PDA

Bekijk Volledige Versie : Aangetekend opzeggen



Sander-
12/06/06, 22:07
Hallo,

Ik zit zojuist hier nog wat oude rommel op te zeggen, bij andere hostingproviders. Elk jaar weer een factuur en dan nog vergeten het even op te zeggen ;). Nu zie ik dat ik verplicht aangetekend moet opzeggen en dat de opzegging anders niet in behandeling genomen wordt. Mag dit? Aangezien het aankomen van een niet-aangetekende brief + een e-mail toch ook wel duidelijk mag zijn? Ik vind het persoonlijk zwaar overdreven en heb daarom ook al bezwaar aangetekend. Per fax zou ik ook nog wel willen doen, maar om nou eerst weer naar het postkantoor te moeten + er voor 5 euro op te plakken vindt ik wel erg over the top...

Jullie meningen/ervaringen etc?

Geoffrey
12/06/06, 22:12
Hallo,

Ik zit zojuist hier nog wat oude rommel op te zeggen, bij andere hostingproviders. Elk jaar weer een factuur en dan nog vergeten het even op te zeggen ;). Nu zie ik dat ik verplicht aangetekend moet opzeggen en dat de opzegging anders niet in behandeling genomen wordt. Mag dit? Aangezien het aankomen van een niet-aangetekende brief + een e-mail toch ook wel duidelijk mag zijn? Ik vind het persoonlijk zwaar overdreven en heb daarom ook al bezwaar aangetekend. Per fax zou ik ook nog wel willen doen, maar om nou eerst weer naar het postkantoor te moeten + er voor 5 euro op te plakken vindt ik wel erg over the top...

Jullie meningen/ervaringen etc?

Als het in het contract / de algemene voorwaarden vermeld staat dan is het inderdaad verplicht, anders zal de opzegging niet aanvaard worden. Verder is het ook goed voor U omdat U ook zekerheid heeft dat de brief inderdaad wel aangekomen is of niet.

Als ze je aangetekende brieven weigeren dan moet je natuurlijk naar een alternatief gaan zoeken, maar dan moet je nog altijd kunnen bewijzen dat je de hosting hebt opgezegd.

Verder eist 90% van alle webhosters dat de dienst aangetekend opgezegd wordt dus ik zie niet echt het probleem.. Het mag dus zeker en vast. Het is toch ook niet zo moeilijk? Briefje halen, invullen, 3 euries neerleggen en daar gaat je brief.

eightyb
12/06/06, 22:32
Als je akkoord bent gegaan met AV waar in staat dat opzeggen aangetekend moet dan zul je wel moeten ben ik bang. Als je bang bent dat ze ontvangst weigeren kun je altijd zowel aangetekend als normaal sturen en erin zetten dat 'deze brief zowel aangetekend als via reguliere post wordt aangeboden'.

t.bloo
12/06/06, 22:32
6.45 euro kost aangetekend bij TPG Post. Beetje belachelijk voor het opzeggen van accountjes die vaak maar een paar tientjes kosten. Als je kunt beginnen met een mailtje of een webformpje, dan moet je ook op die manier kunnen eindigen lijkt me.

Anders kunnen ze nog wel in de AV zetten dat je alleen kunt eindigen met het betalen van administratiekosten ofzo, het moet niet gekker worden!

webster
12/06/06, 22:34
Aangetekend opzeggen is niet bepaald in de trend van het internet. Kortom vind ik het zielig, het is en drempel voor opzeggers.
Bedrijven zijn bang dat er klanten weglopen, vandaar deze drempel, treist als je als bedrijf op deze wijze handelt.
Klanten lopen niet zomaar weg, ze zijn waarschijnlijk niet content met jouw dienstvelening/prijs/product. De kunst is om op de wensen van jouw klanten in te springen of aan te passen aan deze wensen (marketing jongens) dan lopen klanten niet weg.

is250
12/06/06, 22:36
Wij verplichten ook aangetekend opzeggen, anders krijgen we naar onze mening iets te veel 'ja maar ik heb opgezegd' terwijl we nooit iets hebben ontvangen. En dan is het ons woord tegen dat van de klant. Bij aangetekend schrijven heb je nog enige zekerheid (als klant)...

Geoffrey
12/06/06, 22:42
Wij verplichten ook aangetekend opzeggen, anders krijgen we naar onze mening iets te veel 'ja maar ik heb opgezegd' terwijl we nooit iets hebben ontvangen. En dan is het ons woord tegen dat van de klant. Bij aangetekend schrijven heb je nog enige zekerheid (als klant)...

Voila en zo hoort het ook...

Sander-
12/06/06, 23:01
6.45 euro kost aangetekend bij TPG Post. Beetje belachelijk voor het opzeggen van accountjes die vaak maar een paar tientjes kosten. Als je kunt beginnen met een mailtje of een webformpje, dan moet je ook op die manier kunnen eindigen lijkt me.

Anders kunnen ze nog wel in de AV zetten dat je alleen kunt eindigen met het betalen van administratiekosten ofzo, het moet niet gekker worden!

helemaal mee eens!!!

Daarnaast hoefde ik mijn contract ook niet aangetekend te verzenden, dat kon zelfs via e-mail...

En de smoes van niet ontvangen brieven van ISP's is op een hele simpele manier te ondervangen: de opzegging is niet officieel totdat deze bevestigd is door de ISP.

En wat te denken van email + ontvangsbevestiging?

Daarnaast wordt de fax regelmatig ook gezien als "legitiem" opzegmiddel en staat vaak ook in 1 adem met aangetekende post. Wat vinden jullie daar dan van?

TSG-Hans
12/06/06, 23:05
Wettelijk is het zo dat op dezelfde wijze moet kunnen worden opgezegd als dat een overeenkomst wordt aangegaan.

En het feit dat iets anders is bepaald in een av doet niet terzake. Algemene voorwaarden gaan niet boven de wet.

IT-worX
12/06/06, 23:16
Wettelijk is het zo dat op dezelfde wijze moet kunnen worden opgezegd als dat een overeenkomst wordt aangegaan.

En het feit dat iets anders is bepaald in een av doet niet terzake. Algemene voorwaarden gaan niet boven de wet.
Klopt, is eveneens in België ook zo!

veenman
12/06/06, 23:17
Wettelijk is het zo dat op dezelfde wijze moet kunnen worden opgezegd als dat een overeenkomst wordt aangegaan.

En het feit dat iets anders is bepaald in een av doet niet terzake. Algemene voorwaarden gaan niet boven de wet.
Hier is door meester Frank Visser (de rijdende rechter) nog eens op gewezen in een vonnis laatst, waarbij het ging om wel of niet aangetekend dienen op te zeggen wanneer de overeenkomst via internet is aangegaan.

Sander-
12/06/06, 23:27
Hier is door meester Frank Visser (de rijdende rechter) nog eens op gewezen in een vonnis laatst, waarbij het ging om wel of niet aangetekend dienen op te zeggen wanneer de overeenkomst via internet is aangegaan.

Arnout, heb je toevallig ergens een linkje naar een dergelijke uitspraak? Ben het betreffende bedrijf nu een e-mail aan het sturen.

Geoffrey
12/06/06, 23:27
Wettelijk is het zo dat op dezelfde wijze moet kunnen worden opgezegd als dat een overeenkomst wordt aangegaan.

En het feit dat iets anders is bepaald in een av doet niet terzake. Algemene voorwaarden gaan niet boven de wet.

Héhé, als in een contract / av wordt opgesteld dat het aangetekend moet en de klant gaat hiermee akkoord dan kan je dat voor de rechtbank slepen en het is nog altijd niet zeker dat men dan puur op de wet afgaat.

Op iedere wet zijn er uitzonderingen en een contract of getekende algemene voorwaarden (laten we ze ook even zien als een vorm van contract) zijn nog altijd heel gevaarlijk!

Ik zou er in ieder geval geen geld willen opzetten dat je sowieso gelijk krijgt als je op dezelfde manier opzegt als dat je inschrijft als het contractueel of op éénder welke vorm van papier anders vastgelegd is en geaccepteerd is.

Sander-
12/06/06, 23:29
Héhé, als in een contract / av wordt opgesteld dat het aangetekend moet en de klant gaat hiermee akkoord dan kan je dat voor de rechtbank slepen en het is nog altijd niet zeker dat men dan puur op de wet afgaat.

Op iedere wet zijn er uitzonderingen en een contract of getekende algemene voorwaarden (laten we ze ook even zien als een vorm van contract) zijn nog altijd heel gevaarlijk!

Ik zou er in ieder geval geen geld willen opzetten dat je sowieso gelijk krijgt als je op dezelfde manier opzegt als dat je inschrijft als het contractueel of op éénder welke vorm van papier anders vastgelegd is en geaccepteerd is.

Vergeet niet dat een AVG niet boven de wet staat. Al helemaal niet als het om consumenten gaat. Zoals in dit geval bij mij nog.

Persoonlijk doe ik niet moeilijk over opzeggingen per e-mail of brief (tot nu toe pas 2 gehad). Meeste klanten ken ik vrij persoonlijk en die bellen me eerst even van hoe of wat en dan vraag ik ze dat te bevestigen.

veenman
12/06/06, 23:30
Arnout, heb je toevallig ergens een linkje naar een dergelijke uitspraak? Ben het betreffende bedrijf nu een e-mail aan het sturen.
Het was in de rijdende rechter op tv, dus wellicht uitzendinggemist.nl (http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=180), anderzijds staat het simpelweg in de wet dus ze kunnen hoog of laag springen, de wet schrijft het zo voor!

Geoffrey
12/06/06, 23:31
Vergeet niet dat een AVG niet boven de wet staat. Al helemaal niet als het om consumenten gaat. Zoals in dit geval bij mij nog.

Persoonlijk doe ik niet moeilijk over opzeggingen per e-mail of brief (tot nu toe pas 2 gehad). Meeste klanten ken ik vrij persoonlijk en die bellen me eerst even van hoe of wat en dan vraag ik ze dat te bevestigen.

Zoals ik al zei, indien op papier iets anders is vastgelegd kan het altijd voor de rechtbank betwist worden en veel kans dat een contract of papier (AV) toch nog altijd kan winnen. Je mag mijn post hierboven gerust even nachecken bij een advocaat / rechtbank. Die zullen het 9/10 bevestigen.

Zoals hier al gezegd is, heeft het versturen van een aangetekende brief voor beide partijen de nodige zekerheid dus ik zie eigenlijk niet in waarom hier zo'n probleem van gemaakt wordt.

Sander-
12/06/06, 23:33
Het was in de rijdende rechter op tv, dus wellicht uitzendinggemist.nl (http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=180), anderzijds staat het simpelweg in de wet dus ze kunnen hoog of laag springen, de wet schrijft het zo voor!
Weet je ook nog wanneer en waar het precies over ging, dit is zo moeilijk zoeken :P

crazycoder
12/06/06, 23:36
Het zoveelste topic over aangetekend opzeggen of niet.

Algemene regel: je moet op kunnen zeggen zoals je de overeenkomst aan bent gegaan.
Je sta vast in je recht als je per e-mail een contract aan bent gegaan en je wil het per e-mail opzeggen. Van de andere kant, in je recht staan en het krijgen zijn 2 dingen. Kortom: betaal die paar euri voor het opzeggen en lees de volgende keer de voorwaarden op tijd. Je recht krijgen kan betekenen dat je een advocaat in moet schakelen. Is echt veel duurder en frustrerender.

Sander-
12/06/06, 23:41
Het zoveelste topic over aangetekend opzeggen of niet.

Algemene regel: je moet op kunnen zeggen zoals je de overeenkomst aan bent gegaan.
Je sta vast in je recht als je per e-mail een contract aan bent gegaan en je wil het per e-mail opzeggen. Van de andere kant, in je recht staan en het krijgen zijn 2 dingen. Kortom: betaal die paar euri voor het opzeggen en lees de volgende keer de voorwaarden op tijd. Je recht krijgen kan betekenen dat je een advocaat in moet schakelen. Is echt veel duurder en frustrerender.

Klopt, maar ik heb als consument al meerdere malen ervaren dat:
Bedrijven net doen alsof ze boven de wet staan
Consumenten in het ongewisse houden om zich zo geld te besparen/inkomsten te genereren
In strijd met de wet handelen.

En het begint voor mij inmiddels een principekwestie te worden. Enkele voorbeelden:

Bij mediamarkt een iPod gekocht. Na 1,5 jaar laat het ding het afweten. Ermee terug, ding opgestuurd. Krijg een factuur van 400e voor het laten maken van een iPod die nieuw 200 gekost had. Reden: hij valt buiten de 1 jaar garantie. Ik dus erheen met 2 jaar consumentenrecht verhaal etc. Uiteindelijk kreeg ik te horen: daar moeten we Apple over bellen. Na veel getouwtrek uiteindelijk gratis nieuwe gekregen.

Zelfde met laptop bij Toshiba, ook als consument. Ook geen garantie willen verlenen etc.

