PDA

Bekijk Volledige Versie : Normale temps? Nee toch



Euro-Servers
10/06/06, 11:35
Ik heb me gisteren een paar supermicro servers aangeschaft.
Het gaat om volgende hardware:

Cpu: Celeron D 346 (s775)
Mobo: Supermicro PDSMi
Koeler: Passive (1U P0011) -- (http://www.xpcgear.com/snkp0011.html)


Bij het opstarten gaat die temperatuur naar > 80° en uiteindelijk naar over de 100°. Verder heb ik nog niet getest want ik wil niet dat m'n cpu ontploft :p

Nu heb ik dit ook met een PIV 3.0Ghz (2MB cache) gedaan & daar blijft de temperatuur rond de 60° (nog veel, maar hier is het 30° warm nu dus denk ik wel dat het iets of wat een normale temp is).

Als ik de koeler er vast op draai geeft hij dus zo'n hoge temps, zet ik 'm wat losser dan gaat hij een tijdje onder de 80° maar schiet er uiteindelijk toch weer bovenuit. Ik denk dat die koeler er niet echt goed op past, maar vraag me dan toch af waarom die PIV er geen last van heeft maar die Celerons wel?

Iemand enige raad?

gjtje
10/06/06, 11:45
Als er geen prut van de koeler op de cpu zit weet je dat het niet past. Of andersom natuurlijk als je de koelprut op de cpu smeert. ;)

De koeler moet erg warm worden, is ie dat niet dan is er geen contact, is ie dat wel dan is koelend vermogen gewoon te klein of er is te weinig luchtverplaatsing. Die top processors persen altijd het uiterste uit de techniek met extra voltage dus dat ze warmer worden dan de "tragere" modellen is niet zo gek, maar dit is wat veel. ;)

Jantjedeman
10/06/06, 11:59
Effe een stomme vraag.

Maar heb je wel koelpasta op die celeron gedaan.

Euro-Servers
10/06/06, 12:06
Koelpasta zit standaard mee op de koeler, niet op de CPU

Gomer
10/06/06, 13:26
Voelde hij ook echt 100 graden warm aan?

Euro-Servers
10/06/06, 13:27
Ja koelblok werd echt warm :) Dus temp klopt wel degelijk hoor, zou 't betwijfelen indien dat niet zo was, zeker met een Supermicro bordje.

Maar effe serieuze replies aub, wat kan 't zijn? Slechte koeler en zoja, welke zou wel passen op dit mobo?

gjtje
10/06/06, 13:56
Als de koeler net zo warm wordt ligt het dus niet aan het wel of niet passen van de koeler maar het snel genoeg afvoeren van de warmte. Dus je moet of de airflow vebeteren of een manier vinden waarop er meer warmte afgegeven kan worden, bijvoorbeeld door een koeler met meer vinnetjes te nemen of een ander matieraal.

Ik neem aan de je de vinnetjes wel in de richting van de lucht verplaatsing hebt gezet en niet er dwars tegen in? :D

Euro-Servers
10/06/06, 13:58
Ik neem aan de je de vinnetjes wel in de richting van de lucht verplaatsing hebt gezet en niet er dwars tegen in? :D

Tuurlijk, zo dom ben ik nu ook weer niet hé :p
Ik zal nog wel ff verder zoeken, maar het moet opgelost geraken.

snaaps
10/06/06, 14:20
zit de kap van de server er wel op?

als de kap eraf ligt dan wordt de lucht uit de fans niet door de koeler geleid, maar gaat de lucht naar boven enzo.
(neem aan dat je een sm kast hebt?)

is de cpu niet heel toevallig over geclocked?
ik bedoel staan de instellingen in de bios wel goed betreft stroom enzo.

Anders kan je die server natuurlijk ook gewoon gebruiken om een eitje te bakken als je trek hebt.

swedendedicated
10/06/06, 14:23
wordt de warme lucht wel afgevoerd door een case fan/blower?? je hebt namelijk niet je case model gepost. Opzicht moet een celeron met passive cooler en een fan blower van een SM SC512L rond de 35 graden komen. met 100graden blijft ie geen dag draaien ;-)

Euro-Servers
10/06/06, 14:35
Ja sorry, de case is een CSE-512L-260
Nu met kap er op blijft hij al kwartierje aan 75° hangen (hier binnen is het +- 30° warm).

