PDA

Bekijk Volledige Versie : TelecityRedbus gaat uitbreiden in Amsterdam



Glenn
24/05/06, 15:19
Al surfend kwam ik het volgende bericht tegen. Dit bericht meldt dat TelecityRedbus (TR) in Londen er "6000 square feet" bij krijgt. Verderop staat nog iets interessants:

-------
http://www.telecityredbus.com/news_11052006.shtml

Driven by strong demand from technology customers, TelecityRedbus, Europe’s foremost data centre services provider announced today it is adding 6000 square feet to its Dockland’s data centre facilities. Demand for the new space, which will be fully functional in June, is high, with new and existing customers already confirmed as tenants. As part of its ongoing expansion strategy, TelecityRedbus also has plans to extend its facilities in Paris and Amsterdam.
--------

Het lijkt er dus op alsof TR binnenkort in Amsterdam ook weer gaat uitbreiden. Zijn er bij jullie al plannen bekend? Geen idee hoe het in Telecity 1+2 is, maar in Redbus begint het volgens mij al aardig vol te raken. Als dat op al hun Amsterdamse locaties is doen ze er goed aan een nieuwe site te openen of uit te breiden, zodoende kunnen ze nieuwe klanten blijven aantrekken en kunnen bestaande klanten blijven groeien.

djalken
24/05/06, 15:33
TC2 zit redelijk vol voor zover ik weet en TC1 is (wat ik laatst hoorde) nog circa 50m² vrij, niet bepaald veel dus ;) In de tijd dat wij nog in TC2 zaten en informeerde naar direct afnemen van racks bij telecity kreeg ik al te horen dat ze zochten naar uitbreidingsmogelijkheden omdat het redelijk vol begon te raken

Geoffrey
24/05/06, 15:33
Tja, het staat bekend dat Redbus Amsterdam redelijk vol staat, dus is het maar normaal dat ze gaan uitbreiden me dunkt?

Dotspot Hosting
24/05/06, 15:37
Als die uitbreidingen in A'dam door gaan zou dat er goed nieuws zijn :D
Redbus heeft onlangs al een verbouwing gedaan om aan de vraag van kantoor ruimte naast de data vloeren te kunnen voldoen. Nu heb ik gehoord dat de rebus graag de ruimte tussen de 2 gebouwen vol wil bouwen maar dat dit is afgewezen door de architect.

djalken
24/05/06, 15:39
Als die uitbreidingen in A'dam door gaan zou dat er goed nieuws zijn :D
Redbus heeft onlangs al een verbouwing gedaan om aan de vraag van kantoor ruimte naast de data vloeren te kunnen voldoen. Nu heb ik gehoord dat de rebus graag de ruimte tussen de 2 gebouwen vol wil bouwen maar dat dit is afgewezen door de architect.

lijkt me ook niet bepaald slim om dat te doen, gewoon een nieuwe (grote) locatie is met het oog op de toekomst veel beter. Klanten die kantoorruimte willen naast hun colo zouden daar dan terecht kunnen :)

Paulewk
24/05/06, 16:00
lijkt me vrij logisch dat ze gaan uitbreiden, aangezien a'dam flink vol staat.

ErikKosters
24/05/06, 16:03
heb inderdaad in redbus weinig vloeren gezien waar nog grote gaten zaten

Ber|Art
24/05/06, 16:03
Ik vraag me af of dat nog wel kan in Amsterdam?

Glenn
24/05/06, 16:12
Ik was gister toevallig even op vloer E0 voor een schroevendraaier, dat lijkt me nog de enige locatie waar wat ruimte is. Hoewel ze die ook gaan volzetten, aangezien ze bezig waren met de bekabeling voor een nieuwe coreswitch van een klant.

In Amsterdam is trouwens echt nog genoeg bouwruimte, dus dat gaat prima passen. Anders komen ze maar naar Zaanstad. Dat is maar tien minuten rijden vanaf de huidige locatie van Redbus. Naast ons kantoor ligt een groot stuk grasland, dus daar zou het prima kunnen ;)

Geoffrey
24/05/06, 16:14
Anders kunnen ze altijd het gebouw nog een verdiep hoger maken hé :D

Glenn
24/05/06, 16:16
Anders kunnen ze altijd het gebouw nog een verdiep hoger maken hé :D
Redbus en zware vloeren gaan niet goed samen heb ik me laten vertellen :P

Paulewk
24/05/06, 16:21
Ik vraag me af of dat nog wel kan in Amsterdam?

Wel eens tegenover Redbus gekeken?

veenman
24/05/06, 16:31
Ik vraag me af of dat nog wel kan in Amsterdam?
Veelal worden DC's in kantoorgebouwen gebouwd en daarvan staat er zoveel leeg in Amsterdam :)

DutchTSE
24/05/06, 16:32
Ik was gister toevallig even op vloer E0 voor een schroevendraaier, dat lijkt me nog de enige locatie waar wat ruimte is. Hoewel ze die ook gaan volzetten, aangezien ze bezig waren met de bekabeling voor een nieuwe coreswitch van een klant.

