PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom geen cPanel?



brytenet
15/06/06, 18:07
Gebaseerd op het aantal berichten in het forum, is cPanel lang niet zo populair als Plesk en DirectAdmin. Ik ben zelf erg tevreden met cPanel (ken de andere opties ook niet zo goed), en vraag me af waarom jullie voor Plesk of DirectAdmin gekozen hebben. Wat zijn de voordelen van deze pakketten t.o.v. cPanel?

(Het kan natuurlijk ook zijn dat cPanel zo goed is, dat er gewoon geen vragen zijn, maar dat lijkt me sterk...)

DiedX
15/06/06, 18:16
Datgene wat ik van cPanel gehoord heb (LET OP: GEEN ERVARING MEE!!!) is dat cPanel niet veilig is "by default". Plesk is dat in mijn optiek wel. DirectAdmin heb ik nog nooit mee gewerkt.

Maar ik vermoed dat iemand het niet met mij eens zal zijn ;)

is250
15/06/06, 18:19
Niks op de veiligheid van een standaard cPanel installatie op te merken. Oke, geen een systeem zit pot-dicht na een standaard installatie, maar het is nou ook weer niet zo dat het zo lek is als een mandje.

Denk dat prijs voornaamste reden is om niet voor cPanel te kiezen voor velen, wij draaien overigens een groot aantal cPanel servers naar volle tevredenheid.

RichardVD
15/06/06, 19:04
Zelf vind in Cpanel ook het beste, lekker veel opties die altijd wel eens handig zijn. (de onnodige gebruik je gewoon niet)
Zelf heb ik DirectAdmin, en vinden de klanten meestal fijnste werken omdat het makkelijk en overzichtelijk is voor de beginner.

®on
15/06/06, 19:07
Gebaseerd op het aantal berichten in het forum, is cPanel lang niet zo populair als Plesk en DirectAdmin.
Hmm, zou het zo niet willen zeggen. Wellicht dat de gemiddelde Cpanel hoster gewoon wat meer moeite neemt (en/of meer kennis in huis heeft) om google, forums.cpanel.net/search.php, wht.com/search.php etc. te raadplegen ipv. hier direct een topic te openen.

Ik heb geen ervaring met DA en Plesk overigens, kan dus niet vergelijken.

Trolink
15/06/06, 19:43
Wel redelijk wat problemen met de statistieken, weet niet hoe dat zit met DA of Plesk.

is250
15/06/06, 19:44
Wel redelijk wat problemen met de statistieken, weet niet hoe dat zit met DA of Plesk.

Geen problemen mee? :) Waar doel je precies op? Wat voor statistieken en wat voor problemen?

Trolink
15/06/06, 19:47
De AWstats, of zeg ik het nou verkeerd, iig qua veiligheid was er laatst nog een update van, maar volgens mij heeft DA ook AWstats?

Voor de rest zou ik in het archief moeten duiken van e-mailtjes enz.

is250
15/06/06, 19:52
De AWstats, of zeg ik het nou verkeerd, iig qua veiligheid was er laatst nog een update van, maar volgens mij heeft DA ook AWstats?

Voor de rest zou ik in het archief moeten duiken van e-mailtjes enz.

Is al weer een hele tijd terug hoor :). DirectAdmin heeft een Awstats plugin, maar die updaten ze niet zo vaak geloof ik, is niet van DirectAdmin zelf. Tenminste, laatste keer toen ik keek niet.

ensermo
15/06/06, 20:01
Veiligheidslek van Awstats had niets met CPanel te maken.