Waar het mij om gaat is dat er op dit moment een "zwart gat" gecreerd wordt door bedrijven als Dell, Mediamarkt en vele anderen rondom het hele garantie gebeuren. Zeker Dell doet met zijn verzekeringen net alsof je anders echt maar 30 dagen bij ze terecht kunt. Als consument vindt ik dit absoluut niet kunnen en ik maak dus inmiddels van dit soort gevallen ook echt een principe strijd. Het kan en mag niet zo zijn dat bedrijven zich op deze manier boven de wet plaatsen.

Ook in dit geval gaat dit dus op.

Geoffrey
12/06/06, 23:54
Het zoveelste topic over aangetekend opzeggen of niet.

Algemene regel: je moet op kunnen zeggen zoals je de overeenkomst aan bent gegaan.
Je sta vast in je recht als je per e-mail een contract aan bent gegaan en je wil het per e-mail opzeggen. Van de andere kant, in je recht staan en het krijgen zijn 2 dingen. Kortom: betaal die paar euri voor het opzeggen en lees de volgende keer de voorwaarden op tijd. Je recht krijgen kan betekenen dat je een advocaat in moet schakelen. Is echt veel duurder en frustrerender.

Goed, dat is wet, maar zoals ik al zei wordt een papieren notatie met een handtekening eronder ook niet zomaar aan de kant geschoven, het is namelijk ook officieel! Ik ga niet hier niet meer pleiten voor bepaalde onderwerpen, want het heeft toch geen zin. Naar de topicstarter toe, trek je conclusies als je aangetekend niet wil opzeggen en het via mail of weet ik veel wat wil doen dan zal je vanzelf wel zien welke procedure je hoster in zal zetten. Heb je geluk staat hij het toe, heb je geen geluk krijg je gewoon een nieuwe factuur en mag je het geval voor de rechter slepen om al dan niet je gelijk te krijgen, want ik nogmaals wil betwijfelen als je hoster getekende algemene voorwaarden of een contract kan voorleggen.

Verder nog even dit: een rechter gaat nooit alleen puur af op de wet. Het gaat hem meermaals ook om de bewijzen die voorgelegd kan worden. Doe er maar mee wat je wil hoor, mij maakt het niet uit, maar denk toch maar even aan deze posts.

Als laatste vraag ik me nog één ding af, of je liever één keer € 6,00 betaalt voor een aangetekende zending of dat je, je advocaat veel meer betaalt voor iets wat gewoonweg niet nodig is en waar je geen 100% zekerheid voor krijgt (face it!) dat je het gaat winnen?

Sander-
13/06/06, 00:03
Goed, dat is wet, maar zoals ik al zei wordt een papieren notatie met een handtekening eronder ook niet zomaar aan de kant geschoven, het is namelijk ook officieel! Ik ga niet hier niet meer pleiten voor bepaalde onderwerpen, want het heeft toch geen zin. Naar de topicstarter toe, trek je conclusies als je aangetekend niet wil opzeggen en het via mail of weet ik veel wat wil doen dan zal je vanzelf wel zien welke procedure je hoster in zal zetten. Heb je geluk staat hij het toe, heb je geen geluk krijg je gewoon een nieuwe factuur en mag je het geval voor de rechter slepen om al dan niet je gelijk te krijgen, want ik nogmaals wil betwijfelen als je hoster getekende algemene voorwaarden of een contract kan voorleggen.

Verder nog even dit: een rechter gaat nooit alleen puur af op de wet. Het gaat hem meermaals ook om de bewijzen die voorgelegd kan worden. Doe er maar mee wat je wil hoor, mij maakt het niet uit, maar denk toch maar even aan deze posts.

Als laatste vraag ik me nog één ding af, of je liever één keer € 6,00 betaalt voor een aangetekende zending of dat je, je advocaat veel meer betaalt voor iets wat gewoonweg niet nodig is en waar je geen 100% zekerheid voor krijgt (face it!) dat je het gaat winnen?

Ten eerste, je hebt niet direct een advocaat nodig, ook niet als je het voor het gerecht laat komen. Ook hiermee al ervaring. Als je namelijk een vergelijkbare uitspraak + de bijbehorende artikelen uit de wet hebt is het voor het kanton meestal zo geregeld.

Daarnaast hoef ik ook niet zover te gaan dat het voor de rechter gaat komen, maar ik wil richting mijn hoster wel een statement maken en zal me niet zonder slag of stoot gewonnen geven.

Geoffrey
13/06/06, 00:12
Ten eerste, je hebt niet direct een advocaat nodig, ook niet als je het voor het gerecht laat komen. Ook hiermee al ervaring. Als je namelijk een vergelijkbare uitspraak + de bijbehorende artikelen uit de wet hebt is het voor het kanton meestal zo geregeld.

Daarnaast hoef ik ook niet zover te gaan dat het voor de rechter gaat komen, maar ik wil richting mijn hoster wel een statement maken en zal me niet zonder slag of stoot gewonnen geven.

Ik wens je veel succes.

InterNetjes
13/06/06, 07:10
Moet ik nou nog toevoegen dat koppige ezels de enige ezels zijn die in staat zijn zich zelfs meerdere malen tegen beter weten aan de zelfde steen kunnen stoten?

Hoe dan ook, als de hoster wil dat je het aangetekend opzegt, dan doe je dat toch gewoon?

http://www.tpgpost.nl/voorthuis/post_versturen/posttarieven/aangetekend_binnenland.jsp
==============================================
TPG Post Tarievenwijzer - Extra Zeker Binnenland
Aangetekend
Tarieven per 1-6-06
BTW -
Munteenheid EUR
0 - 1 kg. 6,45
toeslag
Handtekening retour 1,15
Aangetekend-zegel 6,45
Aangetekend-zegelset 31,25

Kenmerken:

* Verzending van belangrijke documenten en stukken met een juridisch karakter;
* Verzending van geld, cheques, sieraden en andere kostbaarheden;
* Geregistreerd vervoer;
* Verzendbewijs;
* Handtekening voor ontvangst;
* Schadevergoeding EUR 46,-;
* Via een streepjescode wordt de zending in het proces zo veel mogelijk gevolgd.

Let op:

* Aangetekende producten kunnen uitsluitend op het Postkantoor, servicepunt en bij de Postagent worden ingeleverd;
* Handtekening retour: verzender ontvangt een door de ontvanger getekende ontvangstbevestiging;
* Maximumgewicht:1 kg (indien zwaarder verzenden via Aangetekend met verzekerd vervoer);
* Speciale Aangetekend-zegels verkrijgbaar voor verzending van stukken tot 1 kg. Voor het bestellen van Aangetekend-zegels;
* Bezorging op maandag t/m vrijdag;

eightyb
13/06/06, 11:18
En het feit dat iets anders is bepaald in een av doet niet terzake. Algemene voorwaarden gaan niet boven de wet.
De vraag is of je een rechtszaak wilt starten om hier je gelijk in te halen voor een bedrag van een paar tientjes.

Sander-
13/06/06, 11:22
De vraag is of je een rechtszaak wilt starten om hier je gelijk in te halen voor een bedrag van een paar tientjes.

Zoals gezegd is het een principekwestie. Bedrijven hebben zich aan de wet te houden. En ik leef naar de wet. Niet naar 1 of andere AVG van een bedrijf waarin ze dingen beweren die niet kloppen met diezelfde wet.

Daarnaast gaat het idd om een paar tientjes wat het bijna duurder maakt om op te zeggen dan om het aan te houden...

marijn79
13/06/06, 12:33
Gewoon in AV zetten dat een opzegging pas een opzegging is als ie bevestigd is. Dan krijg je nooit meer gezeik met: "ik heb het wel opgezegd".

®on
13/06/06, 12:37
Daarnaast gaat het idd om een paar tientjes wat het bijna duurder maakt om op te zeggen dan om het aan te houden...
Dat wist je toen je het contract afsloot ook, als het goed is. Geen argument mi.

Opzeggingen per email keur ik af; per post is voldoende, aangetekend is niet nodig. Aangetekend opzeggen is mijn inziens alleen nodig bij bedrijven die er qua administratie/postafhandeling een potje van maken.

Str@nger
13/06/06, 12:48
Het blijft een lastige situatie; niet alleen voor TS maar voor iedereen.

In de verschillende topics die hier ook over zijn gegaan, heb oa. ik enkele oplossingen aangedragen om het toch veilig te doen zonder kosten (post/aangetekend/fax) en via de manier waarop het is aangevraagd...

Hoe het betreffende bedrijf gaat reageren op de confrontatie met de wet, als het een groter bedrijf is, ben ik bang dat ze er hun neus aan afvragen zeg maar.
Heb zelf bij de HP helpdesk gewerkt; en net zoals de meeste bedrijven hebben zij ook in de koopvoorwaarden (de AV dus) staan dat er 1 jaar fabrieksgarantie is, terwijl de wet zegt minimaal 2 jr en in sommige gevallen zelfs tot 10 jr! Klanten die hier problemen mee hadden en 'dreigden' met de wet en de advocaat, kwamen van een koude kermis thuis. 'HP heeft genoeg ervaring hier mee die weten zich er wel uit te kletsen' was het onderlinge antwoord op deze dingen. In sommige gevallen kregen de klanten ipv een gerepareerde printer een goedekope digitale camera als vergoeding ;)

Dit als voorbeeld...je hebt gelijk maar of je dat krijgt, is een tweede...

Alerd
13/06/06, 13:12
Imo denk ik dat je gewoon op zou moeten kunnen zeggen op de manier waarop je de overeenkomst aangaat.

Opzegging per mail accepteren is toch ook niet zo moelijk? Gewoon bevestigen, is het klaar.

InterNetjes
13/06/06, 13:23
Als je het dan toch op de boeg wil gooien dat de AV niet bindend zou zijn, een rechter verklaart niet heel gauw AV, nog delen van AV, niet bindend.

Daarnaast is het afhankelijk van hoe je de overeenkomst bent aangegaan en wanneer dat is. Dit ivm met het toepasselijk zijn van mogelijke precedenten.

De hoster kan natuurlijk uitleggen aan de rechter dat hij alleen maar opzeggingen per aangetekend schrijven accepteert om zijn klant, jij in dit geval, te beschermen!

eightyb
13/06/06, 13:42
Zoals gezegd is het een principekwestie. Bedrijven hebben zich aan de wet te houden. En ik leef naar de wet. Niet naar 1 of andere AVG van een bedrijf waarin ze dingen beweren die niet kloppen met diezelfde wet.
Maak er een zaak van zou ik zeggen, maar daarbij zijn de kosten veel groter dan de baten (zelfs wanneer een rechter de tegenpartij gemaakte kosten laat betalen, dan nog zit je met je gewerkte uren, etc).

AlfaHosting
13/06/06, 14:37
Hallo,

Ik zit zojuist hier nog wat oude rommel op te zeggen, bij andere hostingproviders. Elk jaar weer een factuur en dan nog vergeten het even op te zeggen ;). Nu zie ik dat ik verplicht aangetekend moet opzeggen en dat de opzegging anders niet in behandeling genomen wordt. Mag dit? Aangezien het aankomen van een niet-aangetekende brief + een e-mail toch ook wel duidelijk mag zijn? Ik vind het persoonlijk zwaar overdreven en heb daarom ook al bezwaar aangetekend. Per fax zou ik ook nog wel willen doen, maar om nou eerst weer naar het postkantoor te moeten + er voor 5 euro op te plakken vindt ik wel erg over the top...

Jullie meningen/ervaringen etc?

IK vind dat je overschot van gelijk hebt. Ik heb het zelf nooit begrepen op bedrijfjes waar je aangetekend en 2 maanden op voorhand moet opzeggen. Iedereen weet wel wat de echte reden is .. het aantal opzeggingen. Op deze manier rekent men op de vergetelheid van de consument en dwingt men hem te verlengen. Zielig eigenlijk dat men zo weinig vertrouwen heeft in zijn eigen produkt dat men dergelijke dingen moet doen om klanten te behouden. Bij ons kan je gewoon tot 10 dagen voor de vervaldatum opzeggen via een klik op een linkje in de klant zijn administratiepaneel.

Geoffrey
13/06/06, 15:35
IK vind dat je overschot van gelijk hebt. Ik heb het zelf nooit begrepen op bedrijfjes waar je aangetekend en 2 maanden op voorhand moet opzeggen. Iedereen weet wel wat de echte reden is .. het aantal opzeggingen. Op deze manier rekent men op de vergetelheid van de consument en dwingt men hem te verlengen. Zielig eigenlijk dat men zo weinig vertrouwen heeft in zijn eigen produkt dat men dergelijke dingen moet doen om klanten te behouden. Bij ons kan je gewoon tot 10 dagen voor de vervaldatum opzeggen via een klik op een linkje in de klant zijn administratiepaneel.

Heb je hier een bewijs voor? Met zo'n uitspraak moet je opletten!

Ik ga ze ook meteen de grond in boren. Waarom passen bedrijven dit het meeste toe? Puur om een bewijs te hebben van klanten die opzeggen. Als klant A zegt van ja ik heb m'n hosting opgezegd hoor, maar wel via de post... Ja oké, heb je daar dan een bewijs van? Of .. ja, ik heb mijn domeintje via email geannulleerd hoor, maar hotmail zal net vastgelopen zijn en het is niet verzonden, je kan dat toch wel effe inorde maken hé? Het bespaart een hoop gezeik als je aangetekende opzeggingen verplicht.

