PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijs berekening hosting/reselling



FransVanNispen
02/06/06, 14:24
Ik lees regelmatig met grote verbazing de aanbiedingen die sommigen doen op hosting aanvragen. De een nog goedkoper dan de ander.

Nu kan het altijd goedkoper, maar tevens wordt door de diverse personen een service level aangeboden waar je U tegen zegt, met uptime garanties en externe backups.

Wat ik mij dan afvraag: waarop baseren deze partijen hun prijs? Wat tellen zij wel en niet mee? Op hoeveel klanten/accounts per server baseren zij hun prijs wel niet en met welke server hardware wordt gewerkt om deze prijs neer te zetten.

Het is véél te simpel om te denken: 3000 klanten aan 1 Euro is een leuk maandsalaris. Er moet namelijk dan ook aan 3000 klanten gefactureerd worden, en support worden geleverd.

Ik start dit topic niet uit 'ik kan niet concureren met de busget hosters' gevoelens, maar ik wil graag komen tot een serieus rekenmodel dat voor diverse partijen als draad gebruikt kan worden om te voorkomen dat er meer en meer ééndagsvliegen bijkomen die binnen 1 à 2 jaar weer weg zijn met alle gevolgen voor de klanten vandien.

Dus de vraag: Hoe bepalen jullie de kostprijs voor shared hosting.

Chill Creations
02/06/06, 14:39
Ben hier ook erg benieuwd naar. Ik denk dat niet bij iedereen de shared hosting het hoofddienst is, waardoor ze vooral winsten pakken op andere afdelingen.

t.bloo
02/06/06, 15:02
natte vinger werk :D

de meeste hosters nemen de kostprijs plus de winst en delen dat door het aantal klanten dat ze denken te kunnen krijgen. en dan zit 't 'm in wat is de kostprijs en de winst. voor een student die nog bij papa en mama thuis leeft is die erg laag. voor een bedrijf met kantoor en medewerkers is die een stuk hoger. je hebt bedrijven en die doen het "er bij", je hebt er ook die moeten er volledig van leven.

ik ben een beetje bang dat je geen eenduidig antwoord zult kunnen krijgen

smurf
02/06/06, 15:06
Ik denk niet dat er iemand effectief klanten voor minder dan €10 p/m maandelijks factureert. Ook maak je de fout dat die 3000 klanten niet allemaal een 1 euro pakket afnemen. En er is de overselling factor.

Nu ja, budget hosting is pas rendabel op grote schaal, eer een 'budget host' die schaal haalt moet deze al veel hindernissen overwonnen hebben.

FransVanNispen
02/06/06, 15:07
@t.bloo: De vraag is niet, wat is de winst of kun je ervan leven. Mijn interesse gaat uit naar wat zij menemen in de kostprijs berekening.

@smurf: Ik doelde met de 1 Euro niet écht op een pakket prijs, maar een denkwijze.

Wij factureren kleine bedragen ook niet per maand. Maar ook al is deze per jaar, moet toch de tijd, printer, computer, envelop en postzegel aanwezig zijn om de jaarlijkse factuur te produceren.

CharlieRoot
02/06/06, 16:02
Wij berekenen met een simpel excel sheetje gewoon de kostprijs per MB, Per GB dataverkeer en daar overheen onze winstmarge. Zo hebben we een redelijke indicatie van de kosten/opbrengsten en kunnen we de winstmarges nog binnen perken houden.

We faktureren alleen jaarlijks, of met uitzondering per kwartaal, en sturen niets per post om kosten te drukken voor onze budget klanten. Dit alles is alsnog een hoop werk en ik raad dan ook niemand aan zich er zomaar in te storten.

AlfaHosting
02/06/06, 16:18
Ik lees regelmatig met grote verbazing de aanbiedingen die sommigen doen op hosting aanvragen. De een nog goedkoper dan de ander.

Nu kan het altijd goedkoper, maar tevens wordt door de diverse personen een service level aangeboden waar je U tegen zegt, met uptime garanties en externe backups.

