PDA

Bekijk Volledige Versie : Plesk Server omnummeren?



Ber|Art
20/06/06, 10:12
Wegens onze nieuwe eigen PA range moeten we binnenkort het een en ander omnummeren. Een van de Plesk productie servers is als eerste aan de beurt. Hier draait CentOS 3.6 met Plesk Reloaded 7.5.4. de DNS draait extern. Wat is nu de “beste, slimste” methode om de server en Plesk accounts om te nummeren naar nieuwe IP’s zonder dat er downtime nodig is?

Alvast bedankt! :)

Mikey
20/06/06, 10:47
als je dns extern draait zou ik dat s'nachts doen, dns omnummeren, en met de command line tool van plesk de ips laten switchen, dit kan even duren maar veel werk kan het nooit zijn.

Unixboy
20/06/06, 11:22
ik weet niet of je beide IPs tegelijk kan koppelen maar als dit het geval is kan je zelfs over dag wisselen :)

host3000
20/06/06, 11:27
ik weet niet of je beide IPs tegelijk kan koppelen maar als dit het geval is kan je zelfs over dag wisselen :)
Nou ja, je moet de vhosts omnummeren .....

Unixboy
20/06/06, 11:37
Nou ja, je moet de vhosts omnummeren .....
Dat kan je imprecipe gescript doen of klikridderig.

Mikey
20/06/06, 12:00
Dat kan je imprecipe gescript doen of klikridderig.

er is een plesk tool aanwezig, zit alleen al de hele ochtend aan de naam te denken, schiet me wel te binnen (geen zin om naar admin dir te gaan :p )

Ber|Art
20/06/06, 12:07
Hub Mike ;) ik heb het ook ergens zitten lezen maar ik weet ook niet waar :) Kan je twee IP nummers koppelen aan de Vhost?

Unixboy
20/06/06, 12:08
er is een plesk tool aanwezig, zit alleen al de hele ochtend aan de naam te denken, schiet me wel te binnen (geen zin om naar admin dir te gaan :p )

domain.sh ;) en dat zonder naar de admin dir te gaan :) (daarnaast nog client_pref.sh & domain_pref.sh :))

Of bedoel je ipmanage.sh :) er zijn vele wegen naar Utopia.


Hub Mike ik heb het ook ergens zitten lezen maar ik weet ook niet waar Kan je twee IP nummers koppelen aan de Vhost?

Imprecipe kan dit.

Ber|Art
20/06/06, 12:11
Mss is nuttig om hiervoor een Tutorial voor te schrijven :D

Unixboy
20/06/06, 12:15
Mss is nuttig om hiervoor een Tutorial voor te schrijven :D

httpd.include moet je verkrachten maar maak wel een backup van zoals hij nu is :W: (zodat je die altijd nog terug kan draaien :))

Mikey
20/06/06, 13:04
httpd.include moet je verkrachten maar maak wel een backup van zoals hij nu is :W: (zodat je die altijd nog terug kan draaien :))

Zucht, verkrachten is een term die je maar buiten wht gebruikt...

/usr/local/psa/bin/reconfigurator.pl ips.txt

file ips.txt aanpassen

/usr/local/psa/bin/reconfigurator.pl ips.txt

daarmee map je alles ineen keer om, zonder de files zelf hoeven te aanpassen. Unixboy is dusdanig niet van plesk op de hoogte dat je bij een wijziging gewoon weer bij de oude ips zit, en dan hebben we het nog niet over de gevoelige psa database....


Synopsis:
reconfigurator.pl file-name

The new IP addresse must NOT exist in Server > IP Addresses list in Plesk control panel before replacement, they may be added on system level only. If IP addresses do not exist in the system, the utility will add new IPs to the system as well.

First, you
have to run the command to create a template file. Then, edit the
file to set an appropriate IP mapping and run the command once again.

Ber|Art
20/06/06, 13:05
Thx! Mike! :)

Unixboy
20/06/06, 13:19
/usr/local/psa/bin/reconfigurator.pl ips.txt

file ips.txt aanpassen

/usr/local/psa/bin/reconfigurator.pl ips.txt

daarmee map je alles ineen keer om, zonder de files zelf hoeven te aanpassen. Unixboy is dusdanig niet van plesk op de hoogte dat je bij een wijziging gewoon weer bij de oude ips zit, en dan hebben we het nog niet over de gevoelige psa database....

Mikey sinds wanneer doet chattr +i het niet bij jou?, en het ging erom dat tijdelijk 2 IP addressen werkte.
Wat probeer je te bereiken met modder gooien?, dat je super bent... :X en hoe kan jij weten hoe into plesk ik ben er zijn vele wegen naar Utopia zo simpel is het.

Ik zelf kies niet altijd de makkelijkste manier zo kan je het ook zien.