Ik heb een pm gekregen van een niet nader te noemen lid van dit forum met de vraag of wij dat enkel aanvaarden. Ik heb ervoor gekozen opzeggingen via fax & aangetekende zendingen toe te staan. Waarom? Juist, omdat we bij deze twee vormen allebei een bewijs hebben van verzending / ontvangst hebben. Dat is dan ook de enige reden. Verder doen we helemaal ook niet moeilijk over telefonisch opzeggen, maar dan krijgt de klant in kwestie van ons via post (!) wel een opzeggingsformulier die hij moet invullen & tekenen en terug kan faxen / mailen / sturen.

Verder denk ik dat veel bedrijven zo te werk gaan en niet uitsluitend aangetekende zendingen als enige annulatiemogelijkheid aanbieden. Maar goed.

AlfaHosting
13/06/06, 15:50
Heb je hier een bewijs voor? Met zo'n uitspraak moet je opletten!

Puur om een bewijs te hebben van klanten die opzeggen. Als klant A zegt van ja ik heb m'n hosting opgezegd hoor, maar wel via de post... Ja oké, heb je daar dan een bewijs van?

Verder doen we helemaal ook niet moeilijk over telefonisch opzeggen, maar dan krijgt de klant in kwestie van ons via post (!) wel een opzeggingsformulier die hij moet invullen & tekenen en terug kan faxen / mailen / sturen.



Deze twee dingen zijn toch in tegenspraak ? Eerst zeg je dat via de post niet werkt en even later mogen ze het toch sturen, dan heb je nog geen enkel bewijs.

Bij ons gebeurd opzeggen via een link in het adminpaneel waartoe enkel de klant toegang heeft, dan is er ook geen ruimte voor discussie.

En ook al vraag je aangetekend op te sturen (wat ik zeker kan begrijpen in geval van duurdere contracten zoals dedicated maar niet voor een account van 1 euro per maand), waarom moet het bij sommige bedrijven 2 of 3 maanden op voorhand ? Dat kan toch maar 1 reden hebben, lijkt me helder.

Geoffrey
13/06/06, 15:51
Deze twee dingen zijn toch in tegenspraak ? Eerst zeg je dat via de post niet werkt en even later mogen ze het toch sturen, dan heb je nog geen enkel bewijs.

Bij ons gebeurd opzeggen via een link in het adminpaneel waartoe enkel de klant toegang heeft, dan is er ook geen ruimte voor discussie.

En ook al vraag je aangetekend op te sturen (wat ik zeker kan begrijpen in geval van duurdere contracten zoals dedicated maar niet voor een account van 1 euro per maand), waarom moet het bij sommige bedrijven 2 of 3 maanden op voorhand ? Dat kan toch maar 1 reden hebben, lijkt me helder.

Op dat ogenblik hebben we al bewijs, want we hebben de klant zelf al via de telefoon gesproken. Vandaar dat ze het gewone acceptatieformulier wel gewoon mogen terugsturen ;) Zo'n link in een opzegpaneel is natuurlijk even goed, maar niet iedereen heeft zo'n paneel tot z'n beschikking (van andere ISP's bedoel ik dan).

Dat je bij sommige bedrijven zo vroeg op voorhand moet opzeggen is inderdaad heel wat minder, daar volg ik je volledig in. De opzegtermijn moet gewoon één maand of minder zijn, maar ach. Ieder bedrijf zijn eigen policy, ook al zitten er soms rare knakkers tussen :)

Alerd
13/06/06, 15:57
Lijkt me niet de plek voor "kijk een hoe relaxt we zijn met opzeggen", back ontopic dan maar?

Geoffrey
13/06/06, 16:08
Lijkt me niet de plek voor "kijk een hoe relaxt we zijn met opzeggen", back ontopic dan maar?

Euhm excusseer hoor, we blijven lekker on-topic dus dit was helemaal niet nodig... Je mag het wel hebben over wat de topicstarter vraagt, maar je mag zelf geen voorbeeld aanhalen? Leuk ...

Alerd
13/06/06, 16:09
Nee, maar anders gaat straks iedereen hier vertellen hoe fijn het bij hun zelf wel niet geregeld is :)

handy
13/06/06, 16:21
Je hoeft NIET een hostinpakket af te nemen bij een bedrijf die dit in zijn AV heeft staan. Maar ja mensen lezen niet he :)

crazycoder
13/06/06, 22:02
Laat ik eens een nieuw element toevoegen. Gesteld wordt dat een abonnement op een hosting product gelijkwaardig is aan bijvoorbeeld een abonnement op de Jip en Janneke.
Voor hosting klopt dat wel, totdat.. er een domeinnaam bij komt. Een domeinnaam is (zoals ik bekend acht) uniek en om die reden onvervangbaar. Dit geheel in tegenstelling tot een abonnement op de Jip en Janneke (als die tenminste nog bestaat). Het is niet onredelijk dat een hoster hier zo zorgvuldig hiermee om wil gaan.
Hier moet natuurlijk een ieder zijn/haar eigen invulling aan geven, waarbij aangetekend zeker verdedigbaar en wellicht niet geheel onlogisch is. Toegegeven, het kan eventueel ook op andere manieren zorgvuldig worden gedaan.. te beginnen bij schriftelijk (dus niet aangetekend).

Je zou kunnen stellen dat het aangaan van de overeenkomst per e-mail met name een beperkt financieel risico voor de hoster met zich meeneemt terwijl opheffen van een naam voor zowel de hoster als voor de klant grote gevolgen kan hebben.

Sander-
13/06/06, 22:26
Klopt, maar diezelfde financiele schade kan ook heel makkelijk geleden worden indien er niet goed wordt opgelet bij verhuizingen, zoals ook vaak genoeg gebeurd... En die verhuizingspapieren/registratiepapieren hoeven ook niet per aangetekende post.

Opzich dus weer het zelfde laken en pak.

Heb inmiddels zowel per fax als per brief mijn opzegging aangeboden en daarnaast per e-mail mijn beklag geuit over opzegprocedure. Op geen van alle reactie ontvangen...

crazycoder
13/06/06, 23:28
Klopt, maar diezelfde financiele schade kan ook heel makkelijk geleden worden indien er niet goed wordt opgelet bij verhuizingen, zoals ook vaak genoeg gebeurd... En die verhuizingspapieren/registratiepapieren hoeven ook niet per aangetekende post.

Opzich dus weer het zelfde laken en pak.
Nee, bij een verhuizing kan jij als klant wel degelijk in de gaten houden of het goed gaat.

Bij een opheffing niet, is de domein opgeheven dan kan je gelijk te laat zijn.

Sander-
13/06/06, 23:36
Nee, bij een verhuizing kan jij als klant wel degelijk in de gaten houden of het goed gaat.

Bij een opheffing niet, is de domein opgeheven dan kan je gelijk te laat zijn.

Maar bij veel hostingbedrijven is het voor kwaadwillenden maar AL te makkelijk om stiekem een domein weg te kapen... Meestal door simpele e-mail.

crazycoder
13/06/06, 23:48
Maar bij veel hostingbedrijven is het voor kwaadwillenden maar AL te makkelijk om stiekem een domein weg te kapen... Meestal door simpele e-mail.
Als dat waar is, dan is dat erg vervelend. Je zou de hoster wellicht aan kunnen pakken omdat deze onzorgvuldig is geweest.

Van de andere kant, als een hoster een aangetekende brief vraagt dan loop jij te klagen.

eightyb
13/06/06, 23:56
En die verhuizingspapieren/registratiepapieren hoeven ook niet per aangetekende post.
Het verschil is volgens mij dat een host aan SIDN aangeeft dat ze de benodigde formulieren in huis hebben. Dit is een 'overeenkomst' tussen de host en SIDN, en niet tussen de klant en de host. M.a.w.: de host is hier verantwoordelijk voor en moet aantonen dat ze de formulieren hebben, terwijl de klant niet aan hoeft te kunnen tonen de formulieren verstuurd te hebben.

londoneye
14/06/06, 00:35
Ik heb problemen gehad bij @Home opzeggen, moest bijna ALSNOG betalen, toen bleek gelukkig dat het fout bij hun was... internetverbinding was gestopt, maar incasso ging paar maanden door, heeft me 50euro belkosten erbij gekost :)

Wel 3 maanden teruggestort gekregen (150,-)

Hoe zorg ik ervoor dat ik opzeg met 100% bewijs? Als ik aangetekend opzeg, kunnen zij alsnog zeggen dart ze de brief kwijt zijn of dat er iets anders in stond...

Zelf heb ik nog allerbei keren Technische dienst moeten bellen, vaak 60min wachtrij enzo. 's middags zeker altijd, 's ochtends 1e 15min (7 of 8 uur 's ochtends, wekker zetten dus) is 't te doen. Ik had geen bewijs, ik had gemailed en per post gestuurd onaangetekend... had nog wel brieven opgeslagen en mails CC naar mezelf gestuurd, maar das geen bewijs... ik moest dus ewl 50,- bellen en zij wilden er niet achteraan, ik moest maar wachten totdat wachtrij weg was en/of andere momenten bellen e.d.

Sander-
14/06/06, 00:49
Als dat waar is, dan is dat erg vervelend. Je zou de hoster wellicht aan kunnen pakken omdat deze onzorgvuldig is geweest.

Van de andere kant, als een hoster een aangetekende brief vraagt dan loop jij te klagen.

Klopt, maar in dit geval heb ik dus zoiets van als het an de ene kant niet hoeft/kan/mag waarom MOET het dan aan de andere kant wel

Geoffrey
14/06/06, 01:12
Klopt, maar in dit geval heb ik dus zoiets van als het an de ene kant niet hoeft/kan/mag waarom MOET het dan aan de andere kant wel

Man, ik ga het nog eens zeggen waar maak je nou eigenlijk een probleem van? Had je hun algemene voorwaarden gelezen had je geweten dat je zo moest opzeggen en had je toch een andere partij kunnen kiezen die het niet vraagt?!

Sander-
14/06/06, 01:15
Man, ik ga het nog eens zeggen waar maak je nou eigenlijk een probleem van? Had je hun algemene voorwaarden gelezen had je geweten dat je zo moest opzeggen en had je toch een andere partij kunnen kiezen die het niet vraagt?!

Dan zal ik het nog een keer zeggen: het gaat om het principe!!!

Daarnaast gaat het mij ook niet om alleen dit geval, maar om de discussie er omheen en de motivatie om dit zo te doen. Ook de parallel met de wet lijkt me niet geheel onbelangrijk.

Geoffrey
14/06/06, 01:56
Dan zal ik het nog een keer zeggen: het gaat om het principe!!!

Daarnaast gaat het mij ook niet om alleen dit geval, maar om de discussie er omheen en de motivatie om dit zo te doen. Ook de parallel met de wet lijkt me niet geheel onbelangrijk.

Principes zijn nooit goed :D

Neen, maar kom op zeg. Het staat vast in de algemene voorwaarden van het bedrijf waarbij je een dienst hebt afgenomen. Punt blijft je had moeten lezen, principe of geen principe dat is gewoon zo. Verder vind ik "het staat in parralel met de wet" behoorlijk overdreven, maar goed. We zullen in de toekomst wel zien of dit effectief door andere instanties zo wordt toegepast of niet en dan heb ik het over juridische diensten.

TSG-Hans
14/06/06, 02:39
Principes zijn nooit goed :D

Neen, maar kom op zeg. Het staat vast in de algemene voorwaarden van het bedrijf waarbij je een dienst hebt afgenomen. Punt blijft je had moeten lezen, principe of geen principe dat is gewoon zo. Verder vind ik "het staat in parralel met de wet" behoorlijk overdreven, maar goed. We zullen in de toekomst wel zien of dit effectief door andere instanties zo wordt toegepast of niet en dan heb ik het over juridische diensten.

Wat kun jij doorwauwelen :s

Ik zal het nog eens herhalen. Als av in strijd zijn met de wet, worden deze door een rechter nietig verklaard. Als je mazzel hebt, gedeeltelijk, heb je pech, geheel. Dan is het ook nog eens van belang of de klant van deze av kennis genomen heeft. Alleen av plaatsen op een site is niet voldoende. Er moet naar worden verwezen in de overeenkomst, en beter nog, meezenden met de overeenkomst. Als je de zoek functie gebruikt, zul je zien dat dit al meerdere malen hier besproken is. En het is ook zeer verstandig een juridisch specialist naar jouw eigen av te laten kijken ;)

Geoffrey
14/06/06, 05:17
Wat kun jij doorwauwelen :s

Ik zal het nog eens herhalen. Als av in strijd zijn met de wet, worden deze door een rechter nietig verklaard. Als je mazzel hebt, gedeeltelijk, heb je pech, geheel. Dan is het ook nog eens van belang of de klant van deze av kennis genomen heeft. Alleen av plaatsen op een site is niet voldoende. Er moet naar worden verwezen in de overeenkomst, en beter nog, meezenden met de overeenkomst. Als je de zoek functie gebruikt, zul je zien dat dit al meerdere malen hier besproken is. En het is ook zeer verstandig een juridisch specialist naar jouw eigen av te laten kijken ;)

Wat houdt me tegen? Onze algemene voorwaarden zijn opgesteld door een advocaat en dus perfect in regel. Ai wat is dat nou jammer? Misschien kan je ze eerst eens lezen en mij dan een pm of mailtje sturen met je commentaar ;)

Over het onderwerp zelf heb ik alles gezegd en ik ga het echt niet meer herhalen.

