PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge ondernemers moeten toenemen



Geoffrey
24/05/06, 15:47
Dit topic aan de hand van een aantal reacties i.v.m. het aantal jonge webhosters of jong gestarte webhosters is ons wereldje.

Ik denk dat veel mensen op een bepaald punt een verkeerd beeld hebben van een jonge ondernemer. Het doet er toch niet toe hoe oud of hoe jong een persoon is? Het gaat erom hoeveel ervaring hij heeft, wat hij kan en hoe klantvriendelijk zijn bedrijf te werk gaat. Sommige mensen denken nog steeds dat jonge ondernemers gelijk staan een op korte termijn geflopte bedrijven, wel dit vind ik jammer.

Het aantal jonge ondernemers zie je de laatste tijd meer en meer de hoogte ingaan en dat is goed nieuws! Let op, ik raad nog altijd aan even research te doen naar een bedrijf, maar als daar de meningen goedliggen waarom zou je dan geen dienst afnemen bij dat bedrijf? Ik ga jullie een voorbeeld uit eigen ervaring meegeven. Een tijdje terug deed ik een aanbieding op dit forum van een aantal dedicated servers. Ik kreeg die avond telefoon van de aanvrager in kwestie die wat extra informatie wenste waaronder ook mijn leeftijd. Ik ben eveneens een jonge ondernemer, maar dat heeft tot op dag van vandaag maar weinig klanten ervan weerhouden met mijn bedrijf in zee te gaan en tot op vandaag heb ik hier nog niemand over horen klagen. De dedicated klant verwoorde het ook heel mooi "het doet er niet toe hoe oud je bent, het doet er toe wat je ervan kent en hoe goed je diensten zijn". De vriendelijke man besloot vervolgens het contract te tekenen en op ogenblik van schrijven zijn de servers besteld.

Nog even tussendoor. Iedereen kent het belgische webhostingbedrijf Combell die nu de grootste shared webhosting provider is van België, hoe oud was Jonas (de zaakvoerder) toen hij ermee begon? Even research doen en je zal zien dat zelfs iemand die aan die leeftijd een bedrijf opstart kan uitgroeien tot de top.

Wat van hem zowat het geheim was en dat pas ik nu met mijn bedrijf ook toe is om je in te laten met mensen die al heel wat ervaring hebben in het vak. Laat je adviseren, neem technische freelancers, ga op bespreking met ze, stel ze aantal vragen, enz.. Als je enkele goede technische freelancers weet te vinden dan kom je er zeker wel. Betrouwbaar personeel mag dan moeilijk te vinden zijn, wie goed zoekt die zal vinden ;)

Hiermee wil ik aantonen dat we het aantal jonge & serieuse ondernemers moeten aanmoedigen en niet moeten afbreken wat in het verleden hier op dit forum vooral veel gebeurt is. Let op, ik ben en blijf tegen kinderen van 12 die een bedrijf willen oprichten en waar je bij storingen op een nummer terecht komt van de papa of die enkel buiten de schooluren bereikbaar is. Maar een jeugdige persoon die op jonge leeftijd interesse heeft en veel interesse heeft in het oprichten van een bedrijf en die zich hier voor de volle 100% wil voor inzetten is een goede zaak. De jeugd is de toekomst zegt men, en dat is zo.

Dan sluit ik deze eerste zin af met een spreekwoord die ik persoonlijk heel geslaagd vind "jong geleerd is oud gedaan".

Luuc
24/05/06, 16:25
Kijk, helemaal mee eens!

Ik ben zelf ook een jonge ondernemer en merk inderdaad dat bedrijven wat terughoudend zijn als ik ergens binnen stamp. Nu is niet moeilijk om mensen te overtuigen maar toch blijven ze in eerste intantie wat huiverig tegenover jonge ondernemers. Een voordeel is dat ik niet alleen ben (i.v.m. zekerheid) maar ons bedrijf heb ik wél zelfstandig opgestart en ken dus de problemen waar je geheid tegenaan loopt.

We hebben hier bijvoorbeeld een aantal trouwe klanten (bedrijven) en we komen dan wel eens op locatie een offerte toelichten (afname van meer diensten e.d.). Is wel grappig om te zien dat ze een totaal ander beeld van je hebben maar dat ze er (vaak ;)) wel positief tegenover staan.

