PDA

Bekijk Volledige Versie : Externe DNS



FransVanNispen
02/06/06, 18:39
Ik heb sinds deze week een Plesk Windows server draaien in test fase. Nu wil ik de DNS van twee externe DNS servers gebruiken die niet op Plesk draaien.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

DiedX
02/06/06, 20:06
DNS op plesk uitzetten. DNS op externe servers doorsturen naar het IP van je bak?

Ber|Art
02/06/06, 20:11
Yep, zo makkelijk is het, iig wel voor Plesk op Linux :) werkt perfect!

FransVanNispen
02/06/06, 23:19
Maar dat betekend handmatig alle wijzigingen bijhouden dan aan de hand van de door Plesk verzonden admin emails?

Ber|Art
03/06/06, 08:00
Yep, de DNS moet dan met de hand :)

runandgo
17/06/06, 10:48
Hier zit dan veel nadelen aan geboden

- Klanten kunnen zelf geen dns beheer uitvoeren, of je moet ze toegang geven tot de dns op die andere server

- Klanten moeten dus 1 handeling extra gaan uitvoeren. Domeinnaam aanmaken in plesk, vervolgens de domeinnaam toevoegen in de externe DNS?
Is het niet mogelijk dat je een script maakt die na het invoeren van een domeinnaam in plesk de domeinnaam ook op de dns server aanmaakt en naar het juist ip verwijst?

Dennie-DeTi
17/06/06, 11:13
Volgens mij zou je een event kunnen maken die een programma uitvoert op het moment dat je een domein aanmaakt. Dat programma zou dan met de externe dns moeten verbinden en het domein daarop toevoegen.

- Dennie

Ber|Art
17/06/06, 12:34
Hier zit dan veel nadelen aan geboden

- Klanten kunnen zelf geen dns beheer uitvoeren, of je moet ze toegang geven tot de dns op die andere serverIk vind dit geen nadelen, klanten weten meestal niet eens wat een DNS is, ik doe dit dus liever zelf :) en diegene die er meer verstand van hebben gebruiken vaak hun eigen DNS.

Ook is het zo dat wij de DNS servers in andere DC/Netwerken hebben staan, dus is het lastig om die te laten samen werken (automatisch) met Plesk zonder dat je zelf dagelijks onderhoud aan je DNS moet plegen. Zolang je geen 50 domeinamen per week moet registreren werkt dit prima :)

Mikey
17/06/06, 13:31
Je moet die server als master op laten treden en de twee externe instellen als slave zijnde, op deze manier kun je je beheer gewoon blijven doen via de server zelf. Zo deel ik mijn pools in.

FransVanNispen
17/06/06, 14:01
Maar ik doe het beheer juist op 2 andere servers, en er hoeft helemaal geen DNS server te draaien op deze Plesk server

Ber|Art
17/06/06, 14:08
Juist! dat doen wij dus ook, er draait géén DNS op de Plesk server, we zijn nu bezig een eigen CP voor de DNS servers te schrijven (voorlopig alléén voor admins, niet voor klanten)

Mikey
17/06/06, 15:02
Ik snap niet waarom jullie voor die methode kiezen, terwijl je heel makkelijk beide andere machines omzet naar slave(s). Hierdoor kun je gewoon de dns controlle(panel) van het cp zelf gebruiken.

FransVanNispen
17/06/06, 15:19
Die andere machienes hebben ook een control panel, maar geen Plesk. Het is óf Plesk aanpassen, óf twee andere machines aanpassen.

Aangezien Plesk de 'noodgedwongen' keuze is voor Windows hosting, en ik er helemaal niet weg van ben om ermee te werken, zal Plesk zich moeten aanpassen aan de rest van onze omgeving :D

Mikey
17/06/06, 15:20
Je kan zowel master als slave tegelijk in een bind config draaien. En gegarendeerd dat andere dns servers dit ook kunnen....

DiedX
17/06/06, 16:26
Hier zit dan veel nadelen aan geboden

- Klanten kunnen zelf geen dns beheer uitvoeren, of je moet ze toegang geven tot de dns op die andere server
Niet waar. Ik heb gister een Plesk 7.5.4 gekoppeld met mijn eigen PowerDNS. Je stelt in PowerDNS een "Supermaster" in, en zodra hij een notify krijgt van een domeinnaam waarbij hij niet authorative is, dan doet hij direct een AXFR en gaat hij meedraaien.

Wat dat betreft een aanrader!

Mikey
17/06/06, 16:29
Niet waar. Ik heb gister een Plesk 7.5.4 gekoppeld met mijn eigen PowerDNS. Je stelt in PowerDNS een "Supermaster" in, en zodra hij een notify krijgt van een domeinnaam waarbij hij niet authorative is, dan doet hij direct een AXFR en gaat hij meedraaien.

Wat dat betreft een aanrader!

Helaas kent bind deze optie dan weer net niet... Maar genoeg middelen om dat op te lossen.

DiedX
17/06/06, 16:30
Helaas kent bind deze optie dan weer net niet... Maar genoeg middelen om dat op te lossen.
Pcies. Beetje scripten op zijn tijd :)

host3000
17/06/06, 16:33
Niet waar. Ik heb gister een Plesk 7.5.4 gekoppeld met mijn eigen PowerDNS. Je stelt in PowerDNS een "Supermaster" in, en zodra hij een notify krijgt van een domeinnaam waarbij hij niet authorative is, dan doet hij direct een AXFR en gaat hij meedraaien.

Wat dat betreft een aanrader!

Nadeel daarvan is wel. dat de zonefile niet (automatisch) verwijderd wordt als de master de zonfile verwijdert.

Rob77
17/06/06, 18:02
Je moet die server als master op laten treden en de twee externe instellen als slave zijnde, op deze manier kun je je beheer gewoon blijven doen via de server zelf. Zo deel ik mijn pools in.

Dat lijkt mij idd ook het meest handige, je klanten blijven in één en hetzelfde systeem, en de rest wordt automatisch ge-update.

DiedX
17/06/06, 20:37
Nadeel daarvan is wel. dat de zonefile niet (automatisch) verwijderd wordt als de master de zonfile verwijdert.
True, maar ook dat valt te scripten :)