Verder is CPanel nog steeds heel populair. En uit ervaring met Plesk, DirectAdmin, VirtualMin, Interworxx, Helm en wat andere random Panels die niet populair zijn zou ik nog steeds kiezen voor CPanel. Zowel voor beheerder als gebruiker meer opties en meer mogelijkheden. Behalve de standard dingen kun je veel extra taken uitvoeren met CPanel die je niet zomaar kan uitvoeren vanuit een ander paneel. (Hier doel ik ook op shell scripts die geleverd worden met CPanel)

Een nadeel. Het is niet "mooi" out of the box. Plesk vind ik wel netjes uitzien.
DirectAdmin ziet er ook netjes uit. Daarom hebben we CPanel/WHM helemaal naar onze wensen geskinned.

Maar als we eerlijk zijn. De meeste hosters hier kiezen voor DirectAdmin simpelweg omdat het goedkoper is. Nu zullen veel mensen me gaan aanvallen van "ja het is niet zo" maar geloof me. Veel mensen hier kijken eerst naar de prijs en daarna "wat kan het systeem". DA is rond de 10 Euro terwijl CPanel rond de 35 Euro is. p/m.

Waarom je niet zoveel vragen hier ziet is simpelweg omdat CPanel support goed is. IPV op een forum vragen te stellen mail ik direct met CPanel als ik vragen heb. Binnen een aantal uur heb je meestal een uitgebreid antwoord. Ook het forum van CPanel is veel uitgebreider dan hier een vraag stellen.

Trolink
15/06/06, 20:12
"Veiligheidslek van Awstats had niets met CPanel te maken."

Hier kan ik wel wat bij voorstellen alleen, volgens mij, zit in CPanel standaard AWStats, als hun dat er standaard in hebben zitten zegt het wel degelijk wat over CPanel.

Designerhosting
15/06/06, 20:20
Er zijn meerdere mogelijkheden qua stats in cPanel.... Webalizer bv. Maar ik ben erg tevreden met cPanel. Je kunt altijd beslissen een klant mindere opties te geven als het allemaal teveel is. Ik heb onlangs wel Plesk bekeken, vond het beter dan een eerdere ervaring, maar geef mij nog maar cPanel met WHM.

wv-
15/06/06, 21:08
Mijn ervaring als systeembeheerder van enkele CPanel bakken is dat het veel kapot gaat. Er is altijd wel -iets- dat niet werkt door een bugje of door een versie die niet meer overeenkomt. In het begin werkt het allemaal heel leuk en zonder problemen natuurlijk, maar na wat upgrades van software beginnen er zaken in CPanel niet meer te werken en moet je heel cpanel weer upgraden.

Hun forum staat ook vol met met bug reports, ze hebben er zelfs een standaard (sucky) procedure voor:
- upgrade cpanel naar laatste niet-stable versie
- reboot eens als het nog niet werkt
- upgrade nog eens met --force

En dan heb ik het nog niet over die software die cpanel mee levert dat op zich wel degelijk werkt, (bijvoorbeeld Horde), maar in cpanel is er na een maand altijd wel een user die opeens niet meer kan inloggen of dat zijn adresboek niet meer kan raadplegen of dit of dat enz.

Voor de end-users en mensen die graag klikken dus een mooie oplossing, maar voor de systeembeheerders die het moeten onderhouden kan het wel een hel zijn. Maarje, niet getreurd, het brengt ons sysadmins werk & geld op :)

IT-worX
15/06/06, 21:21
Tja DA is gewoon een stuk goedkoper, overzichtelijker en doet ook zn werk :)

Wido
15/06/06, 21:44
Wij hebben het in een grijs verleden ook gedraaid, wat een ramp zeg. Als eindgebruiker is het leuk, maar het gijzelt echt je systeem en werkt voor geen meter.

Exim dat er ineens mee stopt (config was rot geworden), cPanel dat ineens niet meer onder SSL wilde draaien en ga nog maar even door.

Nee, voor mij geen cPanel meer.

Eris
15/06/06, 23:06
Ik vond het een kut pannel.. Totaal on overzichtelijk veel te veel opties die je niet gebruikt een een htacces verpester :(

Ik gebruik toch liever DA...