Met gezond verstand en kennis van zaken kom je al een heel eind :)

crazycoder
24/05/06, 16:27
Ik krijg de indruk dat iemand een gevoelige snaar heeft geraakt :-)

Een 17 jarige heeft niet de ervaring die iemand die ouder is wel heeft.
Naast het voorbeeld van 1 die het goed doet kan ik er zo een aantal opnoemen waar het niet goed is gegaan. Ik weet niet of het aan de leeftijd ligt, feit is wel dat het vooral jongeren waren die iets waren begonnen..

Geoffrey
24/05/06, 16:29
Ik krijg de indruk dat iemand een gevoelige snaar heeft geraakt :-)

Een 17 jarige heeft niet de ervaring die iemand die ouder is wel heeft.
Naast het voorbeeld van 1 die het goed doet kan ik er zo een aantal opnoemen waar het niet goed is gegaan. Ik weet niet of het aan de leeftijd ligt, feit is wel dat het vooral jongeren waren die iets waren begonnen..

Nee sorry, dit is veel te kort door de bocht. Als iemand van 35 een webhostingbedrijf start en hij heeft heel z'n leven brood gebakken dan heeft hij evenveel ervaring als iemand van 17 die wel al wat gestudeerd kan hebben. Ik heb alles zelf geleerd, zowel men studie (examencomissie anyone?) als bedrijfsbeheer als heel de rampetamp en ben altijd voor alles geslaagd, dus wat je daar zegt klopt volgens mij voor geen meter :)

Het gaat er niet om hoe "oud" een persoon is, het gaat er hem om hoeveel kennis hij heeft.

Triloxigen
24/05/06, 16:35
Het komt door een aantal jonge ondernemers op dit forum die zich ook erg jong uiten.
Ik weet zeker dat er ook een aantal jongen ondernemers hier zijn waarvan niemand weet dat ze jong zijn doordat ze simpelweg een volwassen gedrag vertonen.

Het is helemaal niet zo dat jonge ondernemers direct de grond in geboord worden, maar op dit forum vertonen een aantal zich gewoon op een dusdanige manier dat je er geen zaken mee wilt doen.

Daarnaast zijn personen rond de 16 over het algemeen wispelturig, dat is heel normaal voor die leeftijd en niks mis mee maar daarom zou ik er niet zomaar zaken mee doen.

Geoffrey
24/05/06, 16:40
Het komt door een aantal jonge ondernemers op dit forum die zich ook erg jong uiten.
Ik weet zeker dat er ook een aantal jongen ondernemers hier zijn waarvan niemand weet dat ze jong zijn doordat ze simpelweg een volwassen gedrag vertonen.

Het is helemaal niet zo dat jonge ondernemers direct de grond in geboord worden, maar op dit forum vertonen een aantal zich gewoon op een dusdanige manier dat je er geen zaken mee wilt doen.

Daarnaast zijn personen rond de 16 over het algemeen wispelturig, dat is heel normaal voor die leeftijd en niks mis mee maar daarom zou ik er niet zomaar zaken mee doen.

Daar ga ik ook mee akkoord, daarom dat ik ook zei in de openingspost dat je als bedrijf of zelfstandige nog altijd moet zien met wie je in zee gaat. Verder denk ik dat het gedrag van een 16 jarige iets teveel veralgemeend wordt en ik spreek uit ervaring van toen ik 16 was. Er zijn zeker en vast mensen van 16 die een volwaardig bedrijf kunnen oprichten. Ik ga er natuurlijk niet tegenin dat een dergelijke status ook een bepaald type gedrag met zich meebrengt. Wie als 16 jarige aan wil tonen dat hij een bedrijf kan runnen moet zich inderdaad gewoon volwassen gedragen.

®on
24/05/06, 16:41
Nog even tussendoor. Iedereen kent het belgische webhostingbedrijf Combell die nu de grootste shared webhosting provider is van België, hoe oud was Jonas (de zaakvoerder) toen hij ermee begon?
Volgens mij begon hij niet in de tijd dat resellpakketten voor een appel en ei verkocht worden, en je dus met een appel en ei een bedrijf kan starten. Vergelijking gaat dus mank.

