PDA

Bekijk Volledige Versie : Monitoren van servers via PDA/Smartphone??



groenleer
07/06/06, 16:44
Wat ik me nu dus af vraag.

Op dit moment werk ik regelmatig samen met 2 andere voor het aanleggen en beheren van kleinere bedrijfsnetwerken.

Nu worden deze remote gemonitored om beschikbaarheid en andere gegevens te verzamelen. Nu bestaat bij een aantal klanten de mogelijkheid om de server remote te rebooten.
Hetzij via een APC, hetzei via een script dat gekoppeld is aan een beveiligde webpagina, hetzij via een remote connectie.

Nu is de webpagina geschikt om te bekijken op een scherm van 800 bij 600.
Nu zit er aan te twijfelen, om alles ook in een "compact mode" te maken om te bekijken via een PDA/Smartphone.

Nu is mijn vraag zijn er andere hosters, of andere beroepsgroepen, die dit voor hun zelf gedaan hebben reeds, en zouden die mij kunnen vertellen hoevaak ze dit gebruiken om eventueel een remote reboot te geven, of de beschikbaarheid van een server te controleren wanneer ze een melding krijgen van een klant dat de server het niet meer zou doen?

Ber|Art
07/06/06, 16:46
Ik gebruik dan gewoon Putty voor PDA :) dan hoeft je niet moeilijk te doen. Ook Webmin heeft templates die je goed met je PDA kunt bedienen. En een APC CP gaat ook heel goed.

Deimos
07/06/06, 16:48
Wat ik me nu dus af vraag.

Op dit moment werk ik regelmatig samen met 2 andere voor het aanleggen en beheren van kleinere bedrijfsnetwerken.

Nu worden deze remote gemonitored om beschikbaarheid en andere gegevens te verzamelen. Nu bestaat bij een aantal klanten de mogelijkheid om de server remote te rebooten.
Hetzij via een APC, hetzei via een script dat gekoppeld is aan een beveiligde webpagina, hetzij via een remote connectie.

Nu is de webpagina geschikt om te bekijken op een scherm van 800 bij 600.
Nu zit er aan te twijfelen, om alles ook in een "compact mode" te maken om te bekijken via een PDA/Smartphone.

Nu is mijn vraag zijn er andere hosters, of andere beroepsgroepen, die dit voor hun zelf gedaan hebben reeds, en zouden die mij kunnen vertellen hoevaak ze dit gebruiken om eventueel een remote reboot te geven, of de beschikbaarheid van een server te controleren wanneer ze een melding krijgen van een klant dat de server het niet meer zou doen?

Heb zelf een PocketPC met daarop MidSSH. Hiermee kan ik eenvoudig via SSH op een willekeurige server inloggen. In geval van calamiteiten kan er worden ingelogd op een server waarvandaan het mogelijk is om dmv simpele ssh scriptjes andere servers te rebooten.

Tevens maak ik sindskort gebruik van pushmail, waarbij binnengekomen mail direct wordt doorgestuurd naar de PocketPC. Dit wordt momenteel o.a. gebruikt voor monitoring. (uit eigen tests is gebleken dat het even betrouwbaar is als SMS)

Sander-
07/06/06, 17:34
Heb zelf een PocketPC met daarop MidSSH. Hiermee kan ik eenvoudig via SSH op een willekeurige server inloggen. In geval van calamiteiten kan er worden ingelogd op een server waarvandaan het mogelijk is om dmv simpele ssh scriptjes andere servers te rebooten.

Tevens maak ik sindskort gebruik van pushmail, waarbij binnengekomen mail direct wordt doorgestuurd naar de PocketPC. Dit wordt momenteel o.a. gebruikt voor monitoring. (uit eigen tests is gebleken dat het even betrouwbaar is als SMS)

Maar je hebt dus ook altijd verbinding @ je pocket PC?

Ik overweeg bijv een PDA met wifi en Bluetooth, maar heb dan geen continue verbinding. Maar als ik maar overal even mijn foon kan pairen via bluetooth en dan kan internetten is het ook goed. De nood-sms komt toch wel binnen hoop ik ;)

Deimos
07/06/06, 17:44
Maar je hebt dus ook altijd verbinding @ je pocket PC?

Ik overweeg bijv een PDA met wifi en Bluetooth, maar heb dan geen continue verbinding. Maar als ik maar overal even mijn foon kan pairen via bluetooth en dan kan internetten is het ook goed. De nood-sms komt toch wel binnen hoop ik ;)
Heb Wifi (b+g) op mijn PocketPC zitten. Aangezien mijn PocketPC (Qtek 9100) eigenlijk een verkapte mobiel is kan ik dus ook zonder problemen gebruik maken van gprs (umts, ondersteund het toestel helaas niet). Dit icm een PIT abbonoment van T-Mobile en je kunt voor nog geen 10 euro per maand "onbeperkt" gebruik maken van GPRS / UMTS / WAP van T-Mobile.

Sander-
07/06/06, 18:48
Heb Wifi (b+g) op mijn PocketPC zitten. Aangezien mijn PocketPC (Qtek 9100) eigenlijk een verkapte mobiel is kan ik dus ook zonder problemen gebruik maken van gprs (umts, ondersteund het toestel helaas niet). Dit icm een PIT abbonoment van T-Mobile en je kunt voor nog geen 10 euro per maand "onbeperkt" gebruik maken van GPRS / UMTS / WAP van T-Mobile.

Alleen jammer dat je ook eerst een abbo van paar 10jes moet nemen voor je die PIT erbij mag nemen. Los kan helaas niet :(

groenleer
07/06/06, 18:57
Heb Wifi (b+g) op mijn PocketPC zitten. Aangezien mijn PocketPC (Qtek 9100) eigenlijk een verkapte mobiel is kan ik dus ook zonder problemen gebruik maken van gprs (umts, ondersteund het toestel helaas niet). Dit icm een PIT abbonoment van T-Mobile en je kunt voor nog geen 10 euro per maand "onbeperkt" gebruik maken van GPRS / UMTS / WAP van T-Mobile.