Sander-
15/06/06, 23:32
Ik vindt als einduser Plesk er het beste uit zien, daarna DA, daarna Cpanel.

Als admin prefereer ik DA. Cpanel is voor mijn gevoel traag en log, Plesk is chaotisch...

Wat ik wel jammer vindt is dat ze je allemaal keihard vastbinden aan een MTA... Ik vindt zelf postfix stuk gaver dan exim...

AlfaHosting
16/06/06, 11:14
Gebaseerd op het aantal berichten in het forum, is cPanel lang niet zo populair als Plesk en DirectAdmin. Ik ben zelf erg tevreden met cPanel (ken de andere opties ook niet zo goed), en vraag me af waarom jullie voor Plesk of DirectAdmin gekozen hebben. Wat zijn de voordelen van deze pakketten t.o.v. cPanel?

(Het kan natuurlijk ook zijn dat cPanel zo goed is, dat er gewoon geen vragen zijn, maar dat lijkt me sterk...)

De enige echte reden waarom de meesten niet kiezen voor cPanel is gewoon de prijs, hoe je het ook draait of keert :)

Triloxigen
16/06/06, 11:16
Zelf hebben we Plesk gekozen vanwege de functionaliteit, kosten, uiterlijk en uitstraling.
DA vinden we niet echt een leuke uitstraling hebben en ziet er ook niet geweldig uit.
cPanel kan veel maar is te onoverzichtelijk.

Dennis
16/06/06, 11:30
Zelf heb ik DirectAdmin, en vinden de klanten meestal fijnste werken omdat het makkelijk en overzichtelijk is voor de beginner.Mwuah :p laten we duidelijk zijn... Plesk is toch zeker het panel met de fijnste gebruikersinterface. Voor administrators al helemaal.

Wij hebben graag op alle servers hetzelfde panel en een vergelijkbare structuur. Daarom blijven we bij Plesk.

We hebben 2 DirectAdmin-servers voor klanten, maar dat werkt toch net even wat anders en is vaag even uitzoeken indien er iets in het panel moet gebeuren. Hier voegen we gelukkig geen nieuwe klanten meer op toe. Maar inderdaad, weinig bugs in DirectAdmin (op 1x na dat ik alle config-files kwijt was door volle hdd, pfff, ging ie lekker rewriten met volle hdd zonder backup gemaakt te hebben, neem ik DA kwalijk, logs waren in 1 nacht volgelopen namelijk door 1 gekke daemon). En het is ook erg snel. Vanwege de prijs ($89 ONE-TIME ten opzichte van 240 jaarlijks (heb je beste prijs) zullen ook veel hosters DirectAdmin kiezen.

cPanel-servers hebben we slechts in beheer. Goed panel, maar inderdaad best wel bugs. Ik snap dat end-users gek op dit panel zijn. Allemaal uitgebreide features en dergelijke. cPanel heeft z'n best gedaan om 't zo uitgebreid mogelijk te maken en zoveel mogelijk opties proberen te fixen. cPanel is inderdaad niet altijd even veilig. Ben weleens in gesprek geweest hierover met een paar lui van een security-concern. Hun argumentatie is dat het slechts een control panel is en dat je sowieso nog veel boven het kale OS moet doen, om alles veilig te laten lopen. Tevens zou het veiliger dan DirectAdmin zijn, omdat DirectAdmin in C (of C++) geschreven is en cPanel in perl. Zelf heb ik heel vroeger als klant, meegemaakt dat ik alle files van andere klanten kon lezen met wachtwoorden en al. Standaard cPanel-servers leken geen eens een openbase_dir restriction te hebben ingesteld.

