PDA

Bekijk Volledige Versie : Automatisch verwerken bankbetalingen



Apoc
27/05/06, 22:56
Ik vraag mij af of het mogelijk is om bankbetalingen hetzelfde te verwerken zoals dat bij bijvoorbeeld paypal geregeld is: betaling komt binnen, bank stuurt bericht naar een bepaald php script, script verwerkt betaling, etc.

Bij onze Amerikaanse bank is dit mogelijk maar het gaat nu om onze Nederlandse bank (Rabobank). Uiteraard kan ik ook een antwoord van de bank krijgen maar misschien dat hier iemand er al meer van weet.

Het maakt me overigens niet echt uit hoe dit precies geregeld is - het kan bijvoorbeeld ook door het importeren van bepaald overzicht met veranderingen, zo lang het maar 100% automatisch gebeurd. Ik begrijp dat het mogelijk is om mbv internetbankieren het mogelijk is om zelf een overzicht te downloaden, en dat in te voeren in het systeem, maar daarbij komen 2 problemen kijken:

1. Vertraging voor de klant
2. Er kunnen menselijke fouten optreden

Het doel is dus om het geheel geautomatiseerd te laten verlopen. Ik ga er van uit dat dit mogelijk is, ik kan me niet voorstellen dat bedrijven als KPN hun betalingen handmatig invoeren.

Easyracks
27/05/06, 23:08
Je kunt zelf een overzicht in ASCII formaat downloaden, bijv. elke avond, en je schrijft dan een script waarin je dat bestand kunt uploaden en het script checkt alles op bijv. betaalomschrijving en maakt automatisch accounts aan.

Apoc
27/05/06, 23:19
Had ik al niet specifiek genoemd dat dat geen optie is? :)



Ik begrijp dat het mogelijk is om mbv internetbankieren het mogelijk is om zelf een overzicht te downloaden, en dat in te voeren in het systeem, maar daarbij komen 2 problemen kijken:

1. Vertraging voor de klant
2. Er kunnen menselijke fouten optreden

d.sp1d3r
28/05/06, 00:18
Ideal? ( http://www.ideal.nl )

Denk dat kpn het wel met het downloaden van net zo bestand als Easyracks het over heeft doet met hun eigen programma erachter.

Wat voor menselijke fouten?

Die vertraging is er altijd wel (tenzij met ideal of creditcard ;))

Apoc
28/05/06, 01:53
Ideal werkt niet voor buitenlandse betalingen, dus dat is ook geen optie.

Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat bedrijven als KPN dit soort dingen handmatig downloaden en in hun eigen programma zetten, met dergelijke volumes.

Menselijke fouten: je zou het een dagje kunnen vergeten, je zou de verkeerde datum kunnen selecteren, als een betaling gestorneerd wordt mis je het, etc etc.

Vertraging hoeft er dus helemaal niet te zijn, bij de rabobank bijvoorbeeld als je een rabobank->rabobank overboeking doet dan wordt dit vrijwel onmiddellijk bijgeschreven. In dat soort situaties kunnen klanten het zeker waarderen als het account ook op dat moment gelijk opgezet wordt.

Dennie-DeTi
28/05/06, 09:14
Volgens mij is dat niet mogelijk bij de Rabobank. Heel misschien dat je een koppeling met telebankieren kan maken, maar met internet bankieren in ieder geval niet. En het is in ieder geval niet verstandig om te vertrouwen op het systeem dat hij de juiste transacties pakt. Als een klant een betaling overmaakt zonder factuurnummer oid dan kan je niet de juiste factuur afboeken. Of als een klant toevallig verkeerd factuurnummer doet.

- Dennie

eMiz0r
28/05/06, 09:48
Volgens mij is dat niet mogelijk bij de Rabobank. Heel misschien dat je een koppeling met telebankieren kan maken, maar met internet bankieren in ieder geval niet. En het is in ieder geval niet verstandig om te vertrouwen op het systeem dat hij de juiste transacties pakt. Als een klant een betaling overmaakt zonder factuurnummer oid dan kan je niet de juiste factuur afboeken. Of als een klant toevallig verkeerd factuurnummer doet.

- Dennie

Rabobank heeft bij mijn weten wel een optie om betalingen automatisch te laten doorvoeren. Betalingen die niet kunnen worden herkent worden in een aparte map gezet om alsnog handmatig te kunnen checken. Ik weet alleen even niet meer of die functie er al is of dat de Rabobank hier mee bezig is.

Edit: kan er op de site zo niets over vinden, ik zou ook niet meer weten hoe het heet :) Misschien kun je morgen beter even bellen of langsgaan bij de Rabo.