Ber|Art
20/06/06, 13:23
Het gaat erom dat er geen downtime is! en euh ruzie maken doen jullie maar via de PM ;)

Unixboy
20/06/06, 13:35
Het gaat erom dat er geen downtime is!

Nog een kleine tip maak je TTL voor je DNS nu alvast zo laag mogelijk :) zodat een DNS aanpassing vrijwel direct actief is.

Mikey
20/06/06, 14:16
Nog een kleine tip maak je TTL voor je DNS nu alvast zo laag mogelijk :) zodat een DNS aanpassing vrijwel direct actief is.

Unixboy, ik ben niet super, ben eenmaal geweldig :W: ...

Ik gooi nergens met modder, als ik dat zou willen stuur ik wel een emmertje, schepje, hoopje zand & water op. Ooh en de rumble pak bevat auto en zeef.

Wat betreft mijn mening hoe into jij in plesk bent, als je veel met plesk doet, omgaat en liefdevol tegen praat weet je dat je niet zomaar bestanden moet gaan wijzigen en dit niet verder doorvoeren in het panel, vroeger werden alle files opnieuw geschreven, ik merk steeds meer dat er bepaalde lines gezocht worden en die aangepast worden. Met de hand dus aan gaan passen lijkt mij persoonlijk geen super idee. Het zou als work around tijdelijk vast wel kunnen, maar gebruik gewoon hetgeen wat ervoor gemaakt is :)

Ber|Art
20/06/06, 14:23
Dus kort gezegd:

- Licentie(s) die gekoppeld aan IP zitten aanpassen voor migratie
- DNS TTL naar 15 min
- Server IP, Gateway en Subnet omnummeren
- DNS om zetten (Find and Replace)
- Plesk omnummeren

Janno
20/06/06, 22:21
Wat ik ook een mooie vind is destination NAT met IP Tables. Dus dan maakt het moment van aanpasssing plesk niet meer uit en heb je geen downtime.

Voorbeeld:
## Aanpassen ip adres van 1.2.3.4 to 5.6.7.8 bv nieuw adres mapt toch naar oud adres.
iptables -t nat -A PREROUTING -d 1.2.3.4 -j DNAT --to 5.6.7.8

Unixboy
20/06/06, 22:42
Wat ik ook een mooie vind is destination NAT met IP Tables. Dus dan maakt het moment van aanpasssing plesk niet meer uit en heb je geen downtime.

Voorbeeld:
## Aanpassen ip adres van 1.2.3.4 to 5.6.7.8 bv nieuw adres mapt toch naar oud adres.
iptables -t nat -A PREROUTING -d 1.2.3.4 -j DNAT --to 5.6.7.8

Janno,

Das bijna hetzelfde als tijdelijk de 2 ip addressen binden :) maar ook dit is een weg naar Utopia!

Zor.in
20/06/06, 22:42
Dus kort gezegd:

- Licentie(s) die gekoppeld aan IP zitten aanpassen voor migratie
- DNS TTL naar 15 min
- Server IP, Gateway en Subnet omnummeren
- DNS om zetten (Find and Replace)
- Plesk omnummeren

Bijna.

- Licentie(s) die gekoppeld aan IP zitten aanpassen voor migratie
- DNS TTL naar 15 mi
- Plesk omnummeren
- DNS omzetten (Find and Replace)
- Server IP, Gateway en Subnet omnummeren

Hang het allemaal in een scriptje en het is met een paar minuten klaar.

Unixboy
20/06/06, 22:58
TTL 60 seconden :)

Janno
20/06/06, 23:26
Bijna.

- Licentie(s) die gekoppeld aan IP zitten aanpassen voor migratie
- DNS TTL naar 15 mi (daarna wachten o
- Plesk omnummeren
- DNS omzetten (Find and Replace)
- Server IP, Gateway en Subnet omnummeren

Hang het allemaal in een scriptje en het is met een paar minuten klaar.

Of iets precieser:
- Licentie(s) die gekoppeld aan IP zitten aanpassen voor migratie
- DNS TTL naar 15 min
- Wachten oude TTL waarde bv 24 uur
- Plesk omnummeren
- DNS omzetten (Find and Replace)
- Server IP, Gateway en Subnet omnummeren
- TTL terug zetten

Of alternatief nat:
- Nat aanzetten
- DNS omzetten
- Wachten TTL
- Plesk omnummeren
- Server IP, Gateway en Subnet omnummeren
- Nat uitzetten

Zor.in
20/06/06, 23:56
Beter zet je de TTL een dag of twee dagen voor de omzetting alvast op 1 uur, eventueel op 15 minuten. Dan weet je zeker dat alles het kan oppakken.

Ber|Art
21/06/06, 08:27
Wow, bedankt voor jullie input! :) en Janno welkom op WHT ;)