PDA

Bekijk Volledige Versie : Pakket specificaties op factuur, wel of niet doen?



Deimos
29/05/06, 12:08
Op dit moment hebben wij de pakket specificaties van een klant specifiek op de factuur staan. Nu vraag ik mijzelf echter af of dit wel zo handig is. Als de pakket specificaties immers worden aangepast, zijn we eigenlijk genoodzaakt om de gehele database met de producten per klant na te lopen om deze aan te passen. Nu zijn er wellicht mensen die denken, dat kan je in elke fatsoenlijke database toch simpel updaten. Tuurlijk kan dat, maar wat nu als je klant A pakket Z geeft met specificaties A ipv de specificaties die standaard bij dat pakket horen.

Daarom ben ik benieuwd voor welke aanpak jullie hebben gekozen en uiteraard ook de reden daarvoor.

Alerd
29/05/06, 12:15
geen specs, maar das bij ons makkelijk, we bieden 1 pakket aan :)

Bij resellers doen we het soms, maar meestal ook niet.
De specifieke pakketafspraken worden buiten de factuur om gecommuniceerd dus m.i. ook niet noodzakelijk op de factuur

ju5t
29/05/06, 12:19
Geen specificaties, slechts de omschrijving.

RPH
29/05/06, 12:21
pakketnaam

AlfaHosting
29/05/06, 12:22
Enkel Pakketnaam.

royen99
29/05/06, 12:25
Ook hier enkel vermelding van pakketnaam, geen details.

Deimos
29/05/06, 12:25
En dan de vraag hoe, doen jullie het bij custom pakketten. Soms heb je immers een klant die een "eigen" pakket wilt volledig volgens eigen specificaties. Hoe nemen jullie iets dergelijks op? Nieuw pakket aanmaken in de administratie, of een standaard pakket pakken en dan prijzen aanpassen e.d.

Alerd
29/05/06, 12:28
En dan de vraag hoe, doen jullie het bij custom pakketten. Soms heb je immers een klant die een "eigen" pakket wilt volledig volgens eigen specificaties. Hoe nemen jullie iets dergelijks op? Nieuw pakket aanmaken in de administratie, of een standaard pakket pakken en dan prijzen aanpassen e.d.
Bijv reseller custom, en dan aangepast bedrag.

De specs gaan dan langs andere weg.

xserve
29/05/06, 12:40
Wij vermelden ook alleen de pakketnaam. Bij de oplevering staat in de opleverbrief wel welke specificaties de klant heeft.

veenman
29/05/06, 12:43
Ik zou de pakketnaam vermelden en indien het een maatwerk oplossing is 'webhosting maatwerk' of 'webhosting maatwerk op basis van pakket [naam]'.

HostPerfect
29/05/06, 12:48
Ook wij vermelden alleen de pakketnaam.
In geval van custom pakket gewoon Webhosting/Reseller Custom á 50,- per maand bijv.

Ben van Stavere
29/05/06, 13:21
Op dit moment eigenlijk alleen de pakketnaam met eventuele extra opties die men er bij heeft genomen. Domeinnamen en de precieze specs w.b.t. traffic en disk ruimte kan men terugvinden in 't CP, dus dat komt niet op de factuur terecht.

Keenondots
29/05/06, 15:02
Bij ons staat er:



Domeinnaam: DOMEINNAAM.TLD (REFERENTIE)
1x Eenmalige kosten: 'NAAM PAKKET (XXMB/YYGB)'
12x NAAM PAKKET (XXMB/YYGB) (van datum - tot datum)

digi
29/05/06, 15:12
Als ik denk vanuit de klant, waarom zou het er niet op mogen staan???
Tuurlijk kan deze het in het CP terug vinden....
Als ik vanuit mezelf kijk, er is toch 500Mb / 5Gb verkocht voor € x,xx dus waarom niet??

