PDA

Bekijk Volledige Versie : 'The Pirate Bay komt naar Nederland'



DutchTSE
02/06/06, 19:55
http://tweakers.net/nieuws/42819/The-Pirate-Bay-komt-naar-Nederland.html



De Zweedse krant Aftonbladet meldt dat The Pirate Bay, de torrentsite die woensdag door de politie offline werd gehaald, mogelijk vandaag nog een nieuwe start zal maken - en wel in Nederland. 'We hebben een contract met een bedrijf voor de huur van serverruimte', meldt Fredrik Neij, een van de drijvende krachten achter de piratensite, in een interview met de krant. 'We hebben backups van alle materiaal, en we werken momenteel continu om zo snel mogelijk weer in de lucht te zijn.' De status van verdachte baart hem geen zorgen: 'We beschouwen onszelf als onschuldig, dus we hebben er geen probleem mee om direct een doorstart te maken.' Ook het Nederlandse bedrijf ziet geen problemen in de klandizie van de Zweden, denkt Neij: 'We zijn heel duidelijk geweest over onze activiteiten, dus ze weten waar ze aan toe zijn.'

The Pirate Bay-logo Minder gelukkig zijn diverse andere klanten van het vorige hostingbedrijf van The Pirate Bay. Bij de politieinval, waarbij een vijftigtal agenten betrokken waren, werden niet alleen drie arrestaties verricht, maar werd ook een flinke hoeveelheid servers in beslag genomen. Naar inmiddels is gebleken waren die lang niet allemaal van de torrentsite: diverse andere klanten van de hoster zijn eveneens hun apparatuur kwijt. 'Dit is verschrikkelijk voor ons bedrijf', vertelt de eigenaar van webhotel DigiFerm. 'Duizenden buitenstaanders zijn getroffen, en heel wat bedrijven hebben vandaag geen mail of internet.' In een reactie liet de politie van Stockholm weten dat alles volgens het boekje is gebeurd, maar dat de problemen voor buitenstaanders natuurlijk niet de bedoeling waren.

Ook de MPAA zal niet blij zijn. Die organisatie gaf woensdagavond nog een persbericht uit, waarin het 'zinken' van de 'piratentracker' bejubeld werd als een overwinning op de 'Internet copyright thieves'. De inval moet volgens de MPAA gezien worden als een teken van groeiende Zweedse cultuur van respect voor intellectueel eigendom, en als signaal aan piraten overal ter wereld dat er geen vrijhavens meer bestaan. 'Er zullen altijd weer nieuwe piraten opstaan, en we zullen ze allemaal weten te vinden', liet een filmbons aan de Los Angeles Times weten. Uitzonderlijk is overigens dat er in het persbericht tot tweemaal een sneer wordt uitgedeeld aan de 'spottende en schampere' reacties van The Pirate Bay op zogenoemde cease-and-desistbrieven, die de Amerikaanse filmindustrie blijkbaar erg hoog zaten. We vermoeden dat, als The Pirate Bay in zijn voornemen slaagt, tegen het einde van de dag een nieuwe reactie aan de lijst zal zijn toegevoegd, en we twijfelen er niet aan dat de stijl daarvan cynischer dan ooit tevoren zal zijn.


Welke van onze concullega's is de "gelukkige"? Iemand al een idee?

Alerd
02/06/06, 19:57
mogen we gokken?

Eweka:D

Edit: voor de duidelijkheid, grapje.

Denk trouwens dat we het vast wel in het nieuws gaan tegenkomen. Als het hier dan ook weer zoveel aandacht krijgt.

Ber|Art
02/06/06, 20:08
Mag dit dan wel in Nederland of ben ik nu naief?

Alerd
02/06/06, 20:09
Torrents an sich waren toch niet verboden?

Ber|Art
02/06/06, 20:10
In Zweden vonden ze het blijkbaar niet goed :)

Alerd
02/06/06, 20:16
Misschien weten de juristen hier het ? :)
Op zich natuurlijk wel een interessante case...

JayvD
02/06/06, 20:18
De regels in Nederland zijn al redelijk lek.

Nieuwsgroepen mogen, met alle contents wat redelijk vaak illegale troep is.

