maar zelfs al neem je backup etc bij je coloboer af, dan blijf je er toch geld aan uitgeven.

systemdeveloper
21/06/06, 11:17
Eenheidsworst. De echt leuke dingen bieden de meesten niet.. zal wel met het CP te maken hebben :)


Je kan in principe volstaan met een lichtere server. Beheer, dataverkeer en colo blijven echter wel geld kosten. Er zijn natuurlijk een aantal voordelen te vinden in het hebben van eigen (of dedicated) voorzieningen boven inhuren bij coloboer.

Maar zelfs al neem je backup etc bij je coloboer af, dan blijf je er toch geld aan uitgeven.

Kwaliteit mag een wel een beetje geld kosten. Ik kan wel overal 10 euro op besparen, maar als ik 3 keer per jaar naar redbus moet fietsen, word ik niet echt blij. Een lichte server is niet voldoende. Ik hou me namelijk niet echt met de huis-tuin-en-keuken websites bezig, maar vaak met de iets zwaardere maatwerk systemen die wel een beetje resources willen hebben. Sommige klanten trekken met hun website een dikke 30gb per maand, andere zijn niet eens voor het publiek beschikbaar. Funnie eigenlijk.... als ik mijn huidige klantenbestand zelf zou gaan hosting, moet ik er zwaar op toeleggen. Ik ga dan maar eens hard marketeer spelen om er een 100 klantjes bij te trekken...
hmm.. 80% van de klanten betaald de resources die door 20% gebruikt worden... waar heb ik die regel eerder gehoord... :)

John

crazycoder
21/06/06, 12:35
Kwaliteit mag een wel een beetje geld kosten. Ik kan wel overal 10 euro op besparen, maar als ik 3 keer per jaar naar redbus moet fietsen, word ik niet echt blij. Een lichte server is niet voldoende. Ik hou me namelijk niet echt met de huis-tuin-en-keuken websites bezig, maar vaak met de iets zwaardere maatwerk systemen die wel een beetje resources willen hebben. Sommige klanten trekken met hun website een dikke 30gb per maand, andere zijn niet eens voor het publiek beschikbaar. Funnie eigenlijk.... als ik mijn huidige klantenbestand zelf zou gaan hosting, moet ik er zwaar op toeleggen. Ik ga dan maar eens hard marketeer spelen om er een 100 klantjes bij te trekken...
hmm.. 80% van de klanten betaald de resources die door 20% gebruikt worden... waar heb ik die regel eerder gehoord... :)

John
Voor fallback mx en DNS + backup kan je wel degelijk met een lichtere server volstaan.

Zelf staan wij geen en dan ook absoluut GEEN shared hosting klanten toe die zelf scripts e.d. uploaden op servers waar maatwerk van ter zake kundige ontwikkelaars op draait. Dit o.a. om de redenen die jij noem. Je wil niet dat je maatwerk klanten last hebben van anderen die niets van databases snappen.
De tarieven die gehanteerd worden passen daar overigens ook bij, maar dat is in de regel geen probleem.

Overweeg toch maar eens of je niet beter af bent met het plaatsen bij een provider met wie jij door de bocht kan.
Of om een wat hogere prijs te vragen voor hosting.. break even draaien kan door massa of een hogere prijs. ;)

jouwnaam
21/06/06, 12:53
Je vergeet even wel wat mer. Wat denk je van de support tijd, de tijd voor beheer, etcetcetc?
Je leest even wat minder :p Had het over een managed server waar het beheer dus al in zit. Support tijd heeft hij nu ook al aangezien zijn klanten bij hem aankloppen als het reseller pakket het om wat voor reden dan ook niet doet.

systemdeveloper
21/06/06, 13:02
Voor fallback mx en DNS + backup kan je wel degelijk met een lichtere server volstaan.

Zelf staan wij geen en dan ook absoluut GEEN shared hosting klanten toe die zelf scripts e.d. uploaden op servers waar maatwerk van ter zake kundige ontwikkelaars op draait. Dit o.a. om de redenen die jij noem. Je wil niet dat je maatwerk klanten last hebben van anderen die niets van databases snappen.
De tarieven die gehanteerd worden passen daar overigens ook bij, maar dat is in de regel geen probleem.

Overweeg toch maar eens of je niet beter af bent met het plaatsen bij een provider met wie jij door de bocht kan.
Of om een wat hogere prijs te vragen voor hosting.. break even draaien kan door massa of een hogere prijs. ;)

Yep, dat zal ik zeker doen. Ik ben echt niet van plan om de grote projecten tussen 200 script-kiddies te plaatsen die zichzelf wel even php/sql leren terwijl mijn klant met zijn facturatie bezig is :)
VM's zou misschien nog leuk zijn maar daar heb ik slechte ervaringen mee.

Ik kijk het nog even aan. Gelukkig heb ik nog geen klachten gehad en ben ik dus nog preventief bezig. Maar ik ga alvast eens uitkijken naar een par 64 bits bakjes. Daar heb ik wel al leuke ervaringen met :)

John

Swiftway-UK
21/06/06, 13:19
Je zou ook kunnen denken aan een VPS van een betrouwbare provider natuurlijk, zit je beetje tussen dedicated en reseller oplossing in, maar vaak draait een VPS op een forse merk server, met diverse redundant systemen en goede backup voorzieningen.

David-Andrew
27/06/06, 21:01
Ja, daar zou je inderdaad naar kunnen kijken, ik vind een VPS steeds meer een goede oplossing voor dit soort vraagstukken. Neem wel een hoster die er al even mee stoeit, zodat de boel netjes opgezet wordt.