Pakketten worden alleen maar geupgrade.....
Kwestie van openheid van zaken lijkt mij. Verder sturen wij geen opleverbrief.

Als je een tv koopt, krijg je dan ook alleen een factuur met::
1 TV, € 100,00 ???

Alerd
29/05/06, 15:13
Het is denk ik meer een kwestie van techniek dan openheid denk ik, zoals ts ook al aangeeft in zijn voorbeeld.

Een tv winkel die maar 1 tv verkoopt kan trouwens denk ik best af met die omschrijving :)

Deimos
29/05/06, 15:18
Als ik denk vanuit de klant, waarom zou het er niet op mogen staan???
Tuurlijk kan deze het in het CP terug vinden....
Als ik vanuit mezelf kijk, er is toch 500Mb / 5Gb verkocht voor € x,xx dus waarom niet??

Pakketten worden alleen maar geupgrade.....
Kwestie van openheid van zaken lijkt mij. Verder sturen wij geen opleverbrief.

Als je een tv koopt, krijg je dan ook alleen een factuur met::
1 TV, € 100,00 ???
Vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op. Op je factuur staat dan 1 TV Samsung LE26M51B (wow die heb ik ;)). Zelfde als je op je hsoting factuur neerzet: 1X Hosting: Start pakket.

Op beide facturen staan de details niet. Bij de tv staat niet dat het een hd-ready tv betreft met 2 hdmi etc. etc. Evenals op de hosting factuur niet staat dat het xMB en x GB is.


Ik snap dat het vanuit de klant wellicht zeer wenselijk is, maar vanuit een applicatie is het bijna ondoenlijk om pakket specificaties te upgraden op de factuur. Vandaar deze vraag. Vind het toch een lastig punt vinden.

veenman
29/05/06, 15:26
Als je de specificaties van het afgenomen product bij de factuur wil vermelden, zou je dat ook op een bijlage kunnen doen. Hierop zou je dan meteen (wanneer het de eerste factuur betreft) de logingegevens en de adressen van de mail en ftp server kunnen vermelden.

xYnta
29/05/06, 17:34
Uitsluitend de aanduiding van het pakket.

Str@nger
29/05/06, 17:49
Als je details wilt vermelden, dan moet je ook gaan kiezen welke details.
Ruimte en dataverkeer is handig, maar in mijn ogen niet noodzakelijk. Dit vormt zeker bij custom pakketten een probleem.

Maar ik snap het probleem niet direct Deimos: als klant A pakket X had en nu upgrade naar pakket Y, dan lijkt mij dat je de oude factuur wijzigt of op een andere manier verwerkt? Dan maakt het niet uit of je werkt met de naam van het pakket alleen of ook met enkele specs...toch?
Waar zit bij jou het probleem?
Bij het feit als alleen één optie (bijv. de ruimte) wordt verhoogd? Kun je dat dan niet toevoegen als een nieuwe orderregel: Extra harddiskruimte (1 Gb) - 5,00 per maand ?

Deimos
29/05/06, 18:08
Als je details wilt vermelden, dan moet je ook gaan kiezen welke details.
Ruimte en dataverkeer is handig, maar in mijn ogen niet noodzakelijk. Dit vormt zeker bij custom pakketten een probleem.

Maar ik snap het probleem niet direct Deimos: als klant A pakket X had en nu upgrade naar pakket Y, dan lijkt mij dat je de oude factuur wijzigt of op een andere manier verwerkt? Dan maakt het niet uit of je werkt met de naam van het pakket alleen of ook met enkele specs...toch?
Waar zit bij jou het probleem?
Bij het feit als alleen één optie (bijv. de ruimte) wordt verhoogd? Kun je dat dan niet toevoegen als een nieuwe orderregel: Extra harddiskruimte (1 Gb) - 5,00 per maand ?
Gaat meer om de volgende situatie:
Klant A heeft pakket X met specificaties: 20MB, 1 GB dataverkeer, 5 POP etc.
Per datum xx/xx/xxxx wijzigen de specificaties van pakket X naar: 50MB, 2 GB en 10 POP. Nu zou je ervoor kunnen kiezen om een search en replace te doen over je database. Probleem is dan echter dat je eventuele custom afspraken met klanten niet over kunt nemen. Kan me namelijk genoeg situaties bedenken waarbij pakket X in het verleden al over 100MB beschikte ipv de standaard 20MB. In geval van een search & replace actie klopt je factuur voor de klant nier meer (die gaat terug kwa specificaties) en heb jezelf geen idee meer van wat wanneer is afgesproken.