MikeN
02/06/06, 20:30
Nieuwsgroepen zijn alleen een heel ander verhaal. In het geval van nieuwsgroepen gaat het namelijk, volgens de pro-nieuwsgroep-warez-mensjes, om het cachen van content. En dat is juist iets waarbij in de wet zo ongeveer alles mag.

mahel
02/06/06, 20:31
Ik denk dat je beter kunt kijken * welke host heeft geen tracker*, zo`n beetje iedereen heeft vast wel op een server ergens iets van een klant lopen

Rob77
02/06/06, 20:43
Denk niet dat het dan lang gaat duren, als ze inderdaad voor NL kiezen.

gjtje
02/06/06, 20:52
Misschien kunnen ze ook even vermelden in welk rack ze hangen, kunnen de andere klanten vast een backup maken. ;)

TSG-Hans
02/06/06, 21:10
Leaseweb? Gezien Leaseweb ook al puretna.com host, en die site wordt gemodereerd door de TPB crew.

En hoeveel torrentsites zijn er wel niet ondergebracht in het Leaseweb netwerk?

Swiftway-UK
02/06/06, 21:17
Nieuwsgroepen zijn alleen een heel ander verhaal. In het geval van nieuwsgroepen gaat het namelijk, volgens de pro-nieuwsgroep-warez-mensjes, om het cachen van content. En dat is juist iets waarbij in de wet zo ongeveer alles mag.

Niet als je tientallen dagen storage aanbied van de MP3/Warez op je eigen usenet clusters en deze content commercieel gaat aanbieden, dat gaat wat verder dan puur cache aanbieden.

Verder zijn justitiem brein en de fiod ook niet gek natuurlijk, het is immers prima mogelijk om de binaries groepen niet door te geven, alle usenet aanbieders weten dat binaries op zijn zacht gezegd een erg grijs/zwart gebied is.

Het is dan niet de vraag of het aangepakt zal worden, maar wanneer en hoe.

JayvD
02/06/06, 21:21
Leaseweb? Gezien Leaseweb ook al puretna.com host, en die site wordt gemodereerd door de TPB crew.

En hoeveel torrentsites zijn er wel niet ondergebracht in het Leaseweb netwerk?
Zou best kunnen met die aanbieding van laatst.

Alerd
02/06/06, 21:24
Maargoed, hoe zit het met de torents zelf? (dus niet de nieuwsgroepen, daar ging het hier niet over...)

Swiftway-UK
02/06/06, 21:33
Een torent is een "soort" link, linken of deeplinken naar illegale content is niet toegestaan in Nederland, hoewel ik geen jurist ben trek ik mijn eigen conclusies.

Zolang echter de techniek een stapje voorblijft op jurisprudentie, kunnen uitbaters van de technieken tussendoor hun zakken vullen totdat de betreffende techniek wel omvat word in de jurisprudentie, waarna de zakkenvullers overstappen naar een techniek die nog niet specifiek binnen de jurisprudentie valt.

Dit is overigens mijn persoonlijke mening, voor alle duidelijkheid, ik ben geen advocaat, jurist of rechter ;)

TSG-Hans
02/06/06, 21:46
Ik denk zelf dat de gepubliceerde torrent links niet het probleem zijn, maar de trackers. Een site als mininova.org heeft geen eigen trackers, dus het argument dat die slechts links plaatst, en in die zin vergelijkbaar is met bijv. Google kun je nog hard maken. Maar TPB heeft ook trackers, en dan wordt het verhaal toch wel ietsie anders.

MikeN
02/06/06, 23:35
Niet als je tientallen dagen storage aanbied van de MP3/Warez op je eigen usenet clusters en deze content commercieel gaat aanbieden, dat gaat wat verder dan puur cache aanbieden.
Vandaar zeg ik dus ook "volgende de pro-nieuwsgroep-warez-mensjes" ;)

Over torrentsites zijn nog geen eerdere uitspraken gedaan volgens mij, maar dat zal vast niet zo heel lang meer duren.

