PDA

Bekijk Volledige Versie : PowerDNS



xYnta
14/06/06, 20:37
Weet iemand of het mogelijk is PowerDNS veilig naast cPanel of Plesk te draaien? Dit i.v.m. een aanpassing in onze domeinregistratie service waarbij de PowerDNS MySQL engine erg van pas zou komen.

Bijvoorbaat dank voor jullie reactie.

Triloxigen
14/06/06, 20:40
Als je de DNS uitschakeld van het CP moet het geen probleem zijn, maar beter is om het gewoon op een aparte machine te draaien.

Ber|Art
14/06/06, 20:40
cPanel weet ik niet maar met Plesk is het niet mogelijk naar mijn weten. Of je moet het zelf in Plesk gaan compileren.

WebBizz
14/06/06, 20:44
Naast Plesk is het wel degelijk mogelijk, wij hebben iets van 1,5 jaar PowerDNS naast Plesk gedraaid op dezelfde server. Moet je uiteraard wel DNS in Plesk niet gebruiken. De mooiste oplossing blijft een aparte DNS server.

Mikey
14/06/06, 20:45
Je kunt bind binden aan het ene ip, en powerdns aan het andere ip. Op deze manier kun je beide draaien zonder problemen en breng je zelfs het control panel niet in de war.

djalken
14/06/06, 23:55
Nadeel is natuurlijk dat als je klanten een subdomein aanmaken in cpanel dat dit niet verwerkt wordt in powerdns, er staan overigens twee topics over op forums.cpanel.net, wellicht heb je daar wat aan

royen99
15/06/06, 00:25
Waarschijnlijk hoeft het niet voor hun niet met cPanel/Plesk (of whatever) samen te werken, puur alleen een losse dns server met een apart control panel.
(Handig voor bv klanten die puur domeinen registreren zonder hosting).

Ook wij hebben op onze 'Plesk' DNS severs ook PowerDNS draaien naast Bind. We gebruiken dit dus ook puur voor een dns control panel voor o.a. hostingloze klanten.

djalken
15/06/06, 00:35
dat kan idd ook,al is bind daar ook wel geschikt voor, maar zal je voor een apart cp zelf aan t scripten moeten :) cpanel wijzigt rechtstreeks de bestanden in /etc/namedb/ dus als je een beetje handige scripter bent/hebt kan je dat zelf ook :) maar dan is powerdns wel mogelijk lijkt me, aparte service (wel andere poort)

royen99
15/06/06, 00:53
Het voordeel van PowerDNS is dat deze native mysql ondersteund wat het vrij makkelijk maakt om hier iets op te bouwen met php. Bij Bind moet je altijd iets restarten/reloaden wil je een nieuwe zone bekend maken (tenzij je 3rd party tools gaat gebruiken). Bij PowerDNS, even wat sql inserts.. en voila.. realtime beschikbaar.

Wij hebben dan ook beide luisterend op specifieke IP's zodat ze elkaar ook niet in de wegzitten.

Mikey
15/06/06, 08:49
dat kan idd ook,al is bind daar ook wel geschikt voor, maar zal je voor een apart cp zelf aan t scripten moeten :) cpanel wijzigt rechtstreeks de bestanden in /etc/namedb/ dus als je een beetje handige scripter bent/hebt kan je dat zelf ook :) maar dan is powerdns wel mogelijk lijkt me, aparte service (wel andere poort)
Ik hoop dat je jouw (power)dns service niet op een andere poort draait, dan kun je net zoveel domains toe voegen, maar werken ho maar (:


Het voordeel van PowerDNS is dat deze native mysql ondersteund wat het vrij makkelijk maakt om hier iets op te bouwen met php. Bij Bind moet je altijd iets restarten/reloaden wil je een nieuwe zone bekend maken (tenzij je 3rd party tools gaat gebruiken). Bij PowerDNS, even wat sql inserts.. en voila.. realtime beschikbaar.


Alles heeft zijn voordelen en nadelen, ik reload bind om de bepaalde tijd zodat alle nieuwe domeinen meegenomen worden. Doordat de reload een bepaalde status meegeeft kun je daarvanuit ook nog eens kijken of de bind configuratie nog eens goed gestart wordt.

BertvArkel
03/01/08, 18:16
zijn er ook losse control panels (ala Directadmin) die alleen DNS in zich hebben ?

Geert-Jan
03/01/08, 18:29
http://www.cpanel.net/products/dnsonly/index.htm

Triloxigen
03/01/08, 19:01
http://www.cpanel.net/products/dnsonly/index.htm

Maar dat is niet los, hiervoor heb je nog een master cPanel server voor nodig

royen99
03/01/08, 19:43
Pak gewoon 2 servers, installeer PowerDNS op beide i.c.m. MySQL en gebruik een simpel powerdns web-frontend (er zijn er zat te vinden).

hostingpower
25/01/08, 22:19
Maar dat is niet los, hiervoor heb je nog een master cPanel server voor nodig

Toevallig zijn wij hier ook mee bezig.
Wij hebben 2 dnsservers staan met onlydns erop van Cpanel.
Dit staat dus als in een cluster, echter willen we idd ook powerDNS ernaast gaan draaien.
Gewoon zorgen dat de applicaties beide op een appart ip draaien...

Matthias
26/01/08, 09:07
Bij PowerDNS, even wat sql inserts.. en voila.. realtime beschikbaar.

...waarmee je ook meteen een onnodig risico introduceert; is je database leeg / corrupt etc. zijn je zone files ook nergens te vinden.

Het is om die reden dat (zelfs PowerDNS schreef dat ergens als ik mij niet vergis) adviseert in redundant setups een slave op Bind te draaien.

*dat men

dreamhost_nl
26/01/08, 10:38
PowerDNS als master en één slave via BIND? Dat lijkt me wel heel erg moeilijk om te onderhouden... heeft iemand hier ervaring mee onder cPanel?

mdf
26/01/08, 12:30
Je wilt kritische systemen zoals een dns platform sowieso dual vendor maken; dus verschillende soorten/merken hardware, OS en dns daemons. Stel je eens voor dat er iets foutgaat in MySQL op je primaire server en dmv. replication nemen je andere nameservers dit over...
In de manual van PowerDNS is te lezen hoe je bind slave kan laten draaien of omgekeerd.

host3000
26/01/08, 12:32
PowerDNS als master en één slave via BIND? Dat lijkt me wel heel erg moeilijk om te onderhouden... heeft iemand hier ervaring mee onder cPanel?

cPanel komt met bind, dus misschien is andersom gemakkelijker :)