Soit ik heb het al gezegd, veel succes aan de topicstarter al vind ik dit hele gedoe weer helemaal niet nodig. Ik hou men mond, want het anders loopt het toch terug uit de hand.

crazycoder
14/06/06, 09:18
Ik zal het nog eens herhalen. Als av in strijd zijn met de wet, worden deze door een rechter nietig verklaard. Als je mazzel hebt, gedeeltelijk, heb je pech, geheel. Dan is het ook nog eens van belang of de klant van deze av kennis genomen heeft. Alleen av plaatsen op een site is niet voldoende. Er moet naar worden verwezen in de overeenkomst, en beter nog, meezenden met de overeenkomst. Als je de zoek functie gebruikt, zul je zien dat dit al meerdere malen hier besproken is.
Jij kan nooit controleren of de klant de voorwaarden heeft gelezen.. Of ga je ze overhoren :)
Overigens wordt er met AV gesproken over "ter hand stellen" en dat "voordat" of "tijdens" het ondertekenen van de overeenkomst.

Verder betwijfel ik of een abonnement op hosting op alle fronten gelijk is aan een abonement op insert_whatever_tijdschrift dan ook.


Ik heb problemen gehad bij @Home opzeggen, moest bijna ALSNOG betalen, toen bleek gelukkig dat het fout bij hun was... internetverbinding was gestopt, maar incasso ging paar maanden door, heeft me 50euro belkosten erbij gekost :)

Wel 3 maanden teruggestort gekregen (150,-)

Hoe zorg ik ervoor dat ik opzeg met 100% bewijs? Als ik aangetekend opzeg, kunnen zij alsnog zeggen dart ze de brief kwijt zijn of dat er iets anders in stond...

Opzeggen per aangetekende brief en de brief ook per gewone post. Dat vermeld je overigens OOK in de aangetekende brief.

Kwijt raken van een opzegging is geen argument. Men kan het immers jou niet verwijten dat zij brieven kwijtraken.

Als jij zeg dat het een opzegging was dan zal daar ook vanuit worden gegaan. Of zij moeten de brief overleggen die is ontvangen waar iets anders uit blijkt.

eightyb
14/06/06, 10:12
Ik zal het nog eens herhalen. Als av in strijd zijn met de wet, worden deze door een rechter nietig verklaard.
Blijft het een feit dat je een civielrechtelijke procedure moet starten met alle kosten en moeite die daarbij komt kijken om het zover te laten komen.

Sander-
14/06/06, 10:41
Wat houdt me tegen? Onze algemene voorwaarden zijn opgesteld door een advocaat en dus perfect in regel. Ai wat is dat nou jammer? Misschien kan je ze eerst eens lezen en mij dan een pm of mailtje sturen met je commentaar ;)

Over het onderwerp zelf heb ik alles gezegd en ik ga het echt niet meer herhalen.

Soit ik heb het al gezegd, veel succes aan de topicstarter al vind ik dit hele gedoe weer helemaal niet nodig. Ik hou men mond, want het anders loopt het toch terug uit de hand.

Ook advocaten maken foute, het is niet zo dat wanneer iets door een advocaat is opgesteld het direct foutloos en compleet hand in hand met de wet is. Ook advocaten zullen soms de grenzen opzoeken waar ze denken dat dat kan. Of gewoon fouten maken.

TSG-Hans
14/06/06, 11:20
Blijft het een feit dat je een civielrechtelijke procedure moet starten met alle kosten en moeite die daarbij komt kijken om het zover te laten komen.

Zucht.

Klant zegt op bij hoster, via mail en op tijd. Hoster ontvangt mail, maar verwijst naar av, verlangt opzegging per aangetekend schrijven. Klant trekt een lange neus. Hoster stuurt een factuur voor nieuwe periode. Klant betaalt niet. Hoster geeft de vordering aan incassoburo. Klant betaalt nog niet. Wat kan hoster dan nog doen? Een procedure starten bij de kantonrechter. Het is dus niet de klant die naar de rechter moet, maar de hoster.



Wat houdt me tegen? Onze algemene voorwaarden zijn opgesteld door een advocaat en dus perfect in regel. Ai wat is dat nou jammer? Misschien kan je ze eerst eens lezen en mij dan een pm of mailtje sturen met je commentaar ;)

Over het onderwerp zelf heb ik alles gezegd en ik ga het echt niet meer herhalen.

Soit ik heb het al gezegd, veel succes aan de topicstarter al vind ik dit hele gedoe weer helemaal niet nodig. Ik hou men mond, want het anders loopt het toch terug uit de hand.

Ik heb je av gelezen, en het viel mij op dat diverse malen gesproken wordt over alleen goederen, terwijl je naar mijn idee alleen diensten levert.


Jij kan nooit controleren of de klant de voorwaarden heeft gelezen.. Of ga je ze overhoren :)
Overigens wordt er met AV gesproken over "ter hand stellen" en dat "voordat" of "tijdens" het ondertekenen van de overeenkomst.

Hmm, jij snapt het niet. Als de klant roept geen av te hebben gezien, moet je als hoster aantonen dat die wel ter hand zijn gesteld aan de klant. Simpelweg roepen dat die op je website te vinden zijn, voldoet niet altijd.

Santario
14/06/06, 11:45
Zoals gezegd is het een principekwestie. Bedrijven hebben zich aan de wet te houden. En ik leef naar de wet. Niet naar 1 of andere AVG van een bedrijf waarin ze dingen beweren die niet kloppen met diezelfde wet.

Daarnaast gaat het idd om een paar tientjes wat het bijna duurder maakt om op te zeggen dan om het aan te houden...

En als jij voor een princiepekwestie naar de rechtbank stapt vind ik je A. verdomd zielig;
B. vele met mij denk ik;
C. zit de rechter niet op dit soort kwesties te wachten;
D. moet je er niet raar van staat te kijken dat je ongelijk krijgt van de rechter.

Sander-
14/06/06, 11:50
En als jij voor een princiepekwestie naar de rechtbank stapt vind ik je A. verdomd zielig;
B. vele met mij denk ik;
C. zit de rechter niet op dit soort kwesties te wachten;
D. moet je er niet raar van staat te kijken dat je ongelijk krijgt van de rechter.

Toch leuk om te zien hoe hard mensen gaan stjigeren als hun drempeltje ineens onder druk komt te staan...

Daarnaast moet je maar eens leren lezen en anders een bril kopen, want ik heb gezegd dat ik het ga aankaarten uit principe, maar niet zover wil laten komen dat er een rechter aan te pas gaat komen.

crazycoder
14/06/06, 12:05
Hmm, jij snapt het niet. Als de klant roept geen av te hebben gezien, moet je als hoster aantonen dat die wel ter hand zijn gesteld aan de klant. Simpelweg roepen dat die op je website te vinden zijn, voldoet niet altijd.
Uhhhhhhhh.

Aangeven dat deze op de website te vinden zijn voldoet vermoedelijk helemaal niet :). Je kan immers niet stellen dat ze "ter hand zijn gesteld" je zal dus minimaal in het orderproces naar de voorwaarden moeten verwijzen en daar (en wellicht elders) downloadbaar moeten maken.
Denk dat het verder niet onverstandig is om ze per e-mail bij het contract mee te sturen omdat je dat het meest als "ter hand stellen" op zou kan vatten.


Daarnaast moet je maar eens leren lezen en anders een bril kopen, want ik heb gezegd dat ik het ga aankaarten uit principe, maar niet zover wil laten komen dat er een rechter aan te pas gaat komen.
Het zou juist goed zijn als er wel een rechter aan te pas zou komen. Daarmee komen er juist uitspraken waardoor er meer duidelijkheid komt hoe rechters de wet in verhouding tot bepaalde overeenkomsten zien.

Hou er echter wel rekening mee dat je een eventuele rechtzaak zou kunnen verliezen.

eightyb
14/06/06, 12:30
Zucht.

Klant zegt op bij hoster, via mail en op tijd. Hoster ontvangt mail, maar verwijst naar av, verlangt opzegging per aangetekend schrijven. Klant trekt een lange neus. Hoster stuurt een factuur voor nieuwe periode. Klant betaalt niet. Hoster geeft de vordering aan incassoburo. Klant betaalt nog niet. Wat kan hoster dan nog doen? Een procedure starten bij de kantonrechter. Het is dus niet de klant die naar de rechter moet, maar de hoster.
Koop een airco, hoef je minder te zuchten met dit weer.

Je draait de zaak nu om. Wanneer het voor een klant een pricipekwestie is dat de AV (gedeeltelijk) nietig verklaard moeten worden, dan kan 'ie hiervoor vrolijk naar de rechter stappen. Dat je ook gewoon niet kunt betalen en gedaagd wordt is een tweede, maar daar is in de hele discussie voor zover ik weet nog geen sprake van geweest. De klant wil de relatie met de host behouden, maar enkel in de toekomst niet aangetekend opzeggen.

TSG-Hans
14/06/06, 12:39
Koop een airco, hoef je minder te zuchten met dit weer.

Je draait de zaak nu om. Wanneer het voor een klant een pricipekwestie is dat de AV (gedeeltelijk) nietig verklaard moeten worden, dan kan 'ie hiervoor vrolijk naar de rechter stappen. Dat je ook gewoon niet kunt betalen en gedaagd wordt is een tweede, maar daar is in de hele discussie voor zover ik weet nog geen sprake van geweest. De klant wil de relatie met de host behouden, maar enkel in de toekomst niet aangetekend opzeggen.

Volgens mij begon dit topic toch dat TS oude accounts aan het opzeggen was, en de verplichting tot aangetekend opzeggen tegenkwam :)

Dennie-DeTi
14/06/06, 12:43
Aangetekend opzeggen vind ik ook niet zo nodig. Lijkt me niet nodig dit te verplichten. Gewoon een opzegging laten bevestigen. Dan heeft de klant ook zekerheid. Of je het nou aangetekend verstuurd of niet, denk dat de klant sowieso graag een berichtje heeft met een bevestiging.

Voor het opzeggen van grote pakketten is aangetekend nog iets te zeggen. Maar wanneer iemand z'n .nl domeinnaampje wil opzeggen en daarvoor bijna het volledige bedrag wat de verlenging kost nog eens moet neerleggen lijkt me een beetje scheef.

- Dennie

AlphaXS
14/06/06, 13:05
Ik snap het probleem niet echt:

Wij hebben het ook in de algemene voorwaarden opgenomen. Schriftelijk opzeggen, bij voorkeur aangetekend.
Een opzegging is pas definitief als deze door ons bevestigd is.

Hoewel wij opzeggingen per telefoon en e-ail prima vinden, zijn deze beide op eigen risico van de klant.
Mocht een opzegging niet goed verwerkt zijn, dan dienen zij dit aan te kunnen tonen, dit is enkel mogelijk per fax of aangetekende brief.

Kortom de reden dat wij een schriftelijke opzegging verplicht hebben is puur uit de bescherming van de klant.
Zij kunnen dan zelf kiezen om dit aangetekend te doen, al dan niet.

Dit is absoluut niet gedaan om de drempel te verhogen om het aantal opzeggingen tegen te gaan.
Naar mijn idee zou dat ook waanzin zijn, want als iemand echt weg wil, dan
nemen ze die moeite ook echt wel.

Daarnaast is opzeggen per fax ook toegestaan.

In de toekomst willen we opzeggen mogelijk gaan maken via de telefooncentrale.
Middels klantnummer, pincode, geb-datum etc. vindt dan dezelfde verificatie plaats.
Echter dient het account dan ook automatisch verwijderd te worden, daar het anders administratief erg moeilijk gaat worden.

Wat betreft TS: Principe of geen principe, UIT PRINCIPE ZOU JE DE ALGEMENE VOORWAARDEN OOK MOETEN LEZEN!!!

Gewoon een beetje heel erg dom, en die zin zeg ik dan ook:

erken je eigen fout, of nalatigheid. Schrifteleijke opzeggingen zijn nog vrij normaal, aangetekend verplichten is misschien wat ver gezocht, maar dat is ook maar net hoe de av dit omschrijft.

IK kan je nu vast vertellen dat je hier geen zaak in zult hebben.
Wij hebben al een drietal zaken meegemaakt waain klanten beweerden op tijd de overeenkomst ontbonden te hebben, terwijl wij niets ontvangen hadden.
(en ja het betreft hier allen schriftelijke opzeggingen).