MediaServe
03/06/06, 01:19
het is immers prima mogelijk om de binaries groepen niet door te geven.Alsof dat zin zou hebben. Dan worden simpelweg de andere groepen gebruikt voor warez. De content is yenc data blokjes. De enige manier om usenet aan te pakken is het hele medium verbieden, en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Bovendien zouden dan wel server clusters geplaatst worden in landen waar het niet verboden is. Laten we eerlijk zijn, je kunt warez en mp3 en dergelijke gewoon niet aanpakken. Het enige dat de authoriteiten kunnen doen is achter de feiten aan lopen en proberen om wat grote jongens op te pakken.

phreak
03/06/06, 01:57
Alsof dat zin zou hebben. Dan worden simpelweg de andere groepen gebruikt voor warez. De content is yenc data blokjes. De enige manier om usenet aan te pakken is het hele medium verbieden, en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Bovendien zouden dan wel server clusters geplaatst worden in landen waar het niet verboden is. Laten we eerlijk zijn, je kunt warez en mp3 en dergelijke gewoon niet aanpakken. Het enige dat de authoriteiten kunnen doen is achter de feiten aan lopen en proberen om wat grote jongens op te pakken.

En dat heet nou: "De spijker op zijn kop slaan"

The_cobra666
03/06/06, 11:14
En ze zijn al terug online, en via tracert bekom ik dit:

C:\Documents and Settings\The_cobra666>tracert www.thepiratebay.org

Bezig met het traceren van de route naar www.thepiratebay.org [85.17.40.36]
via maximaal 30 hops:

1 15 ms 10 ms 9 ms 10.61.0.1
2 10 ms 9 ms 9 ms dD5E0FB21.access.telenet.be [213.224.251.33]
3 10 ms 8 ms 8 ms dD5E0FD49.access.telenet.be [213.224.253.73]
4 8 ms 8 ms 7 ms dD5E0FD1A.access.telenet.be [213.224.253.26]
5 10 ms 9 ms 10 ms dD5E0FD1E.access.telenet.be [213.224.253.30]
6 * * * Time-out bij opdracht.
7 11 ms 11 ms 10 ms IGNOCM01-GEt5-0-0.telenet-ops.be [213.224.126.50
]
8 16 ms 15 ms 16 ms 85.17.40.36

De trace is voltooid.

C:\Documents and Settings\The_cobra666>

Wat bij mij zou zeggen dat ze in Belgiƫ staan lol.

JayvD
03/06/06, 11:16
Bezig met het traceren van de route naar www.thepiratebay.org [85.17.40.36]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms SpeedTouch.lan [10.0.0.138]
2 6 ms 6 ms 10 ms 195.190.249.66
3 13 ms 217 ms 207 ms G7-22-26.dr2-asd4.nl.euro.net [194.134.180.45]
4 29 ms 6 ms 6 ms 10GE1-4.cr1-asd5.nl.euro.net [194.134.161.5]
5 7 ms 6 ms 7 ms 10ge-2-0.amsix.ams.nl.leaseweb.net [195.69.144.2
15]
6 80 ms 7 ms 7 ms 83.149.127.201
7 13 ms 8 ms 8 ms 85.17.40.36

Leaseweb dus

The_cobra666
03/06/06, 11:18
Ben benieuwd voor hoelang :D

JayvD
03/06/06, 11:37
Ben benieuwd voor hoelang :D
Als het volgens Nederlandse bureaucratie gaat, lang ;).

The_cobra666
03/06/06, 11:55
Cool, ik ben benieuwd wat de zweedse politie zal ondernemen nu dat ze terug online zijn.

E-Projects
03/06/06, 13:46
Volgens mij hebben die gasten overal servers staan voor het zekerheid

Sander-
03/06/06, 15:38
Zolang er bij Leaseweb maar niet hetzelfde gebeurd als daar in Zweden... Dat ze willekeurig servers uit het rack trekken en in beslag nemen!!

FransVanNispen
03/06/06, 17:32
Er zijn vorig jaar diverse torrent servers in beslag genomen in Nederland, en deze zijn allemaal zonder veroordeling terug gegeven.

IE-Ned
06/06/06, 04:10
Wat zal brein hierop te zeggen hebben?

