PDA

Bekijk Volledige Versie : Financiering



BlackHorse
29/05/06, 10:06
Ik probeer een bedrijf op te zetten met eigen geld(zonder bank of andere geldschieters dus) maar ik loop soms tegen het probleem aan dat ik dan voor bepaalde uitgaven geen geld heb of dat ik op de kleintjes moet letten.

Hoe doen jullie dat hoe financieren jullie je onderneming en hoe berekenen jullie bijvoorbeeld jullie winst.

xSeries
29/05/06, 10:10
Wij hebben alles uit eigen middelen gefinancieerd. Je kunt er voor kiezen om investeringen (apparatuur) te financieren; dit kan bij derden of bij een bank; alleen zul je wel rente moeten betalen.
Over het algemeen zul je een lagere rente betalen wanneer je zaken in onderpand kunt geven (onroerend goed); apparatuur in onderpand geven zal relatief weinig rentevoordeel opleveren omdat apparatuur niet waardevast is.
Misschien is financial lease een optie ?

FransVanNispen
29/05/06, 10:28
Open een postbank rekening. Hierop kan je heel eenvoudig 5.000 krediet krijgen.

BlackHorse
29/05/06, 10:30
Open een postbank rekening. Hierop kan je heel eenvoudig 5.000 krediet krijgen.

Als je krediet gebruikt van een rekening dan maak je in principe ook gebruik van een lening en dat willen we liever niet.

Euro-Servers
29/05/06, 10:42
Ga bij je oma langs & vraag daar voor een lening :p Zonder interest wel te verstaan :D

Stefan Mensink
29/05/06, 10:47
Het hebben van (veel) geld maakt het opzetten van een onderneming natuurlijk veel eenvoudiger. De meeste ondernemers moeten op hun geld letten, ook als ze al jaren bestaan, en zelfs (of juist) als ze leningen hebben.

Het kost nu eenmaal tijd om te groeien, en dat zal je moeten accepteren als je niet leent en geen investeerders aantrekt. Soms kan het een optie zijn om zaken te leasen in plaats van te kopen, zoals bijvoorbeeld servers.

xSeries
29/05/06, 10:50
Oh ja; let wel op; een bank kijkt bij leningen vaak wel naar cijfers. Wanneer je niet lang bestaat zul je (zeker voor grotere bedragen) een bedrijfsplan moeten hebben of voorlopige jaarcijfers.
Daarnaast is het verstandig om zaken te financieren al naargelang de periode dat er op afgeschreven kan worden.
Kantoorinventaris gaat vrij lang mee; kun je dus b.v. 5 jaar financieren; apparatuur en software zou ik maximaal 3 jaar financieren...
Over het algemeen geldt ook nog hoe langer de looptijd hoe lager de rente

crazycoder
29/05/06, 10:52
Als je krediet gebruikt van een rekening dan maak je in principe ook gebruik van een lening en dat willen we liever niet.
Je kan banken ook overvallen ;-)

Als je met te weinig geld van start ga dan zal je keuzes moeten maken, die keuzes moet je ook maken als je met genoeg geld van start ga. Bedenk dat je hoe dan ook iedere euro maar 1 keer uit kan geven.

Een rekeningcourant krediet zoals je bij de Postbank kan krijgen is reuze handig om kortstondige tekorten op te vangen. Voor doorlopende financiering van hardware e.d. zou ik het persoonlijk niet gebruiken.

Misschien moet je een iets minder vliegende start maken..

Voor wat betreft berekening van de winst weet ik niet of je het over bepaling van je prijzen hebt of echt over het berekenen van de winst. Voor beide is het misschien geen gek idee om eens met je boekhouder te praten.

XS-24 int.
29/05/06, 11:16
Hier begonnen met 0.00 (oke, 12.50 dan) 2 jaar geleden. Het is goed uitgepakt maar het koste veel tijd en moeite. Je kunt er voor kiezen om dingen (white label) te resellen, maar daar bouw je eigenlijk nooit "vermogen" mee op. Anders moet je het rustig aan doen, afhankelijk van wat je wilt doen.