Wij hebben het voor de rechter voor laten komen, en na het duidelijk aangeven dat dat wij schriftelijk aangetekend prefereren (de voorkeur aan geven) werd er ook door de rechter snel en duidelijk gesteld:

In de algemene voorwaarden, waarmee u akkoord bent gegaan als gelezen, staat duidelijk aangegeven dat een opzegging pas na bevestiging definitief is.

alle drie de partijen konden alsnog betalen.

Ik wens je verder veel succes toe, maar denk dat je geen zaak zult hebben, principe of geen principe.

InterNetjes
14/06/06, 13:21
Ik snap het probleem niet echt:

Wij hebben het ook in de algemene voorwaarden opgenomen. Schriftelijk opzeggen, bij voorkeur aangetekend.
Een opzegging is pas definitief als deze door ons bevestigd is.

Hoewel wij opzeggingen per telefoon en e-ail prima vinden, zijn deze beide op eigen risico van de klant.
Mocht een opzegging niet goed verwerkt zijn, dan dienen zij dit aan te kunnen tonen, dit is enkel mogelijk per fax of aangetekende brief.

Kortom de reden dat wij een schriftelijke opzegging verplicht hebben is puur uit de bescherming van de klant.
Zij kunnen dan zelf kiezen om dit aangetekend te doen, al dan niet.

Dit is absoluut niet gedaan om de drempel te verhogen om het aantal opzeggingen tegen te gaan.
Naar mijn idee zou dat ook waanzin zijn, want als iemand echt weg wil, dan
nemen ze die moeite ook echt wel.

Daarnaast is opzeggen per fax ook toegestaan.

In de toekomst willen we opzeggen mogelijk gaan maken via de telefooncentrale.
Middels klantnummer, pincode, geb-datum etc. vindt dan dezelfde verificatie plaats.
Echter dient het account dan ook automatisch verwijderd te worden, daar het anders administratief erg moeilijk gaat worden.

Wat betreft TS: Principe of geen principe, UIT PRINCIPE ZOU JE DE ALGEMENE VOORWAARDEN OOK MOETEN LEZEN!!!

Gewoon een beetje heel erg dom, en die zin zeg ik dan ook:

erken je eigen fout, of nalatigheid. Schrifteleijke opzeggingen zijn nog vrij normaal, aangetekend verplichten is misschien wat ver gezocht, maar dat is ook maar net hoe de av dit omschrijft.

IK kan je nu vast vertellen dat je hier geen zaak in zult hebben.
Wij hebben al een drietal zaken meegemaakt waain klanten beweerden op tijd de overeenkomst ontbonden te hebben, terwijl wij niets ontvangen hadden.
(en ja het betreft hier allen schriftelijke opzeggingen).

Wij hebben het voor de rechter voor laten komen, en na het duidelijk aangeven dat dat wij schriftelijk aangetekend prefereren (de voorkeur aan geven) werd er ook door de rechter snel en duidelijk gesteld:

In de algemene voorwaarden, waarmee u akkoord bent gegaan als gelezen, staat duidelijk aangegeven dat een opzegging pas na bevestiging definitief is.

alle drie de partijen konden alsnog betalen.

Ik wens je verder veel succes toe, maar denk dat je geen zaak zult hebben, principe of geen principe.

:W: jeeej :D

En ter toelichting, aangetekend schriftelijk opzeggen is juist GEEN drempel. En ik vindt het gebrek hebben aan zakelijk en consumentbeschermend inzicht dat opzeggen door een klik op de knop kan.

voorbeeld: Klant heeft bij ISP een domein en dat kost hem slechts een tientje per jaar, dat domein is echter nu.nl, of iets wat net iets minder waard is, en klikt per ongeluk op opzeggen, of heeft een klein kind oid.

Daarnaast is het niet onbedenkelijk dat je als bedrijf klanten wilt behouden, dus ja het is slim een drempel tegen opzeggingen te doen. Sommige klanten zeggen zaken op om onduidelijkheid of ontevredenheid. Als je een van die 2 of beide wegneemt, dan wil de klant helemaal niet meer opzeggen!!!:X

AlfaHosting
14/06/06, 13:44
:W: jeeej :D

En ter toelichting, aangetekend schriftelijk opzeggen is juist GEEN drempel. En ik vindt het gebrek hebben aan zakelijk en consumentbeschermend inzicht dat opzeggen door een klik op de knop kan.

voorbeeld: Klant heeft bij ISP een domein en dat kost hem slechts een tientje per jaar, dat domein is echter nu.nl, of iets wat net iets minder waard is, en klikt per ongeluk op opzeggen, of heeft een klein kind oid.

Daarnaast is het niet onbedenkelijk dat je als bedrijf klanten wilt behouden, dus ja het is slim een drempel tegen opzeggingen te doen. Sommige klanten zeggen zaken op om onduidelijkheid of ontevredenheid. Als je een van die 2 of beide wegneemt, dan wil de klant helemaal niet meer opzeggen!!!:X

En dat kleine kind logt per ongeluk in met de loginnaam en het paswoord waarna hij op de link klikt en daarna nogmaals een code moet ingeven die 'per ongeluk' de juiste is ? Waarna er nog eens een mail verstuurd wordt naar de klant ter bevestiging die dat kind ook nog eens per ongeluk delete. Tja ... zo kan je bezig blijven.

Het is slim een drempel op te zetten ? Daarmee bevestig je wat ik zeg. als een klant tevreden is hoeft er helemaal geen drempel te zijn.

japieo
14/06/06, 14:03
helemaal mee eens!!!

Daarnaast hoefde ik mijn contract ook niet aangetekend te verzenden, dat kon zelfs via e-mail...

En de smoes van niet ontvangen brieven van ISP's is op een hele simpele manier te ondervangen: de opzegging is niet officieel totdat deze bevestigd is door de ISP.

En wat te denken van email + ontvangsbevestiging?

Daarnaast wordt de fax regelmatig ook gezien als "legitiem" opzegmiddel en staat vaak ook in 1 adem met aangetekende post. Wat vinden jullie daar dan van?

Ik neem aan dat je de voorwaarden hebt gelezen bij het aanmelden, daar zal duidelijk omschreven staan hoe op te zeggen.....als hier is vermeld dat opzegging aangetekend dient plaats te vinden staat dan hoor je je hier aan te houden, anders had je bij het aanmelden niet akkoord moeten gaan.

Daar zijn nu juist voorwaarden voor.........

eMiz0r
14/06/06, 15:10
Bij ons gebeurd opzeggen via een link in het adminpaneel waartoe enkel de klant toegang heeft, dan is er ook geen ruimte voor discussie.

Stomme vraag, maar wat doe je met gehackte wachtwoorden of boze webmasters (met inloggegevens) van een van jouw klanten? Bewijs jij maar eens dat jouw eigen klant de boel heeft opgezegd en niet iemand die die inloggegevens recht- of onrechtmatig verkregen heeft.

Intussen heb je al wel de website offline gehaald, eventueel zijn account weggegooid inclusief gegevens etc. Heb je weer een ander groot probleem :)


Zucht.

Klant zegt op bij hoster, via mail en op tijd. Hoster ontvangt mail, maar verwijst naar av, verlangt opzegging per aangetekend schrijven. Klant trekt een lange neus. Hoster stuurt een factuur voor nieuwe periode. Klant betaalt niet. Hoster geeft de vordering aan incassoburo. Klant betaalt nog niet. Wat kan hoster dan nog doen? Een procedure starten bij de kantonrechter. Het is dus niet de klant die naar de rechter moet, maar de hoster.

Wel eens met een incassobureau gewerkt of er mee te maken gehad? :D In 99,9% van de gevallen draaien de klanten op voor alle kosten die hiermee gemoeid zijn. Dit wordt dan ook altijd duidelijk vermeld in de eventuele herinneringen en aanmaningen. Dat weerhoudt een bedrijf er dus niet van om een gerechtelijke procedure te starten. Overigens doen de meeste incassobureau's dit soort zaken dagelijks. Die liggen er niet wakker van hoor..


Hmm, jij snapt het niet. Als de klant roept geen av te hebben gezien, moet je als hoster aantonen dat die wel ter hand zijn gesteld aan de klant. Simpelweg roepen dat die op je website te vinden zijn, voldoet niet altijd.

Als je overigens online zaken doet, dan weet je als het goed is dat een klant akkoord moet gaan met de Algemene Voorwaarden en anders de bestelling niet geplaatst kan worden. Maw: zonder acceptatie, wordt er geen bestelling doorgedrukt.

Door middel van een directe link naar de AV NAAST de "checkbox" in het bestelformulier, heb jij voldaan aan het voldoende ter beschikking stellen van je AV. De meeste bedrijven lossen het op door een extra venstertje waarin de AV staan (denk aan vooral softwareproducten, zodra je ze wilt installeren).

Geoffrey
14/06/06, 15:52
Ook advocaten maken foute, het is niet zo dat wanneer iets door een advocaat is opgesteld het direct foutloos en compleet hand in hand met de wet is. Ook advocaten zullen soms de grenzen opzoeken waar ze denken dat dat kan. Of gewoon fouten maken.

Sander-, je snapt toch wel dat je, je hiermee nu echt belachelijk maakt? Een advocaat gaat echt geen fouten maken als het gaat om het goedkeuren van een contract / AV, want dan kan hij zelf in gebreke gesteld worden. Daar komt bij dat we één van de beste advocaten van België (mag gezegd hebben) hebben die een ongelofelijk goede reputatie heeft. Als hij zegt dat de AV klopt dan kloppen ze ook, daar heb ik het volle vertrouwen in.

@TSG-Hans: Klopt niet. Servers zijn goederen. Over het verloop van de diensten wordt een contract opgesteld. Verder wordt in al onze contracten verwezen naar de AV, staat onze AV op de website en op de achterkant van iedere factuur. Bij ons hoeft een klant dus niet te zeggen dat ze geen AV gezien hebben, en verder zijn ze natuurlijk perfect in regel ;)

Verder moet je niet denken dat enkel een hoster gerechtelijke diensten aan zal moeten spannen. De klant zelf moet zich ook kunnen verdedigen en de kosten opzich nemen. Sterker nog, als de webhoster de klant in gebreke stelt (gebeurt 99%) dan zal hij zelf de gerechtelijke kosten terugeisen en dan zit je klant met de gebakken peren. Ga maar roepen dat dit nooit zal gebeuren, we zullen zien als zo'n geval voor de rechter gebracht wordt.

@eMiZor: klopt!

Str@nger
14/06/06, 15:55
Stomme vraag, maar wat doe je met gehackte wachtwoorden of boze webmasters (met inloggegevens) van een van jouw klanten? Bewijs jij maar eens dat jouw eigen klant de boel heeft opgezegd en niet iemand die die inloggegevens recht- of onrechtmatig verkregen heeft.

Intussen heb je al wel de website offline gehaald, eventueel zijn account weggegooid inclusief gegevens etc. Heb je weer een ander groot probleem :)
Als je een dubbele klik nodig hebt om uit te schrijven met een aparte code die is verstrekt bij de aanvraag, een e-mail stuurt met een bevestiging, dan voorkom je 99,9% van deze problemen. En mocht het toch gebeuren, dan heeft de hoster normaal gesproken wel een backup...

Ik vind het opzeggen via een aparte controle paneel, met een apart verstrekt 'wachtwoord' om je account op te zeggen, veilig. Een kind dat ermee speelt...mjah, hoe vaak komt dat voor? En hoe vaak weet een kind de betreffende codes? Een hacker die de codes kraakt...tsja...

BTW: ik kan namens een klant toch ook een aangetekende brief versturen naar een hoster als ik die wil naaien? Is dat de extra bescherming van de klant?!

Geoffrey
14/06/06, 15:59
Als je een dubbele klik nodig hebt om uit te schrijven met een aparte code die is verstrekt bij de aanvraag, een e-mail stuurt met een bevestiging, dan voorkom je 99,9% van deze problemen. En mocht het toch gebeuren, dan heeft de hoster normaal gesproken wel een backup...

Ik vind het opzeggen via een aparte controle paneel, met een apart verstrekt 'wachtwoord' om je account op te zeggen, veilig. Een kind dat ermee speelt...mjah, hoe vaak komt dat voor? En hoe vaak weet een kind de betreffende codes? Een hacker die de codes kraakt...tsja...

BTW: ik kan namens een klant toch ook een aangetekende brief versturen naar een hoster als ik die wil naaien? Is dat de extra bescherming van de klant?!

Iedere vorm van opzeggen heeft zijn valkuilen, dit inderdaad ook, maar hier kan je gewoon niks tegen doen. Owja toch wel, je klant moet persoonlijk aan je deur de brief komen afgeven en jij moet hem een dubbeltje teruggeven met je handtekening op... Er zit iets in wat je zegt, maar tja daar valt nu éénmaal weinig aan te doen.

Str@nger
14/06/06, 16:02
Ik zeg ook niet dat je er iets aan moet doen; maar dan moeten diegene die 'bescherming van de klant' opwerpen als regel om dit te gebruiken, hier ook wel eens rekening mee houden.
Deze maatregel is dus niet direct een bescherming van de klant...althans, ik zie de bescherming boven e-mail of normale brief met een bevestiging, boven een link in een controle paneel, etc, absoluut niet.