Volgens mij is dat nu wel beter, maar gevoelsmatig doet het programma door de vele code/features zoveel... dat het een rotzooi maakt van de hele server. Plesk werkt daarintegen gevoelsmatig structureler. Maar daar kan ik ook moeilijk een oordeel over geven. Ik heb met cPanel wel vaak problemen gehad, waarbij ik dacht... oh god, wat heeft cPanel nu weer gedaan. Kwamen wel veel bugs in voor. Ook bij nieuwe install, dat services niet opstarten enzo en dat je dat zelfs moest fixen.

dreamhost_nl
16/06/06, 14:02
Wat is nu het nut van deze discussie?
Er zijn al tig topics met pro en contra verhalen over DirectAadmin, Plesk, cPanel, Helm en whatever-what-for controle paneel...
Het werken met een controle paneel heeft nu eenmaal ook een persoonlijk karakter...

djalken
16/06/06, 22:32
inderdaad, werk zelf al jaren met cpanel en heb een hekel aan plesk, nooit problemen met cpanel en zeer goed contact met de support afdeling mocht er iets niet lekker werken, bij plesk ging het juist fout, klant draaide het en ik kon blijven puinruimen....

joriz
16/06/06, 23:16
Cpanel werkt bij mij goed. Natuurlijk moet je nog het een en ander beter beveiligen maar dit kan voor 90% al vanuit WHM tegenwoordig.
Als je kijkt naar iets als Plesk zit ben je zeer afhankelijk van je root acces en de kennis ervan.
Cpanel gijzelt dan wel je root. Hij doet het wel goed. En als iets net iets fout staat is er een hele map met scripts die alle mogelijke problemen kan fixen. Dit mis je bij Plesk. Tevens gaat updaten van Cpanel over algemeen fijner dan Plesk.

Maar als je zelf een keuze wilt maken is het slimst om ze gewoon beide even te testen. Plesk kan je gratis downloaden met licentie voor 1 domeinnaam en Cpanel kan je gratis een licentie aanvragen voor dacht ik een week. Met Direct Admin heb ik tot nu toe weinig ervaring.

PeterT
17/06/06, 10:43
De grootste reden voor mensen er niet voor te kiezen is de prijs, daarna waarschijnlijk het uiterlijk.
Qua 'onveilig out of the box'- welk panel niet? Of denk je dat je na het installeren van een panel klaar bent/moet zijn? :)

Afgezien van wat minor issues, draait het over het algemeen goed en stabiel - datzelfde kan ik helaas niet altijd van Plesk zeggen.. daarbij is het vaak maar hopen dat updates goed verlopen :)
DA - prima panel, updates altijd goed, bijna nooit bugs maarja... ze updaten packages dan ook nauwelijks, dus als je dat zelf niet bijhoudt, blijf je na jaren nog steeds met oude MySQL, EXIM etc versies zitten.

E-Projects
17/06/06, 16:00
Over Cpanel goeie en slechte dingen gehoord maar nog nooit ermee gewerkt.

Ik heb 6 maanden met plesk gewerkt en het was zou traag. Meestal als je dringend iets moet doen red je het niet. Verder een goeie panel.
Plesk is nogal duur. Ook al heb je een pakket bij een hosting of een server. Bij een hosting betaal je ook meer dan bij een hosting die met DA werkt. Of zit ik fout??

Ik heb nu DA en het werkt prima. Snel, overzichtelijk en betrouwbaar:) [Goedkoop]

JordyR
17/06/06, 17:33
cPanel is een duurder systeem, laatst is mijn bedrijf waar ik host overgestapt naar Direct Admin.. Ik merk eerlijk gezegd het verschil niet, het werkt allebei.

Easyracks
17/06/06, 23:05
Ik heb zelf een aantal DirectAdmin en cPanel servers onder beheer, heb sterke voorkeur voor cPanel.
DirectAdmin is leuk paneltje, alleen mist het sommige praktische functies zoals de mogelijkheid om een klant te upgraden naar een reseller e.d. (of ik heb het niet kunnen vinden).

Als wij de vraag van een klant voorgelegd krijgen, zullen we altijd cPanel aanbevelen, omdat we er meer ervaring mee hebben en omdat wijzelf cPanel Partner NOC zijn.

