PDA

Bekijk Volledige Versie : root paswoord kwijt



Jansens
02/06/06, 16:51
Hallo allemaal

ik heb een server bij een bepaalde partij staan als colocatie, maar nu heb ik een probleem. Wij hebben hier een kleine maand terug een brand gehad op kantoor en de map met de paswoorden in, waaronder die van de root van onze server is in vlammen opgegaan. Zou iemand van jullie mij kunnen zeggen hoe ik dat paswoord alsnog terug kan opvragen? Ik weet zeker dat ik het nergens anders heb ogeschreven of heb neergelegd, alleen in die ene map die er nu dus niet meer is.

joriz
02/06/06, 16:52
Er zijn volgensmij methode, maar het zal denk lastig worden. Heb je nog toegang tot de server met een 2e account?

Euro-Servers
02/06/06, 16:54
Genoeg recovery CD's beschikbaar :) Neem vb. die van gentoo (liveCD), kan je mee booten, disks mounten, chrooten & dan paswoord wijzigen. Heel simpel!

Nog een manier die ik via google heb gevonden:

http://www.linuxforums.org/security/howto:_recover_root_password.html

luser
02/06/06, 16:57
Gewoon ff in singel user mode booten, de / mounten op rw. Dan passwd root en je bent klaar.

Kan niet remote natuurlijk.

(EDIT, singel user mode in lilo bv, JOUWKERNEL init=/bin/bash)

Octalys
02/06/06, 17:28
Er zijn volgensmij methode, maar het zal denk lastig worden. Heb je nog toegang tot de server met een 2e account?


heh ja via user een local exploit executen setuid 0. bamm root... dat is natuurlijk ook een manier alsje niet zo even snel fysiek bij de server kan.

FransVanNispen
02/06/06, 18:34
Redhat/Fedora/CentOS kun je heel eenvoudig in single user mode booten door op de kernel regel in GRUB aan het einde een 1 toe te voegen (met spatie ertussen).

Je krijgt dan gewoon de shell en kunt passwd typen om het rootwachtwoord aan te passen.

Jansens
02/06/06, 18:37
Hallo,

bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga een aantal methodes proberen deze avond en dan laat ik weten hoe het geworden is.