Geoffrey
14/06/06, 16:22
Ik zeg ook niet dat je er iets aan moet doen; maar dan moeten diegene die 'bescherming van de klant' opwerpen als regel om dit te gebruiken, hier ook wel eens rekening mee houden.
Deze maatregel is dus niet direct een bescherming van de klant...althans, ik zie de bescherming boven e-mail of normale brief met een bevestiging, boven een link in een controle paneel, etc, absoluut niet.

Neen?

Klant: "Ja ik heb mijn account bij jullie via email opgezegd een aantal weken terug en krijg hier van jullie opnieuw een factuur".

Hoster: "Wij hebben van U helaas geen email ontvangen"

Klant: "Ja ik had ingesteld dat hij een bevestiging van verzending / ontvangst zou sturen, maar daar ging blijkbaar iets fout."

Hoster: "Dan moeten wij U alsnog meedelen dat wij van u geen email gekregen hebben en uw account dus niet werd opgezegd".

Dit soort smoezen hebben wijzelf nu al een aantal keren gehoord. Mensen die gewoon te lui zijn om hun dienst op te zeggen en dan achteraf gaan roepen dat ze het wel gedaan hebben en er zich zelf kwaad in maken! Dus op dat vlak, blijf ik erbij dat opzeggen via email geen optie zou mogen zijn :)

Str@nger
14/06/06, 16:30
Nou, via e-mail dan minder...via de post hetzelfde...
Via zo'n link is dat anders...

Maar welke BESCHERMING is dat voor de KLANT? Tis een 'bescherming' voor de hoster, dat zie ik...maar enkele hosters hier zeggen dat het een bescherming voor de KLANT is...

Geoffrey
14/06/06, 16:36
Nou, via e-mail dan minder...via de post hetzelfde...
Via zo'n link is dat anders...

Maar welke BESCHERMING is dat voor de KLANT? Tis een 'bescherming' voor de hoster, dat zie ik...maar enkele hosters hier zeggen dat het een bescherming voor de KLANT is...

Bij het faxen heeft de klant een bewijs door het rapport die je altijd krijgt na een transactie. Bij het aangetekend opsturen heb je op normale wijze ook een bewijs van verzending door het papiertje met de stempel op van verzending. Naar mijn idee krijgt de klant hierdoor weldegelijk ook "bescherming".

Sander-
14/06/06, 16:40
Dus eigenlijk is kwa rechtsgeldigheid een Fax gelijk aan aangetekende post?

eMiz0r
14/06/06, 16:48
BTW: ik kan namens een klant toch ook een aangetekende brief versturen naar een hoster als ik die wil naaien? Is dat de extra bescherming van de klant?!

Het valsheid in geschrifte plegen is strafbaar, door een eigen stommiteit laten lekken van belangrijke gegevens niet.


Dus eigenlijk is kwa rechtsgeldigheid een Fax gelijk aan aangetekende post?

Kwa rechtsgeldigheid is een fax gelijk aan aangetekende post, maar ook "normale" post en zelfs email!

Dat betekent echter niet dat je hoster dat hoe dan ook MOET accepteren.

Overigens vind ik het gezeur over "de drempel hoog leggen, zodat de klant niet vertrekt" eveneens een zwak argument. Een klant die daadwerkelijk weg wil, zal neem ik aan kosten noch moeite besparen om er van af te komen. Principekwesties doet een rechter trouwens niet aan. Redelijkheid wel, en van een klant mag toch redelijkerwijs verwacht worden dat deze enkele euro's kosten wil maken om juridische zekerheid te hebben dat een opzegging doorgevoerd/aangekomen is.

Geoffrey
14/06/06, 16:59
Dus eigenlijk is kwa rechtsgeldigheid een Fax gelijk aan aangetekende post?

Zo zou je het kunnen stellen ja, maar het is aan je hoster om die te aanvaarderen of niet. Wij aanvaarden een fax als een gelijke aan aangetekende opzegging. Ik weet echter niet hoe het met de partij zit waar jij je hosting bij hebt, want daar hangt het van af natuurlijk.

Puur afgaand op de wet mag je inderdaad gewoon opzeggen hoe je begonnen bent, maar het is aan de webhoster om deze al dan niet te aanvaarden.

Str@nger
14/06/06, 17:03
Valsheid in geschriften is idd strafbaar, maar wat heeft jouw klant er dan aan als het gebeurt? Een dader vinden...tsja, probeer het maar...je klant is echter wel de dupe...

En een bewijs in handen hebben van 'kijk, ik heb jullie toen en toen iets gestuurd'...maar niks ontvangen, je kunt niet bewijzen dat wát je hebt gestuurd, ook daadwerkelijk de opzegbrief was...
Maw: als de hoster mee wil werken, heb je die zekerheid...
En die zekerheid kan ook per mail: als jij je verzonden mail opslaat, dan kun je die overleggen/afdrukken etc...okee, je kunt er alsnog mee knoeien, maar geef toe: kan met een fax/brief ook...

Ik ben gewoon ff de voor- en nadelen aan het opsommen/bekijken van de verschillende mogelijkheden om op te zeggen...en naar mijn idee, heeft het aangetekend versturen, geen echte meerwaarde...
Volgens jullie wel? Dan hoor ik graag deze meerwaarde...

Geoffrey
14/06/06, 17:10
Valsheid in geschriften is idd strafbaar, maar wat heeft jouw klant er dan aan als het gebeurt? Een dader vinden...tsja, probeer het maar...je klant is echter wel de dupe...

En een bewijs in handen hebben van 'kijk, ik heb jullie toen en toen iets gestuurd'...maar niks ontvangen, je kunt niet bewijzen dat wát je hebt gestuurd, ook daadwerkelijk de opzegbrief was...
Maw: als de hoster mee wil werken, heb je die zekerheid...
En die zekerheid kan ook per mail: als jij je verzonden mail opslaat, dan kun je die overleggen/afdrukken etc...okee, je kunt er alsnog mee knoeien, maar geef toe: kan met een fax/brief ook...

Ik ben gewoon ff de voor- en nadelen aan het opsommen/bekijken van de verschillende mogelijkheden om op te zeggen...en naar mijn idee, heeft het aangetekend versturen, geen echte meerwaarde...
Volgens jullie wel? Dan hoor ik graag deze meerwaarde...

Str@nger: je hebt helemaal gelijk hoor, maar tja kijk als je 100% zeker wil zijn dat je dienst echt wordt opgezegd en dat alles volledig goed verloopt dan moet je zoals ik daarnet al zei zelf je auto nemen en de brief gaan afgeven en een copy laten handtekenen door de hoster en mee naar huis nemen. Dan is dit de enige mogelijkheid.

Hoe je het ook draait of keert, er is altijd een vorm van vertrouwen nodig tussen beide partijen. Nu, als de klant een bewijs van aangetekende zending en de brief daarbij kan voorleggen en het komt voor een rechtbank zal de klant 9/10 wel zijn gelijk krijgen hoor, daar moet je niet aan twijfelen. Het bewijs is er voor de rechtbank namelijk wel, ook al is het niet 100% betrouwbaar zoals je zelf al aanhaalde, maar ja.

eMiz0r
14/06/06, 17:30
En een bewijs in handen hebben van 'kijk, ik heb jullie toen en toen iets gestuurd'...maar niks ontvangen, je kunt niet bewijzen dat wát je hebt gestuurd, ook daadwerkelijk de opzegbrief was...

Als je het goed en officieel wilt doen: je stelt twee brieven op, een stuur je aangetekend naar de hoster, de ander stuur je naar jezelf (op dezelfde datum!!) en laat je ongeopend.

crazycoder
14/06/06, 17:56
Als je het goed en officieel wilt doen: je stelt twee brieven op, een stuur je aangetekend naar de hoster, de ander stuur je naar jezelf (op dezelfde datum!!) en laat je ongeopend.
Tja, als je het echt wil zou je natuurlijk naar jezelf de echte brief kunnen sturen en iets anders naar de hoster :-)

Waarom aangetekend ipv per gewone post:
Met een aangetekende brief heb je zekerheid dat deze aan zal komen, in ieder geval is deze traceerbaar. Verder heb je als klant een bewijs dat je op een bepaalde datum een poststuk naar een bepaald adres heb gezonden.
Het klopt dat je de inhoud achteraf niet kan bewijzen. Maar het is wel degelijk aannemelijk te maken dat het een opzegging betrof. Stuur als je het echt goed wil doen de opzegging ook per fax en per gewone post.

Juist traceerbaarheid is belangrijk. Stel je nu eens voor dat de brief kwijt raakt, middels tracktrace kan je dan bewijs aanleveren dat het poststuk door de geadresseerde in ontvangst is genomen. Wat deze daar vervolgens mee doet is niet de verantwoording van de klant.
Een gewone brief komt niet altijd aan en kan in theorie lang onderweg zijn. Een aangetekende brief komt altijd binnen enkele werkdagen binnen..

AlphaXS
14/06/06, 17:57
Als je het goed en officieel wilt doen: je stelt twee brieven op, een stuur je aangetekend naar de hoster, de ander stuur je naar jezelf (op dezelfde datum!!) en laat je ongeopend.

Dat maakt geen donder uit. Een rechter accepteert dat niet als bewijsmateriaal. (de brief die je naar jezelf gestuurd heb.)

aangetekend verzenden is de beste wijze om op te zeggen.
Kost je 6 euri's en je hebt de zekerheid dat het afgeleverd word.
Vertrouw je het niet? prima dan voer je de unieke barcode in op tracktrace.nl en je ziet wanneer deze is afgeleverd.

Dit print je uit, en kun je overleggen aan een rechter.

Wanneer een aangetekende brief is afgeleverd, door de postbeambte, dan heb je opgezegd. Ongeacht of het betreffende bedrijf de opzegging verwerkt heeft of niet.

Uiteraard moet dit wel binnen je opzegtermijn zijn.

Overigens zijn wij (en anderen) niet de enigste. De groote jongens doen het ook. Kijk maar naar xs4all.
Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, dan kun je een opzegformulier downloaden, en die dien je weer te ondertekenen en op te sturen.

Zoals al eerder gezegd, wij verplichten schriftelijk opzeggen, of per fax.
Of je dit aangetekend al dan niet aangetekend doet is de eigen verantwoording.
echter zolang je bestelt en akkoord gaat met de algemene voorwaarden, ga je dus ook akkoord met het schriftelijk opzeggen.
Wij bevestigen je opzegging dan, en het is verwerkt.
Per e-mail bevestigen wij deze nooit!.

Waarom?

Omdat wij al meerdere alen valsheid in geschrifte en dergelijke zaken tegen gekomen zijn. Met name het aannemen van een valse identiteit kan en gebeurt nog te veel via het internet.
Om dit op te lossen zal men een constructie moeten bedenken van inloggen, code invoeren, mail verzenden, mail bevestigen etc. etc.

Dit is net zo veel werk als een briefje schrijven of nog makkelijker het formulier downloaden, invullen en opsturen.

Van de TPG (excuseer me TNT) mag je verwachten, dat alle post binnen uiterlijk drie dagen is afgeleverd.

Onze redenering is puur uit oogpunt van veiligheid. De klant beschermen tegen ongeoorloofde opzegging.
Het is ons al meerdere keren gebeurd dat wachtwoorden opgevraagd werden, door derden, in elk geval niet door de klant zelf.
Deze worden door ons dan ook altijd gereset en naar het originele mail adres verzonden. Anders per post.

Diezelfde veiligheids normen hanteren wij ook met de opzeggingen.
tegenover de klant wel zo eerlijk en voor ons wel zo prettig.

Overigens had ik het al eerder aangegeven, een rechter pakt altijd de AV erbij.
Als deze wettelijk kloppen, dan neemt hij deze mee in zijn beslissing.

Succes!

InterNetjes
14/06/06, 18:12
Dat maakt geen donder uit. Een rechter accepteert dat niet als bewijsmateriaal. (de brief die je naar jezelf gestuurd heb.)

aangetekend verzenden is de beste wijze om op te zeggen.
Kost je 6 euri's en je hebt de zekerheid dat het afgeleverd word.
Vertrouw je het niet? prima dan voer je de unieke barcode in op tracktrace.nl en je ziet wanneer deze is afgeleverd.

Dit print je uit, en kun je overleggen aan een rechter.

Wanneer een aangetekende brief is afgeleverd, door de postbeambte, dan heb je opgezegd. Ongeacht of het betreffende bedrijf de opzegging verwerkt heeft of niet.

Uiteraard moet dit wel binnen je opzegtermijn zijn.

Overigens zijn wij (en anderen) niet de enigste. De groote jongens doen het ook. Kijk maar naar xs4all.
Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, dan kun je een opzegformulier downloaden, en die dien je weer te ondertekenen en op te sturen.

Zoals al eerder gezegd, wij verplichten schriftelijk opzeggen, of per fax.
Of je dit aangetekend al dan niet aangetekend doet is de eigen verantwoording.
echter zolang je bestelt en akkoord gaat met de algemene voorwaarden, ga je dus ook akkoord met het schriftelijk opzeggen.
Wij bevestigen je opzegging dan, en het is verwerkt.
Per e-mail bevestigen wij deze nooit!.