In Amsterdam is trouwens echt nog genoeg bouwruimte, dus dat gaat prima passen. Anders komen ze maar naar Zaanstad. Dat is maar tien minuten rijden vanaf de huidige locatie van Redbus. Naast ons kantoor ligt een groot stuk grasland, dus daar zou het prima kunnen ;)

zullen we het eerlijk doen ;) in purmerend :D is ook dichtbij, zowel voor jou (A7 af en je bent er:D) als voor mij ;)

Ber|Art
24/05/06, 16:51
Ruimte is wel genoeg maar krijgen ze nog stroom van de gemeente? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet zomaar meer kon?

Glenn
24/05/06, 17:03
zullen we het eerlijk doen ;) in purmerend :D is ook dichtbij, zowel voor jou (A7 af en je bent er:D) als voor mij ;)
Mag ook ;)


Ruimte is wel genoeg maar krijgen ze nog stroom van de gemeente? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet zomaar meer kon?
Waarom niet? :) Als je er voor betaalt lijkt me dat ze een extra kabeltje + trafohuisje voor je aan zullen leggen :)

JayvD
24/05/06, 17:19
Kan me ook zoiets dergelijks herinneren wat BertArt zegt.

De stroom die een datacenter gebruikt is gigantisch en het zou zo zijn dat alle stroom die opgewekt rond amsterdam net genoeg was om stad met alles erop en eraan te leverancieren van stroom.

Denk alleen als je genoeg wilt betalen dat ze wel toelaten..

WebBizz
24/05/06, 18:07
Naar wat ik heb begrepen is RedBus nog steeds niet winstgevend, ik vraag me derhalve af of nog een DC bouwen zo'n slim idee is...

JayvD
24/05/06, 18:09
Naar wat ik heb begrepen is RedBus nog steeds niet winstgevend, ik vraag me derhalve af of nog een DC bouwen zo'n slim idee is...
Denk als ze de nieuwe regels gaan invoeren dat ze wel winstgevend zullen worden. ;)

Swiftway-UK
24/05/06, 18:24
Naar wat ik heb begrepen is RedBus nog steeds niet winstgevend, ik vraag me derhalve af of nog een DC bouwen zo'n slim idee is...

Dat probleem zijn ze nu aan het aanpakken.....

Mikey
24/05/06, 18:46
TC2 zit redelijk vol voor zover ik weet en TC1 is (wat ik laatst hoorde) nog circa 50m² vrij, niet bepaald veel dus ;) In de tijd dat wij nog in TC2 zaten en informeerde naar direct afnemen van racks bij telecity kreeg ik al te horen dat ze zochten naar uitbreidingsmogelijkheden omdat het redelijk vol begon te raken

TC2 kan niet verder groeien door de beperking van de levering van stroom, het is inmiddels al zover dat ze door bijhorende nuts bedrijven op de schouders getikt kunnen worden of ze aub tijdelijk op hun eigen stroomvoorziening willen gaan draaien om het huidige net daar te ontlasten.

bron : tc2 engineer.


Mag ook ;)


Waarom niet? :) Als je er voor betaalt lijkt me dat ze een extra kabeltje + trafohuisje voor je aan zullen leggen :)

Je praat hier niet over 500A of wat dan ook, je krijgt _echt_ niet 1234 als je zoveel af wilt nemen, dit moet van te voren gecalculeerd worden. Tevens zit je op een industrie terrein en zal je rekening moeten houden met derden. TC2 kreeg naar wat ik ervan begrepen had geen vergroting van hun afgenomen vermogen aan stroom.

Glenn
24/05/06, 19:24
Ok Mikey, je kon nog wel eens gelijk hebben. Wellicht is Zaanstad dan toch serieus een goede oplossing ;)

joriz
24/05/06, 20:15
Die parkeerplaats achter Redbus staat altijd leeg. Ook tussen de 2 gebouwen is nog ruimte. Hier kunnen ze denk prima nog wat kwijt.

djalken
24/05/06, 20:37
Die parkeerplaats achter Redbus staat altijd leeg. Ook tussen de 2 gebouwen is nog ruimte. Hier kunnen ze denk prima nog wat kwijt.
en waar moeten al die mensen die in redbus werken iedere dag (qwise?) dan parkeren ;)

Goldeneye
24/05/06, 20:44
en waar moeten al die mensen die in redbus werken iedere dag (qwise?) dan parkeren ;)

