PDA

Bekijk Volledige Versie : starten eenmanszaak in Belgie



dogfood
26/05/06, 16:22
Hi,

ik zou met een webhosting bedrijf in Belgie willen beginnen en vroeg me af of iemand van jullie op de hoogte is van de volgende dingen...

Moet ik overal m'n thuisadres voor gebruiken of mag dat ook een ander postadres zijn (bv een postbus)? Aanvraag van btwnummer wel neem ik aan, maar ook op alle andere officiele correspondentie (kontrakten, fakturen, ..)? Reden van mijn vraag is niet om één of andere illegale aktiviteit op te zetten (een dope-online-shop ofzo <g>) maar omdat een vriend van me een online shop heeft en dat hij regelmatig thuis wordt lastig gevallen door klanten, zowel op z'n privé telefoonnummer als mensen die aanbellen aan de deur.

Alvast bedankt!

X-Hosted
26/05/06, 19:53
Hallo Dogfood,

Je kan het beste contact met Geoffrey opnemen, hij is ook een ondernemer in Belgie.

sp-services
26/05/06, 19:57
hier zelfde. kan je altijd wat info geven

liber!
26/05/06, 20:07
www.startersgids.be
www.startersservice.be
www.unizo.be
http://mineco.fgov.be/enterprises/home_nl.htm

Ben ook bezig met het starten van een bedrijfje (een VOF, we zijn met meerdere).

hanske
26/05/06, 20:16
goeie raad, neem een fiscaal adviseur of boekhouder onder de arm ;)

Geoffrey
26/05/06, 20:52
Hi,

ik zou met een webhosting bedrijf in Belgie willen beginnen en vroeg me af of iemand van jullie op de hoogte is van de volgende dingen...

Moet ik overal m'n thuisadres voor gebruiken of mag dat ook een ander postadres zijn (bv een postbus)? Aanvraag van btwnummer wel neem ik aan, maar ook op alle andere officiele correspondentie (kontrakten, fakturen, ..)? Reden van mijn vraag is niet om één of andere illegale aktiviteit op te zetten (een dope-online-shop ofzo <g>) maar omdat een vriend van me een online shop heeft en dat hij regelmatig thuis wordt lastig gevallen door klanten, zowel op z'n privé telefoonnummer als mensen die aanbellen aan de deur.

Alvast bedankt!

Beste,

als u als éénmanszaak ergens anders een postbus heeft die u wenst te gebruiken dan mag dat. Verder zou ik me goed laten advisseren door bijvoorbeeld het kantoor van de BTW zelf en voor de financiële kant zou je als startende inderdaad beter even een boekhouder onder de arm nemen :) Als er nog vragen zijn hoor ik het graag vanje!

Dotdns
26/05/06, 21:47
www.startersgids.be
www.startersservice.be
www.unizo.be
http://mineco.fgov.be/enterprises/home_nl.htm


Ga je geen betere uitleg voor vinden.
of stap eens binnen bij de unizo. ze helpen je er graag mee.

tvm
26/05/06, 22:06
Ga even langs bij unizo als je echt van niets afweet. Anders schrijf je je rechtstreeks bij de kruisbank in dit komt voordeliger uit. Gebruik om te beginnen je eigen thuisadres zolang je alles op orde hebt zullen de klanten je niet lastig vallen. Je prive telefoonnummer kan je altijd als anoniem laten zetten in de goudengids etc.

Als je kapitaal hebt kan je altijd een kantoortje huren voor de postbus of als je iemand kent met een kantoor een maandleijkse bijdrage geven en daar je adresgegevens op laten zetten.

mvg,

Tim Van Maele

sp-services
27/05/06, 01:50
één tip

zie het dus niet te groot. Begin dus NIET direct kantoorruimte of dergelijks te huren

IT-worX
27/05/06, 02:54
Of huur voor 15€/kwartaal een postbus :)

AlfaHosting
27/05/06, 08:47
Hi,

ik zou met een webhosting bedrijf in Belgie willen beginnen en vroeg me af of iemand van jullie op de hoogte is van de volgende dingen...

Moet ik overal m'n thuisadres voor gebruiken of mag dat ook een ander postadres zijn (bv een postbus)? Aanvraag van btwnummer wel neem ik aan, maar ook op alle andere officiele correspondentie (kontrakten, fakturen, ..)? Reden van mijn vraag is niet om één of andere illegale aktiviteit op te zetten (een dope-online-shop ofzo <g>) maar omdat een vriend van me een online shop heeft en dat hij regelmatig thuis wordt lastig gevallen door klanten, zowel op z'n privé telefoonnummer als mensen die aanbellen aan de deur.

Alvast bedankt!

Eén goede raad, vraag zulke zaken niet ergens op een forum maar ga eens naar een boekhouder voor een eerste vrijblijvend gesprek. Op die manier heb je het snelst antwoord op de meeste ven je vragen.

dogfood
27/05/06, 12:20
Even ter verduidelijking...

- Ik ben wel degelijk van plan om met Unizo te praten, nu maandag. Ze waren echter niet op owv het verlengde weekend in Belgie.

- Uiteraard ga ik met een boekhouder praten, maar ik ken er geen en Unizo zou me hierbij helpen.

- Het is niet omdat je je thuisadres wil verbergen dat je een slechte service levert of met louche zaken bezig bent. Ik had er hier vorige maand nog eentje aan de deur die even kwam kijken naar de dingen die op eBay verkocht. Leuk is anders.

Bedankt voor de vele reacties!

tvm
27/05/06, 13:26
Of huur voor 15€/kwartaal een postbus :)

waar kan je dat doen?

4Design
28/05/06, 12:46
waar kan je dat doen?

Bij de post verhuren ze postbussen aan dit tarief.

IT-worX
28/05/06, 12:50
Inderdaad :)

tvm
28/05/06, 16:33
En kan je bijvoorbeeld in nederland een postbus huren als belg en als belg een kvk nummer aanvragen? Mischien handig voor degenen die in belgië hun attest van bedrijfsbeheer nog niet hebben behaald.

frankske
30/05/06, 14:31
Afaik ben je als "particulier-zelfstandige" (eenmanszaak, geen bvba) verplicht je persoonlijk domicilie adres op al je belangrijke documenten te zetten. Je kan daar wel een ander adres op laten zetten (bv als je winkel hebt en je winkel is elders dan bij je thuis), maar dan moet je dat adres laten registreren, en ik niet dat ze je een postbusadres zullen laten registreren.