PDA

Bekijk Volledige Versie : Cd-rom wel of niet in nw server ?



Bullcat
25/05/06, 18:45
Als jullie een nieuwe server aanschaffen, doen jullie dit dan met of zonder cd/dvd-speler erin, of gebruiken jullie een losse of een externe via USB ?

de stemming is openbaar dus men kan zie wat je stemd

crazycoder
25/05/06, 18:58
Jammer dat er maar 1 gekozen kan worden, CD/DVD in ieder geval los.. zowel IDE als USB..

Webservers worden standaard niet van CD/DVD voorzien.. Beetje overbodig :-)

Easyracks
25/05/06, 19:03
Meestal wel ja. Wel zo makkelijk voor reinstalls.

Bullcat
25/05/06, 19:06
@crazycoder: Maar stel dat je een verse install moet doen in je rack, dan is het met een ingebouwde speler of een USB speler makelijker als via IDE lijkt mij, eigenlijk hoop je uiteraard niet dat het moet een nw. install, maar stel hè. never say never :)
alhoewel dat met een ingebouwde ook niet altijd werkt maar dat is een ander verhaal :D :D :D

Geoffrey
25/05/06, 19:09
Meestal zit er standaard een cd/dvd in bij een server van Dell die wij bestellen. Mocht hij er niet inzitten dan gaat hij er van ons in. Het is inderdaad net zo makkelijk als er dringend een reinstall gedaan moet worden.

crazycoder
25/05/06, 19:13
@crazycoder: Maar stel dat je een verse install moet doen in je rack, dan is het met een ingebouwde speler of een USB speler makelijker als via IDE lijkt mij, eigenlijk hoop je uiteraard niet dat het moet een nw. install, maar stel hè. never say never :)
alhoewel dat met een ingebouwde ook niet altijd werkt maar dat is een ander verhaal :D :D :D
Weet ik.. heb pas ook nog een server uit het rack moeten trekken..
Kleinigheidje heb je toch wel eens ;-)

joriz
25/05/06, 19:33
Beetje loos als je voor die ene keer een CD speler er in doet. Gewoon externe gebruiken. Veel makkelijker.

Euro-Servers
25/05/06, 19:37
Losse combo met USB aansluiting, moet je niet in elke server één hebben zitten :)

Ryan Kalkhoven
25/05/06, 19:38
Standaard zit bij IBM nog spelers erin. Prima voor bij een install of een recovery. Een losse speler is niets voor mij. Die zou ik om wat voor reden dan ook altijd op de verkeerde plek hebben liggen.

Stefan Mensink
25/05/06, 22:16
Losse USB-speler, doe ik al een tijdje zo. Een ingebouwde speler is een beetje zonde van het geld en ruimte, gezien zo'n ding toch maar eens per jaar of nog minder vaak gebruikt wordt.

Ohja, om IPMI te upgraden op een supermicro werkte de voeding van een externe harddisk prima als oplossing om even een IDE-cddrive te koppelen.

Technotop
25/05/06, 23:27
Toevallig laatst over gesproken met onze leverancier. Wij kopen alleen Asus Barebones en hier zit altijd een DVD-Speler bij. Echter halen ze deze in het vervolg er uit en plaatsen een extra hotswap voor een harddisk. Wij gebruiken ze alleen voor een installatie en verder niet.

USB-Speler gebruiken wij in de toekomst. Extra schrijf-ruimte :)

liber!
25/05/06, 23:32
Netboot, gewoon een twisted cabeltje naar m'n laptop en dan via pxe boot'en maar. In mijn server zitten 2 netwerk kaartjes.

eMiz0r
26/05/06, 09:20
CDspelertje zit er wel in, wat kosten die dingen nou.. 30 euro? :)

is250
26/05/06, 09:22
Zit er altijd in hier, bij Dell volgens mij (bijna) gratis dus waarom niet (PE 2850).

crazycoder
26/05/06, 09:56
CDspelertje zit er wel in, wat kosten die dingen nou.. 30 euro? :)
Ik denk niet dat de prijs het probleem is, althans, voor mij niet.

Wat ik bij bedrijven zie is dat zelden gebruikte drives problemen gaan geven als je ze een keer nodig hebt. Als ik op pad ga heb ik mede om die reden hoe dan ook altijd een IDE drive bij.

Verder denk ik dat je de ruimte soms soms iets beter kan benutten, zoals voor een extra schijf..

Wido
26/05/06, 12:43
Gewoon een USB CD-Rom speler.

De enige bak bij ons mét CD-Rom speler is jawel, een Windows server :P Toch typisch :)

Verder doen we bijna nooit re-installs, dus die ruimte benutten we mooi anders.

Goldeneye
26/05/06, 13:04
Ik zat eens een keer met een vastgelopen server, na een reboot ging ik maar eens in de logfiles zoeken naar de oorzaak:

May 2 23:37:02 <server naam> kernel: hda: ATAPI reset timed-out, status=0x80
May 2 23:37:37 <server naam> ide0: reset timed-out, status=0x80
May 2 23:37:37 <server naam> hda: status timeout: status=0x80 { Busy }
May 2 23:37:37 <server naam> hda: status timeout: error=0x80LastFailedSense 0x08
May 2 23:37:37 <server naam> hda: drive not ready for command

hda was de cdrom drive, dus voor mij geen cdrom drive meer in een server :)