Die worden afgezet met een helikopter :)

aartvg
24/05/06, 21:29
Die worden afgezet met een helikopter :)

op het dak zeker

joriz
24/05/06, 22:03
Je maakt gewoon een parkeer garage eronder aan met vloerverwarming en marmere zuilen ;)

blaaat
24/05/06, 23:03
op het dak zeker

nee, dat is te zwaar dan zakt het dak door ;)

edit: op die grasveldjes voor redbus kunnen mensen nog parkeren toch :)

DutchTSE
25/05/06, 00:35
nee, dat is te zwaar dan zakt het dak door ;)

edit: op die grasveldjes voor redbus kunnen mensen nog parkeren toch :)
hehe inderdaad, die hele straat is zeker zo groot als de parkeerplaats van redbus :D

eweka
25/05/06, 10:37
Iemand er hier wel eens over nagedacht dat Telecity wel zegt te willen uitbreiden maar dit aan de andere kant ook helemaal niet wil ?

Het is toch fantastisch dat al die prijzen omhoog kunnen door alleen maar hoeven te zeggen dat je geen ruimte meer hebt en omdat de stroom duurder is geworden ?

Nu kunnen ze straks ( eind 2006 ) weer E 400+ voor een footprint vragen die voorheen (minder ) dan de helft heeft gekost.

aartvg
25/05/06, 10:44
servers worden goedkoper de plaatsing duurder

visualiesatie is de toekomt,
maar dat is wel heeel offtoppix

groeten Aart

veenman
25/05/06, 10:50
Iemand er hier wel eens over nagedacht dat Telecity wel zegt te willen uitbreiden maar dit aan de andere kant ook helemaal niet wil ?

Het is toch fantastisch dat al die prijzen omhoog kunnen door alleen maar hoeven te zeggen dat je geen ruimte meer hebt en omdat de stroom duurder is geworden ?

Nu kunnen ze straks ( eind 2006 ) weer E 400+ voor een footprint vragen die voorheen (minder ) dan de helft heeft gekost.
Inderdaad, aan schaarste kun je verdienen, niet aan overvloed. Anderzijds wordt het aanbod ook langzaam maar zeker groter, zoals jullie nu ook een eigen datacentrum opzetten, waardoor klanten als het te duur wordt besluiten om te verhuizen naar een partij die goedkoper is. Wat voor TelecityRedbus niet zoveel zal uitmaken wanneer de prijs verdubbeld en bijvoorbeeld dertig procent van je clientiele wegloopt. Waarbij ze in dit voorbeeld nog steeds 40% meer omzet maken en 30% aan ruimte over hebben.

joriz
25/05/06, 12:06
Echter als er schaarste is betekend dat ook een gat in de markt. Er komen de laatste tijd ook veel nieuwe datacenters bij die goedkoop hun diensten aanbieden. Dus er komt op die manier ook steeds meer concurentie. Hierdoor zullen waarschijnlijk ook steeds meer klante verdwijnen omdat ze zien dat ze 3 straten verderop voor de zelfde kwaliteit de helft kwijt zijn.

Swiftway-UK
25/05/06, 12:32
Anderzijds wordt het aanbod ook langzaam maar zeker groter, zoals jullie nu ook een eigen datacentrum opzetten, waardoor klanten als het te duur wordt besluiten om te verhuizen naar een partij die goedkoper is.

Het Eweka DC is een oude POP van Interoute, de ruimte was er dus altijd al. Maar een kleine DC moet harder werken om dezelfde faciliteiten aan te kunnen bieden als een grote DC.

Verder is de DC niet carrier-neutral, voor veel partijen een eis om zich te vestigen, het is ook een relatief kleine DC, een paar honderd footprints maakt op de hele Nederlandse markt zeer weinig uit.

Nu de DCs langzaam vollopen gaan de prijzen stijgen voor footprints, nu het verkeer toeneemt gaan ook de transit prijzen stijgen, gezien carriers hele apparatuurparken moeten vervangen.

Gelukkig zitten we in Nederland en hebben we diverse goed geconnecteerde peering punten, wat toch alweer aardig scheelt in de transit kosten.


Echter als er schaarste is betekend dat ook een gat in de markt. Er komen de laatste tijd ook veel nieuwe datacenters bij die goedkoop hun diensten aanbieden. Dus er komt op die manier ook steeds meer concurentie. Hierdoor zullen waarschijnlijk ook steeds meer klante verdwijnen omdat ze zien dat ze 3 straten verderop voor de zelfde kwaliteit de helft kwijt zijn.

DCs in Nederland hadden al jaren de laagste prijzen in de hele wereld, omdat het aanbod zo groot was. Jarenlang hebben ze slechts break-even gedraait op footprint verhuur.