Ik heb niks appart ingestelt in BIOS van overclocking of eender wat, dus ik neem aan dat dit ook nog goed staat standaard.

3j3ct
10/06/06, 14:37
al geprobeerd er artic silver tussen te smeren?

Euro-Servers
10/06/06, 14:39
Jij denkt dat ik hier een hele pc winkel heb zeker? Ik heb hier geen extra zaken liggen dan degene die ik gekocht heb :)

ErikKosters
10/06/06, 15:04
celeron is natuurlijk wel de afgedankte pentium.. probeer het anders is met een actieve koeler.

Euro-Servers
10/06/06, 15:06
Het moet echt met de passieve koeling werken, ik heb een 1U case & daar zal die ook in moeten draaien. Maar met zo'n hoge temperaturen durf ik die gewoon niet in 't rack gaan hangen, dus zoek ik naar een mogelijke oplossing. Actieve koeling is daar geen van, aangezien die niet in de 1U passen.

spoorweg
10/06/06, 15:26
http://www.thermaltake.com/nl/itbu/product/server/CL-P0187/CL-P0187.htm

Is toch een mooie actieve 1U koeler? :p

swedendedicated
10/06/06, 15:35
O? Ik heb er gewoon een actieve in van dynatron (Y) in dezelfde case SC512L

Euro-Servers
10/06/06, 15:41
De enige actieve koelers die ik hier heb liggen zijn die brol koelers die er standaard bij zaten van Intel & die passen belange niet in de case.

Verder geen tips om die temperatuur lager te houden dan 75° ?

swedendedicated
10/06/06, 15:44
andere koelpasta? Probeer eens een spire, doe koelen goed.

Euro-Servers
10/06/06, 16:11
Ik heb er wat koelpasta van die Intel koelers tussengedaan & nu blijft hij op 66° hangen. We gaan er nog komen :D

JayvD
10/06/06, 16:56
Ik heb er wat koelpasta van die Intel koelers tussengedaan & nu blijft hij op 66° hangen. We gaan er nog komen :D
Nog nooit eerder een server in elkaar gezet ofzo...

Ik lees deze topic en het lijkt wel alsof je helemaal geen koelpaste gebruikt? Ik krijg maar op een manier die temperaturen en dat is zonder die troep.

gjtje
10/06/06, 17:04
De meeste koelblokken zit standaard al wat prut op.

Euro-Servers
10/06/06, 17:07
Nog nooit eerder een server in elkaar gezet ofzo...

Ik lees deze topic en het lijkt wel alsof je helemaal geen koelpaste gebruikt? Ik krijg maar op een manier die temperaturen en dat is zonder die troep.

Ik heb al meer servers in elkaar gezet dan jij maar kunt inbeelden. Er zit wel degelijk koelpasta op, ik heb ook nog nooit zo'n problemen gehad tot nu toe, dus vraag ik om wat raad. Als jij nutteloze replies wil sturen om iemand af te kraken mag je dat zeker zo laten. Verder terug nuttige replies & geen negatieve rotcommentaren zoals de jouwe.

Geoffrey
10/06/06, 17:33
Nog nooit eerder een server in elkaar gezet ofzo...

Ik lees deze topic en het lijkt wel alsof je helemaal geen koelpaste gebruikt? Ik krijg maar op een manier die temperaturen en dat is zonder die troep.

Toevallig weet ik dat Jelle hier al heel wat servers in elkaar heeft gezet, maar het kan natuurlijk ook na 100 systemen eens een probleem geven toch?

Zoals ik via msn al gezegd heb zou je misschien even de SC811I / T versie van de Supermicro chassis gebruiken. Volgens mij is het inderdaad een probleem met of je koeler of je airflow. Als het aan je airflow ligt dan is het met deze SC811I / T wel opgelost, want die heeft er twee. Verder is deze chassis ook optimised voor de PDSMI dus kan het sowieso geen kwaad die even te proberen (je hebt hem toch liggen). Mocht dit niet lukken kijken we even verder.