Wat ik mij dan afvraag: waarop baseren deze partijen hun prijs? Wat tellen zij wel en niet mee? Op hoeveel klanten/accounts per server baseren zij hun prijs wel niet en met welke server hardware wordt gewerkt om deze prijs neer te zetten.

Het is véél te simpel om te denken: 3000 klanten aan 1 Euro is een leuk maandsalaris. Er moet namelijk dan ook aan 3000 klanten gefactureerd worden, en support worden geleverd.

Ik start dit topic niet uit 'ik kan niet concureren met de busget hosters' gevoelens, maar ik wil graag komen tot een serieus rekenmodel dat voor diverse partijen als draad gebruikt kan worden om te voorkomen dat er meer en meer ééndagsvliegen bijkomen die binnen 1 à 2 jaar weer weg zijn met alle gevolgen voor de klanten vandien.

Dus de vraag: Hoe bepalen jullie de kostprijs voor shared hosting.

Heb het mezelf ook al vaak afgevraagd, maar je kan er beter niet in meegaan denk ik. Ben ook wel benieuwd naar het rekenmodel.

tvm
02/06/06, 16:35
1. kosten materialen in dit geval magabytes en gigabytes dataverkeer
(verbruik van de server: 60 % van de server zijn capaciteiten)
2. kosten werkuren
3. Kosten drukwerk
4. administratiekosten
5. Onderhoudskosten servers

lijkt veel maar hou je rekening met deze factoren zullen de prijzen inderdaad niet laat zijn maar kan de klant er bijna zeker van zijn dat hij safe zit.

DutchTSE
02/06/06, 16:46
studentjes die denken 'ah 1000 euro per maand (900 na aftrek uitgave) is leuk verdienen' en denken totaal niet na over:

overige kosten
de tijd die ze erin steken
etc etc etc

Ze baseren hun prijzen niet op hoeveel het kost, maar hoeveel ze ermee verdienen :) En daar gaat het straks fout ;)

Alerd
02/06/06, 16:47
studentjes die denken 'ah 1000 euro per maand (900 na aftrek uitgave) is leuk verdienen' en denken totaal niet na over:

overige kosten
de tijd die ze erin steken
etc etc etc

Ze baseren hun prijzen niet op hoeveel het kost, maar hoeveel ze ermee verdienen :) En daar gaat het straks fout ;)
En verzekeringen e.d.
Ach, gewoon eigen strategie volgen :)

IE-Ned
02/06/06, 17:55
Er word in de webhosting wereld te weinig gekeken met verborgen kosten.
Er word geen rekening gehouden met geld voor eventuele tegenvallen etc. Ik heb zelfs meegemaakt dat een host die in Amerika zijn servers per jaar betaalde geen rekening hielt met de dollarkoers.
Het verschil dat men zou verdienen als ze ander werk zouden doen (oppertunity costs) zijn ook gewoon kosten.
Ook kosten zoals afschrijving van bijvoorbeeld de computer van een student worden niet meegerekend. Dat is waarom budget hosts zo goedkoop kunnen zijn. Een andere rede kan ook zijn de inkoophoeveelheid. Een professionele host die 100kasten inkoopt en colocate kan goedkoper zijn dan een budget host met een reseller pakket.
Ook de prijs tussen verschillende landen zoals we allemaal weten verschillen (Amerika is in verhouding erg goedkoop, maar traag).
Zo zijn er nog veel meer punten waaraan de prijs word bepaald, denk maar eens aan serviceniveau van een webhost of nog wat extremer: bezit van kvk-nummer.

Ber|Art
02/06/06, 17:58
De kosten zijn erg lastig te berekenen, want veel is afhankelijk van je eigen infrastructuur. Host je vanuit een colo, dediacted of eigen cabinet. Hier begint het verschil al. Host je achter een hardware firewall en redundant a-merk Switch met onderhoud contracten op de hardware? Host je vanaf eigen gebouwde systemen of van Dell PE 1850 machines. Wordt de backup extern gebackupd naar eigen RAID-5 systemen? Hoe wordt de monitoring geregeld. Heb je twee aparte externe server die als DNS 1 en 2 dienen? Heb je een accountant een eigen kantoor en personeel en een auto van de zaak? Dit zullen allemaal factoren zijn om uiteindelijk tot een kost prijs komen per account. Er is dus niet zomaar een rekenmodel mogelijk IMO?

