PDA

Bekijk Volledige Versie : Asterisk: nummerweergave verandert bij inkomende lijn



Merlijn
07/06/06, 21:26
Ik heb een probleem met inkomende gesprekken op een asterisk box (via ISDN30 lijn met 20 nummers)

Het hoofdnummer eindigt op 440. Wanneer niet het hoofdnummer, maar een van de andere nummers gebeld worden (bijv 441), dan ziet men zodra de lijn wordt opgenomen het hoofdnummer via nummerweergave verschijnen.

Bijv de volgende extensions.conf:

exten => _441,1,Wait(5)
exten => _441,n,Background(play_music)
exten => _441,n,Wait(50)

Bij de 1e WAIT() ziet de beller gewoon nummer 441 op zijn telefoonnummer. Zodra de background begint, verandert dit nummer naar het hoofdnummer, en ziet de beller dus 440.
Dit is iets wat ik niet wil. De beller moet te allen tijde het gebelde nummer blijven zien.

Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb van alles geprobeerd (o.a. Set(CallerID) en verschillende instellingen in zapata.conf) zonder het juiste resultaat.

Iemand een idee?

Cliff
10/06/06, 10:06
Wat ik me vooral afvraag is, het gebelde nummer ? :) Dat is normaal iets wat door je toestel word onthouden nadat je het ingetoetst hebt, en heeft verder niks met asterisk te maken.

Ik neem aan dat je een gewone ISDN30 hebt die je terminate op een Digium WildCat TE110P ?

Het probleem wat jij hebt hebben wij in onze setup (Essent ISDN30 + TE110P) nooit meegemaakt, of je beschrijft je probleem niet goed genoeg :)

Merlijn
10/06/06, 11:06
Komt idd op TE110P.
Probleem is dat wanneer je belt met een ISDN telefoon op het niet standaard hoofdnummer (stel hoofdnummer is 1, gebelde nummer is 2), dat zodra asterisk de lijn opneemt het nummer wat je op ISDN telefoon ziet van 2 naar 1 springt. Dit lijkt me wel iets wat asterisk doet, want hoe weet de telefoon nou dat 1 het hoofdnummer is?

Cliff
10/06/06, 12:07
Ahaa, en dat ISDN toestel komt van een externe lijn, en niet via een ISDN lijn die je uit je asterisk doos duwt ?

Erg vreemd, misschien als je pri debugging aanzet dat je dan wat meer informatie krijgt. Ik vind het namelijk nogal een vreemde situatie :) Wellicht dat je telco rare dingen doet ?

Merlijn
14/06/06, 13:00
Heb ondertussen asterisk, libpri en zaptel naar de allerlaatste versies geupgrade maar heb het probleem nog.

Bijgevoegd is een stukje van pri debug, ik heb hier niet zoveel verstand van dat ik hier niet iets raars in zie. Iemand wel?

Cliff
14/06/06, 13:25
Heb ondertussen asterisk, libpri en zaptel naar de allerlaatste versies geupgrade maar heb het probleem nog.

Bijgevoegd is een stukje van pri debug, ik heb hier niet zoveel verstand van dat ik hier niet iets raars in zie. Iemand wel?

Wellicht handig als je nummer censureerd dat je deze niet allemaal hetzelfde maakt :) Maar dezelfde nummers overal aaaaaa en een ander nummer bijv bbbbbbb ;)

Merlijn
14/06/06, 13:34
Ach ja, maakt verder niet uit

Merlijn
28/07/06, 00:45
Voor diegene die de oplossing willen weten de we gevonden hebben na veel onderzoek en tijd :( het volgende:

het bleek dat de geinstalleerde versie van libpri in de Q931 CONNECT message niet alle Information Elements mee stuurde, en in dit geval niet de CONNECTED NUMBER element (deze is nodig voor COLP). Na lang zoeken hebben we een kleine aanpassing in de source van libpri (om precies te zijn q931.c) gemaakt waardoor dit element wel werd meegestuurd.

Voor diegene die hetzelfde willen doen:



/home/source/libpri-1.2.3-org# diff q931.org.c q931.c
1958c1958
< { 1, Q931_IE_CONNECTED_NUM, "Connected Number", dump_connected_number },
---
> { 1, Q931_IE_CONNECTED_NUM, "Connected Number", dump_called_party_number, receive_called_party_number, transmit_called_party_number },
2551c2551,2552
< static int connect_ies[] = { Q931_CHANNEL_IDENT, Q931_PROGRESS_INDICATOR, -1 };
---
> /* ADDED BY ML */
> static int connect_ies[] = { Q931_CHANNEL_IDENT, Q931_PROGRESS_INDICATOR, Q931_IE_CONNECTED_NUM, -1 };
2721c2722,2723
< static int setup_ies[] = { Q931_BEARER_CAPABILITY, Q931_CHANNEL_IDENT, Q931_IE_FACILITY, Q931_PROGRESS_INDICATOR, Q931_NETWORK_SPEC_FAC, Q931_DISPLAY, Q931_IE_USER_USER,
---
> /* ADDED BY ML */
> static int setup_ies[] = { Q931_BEARER_CAPABILITY, Q931_CHANNEL_IDENT, Q931_IE_FACILITY, Q931_IE_CONNECTED_NUM, Q931_PROGRESS_INDICATOR, Q931_NETWORK_SPEC_FAC, Q931_DISPLAY, Q931_IE_USER_USER,

voorcurve
31/07/06, 09:35
Wat ik me vooral afvraag is, het gebelde nummer ? :) Dat is normaal iets wat door je toestel word onthouden nadat je het ingetoetst hebt, en heeft verder niks met asterisk te maken.

Ik neem aan dat je een gewone ISDN30 hebt die je terminate op een Digium WildCat TE110P ?

Het probleem wat jij hebt hebben wij in onze setup (Essent ISDN30 + TE110P) nooit meegemaakt, of je beschrijft je probleem niet goed genoeg :)
offtopic verder, maar het is wel degelijk mogelijk dat het nummer meeveranderd op het display van de partij welke naar ISDN centrales belt

hiervoor zijn wel isdn toestellen vereist (regelmatig gezien met een KPN Vox centrale)

Merlijn
31/07/06, 10:41
Niet helemaal offtopic dus, want dat was het probleem :) Asterisk stuurde geen nummer terug, waardoor een ISDN telefoon het hoofdnummer 'ziet'. Dat was niet de bedoeling en is dus nu gefixed.

Johan-nl
31/07/06, 17:42
Het is bij ISDN-1/2/15/20/30 vrij normaal dat als je een van de onderliggende (MSN) nummer beld, nadat er contact is gemaakt het hoofdnummer in het scherm verschijnt. Dit is een instelling van je telecom provider.

Dit kan vaak ook in je eigen ISDN centrale aangepast worden... of atrix dit kan..

voorcurve
01/08/06, 12:54
Het is bij ISDN-1/2/15/20/30 vrij normaal dat als je een van de onderliggende (MSN) nummer beld, nadat er contact is gemaakt het hoofdnummer in het scherm verschijnt. Dit is een instelling van je telecom provider.

Dit kan vaak ook in je eigen ISDN centrale aangepast worden... of atrix dit kan..
wat ik er ook mee bedoelde is dat tijdens het gesprek het nummer -ook- kan veranderen

als je dus bijvoorbeeld doorverbonden wordt naar een andere afdeling verandert het nummer van diegene die je belt op je display
ik heb dat enkele malen gezien (belde vanaf KPN Vox Novo d351 toestellen op zo'n kpn vox centrale)