WebBizz
29/05/06, 18:39
Op je factuur staat dan 1 TV Samsung LE26M51B (wow die heb ik ;))

Da's een leuk apparaat ;)

Keenondots
29/05/06, 18:56
Gaat meer om de volgende situatie:
Klant A heeft pakket X met specificaties: 20MB, 1 GB dataverkeer, 5 POP etc.
Per datum xx/xx/xxxx wijzigen de specificaties van pakket X naar: 50MB, 2 GB en 10 POP. Nu zou je ervoor kunnen kiezen om een search en replace te doen over je database. Probleem is dan echter dat je eventuele custom afspraken met klanten niet over kunt nemen. Kan me namelijk genoeg situaties bedenken waarbij pakket X in het verleden al over 100MB beschikte ipv de standaard 20MB. In geval van een search & replace actie klopt je factuur voor de klant nier meer (die gaat terug kwa specificaties) en heb jezelf geen idee meer van wat wanneer is afgesproken.

Kwestie van de juiste WHERE's toevoegen. Dus bijv. UPDATE tabel SET omschrijving = '50MB, 2GB, 10POP' WHERE omschrijving= '20MB, 1GB, 5POP' AND prijs=<listprice>.

Phu
30/05/06, 00:34
gewoon jaar-maand-pakketnaam

dus
hosting large pakket 2006-05 84,-
domeinnaam.nl
ruimte
dataverkeer

rest specificaties
zoals uptime garantie zie bijlage met onder voorbehoud van changes upgrades en netwerk vervanderingen.


staat in een simpele csv bestandje die ik handmatig kan aanpassen

Geoffrey
30/05/06, 00:57
Naam van pakket + de specificaties duidelijk vermelden, zo heeft de klant ook nog eens op factuur zelf staan dat het weldegelijk klopt waar hij zijn geld insteekt. Hier dus altijd vermelding van de pakket specificaties.

ErikKosters
30/05/06, 07:54
Hier ook pakketnaam, en bij custom pakkettjes gewoon ruimte + dataverkeer. Om alles te vermelden is het beetje onzin naar mijn denken.

jouwnaam
30/05/06, 07:54
Bij ons staat in het geval van hosting op de factuur:
-periode (van ... tot ....)
-pakketnaam
-server / username (voor beide partijen handig)
-bedrag

Deimos
30/05/06, 12:08
Bij ons staat in het geval van hosting op de factuur:
-periode (van ... tot ....)
-pakketnaam
-server / username (voor beide partijen handig)
-bedrag
De server en gebruikersnaam vind ik inderdaad ook wel handig. Maar aan de andere kant, werkt dat fraude niet in de hand?

jouwnaam
30/05/06, 12:55
De server en gebruikersnaam vind ik inderdaad ook wel handig. Maar aan de andere kant, werkt dat fraude niet in de hand?
Hangt er vanaf hoe je ze neerzet. Ik wens je veel sterkte met een opmerking als "server 8 / jansen" :D De klant en wij weten waar het over gaat, een buitenstaander niet echt (hostname? password? welke inlog is het?). En anders heb je altijd nog een wachtwoord nodig.

Octalys
30/05/06, 17:11
Nou is toch niet zo moeilijk, je doet specificaties voor klanten die een standaard pakket hebben en geen specs voor klanten die daarvan af wijken.