DutchTSE
29/05/06, 11:38
wij zijn ook begonnen met enkel eigen geld, en op de 1e investering na wordt alles betaald van het geld dat er binnenkomt van klanten :)

FSCJasper
29/05/06, 11:41
Met resellen op die manier kan je beter niet beginnen, XS-24. Heb ik namelijk twee weken voorgehouden, totdat ik erachter kwam dat die klanten mijn volledige kosten voor een resellerpakket konden compenseren. Toen overgestapt naar een 'normaal' resellerpakket. Nooit spijt van gehad.

Mijn voorkeur gaat uit naar de weg der geleidelijkheid. Hier en daar zul je risico moeten nemen om vooruit te komen. Stil staan is geen ontwikkeling.

Het is ook afhankelijk hoe je er zelf over denkt. Wil je gelijk beginnen met eigen servers, wordt krediet verlening onvermijdelijk. Als je wilt beginnen afhankelijk van je starterskapitaal, raad ik je aan om zo weinig mogelijk kosten proberen te draaien, voornamelijk in het begin. Hoef je niet te vertellen dat goede kwaliteit hosting veel meer voor je bedrijf opleverd dan €10 per maand minder betalen aan het resellerpakket.

almar
29/05/06, 11:56
Als je zelf niet kunt financieren moet je misschien op zoek gaan naar een partner die wel iets in jouw idee ziet. Nadeel is wel dat deze partner natuurlijk een deel van jouw potentiele winst zal claimen. Aan de andere kant kun je dus zonder steun die potentiele winst nimmer creeeren.

Chill Creations
29/05/06, 12:00
Het is mooi als je een grote opdracht of twee doet net voor je je bedrijf begint, dan gebruik je dat geld om op te starten, laat je het meteen van prive op je bedrijfsrekening storten.

Je kunt het zelf dan in de administratie van je bedrijf opnemen, als je het handig speelt.

En probeer al een aantal grote opdrachten/klanten in de toekomst te hebben, dan heb je net wat meer zekerheid.

Webste
29/05/06, 14:29
Ik ben begonnen met een "prive" PC om een website te maken voor een bevriende ondernemer. Nadat ik vanzelf meerdere aanvragen kreeg, heb ik besloten om ook maar een zelfstandige ondernemer te worden.
Geef niet alles uit wat je binnen krijgt maar zet bijvoorbeeld 60% van je inkomsten lekker op een spaarrekening (krijg je nog rente ook!) en de overige 40% zou je kunnen investeren.

Ik zou niet gaan lenen, want als het wat slechter gaat moet je ook die lening kunnen blijven betalen.....

Nee gewoon lekker rustig groeien en dan maar even geen bepaalde dingen aanschaffen.....of lekker er voor sparen.

BlackHorse
29/05/06, 15:35
Ik ben begonnen met een "prive" PC om een website te maken voor een bevriende ondernemer. Nadat ik vanzelf meerdere aanvragen kreeg, heb ik besloten om ook maar een zelfstandige ondernemer te worden.
Geef niet alles uit wat je binnen krijgt maar zet bijvoorbeeld 60% van je inkomsten lekker op een spaarrekening (krijg je nog rente ook!) en de overige 40% zou je kunnen investeren.

Ik zou niet gaan lenen, want als het wat slechter gaat moet je ook die lening kunnen blijven betalen.....

Nee gewoon lekker rustig groeien en dan maar even geen bepaalde dingen aanschaffen.....of lekker er voor sparen.

Goede raad maar ik ben erg enthousiast en wil erg graag heel snel veel meer maar ik denk dat ik je goede raad maar ga opvolgen.

eMiz0r
29/05/06, 16:39
Wees niet bang voor een lening nemen overigens. Ik denk dat zo'n 80% of meer van de bedrijven in Nederland een of ander krediet bij een bank hebben.

Zonder lening hoor je er eigenlijk niet bij ;-)

(wij hebben overigens ook alles betaald uit eigen middelen, zonder lening. Maar soms heb je gewoon even tijdelijk wat extra ruimte nodig).