Ik kan me helemaal aansluiten bij het verhaal van Triloxigen:

Het is helemaal niet zo dat jonge ondernemers direct de grond in geboord worden, maar op dit forum vertonen een aantal zich gewoon op een dusdanige manier dat je er geen zaken mee wilt doen.

PowerSoft
24/05/06, 16:45
Daar ga ik ook mee akkoord, daarom dat ik ook zei in de openingspost dat je als bedrijf of zelfstandige nog altijd moet zien met wie je in zee gaat. Verder denk ik dat het gedrag van een 16 jarige iets teveel veralgemeend wordt en ik spreek uit ervaring van toen ik 16 was. Er zijn zeker en vast mensen van 16 die een volwaardig bedrijf kunnen oprichten. Ik ga er natuurlijk niet tegenin dat een dergelijke status ook een bepaald type gedrag met zich meebrengt. Wie als 16 jarige aan wil tonen dat hij een bedrijf kan runnen moet zich inderdaad gewoon volwassen gedragen.

Moet je trouwens geen 18 zijn voor een bedrijf te starten? In België alvast wel ... (en ik zie dat jij een Belgisch BTW nummer hebt dus ik veronderstel dat je dit ook al wist)

crazycoder
24/05/06, 16:46
Nee sorry, dit is veel te kort door de bocht. Als iemand van 35 een webhostingbedrijf start en hij heeft heel z'n leven brood gebakken dan heeft hij evenveel ervaring als iemand van 17 die wel al wat gestudeerd kan hebben. Ik heb alles zelf geleerd, zowel men studie (examencomissie anyone?) als bedrijfsbeheer als heel de rampetamp en ben altijd voor alles geslaagd, dus wat je daar zegt klopt volgens mij voor geen meter :)

Het gaat er niet om hoe "oud" een persoon is, het gaat er hem om hoeveel kennis hij heeft.
Das mooi.

Weet jij wat er gebeurt als een HEAO-er (of om het even welke hogere opleiding) met ambities bij een groot bedrijf komt? Hij/zij wordt jaren intern opgeleid. Jij kan wel een opleiding hebben gevolgd maar dan weet je eigenlijk nog niets. De theorie heb je wellicht onder de knie maar je zal het vervolgens in de praktijk moeten brengen. Geloof maar dat die praktijk vaak weerbarstiger is :-)

Als iemand van 35 met relevante ervaring een bedrijf start zal deze over het algemeen meer inzicht hebben en klanten beter kunnen adviseren dan iemand van 17.
Jij zal daar misschien anders over denken, dat is je goed recht.. Misschien ben jij de uitzondering die de regel bevestigt.

veenman
24/05/06, 16:56
Een stukje levenservaring en zakelijke ervaring ontbreekt nog bij jongeren en specifiek ook jonge ondernemers, echter door jong te beginnen kun je ook op relatief jonge leeftijd al een zeer ervaren ondernemer worden.

Jong ondernemerschap moedig ik absoluut aan, al moet je niet naast je schoenen gaan lopen en je groter voordoen dan je bent, daar gaat het vaak mis naar mijn idee. Wat ik veel erger vind is dat de overgrote meerderheid van de aankomende beroepsbevolking een management functie bij een multinational ambieert in plaats van het (zelfstandige) ondernemerschap.

Zelf ben ik als jonge ondernemer ook een aantal keer goed op mijn bek geklapt omdat ik van sommige dingen niet het naadje van de kous wist, maar dat hoort bij ondernemerschap en de risico's die je daar bij neemt. Aldoende leert men en zelf merk ik dat ik na 4 jaar ondernemer te zijn (en totaal bijna 6 jaar werkervaring) dat ik het spel dat ondernemen heet goed onder de knie begin te krijgen en ik daarom dingen telkens beter, serieuzer en groter kan aanpakken.

Jong ondernemerschap is een deugd die we keihard nodig hebben, dat er daarbij ook dingen mis gaan is niet meer dan logisch en acceptabel, een deel van die jonge ondernemers zal ondernemer blijven en zullen later gezamelijk als de motor van de economie functioneren (80% van de ondernemers is MKB-er!).