Nu komt gewoon de tijd dat ze willen verdienen, er is geen partij met serieuze interesse voor het opzetten van een grote carrier neutral colo ruimte, simpelweg omdat de markt vele jaren onder druk stond. Indien een partij zulke investeringen wilt maken en op prijs wil gaan concurreren, zullen ze rekening moeten houden met jaren van verlies, daarna jaren van break-profit tenzij ze simpelweg markt-conforme prijzen bieden, waardoor ze hun vloer toch wel verkopen en tegelijktijd sneller winst maken.

eweka
25/05/06, 15:15
Het Eweka DC is een oude POP van Interoute, de ruimte was er dus altijd al. Maar een kleine DC moet harder werken om dezelfde faciliteiten aan te kunnen bieden als een grote DC.

Verder is de DC niet carrier-neutral, voor veel partijen een eis om zich te vestigen, het is ook een relatief kleine DC, een paar honderd footprints maakt op de hele Nederlandse markt zeer weinig uit.


We gaan offtopic om hier een Eweka DC topic van te maken.

Ik kan je wel zeggen dat ons DC Carrier - Neutral zal zijn als daar een wens voor is maar we zitten thans nog steeds in de bouwfase , waarschijnlijk tot eind juli , dus dit is nog niet ter sprake geweest.

Als laatste wil ik er nog aan toevoegen dat het bouwen / klaarmaken van een kleiner DC meer mogelijkheden geeft om sneller aan te passen aan de huidige behoeften en eisen van de markt.

Danger
25/05/06, 20:50
DCA / Iqarus is een optie :D
Die hebben nog genoeg ruimte over dat misschien wel gehuurd kan worden.. ligt overigens niet zo heel ver van redbus af.

blaaat
25/05/06, 20:57
DCA / Iqarus is een optie :D
Die hebben nog genoeg ruimte over dat misschien wel gehuurd kan worden.. ligt overigens niet zo heel ver van redbus af.
En ook al zou redbus daar gaan zitten, dan zou daar dankzij de goede naam van linkup alsnog de komende jaren 99% van de ruimte leeg zijn!

Danger
25/05/06, 20:58
goh? echt? :D

p4ubenl
25/05/06, 23:59
Ruimte is wel genoeg maar krijgen ze nog stroom van de gemeente? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet zomaar meer kon?
mmz.. is op te lossen natuurlijk:

Redbus presents: ECOLOGISCHE RACKS!
Stroomvoorziening via eigen zonnepanelenpark..
1 bugje: zon schijnt niet 100%, helaas geen 99.99% stroomuptime gegarandeerd ;-) ;-)
Backup systeem via natuurlijk gekweekte muizen & ratten die als nood in een draaiend rad gezet kunnen worden voor noodstroom op te wekken!

ontopic: Denk dat beste idd DC'tje bijbouwen, en hopelijk leren van hun fouten bij vorige DC's ;-)

djalken
26/05/06, 00:03
het zal mij eerlijk gezegd niet verbazen als telecityredbus een locatie boven adam pakt of meer richting rdam, iig plekken waar er meer markt en vooral ruimte is :)

almar
26/05/06, 11:32
Ik denk dat ze naar Almere gaan.

Glenn
26/05/06, 13:30
ontopic: Denk dat beste idd DC'tje bijbouwen, en hopelijk leren van hun fouten bij vorige DC's ;-)
Welke fouten?

Mikey
26/05/06, 14:24
mmz.. is op te lossen natuurlijk:

Redbus presents: ECOLOGISCHE RACKS!
Stroomvoorziening via eigen zonnepanelenpark..
1 bugje: zon schijnt niet 100%, helaas geen 99.99% stroomuptime gegarandeerd ;-) ;-)
Backup systeem via natuurlijk gekweekte muizen & ratten die als nood in een draaiend rad gezet kunnen worden voor noodstroom op te wekken!

ontopic: Denk dat beste idd DC'tje bijbouwen, en hopelijk leren van hun fouten bij vorige DC's ;-)

De koe heeft de haas nog niet zien rennen en gij hebt nog geen klepel horen slaan. zonnepanelen hebben niet per definitie zon nodig om vermogen op te leveren daar mag het best grijs bewolkt en regenachtig voor zijn....

Glenn
26/05/06, 14:25
Mikey, nooit geweten dat jij zo poetisch kon zijn... ;)

Bardo
30/05/06, 11:12
Ik heb first hand van een engineer gehoord dat ze binnenkort gaan uitbreiden door een 3e partij over te nemen.

Welke dit is, is bij mij nog niet bekend, maar ze gaan in A'dam een 3e partij overnemen.

frvge
30/05/06, 11:23
Kheb gehoord dat voordat de DCs er goed en wel stonden, dat ze heel veel capaciteit vroegen van de energiebedrijven (250MV) en nu (of een paar jaar terug) blijkt dat ze maar 20MV gebruiken. Het kan ook MW geweest zijn :p

joriz
30/05/06, 11:31
Denk dat het MW is.
P = U X I
Vermogen = Spanning X stroomsterkte
Je kunt niet iets in spanning uitdrukken als je geen stroomsterkte weet.
Datacenters rekenen hun stroom wel af in Ampère doordat de spanning altijd hetzelfde is. Waardoor je dus gewoon betaald voor het geleverde vermogen.