Tot nu toe loopt de community twee stappen voor op de film en muziekindustrie en de overheid. Voor elke site die ze opdoeken komt er een nieuwe uit de lucht met nieuwe technologieeen. Wat ze nu doen is dwijlen met de kraan open, ik vraag me af wanneer de industrieeen zich aanpassen en met een werkende strategie komen

Volgens mij is piratebay weer down trouwens.

FallingSky
06/06/06, 13:12
TPB heeft een klein probleempje met hun DB. ik denk dat je niet zo 1 2 3 de back-up terugzet op een heel andere server maar goed.

Hij staat bij leaseweb zoals officiele berichten melden (dacht ik)

en het ip is ook van leaseweb.
dus de kans ik groot dat ik er al een keertje ben langsgelopen.

Pegasus
14/06/06, 17:35
De nieuwe hostingprovider van de Zweedse torrenttracker The Pirate Bay heeft het bijltje er alweer bij neergegooid, zo meldt Stichting Brein op zijn website. De piratensite, die Zweden ontvluchtte nadat de politie het serverpark in beslag had genomen, vond in Nederland onderdak bij de Roosendaalse hoster Nforce. Deze provider werd daarop door Brein gesommeerd om de hosting van de tracker te staken, en naar nu blijkt is daar gehoor aan gegeven. Een woordvoerder van Nforce heeft de auteursrechtenclub desgevraagd meegedeeld dat 'relevante IP-nummers' zijn afgedragen aan PRQ, de Zweedse onderneming waarvan Brein denkt dat ze The Pirate Bay beheert. Of PRQ echter meer dan alleen hostingdiensten aan TPB heeft geleverd is voorlopig de vraag. De schade die het bedrijf heeft opgelopen toen de Zweedse politie niet alleen de TPB-servers maar ook de spullen van andere PRQ-klanten meenam, maakt het in elk geval onwaarschijnlijk dat deze provider goedschiks aan het Brein-onderzoek zal meewerken.

BREIN logo (kleiner) Ondertussen zijn de domeinen van The Pirate Bay nog gewoon bereikbaar, want een nieuwe hoster is alweer gevonden. Ditmaal zou LeaseWeb de verantwoordelijkheid voor het in de lucht houden van de torrenttracker op zich hebben genomen. 'We zijn dus nog niet klaar', zo bevestigde Breins Tim Kuik dit bericht. Een woordvoerder van LeaseWeb ontkent de betrokkenheid van het bedrijf echter in alle toonaarden, al kan hij er wel om lachen: 'Ik wist dat ze bij Nforce zaten, maar dat is het ook wel. Dat wij de hosting hebben overgenomen is nieuws voor me, ik snap niet waar onze grote vriend Kuik dat vandaan heeft getoverd.' Helemaal positief wordt het bericht niet ontvangen: de associatie met de piratensite zou wel eens minder goede publiciteit kunnen opleveren, 'al zal het op Tweakers.net wel als goed nieuws ontvangen worden.'

Futurama-karakter Bender: 'Bite my shiny metal ass!' Het IP-adres waar de site momenteel mee bereikbaar is, wordt kennelijk beheerd door hoster port80, wat een alias lijkt te zijn voor PRQ - en dat is inderdaad de oorspronkelijke hoster van The Pirate Bay. Of de torrentsite daar nog lang gehost kan worden is niet bekend, maar duidelijk is wel dat het team achter The Pirate Bay voorlopig nog lang niet klaar met de copyrightwaakhonden is. Zelfs de reverse-dns-entry van de website getuigt van de strijdvaardigheid van de beheerders: 'hey.mpaa.and.apb.bite.my.shiny.metal.ass.thepirat ebay.org'.


Bron: T.net (http://tweakers.net/nieuws/43000/Brein-dwingt-nieuwe-providerwissel-The-Pirate-Bay-af.html)

frvge
15/06/06, 00:15
mooie rDNS idd :) Had nog nooit echt van TPB gebruik gemaakt (download-tijd ontgroeit), maar toch eens geprobeerd.

JordyR
17/06/06, 18:49
Ondertussen zit The Pirate Bay weer lekker in Zweden..