SebastiaanStok
10/06/06, 17:55
artic silver was toch gevaarlijk of zo iets :X

gjtje
10/06/06, 17:58
Als je de koeler aflikt ja. :o

FransVanNispen
10/06/06, 18:00
Je hebt de verkeerde case. Voor de dual core boards heb je niet de 512L maar de 512F nodig. Hierin zitten zwaardere fans.

Verder heeft de SNK-P0011 inderdaad een juiste hoeveelhuid koelpasta af fabriek er al op zitten, extra pasta is dus niet nodig.

Euro-Servers
10/06/06, 18:10
Ik ga morgen langs bij m'n leverancier want hij vond het ook maar iets raar. Ik heb het in dezelfde case van die PIV geprobeerd (811i) en ook daar wordt hij zo heet, terwijl de PIV met 2MB cache zo'n 55° wordt. Het gaat hier om 2 Celeron systemen, allebei een Celeron D 346 & bij beiden geeft hij zo'n hoge temps, dus misschien toch een fout bij die Celerons? Ik weet het jullie iig morgen te zeggen. Alvast bedankt voor alle feedback.

NDIS
10/06/06, 18:31
artic silver was toch gevaarlijk of zo iets :X

Er was een topic over waar dit vermeld stond ja.

Dat was iets met als je het op je handen kreeg dat de kleine silver deeltjes in je bloedbaan terecht kan komen, wat weer tot iets ergs kan leiden.

3j3ct
10/06/06, 18:49
Er was een topic over waar dit vermeld stond ja.

Dat was iets met als je het op je handen kreeg dat de kleine silver deeltjes in je bloedbaan terecht kan komen, wat weer tot iets ergs kan leiden.

hebben ze van die rubberen robbie handschoenen voor :D
en btw waarom moet je aan de pasta komen met je handen??

gjtje
10/06/06, 18:57
Net even zitten verbazen over de gigantische informatie verschaffing van Supermicro maar goed er is een nieuwe bios gemaakt op 25-4 voor dat bord, misschien dat die iets oplost er wordt namelijk niet vermeld waarom je die bios zou willen installeren.
Maar een moderne cpu heeft meestal een bios update nodig voordat hij goed wordt herkend.

XF-RICK
10/06/06, 21:37
Misschien vreemde vraag, welk voltage geeft het moederbord aan de Celeron?

Euro-Servers
10/06/06, 22:05
Ik krijg volgende voltages door:

VcoreA: 1.352 V
1.5V: 1.416 V
VIN0 (3.3): 3.328 V
VIN1 (5V): 5.074 V
VIN2 (-12V): -11.390 V
VIN3 (12): 11.552 V
5Vsb: 5.016 V

IceHosting
11/06/06, 02:47
Ik denk dat je te maken hebt met een defect onderdeel.

Heb zelf een keer hier meegemaakt dat een amd 64 3200+ ook temperaturen boven de 100 haalde. Als je ook de airflow voelde (wat na de passieve cooler naar buitenvloog) was dit ook loeiend heet. uiteindelijk bleek het een gesneuveld moederbord te zijn...

Euro-Servers
11/06/06, 10:45
Zou me verbazen dat dit bij twee identieke mobo's ook identiek hetzelfde geeft met identiek dezelfde processor hè. De kans zit er in, maar van Supermicro zou ik dit toch niet verwachten? Heb BIOS is trouwens geflashed & hiermee is er ook geen verandering in.

Sander-
11/06/06, 11:00
De Celeron D lijn staat er absoluut NIET om bekend om heethoofd te zijn, dus ik vermoed dat je met een defecte proc te maken hebt. Zeker als die P4 wel koud wordt. Daarnaast zou ik zelf toch voor actieve CPU koeling gaan. Dat blijft beter koelen voor mijn gevoel :)

Easyracks
11/06/06, 11:19
Onze ervaring met Celeron D's is dat ze juist een stuk meer hitte produceren dan AMD Sempron (64) / Athlon (XP/64) en Intel CPU's op zelfde socket met northwood core.
Defecte proc. is zeer onwaarschijnlijk.

almar
11/06/06, 11:47
Mijn gok idd een niet optimaal werkende processor. Heb het bij de eerste serie celerons meegemaakt. Ze werden alleen niet zo heet toen, je kreeg echter geen applicatie aan de praat.

