PDA

Bekijk Volledige Versie : belasting betalen over email en sms?



fre0n
30/05/06, 12:51
Van nu.nl:
AMSTERDAM - Een werkgroep van het Europees Parlement buigt zich momenteel over een eventuele belasting op e-mailberichten en sms'jes. Het plan is afkomstig van de Franse europarlementariƫr Alain Lamassoure, die stelt dat het belasten van sms- en e-mailberichten een nieuwe inkomstenbron voor de Europese Unie zou kunnen zijn.

Op een verzonden e-mail zou 0,00001 cent belasting worden geheven. Voor het versturen van een sms'je ligt het bedrag beduidend hoger, dat zou 1,5 cent moeten worden. Volgens Lamassoure is dat een laag tarief, maar kan het voor de Europese Unie veel opleveren, omdat dagelijks miljarden berichten verzonden worden. Daarnaast meent hij dat een dergelijke belasting gemakkelijk te innen is.


Volgens Lamassoure wordt het door de globalisering voor overheden steeds moeilijker om genoeg belastinggeld op te halen. Om die reden zoekt het Europees Parlement naar nieuwe inkomstenbronnen. Bijvoorbeeld door toeslagen te heffen op het kopen van online vliegtickets of door oliebedrijven een toeslag te laten betalen.

Het is nog onduidelijk hoeveel kans het voorstel van Lamassoure maakt.


Uh, hoe willen ze dat gaan aanpakken dan?

Triloxigen
30/05/06, 13:03
Mailservers buiten de EU plaatsen en het probleem is opgelost.

starfix
30/05/06, 13:04
Uh, hoe willen ze dat gaan aanpakken dan?Lijkt me inderdaad lastig om op e-mail berichten belasting te heffen.

Deimos
30/05/06, 13:21
Waarom belasting betalen op email. Je betaald toch al belasting voor de diensten die er voor nodig zijn. Is hetzelfde als wanneer je papier koopt je belasting moet gaan betalen voor elke brief die je verstuurd. (gebeurd natuurlijk al via de envelop maar het is duidelijk wat ik bedoel).

starfix
30/05/06, 13:26
Waarom belasting betalen op email. Je betaald toch al belasting voor de diensten die er voor nodig zijn. Is hetzelfde als wanneer je papier koopt je belasting moet gaan betalen voor elke brief die je verstuurd. (gebeurd natuurlijk al via de envelop maar het is duidelijk wat ik bedoel).
Met smsjes precies hetzelfde. Je betaalt je abbo al aan je telefoonmaatschappij waar die smsjes inzitten, dus ook de btw. En dan nog een keer btw bereken per sms? Het moet niet veel gekker worden

fre0n
30/05/06, 14:35
dat is precies waar ik ook over viel. Hoe willen ze dat technisch gaan doen, vooral ook met die mogelijkheid dat servers niet in de eu staan. En wettelijk is het ook lastig, want je kunt idd niet 2x belasting over eenzelfde product innen.

FransVanNispen
30/05/06, 14:55
Wettelijk is het idd niet toegestaan om 2x belasting te heffen over hetzelfde product. Maar hier hebben ze accijns voor uitgevonden zodat het wel kan.

Snel opdoeken heel dat EU gebeuren. Heeft ons tot nu toe alleen bakken met geld gekost, en met dit soort malloten gaat het ons nog veel meer kosten. En wat krijgen we ervoor terug?

IE-Ned
06/06/06, 03:04
Laat wel zien wat voor instantie het Europees parlement is: een werkgroep de mogelijkheden laten onderzoeken en er serieus mee aan de slag gaan.
Hoe willen ze dat technisch gaan uitvoeren?

Gomer
07/06/06, 16:57
http://tweakers.net/nieuws/42838

Gaat slechts om suggestie.

Ber|Art
07/06/06, 17:06
Betalen we daar belasting voor? Om nog meer belasting te moeten betalen?

Inforcer
07/06/06, 23:21
That is the most stupid thing I have ever heard! Don't believe all that you read.

DDW
09/06/06, 12:22
Ik denk dat het er wel doorkomt binnen zo'n 10 jaar. De inkomsten over bijvoorbeeld de postzegels zullen afnemen, dus ze zullen ergens anders geld van de bevolking moeten gaan innen/stelen!

Idd gek ja, je betaald belasting voor een instituut wat weer nieuwe manieren zoekt om belasting te innen...?