PDA

Bekijk Volledige Versie : Extra Handelsnaam & Belasting



nopzolder
29/05/06, 20:53
Goedenavond allen,

Momenteel ben ik bezig om naast mijn webdesign + freelance IT werkzaamheden een stukje hosting op te zetten.

Dit voornamelijk voor de huidige design klanten.

Mijn vraag:

Ik heb momenteel een eenmanszaak, nu wil ik voor de hosting een extra handelsnaam registreren.

Hoe moet ik dit gaan regelen met de boekhouding? Moet hier een aparte boekhouding voor aangelegd worden? Of kan ik dit gewoon binnen mijn huidige boekhouding doen (En zo ja, hoe doe ik dat).

Met vriendelijke groet,

Jan Jacob

crazycoder
29/05/06, 20:59
Het kan in dezelfde boekhouding. Zou er zelf de voorkeur aan geven om de boekhouding voor een andere activiteit in een aparte boekhouding te steken.

Als je het in dezelfde boekhouding doe maak dan een aparte omzetrekening en aparte kostenrekeningen aan zodat je het resultaat van de nieuwe activiteiten uit de boekhouding kan halen.

nopzolder
29/05/06, 21:05
Oke, dat scheelt al een hoop werk.

In de huidige boekhouding kan ik inderdaad eenvoudig extra grootboeken aanmaken voor de inkomsten en uitgaven van de extra handelsnaam.

Nog aantal andere praktische zaken.

Voor deze handelsnaam heb ik een apart logo, aparte offertes etc etc.
Normaal gesproken moeten deze allemaal doorlopend genummerd zijn in de boekhouding. Dus offertes van mijn hoofdactiviteit en offertes van de extra activiteit lopen door elkaar. Dit is geen probleem?

Hoe moet ik mijn uitingen naar de buitenwereld doen? Moet er dan overal komen te staan. My Hosting Company is een onderdeel van Mijn Hoofd toko?

Str@nger
29/05/06, 21:13
Als leek die vorig jaar bedrijfskunde heeft gehad stel ik deze vraag: :P
Kun je voor de offertes van je hostingtak niet een ander voorloopnummer maken? Dat je bijv. begint bij offerte 72000001 ? Dan is heel snel duidelijk wat hosting is en wat niet :)

Apoc
29/05/06, 22:17
Als leek die vorig jaar bedrijfskunde heeft gehad stel ik deze vraag: :P
Kun je voor de offertes van je hostingtak niet een ander voorloopnummer maken? Dat je bijv. begint bij offerte 72000001 ? Dan is heel snel duidelijk wat hosting is en wat niet :)

Belastingtechnisch is dat niet toegestaan, en als je dat wilt doen kun je net zo goed een aparte administratie voeren.


Dus offertes van mijn hoofdactiviteit en offertes van de extra activiteit lopen door elkaar. Dit is geen probleem?

Dat is geen probleem.


Hoe moet ik mijn uitingen naar de buitenwereld doen? Moet er dan overal komen te staan. My Hosting Company is een onderdeel van Mijn Hoofd toko?

Dat mag wel, is niet verplicht.

xSeries
29/05/06, 23:11
Een extra handelsnaam registreren kan bij de Kamer van Koophandel waar je bent ingeschreven; zitten geen jaarlijkse kosten aan.
Een tweede inschrijving gaat niet als eenmanszaak. De Kamer hanteert per ondernemer slechts 1 eenmanszaak.

De boekhouding kan apart gedaan worden (aparte administratie); als je bij aangifte (IB en BTW) alles maar consoldieert.
Makkelijker is het om een apart grootboeknummer aan te maken omdat dan alles in 1 administratie blijft, en je klanten (vermoedelijk ?) toch veelal dezelfde zullen zijn ?

Jorem
29/05/06, 23:50
Geen antwoord op je vraag, maar hopelijk heb je er wat aan.

Je geeft aan dat je een aparte onderdeel voor hosting op wilt gaan zetten. Ik zit in precies dezelfde situatie (begonnen met webdesign en daarna hosting)en wil bij deze laten weten dat ik hoop dat je er wel goed over hebt nagedacht.

Ik merk toch dat het best wat extra werk is het serverbeheer. En dat je echt wel een aardig aantal klanten moet hebben om al enigzins uit de kosten te komen. Ik heb het destijds gedaan omdat ik van mening was dat het een extra service naar de klant toe was zodat ze alles bij mij kunnen doen, van design tot hosting.

Nu 2 jaar later zou ik het toch anders doen. Ik zou nu gekozen hebben voor een reseller pakket waarop ik mijn eigen nameservers kan draaien. Klant heeft dan dus echt niet door dat jij zelf geen server hebt en je kan zelf alles instellen en aanmaken en domeinen registreren e.d.

Scheelt je een heleboel uren onderhoud en stress (als het misgaat ben je bij een eenmanszaak ook maar alleen en loopt je drukke schema helemaal in de war). Voor de winst hoef je het tegenwoordig namelijk ook niet meer te doen als je een paar klanten hebt. Reseller pakket is zelfs een stuk voordeliger als je alle uren doorberekend, tenzij je bergen klanten hebt natuurlijk.

InterNetjes
30/05/06, 10:05
En nu even antwoord op zijn vraag:

Nee, je moet geen 2de boekhouding voeren, dat mag zelfs niet als je 1 bedrijf hebt! Echter iedereen vergeet te melden dat je 2 verschillende dingen hebt: verkoopadministratie en boekhouding.

Voor je hostingactiviteit kan je gewoon een aparte verkoopadministratie opzetten, dus debiteuren en facturen. De inkomsten hiervan kun je doorboeken in je boekhouding op een apart grootboek.

Je kunt op deze manier je hosting administreren en je boekhoudig goed beheren.

Als belangrijkste tip kan ik je geven: Overleg dit met je boekhouder/accountant!
Bespaar niet te veel op de inkoop van goed advies, dat is je beste investering

Apoc
30/05/06, 22:33
Als belangrijkste tip kan ik je geven: Overleg dit met je boekhouder/accountant!
Bespaar niet te veel op de inkoop van goed advies, dat is je beste investering

Amen.

nopzolder
30/05/06, 22:40
Amen.

Duidelijk :) Hier ben ik het ook wel mee eens. Maar over het algemeen is mijn indruk dat hier ook wel veel ervaringsdeskundigen zitten. Of mensen die al vaker met dit bijltje gehakt hebben/hadden.

Uiteraard weet mijn accountant hier ook het antwoord op. Alleen deze beste man is nu bere druk met het doen van alle aangiftes :)

In ieder geval bedankt tot zover! Als er nog aanvullingen zijn, dan hou ik me zeker aan bevolen!