Stefan Mensink
28/05/06, 11:03
Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat bedrijven als KPN dit soort dingen handmatig downloaden en in hun eigen programma zetten, met dergelijke volumes.Bedrijven als KPN laten klanten dan ook geen geld overmaken, maar doen alleen aan automatische incasso.

Automatische incasso werkt als volgt:
- Je verzamelt met je eigen software de incasso-opdrachten
- De opdrachten zet je in een CLIEOP-bestand
- Het CLIEOP-bestand voer je in bij telebankieren
- De incasso-opdrachten worden uitgevoerd. Je krijgt een ander bestand terug waarin je kan zien welke opdrachten niet geslaagd zijn (op basis van een zelf gekozen 'id' in je CLIEOP; bijv. factuurnummer).

Je moet wel periodiek die incasso's voeden. Incasseren kan een paar dagen duren.

Als je directe betalingen wilt ben je aangewezen op credit cards of ideal.

Zenda
28/05/06, 12:03
Ik dacht dat de enige optie was om inderdaad iedere dag, zodra betalingen zijn verwerkt, een .csv bestand (dacht ik) te downloaden en deze in jouw administratie te importeren.

Grotere bedrijven werken inderdaad in de meeste gevallen met een automatische incasso, de werking hiervan kan ik niet beter uitleggen dan wat Stefan boven mij al heeft gedaan.
Overschrijven door de klant, dus niet door automatische incasso, zullen dus ook met zo'n bestand gedaan worden wat geïmporteerd wordt in het administratieprogramma.

Wellicht dat er voor erg grote bedrijven uitzonderingen voor banken wordt gemaakt, waarbij de optie er wel is dat commando's doorgegeven worden aan een URL. Echter denk ik dat dit voor normale bedrijven nog niet bestaat of in iedergeval nog niet wordt gedaan.

Verstandig is om hiervoor contact op te nemen met jouw bank.

dreamhost_nl
28/05/06, 14:42
Automatische incasso werkt als volgt:
- Je verzamelt met je eigen software de incasso-opdrachten
- De opdrachten zet je in een CLIEOP-bestand
- Het CLIEOP-bestand voer je in bij telebankieren
- De incasso-opdrachten worden uitgevoerd. Je krijgt een ander bestand terug waarin je kan zien welke opdrachten niet geslaagd zijn (op basis van een zelf gekozen 'id' in je CLIEOP; bijv. factuurnummer).


Dat is helemaal correct. Zo werkt het voor ons ook...
Automatische incasso's zijn echter wel alleen mogelijk bij klanten met een Nederlandse bank-/girorekening...

crazycoder
28/05/06, 14:52
Misschien kan je iets bereiken met een club als bibit?

Nederlandse banken leveren dit soort diensten volgens mij (nog) niet.

DutchTSE
28/05/06, 20:03
heeft eweka niet zo een systeem? (voor newsgroepe?)

hun krijgen volgens mij ook loads of betalingen te verwerken?:)

Apoc
28/05/06, 21:55
Als een klant een betaling overmaakt zonder factuurnummer oid dan kan je niet de juiste factuur afboeken. Of als een klant toevallig verkeerd factuurnummer doet.

Dat is een kwestie van duidelijk aangeven welk specifiek transactienummer er vermeld moet worden, en als het systeem een bepaalde betaling niet herkent kan het dan alsnog handmatig verwerkt worden. Daarnaast kan je de klant vragen om zijn/haar eigen rekeningnummer op te geven (bij aanmelding), zodat alle betalingen van die rekening automatisch worden verwerkt met een bepaald klanten-account.


Rabobank heeft bij mijn weten wel een optie om betalingen automatisch te laten doorvoeren. Betalingen die niet kunnen worden herkent worden in een aparte map gezet om alsnog handmatig te kunnen checken. Ik weet alleen even niet meer of die functie er al is of dat de Rabobank hier mee bezig is.

Edit: kan er op de site zo niets over vinden, ik zou ook niet meer weten hoe het heet :) Misschien kun je morgen beter even bellen of langsgaan bij de Rabo.

Dat is inderdaad precies waar ik naar op zoek ben. Ik zal binnenkort wel eens navraag doen bij de rabobank zelf.



Bedrijven als KPN laten klanten dan ook geen geld overmaken, maar doen alleen aan automatische incasso.

Dat is voor ons geen optie omdat de meeste betalingen uit het buitenland komen. Daarnaast is het handig als ook alle overige bij- en afschrijvingen automatisch in ons (zelfgeschreven) boekhoudprogramma verwerkt worden zodat wij ten alle tijde een goed inzicht hebben van de inkomsten en uitgaven.

Zoals ik zei zal ik binnenkort navraag doen bij de bank en ik laat de uitkomst hier wel weten.