Waarom?

Omdat wij al meerdere alen valsheid in geschrifte en dergelijke zaken tegen gekomen zijn. Met name het aannemen van een valse identiteit kan en gebeurt nog te veel via het internet.
Om dit op te lossen zal men een constructie moeten bedenken van inloggen, code invoeren, mail verzenden, mail bevestigen etc. etc.

Dit is net zo veel werk als een briefje schrijven of nog makkelijker het formulier downloaden, invullen en opsturen.

Van de TPG (excuseer me TNT) mag je verwachten, dat alle post binnen uiterlijk drie dagen is afgeleverd.

Onze redenering is puur uit oogpunt van veiligheid. De klant beschermen tegen ongeoorloofde opzegging.
Het is ons al meerdere keren gebeurd dat wachtwoorden opgevraagd werden, door derden, in elk geval niet door de klant zelf.
Deze worden door ons dan ook altijd gereset en naar het originele mail adres verzonden. Anders per post.

Diezelfde veiligheids normen hanteren wij ook met de opzeggingen.
tegenover de klant wel zo eerlijk en voor ons wel zo prettig.

Overigens had ik het al eerder aangegeven, een rechter pakt altijd de AV erbij.
Als deze wettelijk kloppen, dan neemt hij deze mee in zijn beslissing.

Succes!

Er wordt naar tuurlijk naar de overeenkomst gekeken, maar ik denk niet dat aangetekend opzeggen als onredelijk wordt ervaren...

Wat natuurlijk wel ontzettend kick-ass zou zijn is dat de overeenkomst alleen op te zeggen door middel van een deurwaarders-exploot :D *dit gebeurd bijvoorbeeld met zakelijke grote huurcontracten.*

AlphaXS
14/06/06, 18:44
Schelt wel een hoop opzeggingen :P

Str@nger
14/06/06, 19:31
Mark (AlphaXS), hoe ga jij dan om als ik een aangetekende brief naar jou verstuur maar dan ondertekent als een klant van jou? (Je weet niet dat ik hem stuur, je denkt dat de klant hem heeft gestuurd.)
Wat doe je vervolgens als je deze brief krijgt...?

InterNetjes
14/06/06, 19:57
Mark (AlphaXS), hoe ga jij dan om als ik een aangetekende brief naar jou verstuur maar dan ondertekent als een klant van jou? (Je weet niet dat ik hem stuur, je denkt dat de klant hem heeft gestuurd.)
Wat doe je vervolgens als je deze brief krijgt...?

Je belt een klant na of stuurt de klant een brief waarna hij nog 10 werkdagen heeft om te reageren.

*dit onderstaande is NIET negatief bedoelt en is NON-profit*
Ik denk dat we binnenkort een online-cursus retentie gaan geven. Mark zin om mee te helpen?

Str@nger
14/06/06, 20:02
Wordt iedere klant die opzegt gebeld of per brief nog eens gevraagd om toestemming? Okee...kan...

En wat wil je in je cursus gaan behandelen??

AlphaXS
14/06/06, 21:10
@ stranger: Nee, klanten worden na de opzegging bevestigd, dat hun opzegging is aangekomen en dat per genoemde (vermelding van de in de brief genoemde datum) het lopende product beëindigd zal worden.

Dit gebeurt op het mail adres dat in het systeem staat, en daar ook al minstens 3 maanden ongewijzigd staat.

Kwaadwillenden worden dan al zo goed als uitgeschakeld.

Mocht er onverhoopt in de toekomst toch een keer voorkomen dat een kwaadwillende de brief geschreven heeft en dat de klant dus verbaasd een reactie terug zal sturen dat deze niet opgezegd heeft, dan word én de opzegging tegengehouden, en zullen wij de klant aanraden aangifte te doen wegens valsheid in geschrifte.

Overigens raden wij nagenoeg al onze klanten aan, gebruik te maken van het opzeggings formulier.
Op dit formulier worden gegevens gevraagd als, gebruikersnaam, klantnumme, e-mail adres, geb. datum, tel. nummer, etc. etc.
Het is voor een derde vaak al moeilijk genoeg dergelijke informatie te verzamelen.

Wij hebben omtrend het opzeggen, of beter gezegd foutieve opzeggingen nog nooit problemen gehad.

Wel hebben wij zo nu en dan een klant die valt over het feit dat hij of zij schriftelijk moet opzeggen.
Wij vinden dit dan ook zeer spijtig, maar zo willen wij het graag hebben.
Op dat vlak houden wij ons dan netjes aan de regeltjes, net zoals onze klanten dat van ons kunnen verwachten.

Overigens is mijn advies, los van het feit dat wij het zo prefereren;

Volg gewoon de AV van je ISP, en zeg in het geval dat zij dat vragen gewoon schriftelijk op.
Ga er niet allerlei zaken bij halen die niet van toepassing zijn.
Beëindig de overeenkomst en ga dan liggen soebatten, maar zorg er gewoon eerst voor dat je de overeenkomst ontbindt.
Het bespaart je van verder leed.

@ internetjes: lijkt me een strak plan :D

eMiz0r
15/06/06, 12:03
Dat maakt geen donder uit. Een rechter accepteert dat niet als bewijsmateriaal. (de brief die je naar jezelf gestuurd heb.)

Snuffel ff rond in de zoekfunctie hier of op Google. Het wordt wel degelijk als bewijsmateriaal gebruikt.

En waarom zou jij je hoster een ander brief sturen dan naar jouzelf? Je wil toch van dat hostingpakket af? Dus je stuurt een brief met een opzegging. Het doel van twee brieven sturen is de poststempel met datum.

InterNetjes
15/06/06, 17:47
Snuffel ff rond in de zoekfunctie hier of op Google. Het wordt wel degelijk als bewijsmateriaal gebruikt.

En waarom zou jij je hoster een ander brief sturen dan naar jouzelf? Je wil toch van dat hostingpakket af? Dus je stuurt een brief met een opzegging. Het doel van twee brieven sturen is de poststempel met datum.

Je zelf op de zelfde datum dezelfde brief sturen is alleen het bewijs dat je die brief aan je zelf hebt gestuurd, dat je dus voor die brief naar de brievenbus bent geweest en dat de brief die je jezelf hebt gestuurd wel is aangekomen.


@AlphaXS
I'll contact you with a PM.

eMiz0r
15/06/06, 19:54
Je zelf op de zelfde datum dezelfde brief sturen is alleen het bewijs dat je die brief aan je zelf hebt gestuurd, dat je dus voor die brief naar de brievenbus bent geweest en dat de brief die je jezelf hebt gestuurd wel is aangekomen.


@AlphaXS
I'll contact you with a PM.

Leg even aan ons allemaal uit waarom je alleen een brief naar jezelf zou willen sturen en NIET naar het hostingbedrijf. Wil je van een hostingpakket dat bij jouzelf staat af o.i.d.?

Ik neem aan dat je sowieso een brief stuurt naar je hostingbedrijf, waarin uit de inhoud blijkt dat je je hostingpakket op wilt zeggen. Kan er naast zitten natuurlijk.

Mark17
16/06/06, 00:20
@AlphaXS
Ik snap niet dat je opzeggingen per mail (met het e-mail adres in jullie administratie) niet accepteert als deze nog maals bevestigd worden per mail en deze pas geld op het moment dat jullie dat bevestigen (e-mail/post). Het lijkt mij dat je de klant dan in bescherming hebt genomen tegen de meeste problemen zolang deze persoon zijn mail adres goed behandeld mbt de veiligheid.

Zelf vind ik dat opzeggen niet moeilijker mag zijn dan aanmelden (waarbij je ook een bevestiging van de klant wenst in de vorm van betalen van de factuur).

Alerd
16/06/06, 00:25
Leg even aan ons allemaal uit waarom je alleen een brief naar jezelf zou willen sturen en NIET naar het hostingbedrijf. Wil je van een hostingpakket dat bij jouzelf staat af o.i.d.?

Ik neem aan dat je sowieso een brief stuurt naar je hostingbedrijf, waarin uit de inhoud blijkt dat je je hostingpakket op wilt zeggen. Kan er naast zitten natuurlijk.
Is geen bewijs. Dat hele brief naar jezelf gedoe is alleen van toepassing op zaken als muziek en ander artwork enzo.

Stuur je eerst naar jezelf, daarna pas rond, bij bijv een demo, jat iemand het, kan je in de rechtbank je dichte envelopje laten zien met je werk erin, en niemand kan bewijzen het werk eerder gehad te hebben.

InterNetjes
16/06/06, 09:20
Leg even aan ons allemaal uit waarom je alleen een brief naar jezelf zou willen sturen en NIET naar het hostingbedrijf. Wil je van een hostingpakket dat bij jouzelf staat af o.i.d.?

Ik neem aan dat je sowieso een brief stuurt naar je hostingbedrijf, waarin uit de inhoud blijkt dat je je hostingpakket op wilt zeggen. Kan er naast zitten natuurlijk.

Dat je niet aan kan tonen dat je de brief hebt gestuurd!

eMiz0r
16/06/06, 10:23
Prima :)

Wat doen jullie met klanten die inmiddels van emailadres gewijzigd zijn? Een bevestiging zou je per email kunnen versturen, maar in een groot klantenbestand komt het regelmatig voor dat mensen vergeten hun emailadres ook bij jou te wijzigen, waardoor alle communicatie stukloopt.

AlphaXS
16/06/06, 12:09
Prima :)

Wat doen jullie met klanten die inmiddels van emailadres gewijzigd zijn? Een bevestiging zou je per email kunnen versturen, maar in een groot klantenbestand komt het regelmatig voor dat mensen vergeten hun emailadres ook bij jou te wijzigen, waardoor alle communicatie stukloopt.

en dat is de reden dat wij dus opzeggingen per e-mail niet accepteren.

Daarnaast zijn wij aan het werk om dit in onze telefooncentrale te verwerken.
Naar verwachting kunnen we dit na de zomer in gebruik gaan nemen.

Men belt dan de self service lijn, voert klantnummer in en pincode.
Bij het kiezen voor opzeggen lopende producten, voert men de geb.datum in, en de unieke code die op het bestelform staat, en de opzegging is rond.

De unieke code word al wel mee gestuurd met de bestelling, maar onze ivm centrale is gewoonweg nog niet zover.

Het is naar ons gevoel onmogelijk over de gegevens zoals geb.datum + klantnummer + pincode + unieke code van bestelling te achterhalen.
(tenzij het betreffende systeem van de client is gehackt of een dergelijke situatie.)

Opzeggingen per post of fax zullen we toch altijd aan blijven houden en zijn naar mijn gevoel het meest betrouwbaar.

Maar goed ieder zn keuze.

@ ezmir: de constructie van een brief naar de ISP en dezelfde naar jezelf (ongeopend laten) werkt NIET voor de rechtbank.
IK heb een dergelijke constructie ooit eens gebruikt om onder een contract van protagonist uit te komen, omdat datop de een of andere manier niet opzegbaar bleek.
Het heeft me drie jaar gekost, om op te kunnen zeggen, en de bovengenoemde constructie deed naar niets meer of minder aan.
Uiteindelijk heb ik op kunnen zeggen, door het volledige bedrag wat ik verschuldigd was, en wat ik niet wou betalen, (opzeggen heeft me drie jaar gekost, blame me) te betalen.
Een schriftelijke AANGETEKENDE opzegging te versturen aan de deurwaarder en protagonist. Allebei voorzien van een unieke code, en het Track&trace nummer in de brief (bij protagonist van de deurwaarder, en in de brief van de deurwaarder de track&trace code van protagonist).
dat ik zelf een gelijke brief had boeide de deurwaarder als ook de rechter geheel niets.
Uiteindelijk ben ik dus alsnog verplicht die twee 1/2 jaar gewoon te betalen.


Sindsdien ontvang ik niets meer.

Later vertelde mij iemand dat (vroeger) in de av van protagonist stond dat opzeggen niet mogelijk was wanneer er nog nota's open stonden. (of in elk geval iets dergelijks).

Het hele grapje heeft me uiteindelijk twee domeinnamen gekost, en een euro of 800.

Zodoende dat wij nu hebben gezegd, schriftelijk opzeggen, bij VOORKEUR aangetekend en pas definitief wanneer wij dit bevestigen.
Wanneer men de brief aangtekend verstuurt hoeven wij het niet te bevestigen, want middels het track&trace nummer kan men aantonen dat de brief is afgeleverd.
Had ik het bij protagonist meteen zo aangepakt, was er niets aan de hand geweest.

Succes allen!

InterNetjes
16/06/06, 13:48
en dat is de reden dat wij dus opzeggingen per e-mail niet accepteren.

Daarnaast zijn wij aan het werk om dit in onze telefooncentrale te verwerken.
Naar verwachting kunnen we dit na de zomer in gebruik gaan nemen.

Men belt dan de self service lijn, voert klantnummer in en pincode.
Bij het kiezen voor opzeggen lopende producten, voert men de geb.datum in, en de unieke code die op het bestelform staat, en de opzegging is rond.

De unieke code word al wel mee gestuurd met de bestelling, maar onze ivm centrale is gewoonweg nog niet zover.