Maar volgens mij hebben wij het nog makkelijker opgelost. We doen specs + omschrijving, dus als iemand meer dataverkeer hebt doen we erachter (upgrade +10GB dataverkeer). Zoiets....

groenleer
05/06/06, 22:12
Ik werk zoveel mogelijk met een standaard pakket (minder als een standaard pakket doe ik niet aan).

Zitten ze tussen 2 pakketten in, dan krijgen ze het dichtsbij zijnde pakket dat onder hun wensen zit. De rest word aangepast met upgrades, en staat dan ook zo op de factuur.


Waar ik momenteel wel mee zit, omdat we een stand-alone facturatie programma gebruiken is het onderdeel domeinen.

Bij ons hebben we in het facturatie/boekhoud pakket staan Domeinnaam Nederland (.NL) met de prijs.

Als iemand dan meerdere domeinen heeft staat het met een aantal van 2 of meer op de factuur.
Plaatsen jullie voor de domeinnaam ook de naam en de verloopdatum op de factuur, of gaan jullie er van uit dat de klant dit zelf bij houd.

Op dit moment plaatsen wij die informatie namelijk in het veld opmerkingen, omdat het boekhoudpakket de Omschrijving niet laat aanpassen.

jouwnaam
05/06/06, 22:25
Wij zetten ook de domeinnaam erbij. Je kunt volgens mij niet van een klant verwachten dat hij "2 x .nl domein" afdoende vindt. Zou ik zelf in ieder geval te vaag vinden.

groenleer
05/06/06, 22:54
Klopt helemaal.

Laat ik mij even een beetje duidelijker maken nog.

Bij ons staat het nu in een apart veld opmerkingen onderaan de factuur.
Tussen de producten staat nu nog
Artikelcode - Domeinnaam Nederland (.NL) - Prijs/stuk - Prijs Artikelgroep

Hebben jullie de gegevens op de factuurregel staan, of plaatsen jullie het ook apart onderaan of op een apart overzichts vel?

digi
05/06/06, 23:04
domeinnamen vermelden wij altijd ....

IE-Ned
05/06/06, 23:04
Domeintype (.nl/com/.net) op factuur, en pakketnaam.
Voorderest als iemand een custom pakket heeft gewoon custom reseller//custom hosting enz.
Ik zie geen voordeel erin om het aantal MB/GB op de factuur te zetten, neem aan dat de klant wel weet hoeveel MB zijn pakket bevat...

jouwnaam
06/06/06, 07:43
Wij doen dit als volgt:
domeinregistratie .nl EUR ......
(domeinnaam.nl)
hostingpakket A EUR ......
(server x / jansen)

crazycoder
06/06/06, 08:25
Ik snap dat het vanuit de klant wellicht zeer wenselijk is, maar vanuit een applicatie is het bijna ondoenlijk om pakket specificaties te upgraden op de factuur. Vandaar deze vraag. Vind het toch een lastig punt vinden.
Wat jij in dit kader met upgraden bedoel snap ik eigenlijk niet helemaal, of je moet het over upgraden van je database hebben.

Het grootste probleem wat ik zie is dat je eventueel je houdige database om moet gaan zetten, dit natuurlijk afhankelijk van de huidige opbouw. Voor de rest is het heel goed mogelijk om e.e.a. te specificeren.
Ook als iemand een afwijkend pakket heeft.

Mogelijk vereist het een andere manier van denken.

Waarom specificeren? Het is helder voor de klant wat er precies af wordt genomen. Voorkomt een hoop problemen achteraf.

Dennie-DeTi
06/06/06, 09:02
Het lijkt mij beter om het facturatie gedeelte niet te integreren in je hosting gedeelte, maar slechts te koppelen. Als je een factuur maakt kopieër je eigenlijk dus de artikel regels naar het DB gedeelte van de facturatie.