Mooi een gebruiker met een Qtek 9100...

Ik zit bij orange, wellicht een wat duurdere provider, maar tot op heden altijd prima service gehad.
In maart 2007 loopt mijn abbo af en dan ben ik van plan om een Qtek9100 (of zijn opvolger) te gaan bestellen. Ik vind het inderdaad ook jammer dat het toestel geen UMTS aan kan.
Heb jij nog meer problemen gevonden?
Ik twijfel nog tussen de Qtek9100 of een HP iPAQ hw6515 Mobile Messenger.
Het nadeel is dat de HP iPAQ hw6515 een vierkant scherm heeft. Echter heeft deze weer wel een ingebouwde GPS...

Deimos
07/06/06, 19:18
Mooi een gebruiker met een Qtek 9100...

Ik zit bij orange, wellicht een wat duurdere provider, maar tot op heden altijd prima service gehad.
In maart 2007 loopt mijn abbo af en dan ben ik van plan om een Qtek9100 (of zijn opvolger) te gaan bestellen. Ik vind het inderdaad ook jammer dat het toestel geen UMTS aan kan.
Heb jij nog meer problemen gevonden?
Ik twijfel nog tussen de Qtek9100 of een HP iPAQ hw6515 Mobile Messenger.
Het nadeel is dat de HP iPAQ hw6515 een vierkant scherm heeft. Echter heeft deze weer wel een ingebouwde GPS...
De Qtek bevalt prima. Inmiddels is de maker van de toestellen (HTC) alweer op de proppen gekomen met een nieuw model. In maart 2007 is er zeker weer een opvolger van de huidige opvolger. Wat betreft interne gps, is een leuke extra maar is het echt nodig? Naar mijn idee gebruik je GPS enkel in de auto en dan is een extra ontvangen van +/- 50euro ook niet veel meer.

Grootste nadeel van het toestel vind ik op dit moment de dikte. Het toestel is eigenlijk net iets te lomp om altijd bij je te hebben. Ik betrap me er dan ook op, wanneer ik uit ga ik mijn ouderse smartphone pak (Qtek 8030).

Geoffrey
07/06/06, 19:38
Ik gebruik dan gewoon Putty voor PDA :) dan hoeft je niet moeilijk te doen. Ook Webmin heeft templates die je goed met je PDA kunt bedienen. En een APC CP gaat ook heel goed.

Idem hier.

Ber|Art
07/06/06, 19:41
Ik gebruik trouwens de HP 6515 met GPRS Edge 1GB Flat en een SD Wifi card :) en ik moet zeggen dit werkt geweldig! Het enige grote nadeel is het buitenland, in België betaal je dan in één keer 15 EURO per 1MB! :( daar wordt je dus niet vrolijk van.

W3SERVE
08/06/06, 12:45
Ik gebruik zelf een Nokia 9300i met Edge 1 GB. Vooral dankzij het goede qwerty toetsenbord is dit een ideale combinatie! SSH erop en VNC, met een snelheid van +/- 20 kb/sec. Best acceptabel...

Glenn
08/06/06, 12:54
Ik doe het zo:

Ik heb een Mitac Mio 168. Daarop zit Windows Mobile met RDP en ik heb er PocketPutty op gezet (http://www.pocketputty.net/download.html). Via infrarood maak ik een connectie met mijn mobiel om zodoende te boel te kunnen beheren.

GlobalServe
08/06/06, 13:35
in België betaal je dan in één keer 15 EURO per 1MB! :( daar wordt je dus niet vrolijk van.

Je mag het inderdaad zeggen. Het zijn hier dieven op gebied van mobiel gebruik.

Sander-
08/06/06, 15:42
Ik gebruik trouwens de HP 6515 met GPRS Edge 1GB Flat en een SD Wifi card :) en ik moet zeggen dit werkt geweldig! Het enige grote nadeel is het buitenland, in België betaal je dan in één keer 15 EURO per 1MB! :( daar wordt je dus niet vrolijk van.

Waar haal je dat>??

robbinh
08/06/06, 17:19
Edge wordt volgens mij alleen aangeboden door Telfort, dus waarschijnlijk zit hij bij Telfort :)

snaaps
08/06/06, 17:32
Ik gebruik zelf een Nokia 9300i met Edge 1 GB. Vooral dankzij het goede qwerty toetsenbord is dit een ideale combinatie! SSH erop en VNC, met een snelheid van +/- 20 kb/sec. Best acceptabel...

Nokia 9500 hier, met een nog beter toetsenbord dan de 9300 :)
Putty en een prog dta heet telnet maar je kan ook gewoon ssh gebruiken.

Via de mail to sms functie van orange worden alle alerts kostenloos door gestuurd naar mijn Nokia 9500.

De Nokia 9500 beschikt ook over wifi, maar laten we eerlijk zijn:
het is nogal een lomp ding om in je achterzak te douwen!

hostlogic.nl
15/06/06, 09:40
Ook hier sinds kort een Qtek 9100 met 1GB EDGE. Werkt perfect, vooral de verbindingssnelheid is behoorlijk. Ik neem zelfs niet meer de moeite om thuis over te schakelen op wifi. Ik gebruik pocketputty en natuurlijk een browser om het een en ander remote te beheren. Overigens mis ik wel de escape toets op het toetsenbord. Je kunt de telefoon ook eenvoudig met een USB kabel als modem op je laptop gebruiken, als ik m'n laptop dan bij me heb kan ik zo goed als alles doen.