Het is naar ons gevoel onmogelijk over de gegevens zoals geb.datum + klantnummer + pincode + unieke code van bestelling te achterhalen.
(tenzij het betreffende systeem van de client is gehackt of een dergelijke situatie.)

Opzeggingen per post of fax zullen we toch altijd aan blijven houden en zijn naar mijn gevoel het meest betrouwbaar.

Maar goed ieder zn keuze.

@ ezmir: de constructie van een brief naar de ISP en dezelfde naar jezelf (ongeopend laten) werkt NIET voor de rechtbank.
IK heb een dergelijke constructie ooit eens gebruikt om onder een contract van protagonist uit te komen, omdat datop de een of andere manier niet opzegbaar bleek.
Het heeft me drie jaar gekost, om op te kunnen zeggen, en de bovengenoemde constructie deed naar niets meer of minder aan.
Uiteindelijk heb ik op kunnen zeggen, door het volledige bedrag wat ik verschuldigd was, en wat ik niet wou betalen, (opzeggen heeft me drie jaar gekost, blame me) te betalen.
Een schriftelijke AANGETEKENDE opzegging te versturen aan de deurwaarder en protagonist. Allebei voorzien van een unieke code, en het Track&trace nummer in de brief (bij protagonist van de deurwaarder, en in de brief van de deurwaarder de track&trace code van protagonist).
dat ik zelf een gelijke brief had boeide de deurwaarder als ook de rechter geheel niets.
Uiteindelijk ben ik dus alsnog verplicht die twee 1/2 jaar gewoon te betalen.


Sindsdien ontvang ik niets meer.

Later vertelde mij iemand dat (vroeger) in de av van protagonist stond dat opzeggen niet mogelijk was wanneer er nog nota's open stonden. (of in elk geval iets dergelijks).

Het hele grapje heeft me uiteindelijk twee domeinnamen gekost, en een euro of 800.

Zodoende dat wij nu hebben gezegd, schriftelijk opzeggen, bij VOORKEUR aangetekend en pas definitief wanneer wij dit bevestigen.
Wanneer men de brief aangtekend verstuurt hoeven wij het niet te bevestigen, want middels het track&trace nummer kan men aantonen dat de brief is afgeleverd.
Had ik het bij protagonist meteen zo aangepakt, was er niets aan de hand geweest.

Succes allen!

De discussie mag wel dicht lijkt me, maar nog een tip voor Mark, vereis dat de klant nummer weergave aan heeft staan tijdens het bellen naar jullie self-service lijn, alleen als dit nummer overeenkomt met het bekende telefoonnummer, dan gaat het process pas verder.

mahel
16/06/06, 14:39
//
Off topic
//

@ internetjes
De *quote button* is geen reply button. Je quote een relevant stukje text waar je op wilt reageren, niet een hele post.

Zo houden we forum ook netjes
//
Off topic
//

AlphaXS
16/06/06, 14:52
@ mahel:

//
Off topic
//

Die snor doet het m.

mahel
16/06/06, 14:54
dank je wel mark :D

Sander-
17/06/06, 21:00
De discussie mag wel dicht lijkt me, maar nog een tip voor Mark, vereis dat de klant nummer weergave aan heeft staan tijdens het bellen naar jullie self-service lijn, alleen als dit nummer overeenkomt met het bekende telefoonnummer, dan gaat het process pas verder.

Waarom beslis jij dat mijn topic dicht kan? Het grote aantal reply's laat zien dat het toch een topic is waar veel mensen interesse in hebben.

Daarnaast een update over de opzegging: Op basis van mijn e-mail over de AGV en de opzegging per fax + post daarna is de opzegging keurig geaccepteerd.

mixjes
20/07/06, 21:30
bij protagonist is het schriftelijk opzeggen mininaal maand van te voren dat het domein of hosting contract afloopt. En ja het is niet gek dat we het nog niet accepteren als er nog openstaande betalingen zijn.

Jasper
Technical suport Protagonist

Sander-
20/07/06, 21:33
bij protagonist is het schriftelijk opzeggen mininaal maand van te voren dat het domein of hosting contract afloopt. En ja het is niet gek dat we het nog niet accepteren als er nog openstaande betalingen zijn.

Jasper
Technical suport Protagonist

Dan kun je de opzegging toch wel accepteren, je kunt alleen gelijk een deurwaarder voor eht restbedrag inschakelen

crazycoder
20/07/06, 21:47
bij protagonist is het schriftelijk opzeggen mininaal maand van te voren dat het domein of hosting contract afloopt. En ja het is niet gek dat we het nog niet accepteren als er nog openstaande betalingen zijn.

Jasper
Technical suport Protagonist
Dat zijn van elkaar los staande zaken.

Je kan een contract prima beeindigen en dan vervolgens nog een restschuld moeten betalen. Maar goed, ieder bedrijf heeft een geheel eigen manier van werken en zal daar een al dan niet goede naam mee maken..

Sander-
20/07/06, 21:49
Dat zijn van elkaar los staande zaken.

Je kan een contract prima beeindigen en dan vervolgens nog een restschuld moeten betalen. Maar goed, ieder bedrijf heeft een geheel eigen manier van werken en zal daar een al dan niet goede naam mee maken..

idd... ik zou als bedrijf blij zijn als een wanbetaler zijn contract beeindigd, scheelt kosten en frustraties.

crazycoder
20/07/06, 21:50
Dan kun je de opzegging toch wel accepteren, je kunt alleen gelijk een deurwaarder voor eht restbedrag inschakelen
Want?

Stel je nu eens voor dat er een overschrijding is geweest voor het dataverkeer en de factuur is nog niet vervallen. Zou ik in voorkomend geval een deurwaarder op mijn dak krijgen omdat er een contract op is/wordt gezegd dan zou ik het vertikken om de extra kosten te betalen en ben ik dwars genoeg om het voor te laten komen.


idd... ik zou als bedrijf blij zijn als een wanbetaler zijn contract beeindigd, scheelt kosten en frustraties.
openstaande posten != wanbetaler

Sander-
20/07/06, 21:57
Want?

Stel je nu eens voor dat er een overschrijding is geweest voor het dataverkeer en de factuur is nog niet vervallen. Zou ik in voorkomend geval een deurwaarder op mijn dak krijgen omdat er een contract op is/wordt gezegd dan zou ik het vertikken om de extra kosten te betalen en ben ik dwars genoeg om het voor te laten komen.


openstaande posten != wanbetaler

Mwah, ik vindt dat losstaande zaken, heel veel hosters zijn van die dwarse mafkezen die overal dikke rellen om gaan voeren, terwijl als je kijkt naar grote bedrijven zoals vodafone, t-mobile en bijvoorbeeld xs4all, dan zie je dat die ook bij openstaande posten gewoon keurig opzeggingen accepteren.

Persoonlijk zou ik het ook belachelijk vinden als ik een jaar langer aan een hostingpakketje zou vastzitten omdat toevallig mijn betaling te laat binnen was en mijn opzegging daardoor ongeldig wordt verklaard. En in zo'n geval zou ik dan wel eens willen horen wat een advocaat daarover te zeggen heeft.

Maja, je kan overal wel moeilijk over doen, maar dat komt je populariteit niet ten goede als bedrijf.

mixjes
20/07/06, 23:11
ik zal morgen even precies uitzoeken wat hier de regels van zijn dan laat ik het hier horen

Alfatrion
02/04/08, 03:42
Ik zit zojuist hier nog wat oude rommel op te zeggen, bij andere hostingproviders. Elk jaar weer een factuur en dan nog vergeten het even op te zeggen ;). Nu zie ik dat ik verplicht aangetekend moet opzeggen en dat de opzegging anders niet in behandeling genomen wordt. Mag dit?

Volgens dwingend recht mag in een overeenkomst geen, voor de klant, onredelijk bezwarende bedingen worden opgenomen. Consumenten worden extra beschermd door het bestaan van de zwarte en grijze lijst waarop bedingen staan die respectievelijk onredelijk bezwarend zijn of vermoed worden dat te zijn. De wetgever heeft in de wet opgenomen dat hier niet van mag worden afgeweken.

De grijze lijst bevat een regel waardoor een aangetekende opzeggen vermoedelijk niet kan worden verplicht. Daardoor moet de hostingprovider bewijzen dat deze eis niet onredelijk bezwarend is.


Aangezien het aankomen van een niet-aangetekende brief + een e-mail toch ook wel duidelijk mag zijn?

Als betwist wordt dat de brief of e-mail is aangekomen zal je moeten bewijzen dat deze wel dergelijk is aangekomen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de brief aangetekend te versturen, maar een reactie vragen kan natuurlijk ook.


Wij verplichten ook aangetekend opzeggen, anders krijgen we naar onze mening iets te veel 'ja maar ik heb opgezegd' terwijl we nooit iets hebben ontvangen. En dan is het ons woord tegen dat van de klant.

Dat is toch geen probleem. De wet stelt dat wie iets beweerd daar ook het bewijs voor moet leveren.


Zoals ik al zei, indien op papier iets anders is vastgelegd kan het altijd voor de rechtbank betwist worden en veel kans dat een contract of papier (AV) toch nog altijd kan winnen. Je mag mijn post hierboven gerust even nachecken bij een advocaat / rechtbank. Die zullen het 9/10 bevestigen.

Advocaat Arnoud Engelfriet geeft iets anders aan. (http://blog.iusmentis.com/2008/04/01/opzeggen-van-een-overeenkomst-op-afstand/)


Als laatste vraag ik me nog één ding af, of je liever één keer € 6,00 betaalt voor een aangetekende zending of dat je, je advocaat veel meer betaalt voor iets wat gewoonweg niet nodig is en waar je geen 100% zekerheid voor krijgt (face it!) dat je het gaat winnen?

De klant kan het probleem heel simpel oplossen door gewoon niet meer te betalen. As het bedrijf het er niet mee eens is dan kunnen ze naar de rechter stappen. Aan hen zou je dan kunnen vragen of ze voor zo iets eigenlijk wel naar de rechter zouden moeten stappen aangezien zij geen 100% zekerheid krijgen dat ze het geschil zullen winnen.


De hoster kan natuurlijk uitleggen aan de rechter dat hij alleen maar opzeggingen per aangetekend schrijven accepteert om zijn klant, jij in dit geval, te beschermen!

Dan kan de klant uitleggen dat hij echt wel zelf oud en wijs genoeg is om zelf uit te maken welke bescherming hij nodig heeft.


Maak er een zaak van zou ik zeggen, maar daarbij zijn de kosten veel groter dan de baten (zelfs wanneer een rechter de tegenpartij gemaakte kosten laat betalen, dan nog zit je met je gewerkte uren, etc).

Als je als klant een ontvangstbevestiging hebt dan is kan groot dat het bedrijf het arrest zal verliezen en dus veroordeeld worden om deze kosten te betalen. Als je een advocaat inhuurt kun je daarvan vaak maak een deel van de kosten verhalen vanwege bestaande regeling. Echter kan je een dergelijk arrest (kartonrechter tot 5000 euro) zonder advocaat voeren. Ik vermoed dat het bedrijf wel een incassobureau zal inschakelen, maar het vervolgens zal laten zitten op het moment dat ie naar de rechter moet.


Het is niet onredelijk dat een hoster hier zo zorgvuldig hiermee om wil gaan.
Hier moet natuurlijk een ieder zijn/haar eigen invulling aan geven, waarbij aangetekend zeker verdedigbaar en wellicht niet geheel onlogisch is. Toegegeven, het kan eventueel ook op andere manieren zorgvuldig worden gedaan.. te beginnen bij schriftelijk (dus niet aangetekend).

Dat vind ik een interessant argument. Ik vat dit wat breder op. Het onterecht beeindigen van welke overeenkomst dan ook kan tot een schade claim leiden. Dat zou inzetbaar kunnen te beargumenteren om een beding redelijk is als het er op gericht is om dat te voorkomen. Maar je geeft zelf al aan dat dit voor deze discussie eigenlijk niet opgaat. Een aangetekende brief bied geen extra bescherming boven een gewone brief.


Sander-, je snapt toch wel dat je, je hiermee nu echt belachelijk maakt? Een advocaat gaat echt geen fouten maken als het gaat om het goedkeuren van een contract / AV, want dan kan hij zelf in gebreke gesteld worden.

Mensen maken fouten, advocaten niet, ergo advocaten zijn geen mensen? Advocaten hebben geen resultaat verplichting maar een inspanningsverplichting. Als hij een fout heeft gemaakt en je hem in gebreken stelt kan hij deze herstellen en vervolgens weer een uurloon rekenen.


Als je het goed en officieel wilt doen: je stelt twee brieven op, een stuur je aangetekend naar de hoster, de ander stuur je naar jezelf (op dezelfde datum!!) en laat je ongeopend.

Hoe bewijs je dat de brief naar het bedrijf is aangekomen?

AlfaHosting
02/04/08, 11:06
Lees ook even de datums van het topic .. dit topic is 2 jaar oud !

Headout edit:
kom zeg, nuttige bijdrages zijn ook best na lange tijd welkom.