Iedergeval kan je verwachten dat een bedrijf op een industrieterein wat vermogen nodig hebben. Of het nou een datacenter of een grote electronica fabriek is.

Cybafish
30/05/06, 19:18
De koe heeft de haas nog niet zien rennen en gij hebt nog geen klepel horen slaan. zonnepanelen hebben niet per definitie zon nodig om vermogen op te leveren daar mag het best grijs bewolkt en regenachtig voor zijn....

Veel succes met je zonnepaneel op het licht van de maan & sterren.

Rammboy
30/05/06, 19:34
Het zou wel mogelijk zijn om zowel zonnepanelen en een windmolen te plaatsen, alleen wat nadelen: ten eerste : wanneer je winst maakt aan de zonnepanelen moet je ze alweer vervangen (altans het dure regelsysteem) ten twede : je hebt enorm veel oppervlakte nodig om genoeg stroom te kunnen leveren voor zo'n datacenters. Een windmolen is zeer duur in aankoop, je moet er een vergunning voor hebben en je moet in een gebied zijn waar veel wind is (bedrijfsterein is meestal veel wind maar... moet berekent worden. ) Met een windmolen heb je dan wel weeral voordelen van inkomsten aangezien je je overgegenereerde stroom terug aan de elektriciteitsdistributeur kan verkopen.

joriz
30/05/06, 19:41
Denk dat een eigen kleine gascentrale veel rendabeler is een zeker meevalt qua onderhoud. Als je hier als groot datacenter in zou investeren ben je denk stukke goedkoper uit.
Je moet natuurlijk wel gas inkopen maar dat is in Nederland dacht ik geen probleem.

BTW. Als je aan zonnepanelen en windmolesn gaat werken zit je met hele erge onvoorspelbare pieken en dalen wat het stroomnet zeer beinvloed. Hiervoor heb je dus een heleboel aparatuur nodig en als nog de garantie dat je alle stroom indien nodig via het normale net kan krijgen of juist kwijt kan.

Rammboy
30/05/06, 19:53
idd, dit bedoel ik nou net, je bent beter af met een gemeenschappelijk energienet dan een alleenstaand net.

eweka
30/05/06, 22:20
We leven inmiddels in 2006 hoor. Je kunt een windturbine ( anno 2006 zijn het turbines die 2 MW opleveren ! ) ook combineren met je gewone stroominvoer. De stroom die je niet verbruikt stuur je terug naar het net , en als ie te weinig oplevert dan draai je op netstroom.

Diegenen die naar Telecity 3 gaan en afslag 101 nemen .... je ziet als je het spoor overgaat aan je rechterhand langs de spoorlijn alleen maar windturbines. Je zit daar imers aan de haven en het waait nagenoeg altijd voldoende. Ik heb ze nog nooit stil zien staan ( uitgeschakeld )

:W:

crazycoder
30/05/06, 23:46
Eigenlijk is het heel eenvoudig, een nieuw DC hoort in de buurt van Borssele te staan. Lekker dicht bij de kerncentrale, stukken betrouwbaarder en minder horizonvervuilend dan windmolens...
En niet zo ver rijden voor mij... :-)

Deimos
31/05/06, 00:16
Dan heb je het wel over een plek waar bijna geen bereikbaarheid is :). Leuke lijntjes mag je dan gaan aanleggen. Fiberring, kan je er voorlopig ook vergeten en dan nog niet te praten over de bereikbaarheid per auto voor de rest van het land :D

Wido
31/05/06, 07:50
We leven inmiddels in 2006 hoor. Je kunt een windturbine ( anno 2006 zijn het turbines die 2 MW opleveren ! ) ook combineren met je gewone stroominvoer. De stroom die je niet verbruikt stuur je terug naar het net , en als ie te weinig oplevert dan draai je op netstroom.

Diegenen die naar Telecity 3 gaan en afslag 101 nemen .... je ziet als je het spoor overgaat aan je rechterhand langs de spoorlijn alleen maar windturbines. Je zit daar imers aan de haven en het waait nagenoeg altijd voldoende. Ik heb ze nog nooit stil zien staan ( uitgeschakeld )

:W:

2MW is niet niks. Je kan dus best een leuk DC draaien op 4 windmoles. Ik meen dat een windmolen rond de 1 miljoen kost per stuk?

Dat is dan 4 Miljoen extra bij de bouw, maar scheelt je wel een flinke energie-rekening elke maand.