FSCJasper
24/05/06, 16:58
Zoals ik al in een ander topic heb aangegeven, staat kennis en betrouwbaarheid niet gelijk aan de leeftijd. Wat dat betreft ben ik het dan ook volkomen eens met Geoffrey.

Ik vraag me het volgende af: Als je als 15-jarige drie jaar ervaring hebt als webhostingprovider, is dat dan minderwaardig tegenover een 30-jarige met een half jaar ervaring? Over het algemeen zijn volwassenen kapitaalkrachtiger en hebben door het leven heen het één en ander meegemaakt dat goed van pas kan komen bij de bedrijfsvoering. Kan ik niets anders van maken, dat klopt.

Jongeren daarintegen krijgen vaak te maken met een laag kapitaal, verantwoordelijkheden en plichten zoals scholing en de gebruikelijke dingen die men op die leeftijd doet. Toch vind ik het te kort door te bocht om per definitie die bedrijven af te schrijven. Er is helemaal geen groot starterskapitaal nodig om tot een succesvolle onderneming te komen, laat staan dat een groot starterskapitaal automatisch leidt tot een succesvolle onderneming.

Ik kan me de vooroordelen tegenover de jonge ondernemers voorstellen. Ik kan niet ontkennen dat er veel jeugd verwacht met webhosting snel een groot bedrag te verdienen zonder er iets voor te hoeven doen. Zijn die 'ondernemers' dan wel serieus te nemen? Gelukkig zijn die bedrijven net zo snel weer verdwenen.

IT-worX
24/05/06, 17:02
Volgens mij begon hij niet in de tijd dat resellpakketten voor een appel en ei verkocht worden, en je dus met een appel en ei een bedrijf kan starten. Vergelijking gaat dus mank.

Tja die kerel is begonnen, ik denk nu 6-7 jaar terug! En is enorm groot geworden! Maar wat mij blijft verbazen is dat hij nog altijd binnen het colt netwerk zit, terwijl hij al jaren zegt dat hij eens gaat beginnen met een eigen AS/IP range.

Qua prijzen stamt deze persoon uit het tijdperk dat een pakketje van 50MB met 1GB dataverkeer (jaja dat was al veel toen!) 12000 BEF (aka €300) per jaar kostte. En een domeinnaam 2000 BEF (aka €50) voor een .be

Jajaja memories... :)

Geoffrey
24/05/06, 17:10
Tja die kerel is begonnen, ik denk nu 6-7 jaar terug! En is enorm groot geworden! Maar wat mij blijft verbazen is dat hij nog altijd binnen het colt netwerk zit, terwijl hij al jaren zegt dat hij eens gaat beginnen met een eigen AS/IP range.

Qua prijzen stamt deze persoon uit het tijdperk dat een pakketje van 50MB met 1GB dataverkeer (jaja dat was al veel toen!) 12000 BEF (aka €300) per jaar kostte. En een domeinnaam 2000 BEF (aka €50) voor een .be

Jajaja memories... :)


@PowerSoft: de belgische wet staat echter wel toe aan minderjarigen een éénmanszaak onder één van de ouders op te starten. Ik ken de belgische wet op dat vlak heel goed, want volg nu zelf nog tussendoor een curcus recht, puur informatief om te weten waar ik me in welke situatie aan moet zien te houden. Het is dus wel mogelijk om als minderjarige een éénmanszaak op te starten, geen bedrijf zoals een NV. of een BVBA vermoed ik.

@Headout: prijs heeft hier geen barst mee te zien... We zien meer en meer dat heel wat partijen eindelijk door beginnen te krijgen dat het veel goedkoper kan en ik ga geen namen noemen, maar we krijgen veel aanvragen voor offertes van klanten van de "grotere", maar ook veel duurdere webhostingbedrijven. Er zijn bijvoorbeeld nog altijd bedrijven die een .be domein voor 49€ per jaar verhuren. Das een beetje jammer, je moet meegaan met je tijd en dan moord en brand roepen dat je meer kwaliteit krijgt voor je geld is onzin. Ik ken heel veel bedrijven die Dell & HP draaien en waarvan hun kostprijs de helft lager ligt.

@FSCJasper: prachtig gesproken, ik denk er inderdaad net zo over.