Conclusion
29/05/06, 16:40
Oh ja; let wel op; een bank kijkt bij leningen vaak wel naar cijfers. Wanneer je niet lang bestaat zul je (zeker voor grotere bedragen) een bedrijfsplan moeten hebben of voorlopige jaarcijfers.


Als je een bedrijf start zou ik ALTIJD een bedrijfsplan schrijven. En zorg dat je een realistische voorspelling doet van je inkomsten en uitgaven, zodat je straks niet voor onverwachte kosten komt te staan.

Ik weet niet wat je wilt gaan doen met je onderneming, maar ik neem aan webhosting, de markt is aardig verzadigd en er is dus veel competitie. Daarom zou ik zo min mogelijk gaan lenen omdat er wel een kans is dat je het niet zal redden (binnen 1 a 2 jaar). En als je als webhoster start zullen deze opstartkosten nog wel meevallen, dus dat moet hopelijk wel te doen zijn met je eigen vermogen.

Want immers als je leent tegen 7%, zal je moeten zorgen dat als je dit geleende geld investeert dit minimaal een rendement moet geven van 7% wil je de kosten eruit halen.

Swiftway-UK
29/05/06, 16:45
Wees niet bang voor een lening nemen overigens. Ik denk dat zo'n 80% of meer van de bedrijven in Nederland een of ander krediet bij een bank hebben.

Zonder lening hoor je er eigenlijk niet bij ;-)


Wij hebben alleen voor de bouw van ons DC in Wroclaw deels een hypotheek moeten nemen, alle andere zaken doen we uit eigen liquide middelen.

Chill Creations
29/05/06, 16:46
concurrentievoordeel opzoeken/creeeren!

BlackHorse
30/05/06, 09:00
concurrentievoordeel opzoeken/creeeren!

Dat word moeilijk denk ik in een markt die al aardig verzadigd is.

marijn79
30/05/06, 16:35
Wij hebben alleen voor de bouw van ons DC in Wroclaw deels een hypotheek moeten nemen, alle andere zaken doen we uit eigen liquide middelen.
Maar volgens mij zijn jullie ook wat groter dan de gemiddelde hoster hier op dit forum. (dat zijn wij al en jullie zijn nog vele male groter heb ik het idee)

Swiftway-UK
30/05/06, 17:09
Maar volgens mij zijn jullie ook wat groter dan de gemiddelde hoster hier op dit forum. (dat zijn wij al en jullie zijn nog vele male groter heb ik het idee)

Toch is het soms lastig alles uit liquide middelen te doen, zoals bijvoorbeeld onze hardware business (zie ook http://images.swiftway.pl) we hebben inmiddels 1200 servers op voorraad, dat is dus een grote belasting op liquiditeit. Tot nu toe hebben we echter nog niet hoeven lenen ervoor, mocht het toch nodig zijn dan lenen we direct van de aandeelhouders zelf ;)

Chill Creations
31/05/06, 00:20
Dat word moeilijk denk ik in een markt die al aardig verzadigd is.

Verzadigde markt staat niet gelijk aan geen mogelijkheden tot concurrentievoordelen.

Als je geen duidelijk concurrentievoordeel kunt vinden moet je je inderdaad afvragen waarom je sowieso begint.

eMiz0r
31/05/06, 00:21
1200 servers op voorraad?! Niet alleen het kopen er van zou een belasting op je liquide middelen zijn, maar ook afschrijving en waardevermindering. Als er iets NIET waardevast is, is het wel computerapparatuur (op auto's na dan).

ErikKosters
31/05/06, 08:19
Wij zijn ook begonnen met wat geld waarvan we een reseller konden verkrijgen, hier hebben wij toen goed aan verdiend en zijn eigenlijk binnen 2 maanden al overgegaan op een eigen server en nu zitten we alweer met een eigen rack.

Met het geld hebben we toen een gamehosting bedrijfje overgekocht, en zijn wij ook hiermee verder gegaan.