Swiftway-UK
31/05/06, 16:38
Helaas moet je ook vergunningen hebben om windmolens te plaatsen vanwege horizon vervuiling enzo. En 4 miljoen is bepaald niet niks....... ;)

Die dingen hebben vast ook onderhoud nodig, dus dat soort kosten moet je meerekenen, plus natuurlijk afschrijving/vervanging.

almar
31/05/06, 16:53
Helaas is de afgifte van windmolens dusdanig variabel dat deze altijd gecombineerd moet worden. Sorry voor diegenen die als bezig waren met de begroting :D

Swiftway-UK
31/05/06, 17:01
Helaas is de afgifte van windmolens dusdanig variabel dat deze altijd gecombineerd moet worden. Sorry voor diegenen die als bezig waren met de begroting :D

Dankjewel :( ik dacht, we werken paar weekjes overuren, mikken vier molentjes neer, kom jij met je variabele stroomafgifte verhaal, weer een droom kapot :(

;)

Paulewk
31/05/06, 18:25
Helaas moet je ook vergunningen hebben om windmolens te plaatsen vanwege horizon vervuiling enzo. En 4 miljoen is bepaald niet niks....... ;)

Die dingen hebben vast ook onderhoud nodig, dus dat soort kosten moet je meerekenen, plus natuurlijk afschrijving/vervanging.

Denk dat je weinig horizon vervuiling hebt in een industrieterrein als waar wij staan.

En Almar, goeie tip! Had ik nooit aan gedacht ;)

mousehouse
01/06/06, 15:59
Ik heb first hand van een engineer gehoord dat ze binnenkort gaan uitbreiden door een 3e partij over te nemen.

Welke dit is, is bij mij nog niet bekend, maar ze gaan in A'dam een 3e partij overnemen.

Globalswitch? Heeft nog genoeg ruimte over (in ieder geval 1 complete zaal van +/- 2500 m^2) en mogelijkheden voor nog eens 2500 m^2 zonder nieuwbouw als ik het goed onthouden heb. Ze zitten echter wel weer in een aantal landen, dus zou het wel een MegaMerger zijn...

djalken
01/06/06, 16:51
is een te grote partij om over te nemen iig en een fusie lijkt me eerlijk gezegd niet aan de orde ;) toen de fusie tussen redbus en telecity nog geruchten waren werd de naam van interxion ook genoemd als 3e partij, weet niet of die nu nog in beeld is

mousehouse
01/06/06, 17:09
is een te grote partij om over te nemen iig en een fusie lijkt me eerlijk gezegd niet aan de orde ;) toen de fusie tussen redbus en telecity nog geruchten waren werd de naam van interxion ook genoemd als 3e partij, weet niet of die nu nog in beeld is
ach fusie ;-) voorlopig zie ik Redbus steeds meer Telecity eigenschappen krijgen dan omgekeerd... Maar idd, Gs is wellicht te groot om mee samen te gaan.

djalken
01/06/06, 17:13
officieel is het een fusie ;) dat neemt niet weg dat er eigenlijk wel sprake is van een overname van redbus door telecity :)

WebSiteNet
01/06/06, 22:36
Ik heb kennissen met een boerderij (wieringermeer) en ja, een windmolen in de achtertuin (2 km verderop). Een windmolen is erg duur maar kan alleen rendabel zijn als de overheid meebetaald. Zo'n molentje kost zo'n 1 *10^6 pleurootjes.

De wieringermeer levert nu zo'n 11 % van alle windmolen energie (bron: wikipedia).

Die kenissen zijn tegen windenergie, terwijl ze er toch een leuk zakcentje mee verdienen. Voor dat een windmolen geplaatst wordt moet subsidie aanvraag gedaan worden en de nodige vergunningen worden afgeven. Daarvoor zijn een heleboel autoritten nodig en dat verbruikt allemaal brandstof en draagt bij aan het versterken van het broeikaseffect.

Daarnaast waait het niet altijd in nederland (behalve als je op de fiets zit, dan heb je het altijd tegen). Januari en februari van dit jaar waren bijna helemaal windstil. Dat betekdn dat de windturbines geen stroom afgeven. Toch gaat het verbruik van stroom altijd door (redbus in de toekomst: wil je je server even uitzetten? het waait niet). Daarom moeten er alsnog (vervuilende/dure/grondstof verspillende) stroom centrales klaarstaan.

Windenergie zal dus niet genoeg zijn om ons land te voorzien, omdat er vaak te weinig stroom zal zijn. Nederland is moeilijk aan te sluiten op een UPS van 2 maanden.....

Verder heeft een windmolen na 25 jaar zichzelf ruim terug verdiend (onderhoud meegerekend).

