PDA

Bekijk Volledige Versie : Domein verhuizen vraagje



Intermedia
28/05/06, 16:55
Beste WHTers,

Als een klant me vraagt om een domeinnaam te verhuizen van zijn oude provider naar mij, moet er dan nog iets geregeld worden met de oude provider of kan ik gewoon opdracht geven aan mijn registrar om die domeinnaam te verhuizen?

Mvg,
Mattias Putman

WebsiteNL
28/05/06, 16:56
Bij .nl domeinen, dient de "oude" provider ingelicht te worden over de aankomende verhuizing. Maar dit staat allemaal duidelijk op de formulieren vermeld.

crazycoder
28/05/06, 17:25
Er moet tijdig op worden gezegd. Zie ook de voorwaarden van de provider. Alleen inlichten zou onvoldoende kunnen zijn.

Alerd
28/05/06, 17:29
ehm?
Verhuizing van een domein is inlichten toch echt voldoende.
Voor het opzeggen van de diensten misschien niet maar dat is wat anders.

robbinh
28/05/06, 17:33
Inderdaad, inlichten is voldoende. Op tijd opzeggen hoeft niet, dit hoeft enkel te betekenen dat de oude host je kan verplichten door te betalen.

Geoffrey
28/05/06, 17:35
ehm?
Verhuizing van een domein is inlichten toch echt voldoende.
Voor het opzeggen van de diensten misschien niet maar dat is wat anders.

Hiermee ga ik akkoord. Bij het verhuizen van een domein is de oude registrar inlichten gewoon voldoende.

®on
28/05/06, 17:48
Bij het verhuizen van een domein is de oude registrar inlichten gewoon voldoende.
Dat is volledig afhankelijk van de Algemene Voorwaarden van de betreffende hoster. De SIDN eis is "inlichten", maar dat hoeft dus niet persee de eis (zie AV) van de hoster te zijn.

Alerd
28/05/06, 17:54
Dat is dus wel gewoon voldoende voor het verhuizen zelf :)

Oude hoster moet dan ook gewoon meewerken :)

Of de oude hoster nog betaald moet worden voor diensten door te laat opzeggen e.d. staat buiten de verhuizing zelf.

crazycoder
28/05/06, 18:02
Quoting Formulier voor verhuizing domeinnaam naar andere deelnemer.doc
"en verklaart tevens de huidige deelnemer tijdig op de hoogte te hebben gesteld van deze verhuizing en op de door de huidige deelnemer voorgeschreven wijze te hebben opgezegd"

Ik zie daar toch echt opgezegd staan en niet inlichten. Inlichten alleen is naar mijn mening op grond van het genoemde document niet voldoende.

Alerd
28/05/06, 18:07
Verhuizen kan gewoon altijd.

En op de voorgeschreven wijze lijkt me sowiezo altijd de bedoeling bij opzeggen.

Denk dat we het er wel over eens zijn dat bij de oude hoster netjes opgezegd dient te worden en eventuele zaken afgehandeld dienen te worden.

Bij de verhuizing zelf is enkel een notificatie voldoende voor sidn had ik altijd begrepen, heb dat volgens mij ook in sidn documentatie gezien.

Denk dat naar de ts opzich de volgende conclusie kan?
De oude hoster moet op de hoogte zijn van de verhuizing.
Verder is het een zaak tussen klant en oude hoster.

Geoffrey
28/05/06, 18:36
Dat is volledig afhankelijk van de Algemene Voorwaarden van de betreffende hoster. De SIDN eis is "inlichten", maar dat hoeft dus niet persee de eis (zie AV) van de hoster te zijn.

Als de domein op naam staat van de klant zelf, dan heeft de webhoster daar helemaal niks tegenin te brengen. SIDN zegt dat je inderdaad de overige partij moet inlichten van verhuis, en dat is dan ook gewoon voldoende.

Alerd: klopt helemaal!

Alerd
28/05/06, 18:49
Heb ik dus idd ook gelezen, weet jij nog waar je het gezien hebt Geoffrey? :)

®on
28/05/06, 19:09
Als de domein op naam staat van de klant zelf, dan heeft de webhoster daar helemaal niks tegenin te brengen.
Ik stel toch ook niet dat dat niet het geval is?