Euro-Servers
11/06/06, 11:49
Mensen, het gaat hier om 2 processoren & twee dezelfde. Het zou me verbazen dat het bij beiden hetzelfde zou zijn. Beetje te veel toeval, niet? Ik gok op slechte koeling, maar aangezien ik hier niks van stock heb kan ik dat ook onmogelijk testen. Morgen weet ik meer te zeggen, aangezien ik dan terug naar m'n leverancier ga met de servers. Ik weet nog te zeggen wat juist het probleem was.

Euro-Servers
12/06/06, 22:45
Ik ben terug van m'n leverancier (al even hoor :D) en blijkbaar had degene die de offerte had opgemaakt gewoon verkeerde koelers meegegeven. Bij het plaatsen van andere koeler was het meteen opgelost. Stomme fout van hun, ik had al zo'n vermoeden maar ik vertrouwde erop dat zij wisten wat ze leverden. Er stond ook alleen maar "passive koeling" op het factuur dus kon ik niet weten dat die niet pastten hé. Vrij stomme fout, maarja, problem solved now :)

dreamhost_nl
13/06/06, 11:33
[off-topic]
Ik blijf het vreemd vinden dat bij een SuperMicro barebone geen CPU koeling wordt bijgeleverd. Dit zit standaard nl. wel bij een Tyan barebone bijvoorbeeld. :rolleyes: Op die manier heb je altijd de correcte koeling...
[/off-topic]

WilloW
13/06/06, 11:37
[off-topic]
Ik blijf het vreemd vinden dat bij een SuperMicro barebone geen CPU koeling wordt bijgeleverd. Dit zit standaard nl. wel bij een Tyan barebone bijvoorbeeld. :rolleyes: Op die manier heb je altijd de correcte koeling...
[/off-topic]

Naar mijn weten wel hoor.
Wij bestelen alleen maar SuperMicro barebones en altijd koelblok erbij dus volgens mij is er of iets fout gegaan bij je leverancier of je leverancier schroeft zelf wat in elkaar

Jacobs.T
13/06/06, 11:57
Ik zou een HP kopen, direct geen warmteproblemen meer :p

Bij passieve koelblokjes moet je normaal toch een plastic airconduct erover plaatsen of alleszinds eentje die de lucht richting koelblokje doet verplaatsen. Leuk van supermicro dit er niet bij te geven..

Paulewk
13/06/06, 12:00
Ik zou een HP kopen, direct geen warmteproblemen meer :p

Bij passieve koelblokjes moet je normaal toch een plastic airconduct erover plaatsen of alleszinds eentje die de lucht richting koelblokje doet verplaatsen. Leuk van supermicro dit er niet bij te geven..

Slaat ook nergens op.

Ander merk -> geen warmteproblemen meer.

Ik heb tientallen SM machines draaien en 0 hebben warmte problemen.

Dit is gewoon een incident geweest.

Tevens is bij een goed passief koelblok een airtunnel niet persee nodig.

t.bloo
13/06/06, 12:33
Je kunt inderdaad van SM losse kast kopen en losse koeler. Dit is dan geen barebone natuurlijk, daar zitten ze doorgaans gewoon bij. Er zijn er een aantal en er is een grote PDF te downloaden waar alle varianten in staan uitgelegd. Hetzelfde geldt voor fans.

dreamhost_nl
13/06/06, 17:27
Naar mijn weten wel hoor.
Wij bestelen alleen maar SuperMicro barebones en altijd koelblok erbij dus volgens mij is er of iets fout gegaan bij je leverancier of je leverancier schroeft zelf wat in elkaar

Heel wat SM barebones besteld, maar nooit passieve of actieve koeling erbij geleverd gekregen... :huh: Tegenwoordig werken we echter alleen nog met Tyan... toch net iets prettiger - ook qua ondersteuning...