Unixboy
18/06/06, 14:47
Ik heb slechte ervaring met cPanel;

1) Het is wel degelijk insecure (ooit eens gekeken hoeveel poorten het opent on default! en welke smerig ranzige software daarop luisterd)
2) Meerdere spontaan verkrachte configs, apache's config was aan de crack en deze was niet te fixen door easyapache . (Zelfs nog geprobeerd naar versie 2.0 te gaan destijds maar no-go)

Mijn top 3 CP's ziet e rals volgt uit:

1) Plesk
2) Ensim (*zucht* je wil het niet updaten)
3) DirectAdmin

ik zou hier bijna een heel gevaarlijke statement maken en zeggen VHCS is beter maar dat doen we niet ;)

PeterT
18/06/06, 14:52
Ik heb slechte ervaring met cPanel;

1) Het is wel degelijk insecure (ooit eens gekeken hoeveel poorten het opent on default! en welke smerig ranzige software daarop luisterd)

Dus het is insecure door de default software? :(
Je bedoelt dus: het is insecure als je alleen het panel installeert en denkt vervolgens klaar te zijn.


2) Meerdere spontaan verkrachte configs, apache's config was aan de crack en deze was niet te fixen door easyapache . (Zelfs nog geprobeerd naar versie 2.0 te gaan destijds maar no-go)

Wat heb je dan uitgespookt? :p
Sowieso... Apache 2.0 zit nu in (serieuze) alpha testing... die oude alpha is vanuit 2003 en brak als de pest, geen wonder dat het niet werkte...

Mijn top3:

1: cPanel
2: Plesk
3: DirectAdmin

djalken
18/06/06, 14:59
Na installatie ben je ook niet klaar met de config natuurlijk :) en config files die worden overschreven? nog nooit gehad eigenlijk...

Unixboy
18/06/06, 14:59
Dus het is insecure door de default software? :(
Je bedoelt dus: het is insecure als je alleen het panel installeert en denkt vervolgens klaar te zijn.

Nouja de andere CPs zijn redelijk secure out of the box :)
Was puur de vergelijking een server is nooit klaar na de installatie *duh*




Wat heb je dan uitgespookt? :p


Ik niks, server was ook niet van mij gelukkig :) maar uiteindelijk heb ik cPanel toch door mijn hoepel kunnen laten springen.

Gebruikers erop los laten is vaak al funest ;)



Sowieso... Apache 2.0 zit nu in (serieuze) alpha testing... die oude alpha is vanuit 2003 en brak als de pest, geen wonder dat het niet werkte...


ehm. wonderbaarlijk genoeg deed de 2.0 versie meer dan 1.3 :) maarja oude koeien we spreken indd over 2003-2004 ofzo.

Ik heb geen 'actuele' ervaring met cPanel/Ensim dus van die twee is het op ervaringen uit het verleden gebaseerd.

Ensim/cPanel zal ik binnenkort nog eens een keertje proberen :)

snaaps
18/06/06, 21:21
cPanel is voor ons te duur.

DIrectAdmin krijg je bij een pakje boter en is goed mee te werken.

Danny Mekic
24/06/06, 14:19
Wij zijn erg tevreden met cPanel. Biedt veel standaard mogelijkheden om de beveiliging aan te scherpen van zowel Apache als Exim, etc. Updaten gaat fantastisch soepen en zelfs automatisch. Nog nooit problemen gehad, crashes, of wat dan ook. En omdat we nu enkele tientallen cPanel-servers in beheer hebben is onze prijs (en uiteindelijk dus ook wat de eindgebruiker er voor betaalt) een stuk aangenamer geworden als reseller.

Plesk en Ensim veel slechte ervaringen mee qua updates. We hebben veel klanten die klagen over dat diverse functionaliteiten het niet meer doen na een update in Plesk; vooral betrekking hebbende op backups en statistieken.