De TS vraagt wat hij/zij/houder naar de oude provider toe nog moet regelen. Dan zeg ik: netjes inlichten én opzeggen conform de AV. Tenzij de houder nog graag met facturen voor niet opgezegde diensten wil komen te zitten.

Alerd
28/05/06, 19:11
De ts is ook hoster.

crazycoder
28/05/06, 20:38
Als de domein op naam staat van de klant zelf, dan heeft de webhoster daar helemaal niks tegenin te brengen. SIDN zegt dat je inderdaad de overige partij moet inlichten van verhuis, en dat is dan ook gewoon voldoende.

Wat een houder moet tekenen cq verklaren kan je zien in het word document waaruit ik een deel heb ge-quote. Dat is een document wat je op de site van de SIDN kan vinden, het staat in het openbare deel dus jij kan er ook bij.

Daar zie ik naast "op de hoogte stellen" ook "opgezegd". Daar trek ik toch de conclusie uit dat inlichten niet voldoende is.

Alerd
28/05/06, 20:56
Maargoed, de oude provider te kennen geven dat je het domein bij een andere deelnemer wenst onder te brengen en daarbij dus de relatie met de oude deelnemer m.b.t. dat domein opzegt is genoeg.

Het domein kan men dan gewoon verhuizen.
De nieuwe hoster heeft sowiezo niets met die relatie te maken en heeft voldoende als deze weet dat de oude hoster op de hoogte is gesteld.

Dus als je niet mag opzeggen omdat je x maanden van te voren zou moeten opzeggen, dan nog mag je je domein verhuizen.
En daar ging het topic om geloof ik.

Opzeggen is natuurlijk multi intrepetabel.

Uit de do's en dont's voor houder:
"
geef de voorgenomen verhuizing door aan uw oude deelnemer en zeg schriftelijk op bij uw oude deelnemer;"

Dat spreekt trouwens ook niet over de relatie hoster-domeinhouder maar over de relatie domeinhouder-deelnemer.
Dat is lang niet altijd de hoster.

Geoffrey
28/05/06, 21:27
Wat een houder moet tekenen cq verklaren kan je zien in het word document waaruit ik een deel heb ge-quote. Dat is een document wat je op de site van de SIDN kan vinden, het staat in het openbare deel dus jij kan er ook bij.

Daar zie ik naast "op de hoogte stellen" ook "opgezegd". Daar trek ik toch de conclusie uit dat inlichten niet voldoende is.

De klant wil de domein helemaal niet opzeggen, maar wil hem verhuizen! Dat heeft dan ook helemaal niks met een opzegdocument te maken.. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Je kan het de klant zo moeilijk maken als je zelf wil, maar daar heeft de klant natuurlijk niks aan, en de webhoster eigenlijk ook niet. De klant moet gewoon de vorige hoster op de hoogte stellen, het document die wij van SIDN gekregen hebben sturen wij door de klant, die wordt ingevuld en wij zorgen dat het inorde is, klaar is kees.

®on
28/05/06, 21:29
De klant wil de domein helemaal niet opzeggen, maar wil hem verhuizen!
Domein verhuizen, diensten opzeggen. Zo wel duidelijk? ;)

Geoffrey
28/05/06, 21:32
Domein verhuizen, diensten opzeggen. Zo wel duidelijk? ;)

Maar dat zijn twee zaken die volledig van elkaar wegstaan. Verhuis van domein moet geregeld worden aan de hand van SIDN, het opzeggen van een webhostingpakket / parkeerpakket moet met de webhoster afgesproken worden, that's it.

Verder is de topicstarter een klant van mij en weet ik perfect hoe het in elkaar zit. Had hij met mij eerst contact opgenomen dan had hij nu al lang antwoord op z'n vraag, alle documentjes netjes in z'n mailbox en kon hij van start.

Jammer dat er veel mensen zijn die eerst alles via Webhostingtalk proberen te weten te komen terwijl ze nog altijd van de diensten van één bepaalde webhoster gebruikmaken.

®on
28/05/06, 21:35
Maar dat zijn twee zaken die volledig van elkaar wegstaan.
Succes ermee :)

Geoffrey
28/05/06, 21:35
Succes ermee :)

Ik dank U zeer.