Alerd
02/06/06, 18:00
Ja precies.
Is voor iedereen anders, daarom moet iedereen ook zijn eigen strategie bepalen. (wel een beetje gezond verstand gebruiken natuurlijk)

FransVanNispen
02/06/06, 18:15
Natuurlijk moet ieder zijn eigen strategie bepalen. Het is alleen zo jammer dat er veel mensen de hosting branche in duiken met het idee snel een paar centen te verdienen, terwijl ze zelf niet eens in de gaten hebben dat ze helemaal niet aan het verdienen zijn.

Tuurlijk, 100 euro per maand uitgeven, 200 binnenkrijgen geeft je 100 Euro om op te maken.

Maar dan gaat de server stuk of blijkt dat een aantal klanten zo'n zware site draaien dat er maar 100 accounts op die server kunnen ipv de beoogde 500 (noem maar een getal).

Tot nu toe mis ik in de lijstjes nog een aantal zaken:

- Afschrijvingen hardware
- Rente derving investering. Immers, de 1000 Euro die je aan een server uitgeeft, brengt op de bank ook geld op
- Software licenties

Alerd
02/06/06, 18:16
Natuurlijk moet ieder zijn eigen strategie bepalen. Het is alleen zo jammer dat er veel mensen de hosting branche in duiken met het idee snel een paar centen te verdienen, terwijl ze zelf niet eens in de gaten hebben dat ze helemaal niet aan het verdienen zijn.

Tuurlijk, 100 euro per maand uitgeven, 200 binnenkrijgen geeft je 100 Euro om op te maken.

Maar dan gaat de server stuk of blijkt dat een aantal klanten zo'n zware site draaien dat er maar 100 accounts op die server kunnen ipv de beoogde 500 (noem maar een getal).

Tot nu toe mis ik in de lijstjes nog een aantal zaken:

- Afschrijvingen hardware
- Rente derving investering. Immers, de 1000 Euro die je aan een server uitgeeft, brengt op de bank ook geld op
- Software licenties
Dan maak je voor jezelf toch een overzicht van alle kosten.
En dan kijk je wat je moet/wilt overhouden, dat leg je naast de verwachtingen en dan kun je je prijs bepalen.

Lijkt me ook de enige juiste manier. En die kosten zijn zoals gezegd bij iedereen anders.

Of anderen zaken vergeten is denk ik hun probleem, moet je je niet al te druk om maken.
Kijk, als ze het verprutsen is het k*t voor de branche maar je kan er toch vrij weinig aan doen verder.

Ber|Art
02/06/06, 18:29
- Afschrijvingen hardware
- Rente derving investering. Immers, de 1000 Euro die je aan een server uitgeeft, brengt op de bank ook geld op
- Software licentiesklopt die was is nog vergeten :) en dus post onvorrziene zaken is zeker niet te verwaarlozen. Ik ben het helaas helemaal met je eens dat er "veel" hosters zijn die deze zaken niet meerekenen en zo voor grote problemen kunnen zorgen zonder dat de consument daar iets aan kan doen :(

AlfaHosting
02/06/06, 20:04
klopt die was is nog vergeten :) en dus post onvorrziene zaken is zeker niet te verwaarlozen. Ik ben het helaas helemaal met je eens dat er "veel" hosters zijn die deze zaken niet meerekenen en zo voor grote problemen kunnen zorgen zonder dat de consument daar iets aan kan doen :(

Zolang ze thuiswonen hebben ze de meeste kosten niet eens. Enkel verstandige jongeren zullen dan rekening houden met de latere kosten die er ooit zullen aankomen.

Voor veel jongeren is het gewoon tijdelijk wat poen scheppen en daarna verder verkopen als ze opnieuw een vriendin hebben en opnieuw beginnen als het terug gedaan is (echt gebeurd verhaal, naam vd hoster laat ik achterwege omdat hij ook aktief is op WHT).