Zonne energie is onder geen enkele voorwaarde rendabel omdat stroom van het net plukken vele malen goedkoper is en ze nog steeds veels te weinig % van het invallende licht omzetten in stroom, maar als dat 90% zou worden zou het wel heel erg rendabel worden

Wat is dan de toekomst? Kernfusie!
-Levert meer stroom op met minder brandstof
-Geen ontploffings gevaar doordat er geen kettingreactie plaatsvind en het dus vrij snel stil gelegd kan worden
-Geen radioactief afval, alleen de behuizing zelf KAN een heel klein beeje radioactief worden.
-Niet afhankelijk van wind, water, zon of dat de vogeltjes wel hard genoeg fluiten

In zie TC/redbus aan de zuidkant van amsterdam (richting hoofddorp) uitbreiden. Aan de noordkant hebben ze de ruimte nodig om die *****omde brug uit de A8 te halen......

DennisP
04/06/06, 20:54
Ik ben meer voor de getijdestromen zoals eb en vloed, dat gebeurt nml elke dag weer, en kan aardig wat leuke machines aandrijven heb ik gezien op discovery :)

Kernfusie rocks wel, maar dat is gewoon eigenlijk (nu nog) het proberen de kern van de zon na te doen op de aarde, en aangezien de zon ook radioactieve straling veroorzaakt, moet je die hitte die in kernfusie veroorzaakt word toch wel extreem goed inpakken, vraag me af waar ze dat mee gaan doen, het laatste waar ik er iets over las was dat de fransen het voor wel 3 seconden hebben kunnen nabootsen. Had dacht ik iets met waterstofplasma te maken.

Het extreme is als ze wel een goede container kunnen fixen, en alles inelkaar kunnen houden en het proces op kunnen starten dan blijft ie ook draaien zolang je gedeeltelijk de energie maar door zet naar zijn eigen interne kern fusie proces.

Maar goed, een kernfusie centrale zou nu even groot tot wel groter dan een gemiddeld datacenter zijn heb ik vernomen dus aardig stukje land erbij, en als het ze lukt kan je meteen de rest van nederland ook wel van energie voorzien ;)

Dus getijdestromen lijkt mij wel iets, maar goed, dat kost ook weer veel geld en bouwwerk en verkrachting van de zeebodem aan de kust ;) Tsja en dan heb je ook wel weer tegenstanders. Het is nml nooit goed wat je ook bedenkt.

Apoc
05/06/06, 14:26
Daarnaast waait het niet altijd in nederland (behalve als je op de fiets zit, dan heb je het altijd tegen).

Ik heb nooit begrepen waarom ze dan niet gewoon ventilatoren voor die windmolens zetten.. dan kunnen ze ook zonder wind draaien. :rolleyes:

Maar om maar even op de hoofdlijn terug te komen: de hele discussie omtrend windmolens is niet echt relevant in dit topic - welliswaar kan het een goede kostenbesparing zijn (mits de juiste berekeningen gemaakt worden), maar een datacenter zal altijd voldoende netstroom beschikbaar moeten hebben om te kunnen functioneren zonder wind. Dit houdt uiteraard weer in dat het gebruik van windmolens geen invloed zal hebben op de locatie.

Qua locatie vermoed ik dat ze eerst in de nabije omgeving zullen gaan kijken. Ik hoop alleen wel dat als ze een extra gebouw erbij nemen, dat ze dit keer een gebouw nemen wat als bestemming datacenter heeft, en geen kantoorgebouw.

In principe is een gebouw als was DCA/linkup gebruikt ideaal, alleen is het dan weer jammer dat de zaak daar nogal amateuristisch gerund wordt.

Weet er iemand hoeveel ruimte er nog is bij partijen als Easynet en Schuberg Philis?

Sander-
05/06/06, 16:08
Ik heb nooit begrepen waarom ze dan niet gewoon ventilatoren voor die windmolens zetten.. dan kunnen ze ook zonder wind draaien. :rolleyes:

Maar om maar even op de hoofdlijn terug te komen: de hele discussie omtrend windmolens is niet echt relevant in dit topic - welliswaar kan het een goede kostenbesparing zijn (mits de juiste berekeningen gemaakt worden), maar een datacenter zal altijd voldoende netstroom beschikbaar moeten hebben om te kunnen functioneren zonder wind. Dit houdt uiteraard weer in dat het gebruik van windmolens geen invloed zal hebben op de locatie.

Qua locatie vermoed ik dat ze eerst in de nabije omgeving zullen gaan kijken. Ik hoop alleen wel dat als ze een extra gebouw erbij nemen, dat ze dit keer een gebouw nemen wat als bestemming datacenter heeft, en geen kantoorgebouw.

In principe is een gebouw als was DCA/linkup gebruikt ideaal, alleen is het dan weer jammer dat de zaak daar nogal amateuristisch gerund wordt.

Weet er iemand hoeveel ruimte er nog is bij partijen als Easynet en Schuberg Philis?

