PDA

Bekijk Volledige Versie : Plesk achter NAT, externe DNS



D. ter Horst
27/05/06, 14:02
Ik zit met een probleem :)

Op een testbak hier thuis heb ik Plesk 8 draaien zonder extra modules. Nou zit deze server achter een router met als internet IP 10.0.0.4 en extern 212.238.156.159.

Er zijn een aantal domeinen welke ik bij TransIP heb welke wijzen naar mijn externe IP.

So far so good. Het probleem alleen is dat plesk niks wil weergeven dan de 'default page'. Op de één of andere manier heb ik het even werkend gehad maar dat wil niet echt meer lukken.

Iemand enig idee welke IP's ik in mn pool moet gooien en of deze shared dan wel dedicated moeten zijn? Ik neem aan dat ik er dan nog niet ben. In principe is de internet DNS server niet nodig denk ik, deze wil ik ombouwen dat deze gewoon requests van het interne netwerk gaat forwarden.

Alvast bedankt.

edit
Het werkt nu 'opeens' (door domein in mijn hostfile te zetten) intern en extern. Probleem is dat wanneer ik een 2e domein toe voeg aan een account, het weer fout gaat en ik op de 'default page' kom :(

edit2
Na een /etc/init.d/psa stopall en daarna een start werkt het wel? Duurt het een tijd voordat wijzigingen doorgevoerd worden o.i.d?

smurf
27/05/06, 15:07
als je je instellingen wijzigt kan het tot 10 minuten duren eer plesk de vhost configs aanpast. Je kan een update forceren met websrvmng -av

JayvD
27/05/06, 15:28
Misschien als je handleiding leest en begrijpt wat NAT is dat je erachter komt. :)

1. Handleiding staat dat NAT niet wordt ondersteun
2. http://www.howstuffworks.com/nat.htm

pesja
27/05/06, 16:18
Als je gebruikt maakt van Externe DNS servers, zet dan in ieder geval in de sectie server van Plesk de DNS servers op disabled. Je kunt wel mooi even spieken bij de dns-instellingen van plesk om daarmee je externe DNS servers in te stellen. Ik zou er alleen niet voor kiezen om een cname te maken voor www, maar gewoon een A-record.

D. ter Horst
27/05/06, 17:17
Misschien als je handleiding leest en begrijpt wat NAT is dat je erachter komt. :)

1. Handleiding staat dat NAT niet wordt ondersteun
2. http://www.howstuffworks.com/nat.htm

Ik weet wat NAT is, volgens mij vraag ik daar ook niet om maar toch bedankt :)

Het werkt nu wel, probleem is alleen die update tijd. Ik kan er in de Plesk manual niet veel over vinden maar kan ik dat scriptje niet via een cron elke 5 minuten of zelfs minder laten draaien? Of misschien op een andere manier forceren na het toevoegen van een domein want ik vind het wel handig als iets direct werkt wanneer ik op 'Ok' klik.

smurf
27/05/06, 17:52
/usr/local/psa/admin/bin/websrvmng -av

is het commando om dit te laten doen.

Edit: het is niet slim dit in een cron te plaatsen, aanpassen van de config files door plesk veroorzaakt ook een restart van apache. Dit is echt enkel nodig wanneer je een wijziging aanbrengt die de apache configuratie verandert.

D. ter Horst
27/05/06, 19:28
Hmz ok dat is dan duidelijk, maar er is dus niet echt een manier om updates sneller te laten gaan? Ik heb het niet getest maar ik neem aan dat die 5 - 10 minuten delay dan ook voor sub-domeinen e.d. geld?

Zou mooi zijn als dat sneller kon niet dan? Niemand die daar een oplossing danwel patch danwel hack voor heeft?

smurf
27/05/06, 19:47
Je kan die delay instellen in plesk zelf.

D. ter Horst
27/05/06, 22:39
Ah ja gevonden. Vreemd alleen dat het via een interval gaat en niet 'on change' of is hier een reden voor? Ik heb nu de interval verlaagd in ieder geval, van 900 naar 300. Eens kijken of dat beter gaat, bedankt alvast!

smurf
27/05/06, 22:53
Zoals ik al zei is dit niet standaard on change omdat de wijziging van sommige instellingen de restart van apache benodigt. Als je in een productie omgeving Plesk draait en een klant brengt wijzigingen aan is het niet echt proper om elke keer de webserver te herstarten, daarom wordt pas na X aantal seconden de cinfig na een wijziging opnieuw ingeladen.

Mikey
29/05/06, 09:33
Als je dit wilt forceren door realtime dat soort wijzigingen te doen kun je in

server >> event manager, acties laten uitvoeren op moment je iets wijzigt of toevoegt.

D. ter Horst
29/05/06, 14:44
Op het moment heb ik 3 clients en iets van 20 domeintjes, waarin weinig wijzigingen worden aangebracht, maar de wijzigingen die er doorgevoerd moeten worden moeten wel snel gebeuren. Zouden jullie aanraden om het getimed te laten gaan (elke 300/600/900 seconden) of forceren op de manier welke Mikey voorsteld? Opzich gaat het wel met de update tijd op 300 seconden, dat is nog wel te doen maar 900 was met net iets te lang.