Wanneer een klant een upgrade besteld, maar je voor die upgrade gewoon een nieuwe factuur. Lijkt me niet dat je een oude factuur aan gaat passen.

Je houd in het hosting gedeelte gewoon het overzicht van wat voor pakket de klant op dat moment afneemt.

Hierdoor kan je dus gewoon je artikelprijzen aanpassen zonder dat dit effect heeft op je facturen. Wanneer je vervolgens een nieuwe factuur maakt, worden de nieuwe prijzen meegenomen.

Wij vermelden domeinnaam, periode, pakket, periode op de factuur.

- Dennie

Deimos
06/06/06, 09:59
Ik heb het idee dat het nog niet helemaal duidelijk is, dat ik in eerste instantie met een upgrade het volgende bedoel.

Pakket A heeft in eerste instantie de opties 10MB, 1GB, 10POP3, etc.
Door schaalvergroting en uit concurrentie overwegingen worden de specificaties van pakket A echter bijgesteld naar: 25MB, 2GB, 20POP3. Kortom alle klanten die een pakket A hebben ontvangen in principe de upgrade. Kortom niet klant X heeft pakket A maar wilt graag 10MB extra.

crazycoder
06/06/06, 10:10
Ik heb het idee dat het nog niet helemaal duidelijk is, dat ik in eerste instantie met een upgrade het volgende bedoel.

Pakket A heeft in eerste instantie de opties 10MB, 1GB, 10POP3, etc.
Door schaalvergroting en uit concurrentie overwegingen worden de specificaties van pakket A echter bijgesteld naar: 25MB, 2GB, 20POP3. Kortom alle klanten die een pakket A hebben ontvangen in principe de upgrade. Kortom niet klant X heeft pakket A maar wilt graag 10MB extra.
Dat is toch simpel, of mis ik iets?..
Klant krijgt pakket A en krijgt een extra artikel aan zijn contract (of domeinnaam) gekoppeld te weten 10MB extra.

Je kan dan de prijs van bijv het standaardpakket aanpassen, of van de extra opties.... Je zal je klant daarmee wel altijd de meest recente prijs gaan berekenen. Wil je dat niet dan sta je weer voor andere keuzes.

Of dit helemaal gaat werken hangt wellicht af van de inrichting van je database. Die ken ik vanzelfsprekend niet, hoe haalbaar het is zal je dus helemaal zelf moeten bekijken.

groenleer
06/06/06, 12:01
Ik heb toegevoegd, de factuur specificatie, zoals ze bij ons weggaan.
Ik heb een mooi voorbeeld factuurtje gemaakt. Gezien plaatjes meer zeggen dan duizend woorden.


Klantreferentie: standaard leeg, tenzei de klant graag een tracking id van hun op de factuur ziet.
Factuurnummer: word bij ons standaard opgebouwd uit: 1000-[jaar_in4_cijfers]-[factuurnummer in 8 cijfers, leading zero's, gesplits in groepen van 4 gescheiden met een koppelteken/min streep]
b.v. 1000-2006-0000-0019
Factuurnummer wordt bij automatische incasso of acceptgiro als betalingskenmerk gebruikt.

Factuurdatum: spreekt voor zich ;)

De tabel spreekt ook voor zichzelf lijkt mij.

BTW Specificatie, omdat we ook met BTW verlegging werken, hebben we besloten om alle 3 de nederlandse BTW groepen maar op de factuur te vermelden.
BTW laag word bij ons nooit gebruikt.

En een mooie omschrijving nog wat wij van de klant verwachten. Betalen binnen 30 dagen op rekening .... ten gunste van ons uiteraard. O.v.v. factuurnummer en het te betalen bedrag.

Onderaan staan nog wat opmerkingen welke voor de klant bestemd zijn,te weten of een factuur voor een bepaald kwartaal is, welke domeinnaam, en tot wanneer de domeinnaam loopt.