Wat ik ervan begrepen heb is Schuberg tot het dak vol... Vandaar dat LW ook is gaan uitbreiden naar EasyNet en niet in extra suites in LW

jurrian
05/06/06, 16:28
Weet er iemand hoeveel ruimte er nog is bij partijen als Easynet en Schuberg Philis?

Tijdens TINE heb ik met iemand van Easynet staan praten... deze zei dat hun datacentrum op schiphol-rijk bijna vol zat en dat ze uitkeken naar een nieuwe lokatie.

De huidige colocatie-ruimte bij Globalswitch zit ook bijna vol... maar daar zijn ze druk bezig om de ruimtes die nu nog leeg staan te voorzien van zaken als verhoogde vloer e.d. Verder schijnt de oude KPN-Qwest-suite nog leeg te staan.

eweka
05/06/06, 16:37
Verdacht veel vol opeens hoor :W:

Swiftway-UK
05/06/06, 17:17
Easynet zit inderdaad zowat vol of geheel vol qua gedane commitments.
Redbus zit zo goed als vol
SBP zit vol
Telecity DCs zitten vol

Globalswitch en InterXion is nog ruimte, maar zij hanteren de hoogste prijzen van de markt.

Je kunt altijd nog gaan shoppen bij partijen die commits hebben in de DCs en footprints over hebben :)

We Dare
06/06/06, 14:34
Vol is erg relatief.
De meeste DCs hebben nog aardig wat vierkante meters over, helaas voor deze DCs zijn bijna alle 'grote' DCs in Nederland opgezet tijdens de internet hype (1997-2000) toen de meeste partijen nog netjes met 4U servertjes aan het werk waren.
Tegenwoordig zijn vooral de power requirements vele male hoger en met de huidige marktprijzen is het niet zinnig om aanpassingen te doen aan de stroom- en koelvoorzieningen, de kosten/baten verhouding zal dan zeker niet positief uitvallen.
Door de ontstane schaarste zal deze verhouding uiteindelijk (2-3jaar) weer eens richting positief gaan.
De tijd dat men even een paar miljoen op ging halen bij een venture capitalist is (gelukkig) voorbij.

djalken
06/06/06, 19:03
hoe zit het eigenlijk met het "vol" gehalte van de beide databarns?

jurrian
06/06/06, 19:28
Globalswitch en InterXion is nog ruimte, maar zij hanteren de hoogste prijzen van de markt.

Heb de GlobalSwitch-prijzen vergeleken met de prijzen van een aantal andere DC's (eind vorig jaar) en toen was Telecity nog aanzienlijk duurder! Bovendien rekent GlobalSwitch geen terugkerende bedragen voor bv. je kabels (wat Telecity wel doet).

De hoogste prijzen uit de markt klopt dus niet helemaal!

We Dare
06/06/06, 22:12
hoe zit het eigenlijk met het "vol" gehalte van de beide databarns?

Dankzij bovenstaande redenen gaat het zeer voorspoedig, maar vol is het nog niet :).

Paulewk
07/06/06, 11:33
Heb de GlobalSwitch-prijzen vergeleken met de prijzen van een aantal andere DC's (eind vorig jaar) en toen was Telecity nog aanzienlijk duurder! Bovendien rekent GlobalSwitch geen terugkerende bedragen voor bv. je kabels (wat Telecity wel doet).

De hoogste prijzen uit de markt klopt dus niet helemaal!

Uhm proest ? Globalswitch die geen kosten rekent voor een kabel ?

Of bedoel je geen maandelijkse kosten voor een kabel (zou ik ook erg vreemd vinden imo), want dat wij 'r nog stonden waren de patch kosten echt belachelijk.

Verder hoef je bij GlobalSwitch weinig op remote hands te rekenen, behalve als je belachelijk veel geld op tafel legt (zie factuur voor reboot a 250 eur).

mousehouse
07/06/06, 12:22
Uhm proest ? Globalswitch die geen kosten rekent voor een kabel ?

Of bedoel je geen maandelijkse kosten voor een kabel (zou ik ook erg vreemd vinden imo), want dat wij 'r nog stonden waren de patch kosten echt belachelijk.

Globalswitch rekent een eenmalig bedrag voor het aanleggen van de kabel, daarna niet meer. Dit itt Telecity, die de kabel aanlegt maar daarnaast wat rekent voor het "cable management", het bijhouden van alle bekabeling en hoe dat loopt etc. De bedragen zijn trouwens niet spectaculair.

GS heeft van de datacenters die wij begin van het jaar bekeken hebben de meeste ruimte leeg staan. In ieder geval de gehele KPNQwest suite idd nog, toch zomaar eens 2500 m^2 ! Wat footprint-prijzen betreft zal het van de commitments afhangen, maar voor een paar racks maakte het binnen Amsterdam bijna niets uit welke DC.