®on
24/05/06, 17:46
@Headout: prijs heeft hier geen barst mee te zien...
Ik spreek niet over de prijs van de dienstverlening, ik refereer eraan dat hij in een tijd is gestart dat je niet voor €5 per maand een bedrijf kon starten. Destijds diende je echt wel met investeringen/kennis/lef te komen om iets op te zetten, nu kan dat al vanaf €5 en zonder alle extra's. (Als voorbeeld).
Het gaat er dus niet om wat iemand voor een pakket vraagt.

Geoffrey
24/05/06, 17:56
Ik spreek niet over de prijs van de dienstverlening, ik refereer eraan dat hij in een tijd is gestart dat je niet voor €5 per maand een bedrijf kon starten. Destijds diende je echt wel met investeringen/kennis/lef te komen om iets op te zetten, nu kan dat al vanaf €5 en zonder alle extra's. (Als voorbeeld).
Het gaat er dus niet om wat iemand voor een pakket vraagt.

Dan betreft het een fout aan mijn kant, mijn excuses :)

JayvD
24/05/06, 18:01
Even zonder rest van de posts te lezen.

Ik ben zelf jong ondernemer maar ik vind dat er niet meer moeten bij komen of enkel bepaalde soort.
Ikzelf ben 100% voor de kwaliteit ik doe niet aan budgethosting. Levert support etc. en ik begin niet met dingen voordat ik zeker weet dat ik het aan kan kwa beheer. Lukt dat niet en wil toch graag beginnen dan besteed ik dat uit.

Alleen ik weet van collega hosters die jong zijn, dat ze vaak beginnen aan dingen waar ze compleet geen verstand van hebben! Ik vind dit een zeer slechte zaak. Zijn er problemen dan weet hij niet wat hij moet doen. Deze houding hebben jammergenoeg de meeste jonge ondernemers.

Diegene die het niet hebben/zullen krijgen wens ik een zeer goede ondernemerstijd aan, maar diegene die zo'n houding hebben van "zal me allemaal wat, wil gewoon geld verdienen" en dan ook nog eens zeer weinig ervaring hebben raad ik aan om niet te beginnen.

knippin
24/05/06, 18:03
edit: laat maar zitten

izdesign
24/05/06, 18:12
verwijder je post dan gewoon nellie,

Ik sluit me hierbij aan bij javyd vaak hebben 'kinderen' van 16 niet genoeg verstand van dit soort dingen, dat is dus ook de reden waarom ik ook geen hosting ben begonnen, ik ben zelf vrij jong en heb nog niet genoeg verstand van server/linux/netwerken...

Maar als ik er aan zou beginnen zou ik het goed doen dat is een ding wat zeker is, dit is ook de rede dat ik me hier een jaar geleden geregistreerd heb en om wat kennis over het een en anders op te doen...

Ik ga nu eten dus kap ik mijn bericht verder af :)

Geoffrey
24/05/06, 18:20
Ik denk dat je met de uitspraak "kinderen van 16" heel voorzichtig moet zijn. Ik kom hier nu zowat alleen op voor alle jonge ondernemers op enkele uitzonderingen na, maar goed :D

Mensen van 16 kunnen door de buitenwereld nog aanzien worden als "kinderen", ben ik het mee eens, maar ik vind dat de term "jonge volwassenen" bij sommigen van 16 toch veel beter past. Ik heb heel wat mensen gehoord die zo jong waren en iets hebben opgericht (niet specifiek enkel in de webhosting) en ik vind dat ze het er heel goed hebben vanaf gebracht. Ik heb het al eens gezegd, ik vind dat op het internet nog altijd veel te veel veralgemeend wordt en das jammer. Je moet niet iedereen over dezelfde kam gaan scheren en ik heb het al gezegd, niet ieder bedrijf die start op 16 gaat mislukken. Op dat vlak vind ik dat sommige collega's soms wel ff verder moeten denken, maar goed.

izdesign
24/05/06, 18:44
Ik ben zelf ook 16, maar op het forum kun je in mijn profiel zien dat ik zo oud ben, maar aan reacties op het forum zou je het niet merken, het gaat er ook gewoon om hoe serieus je met die dingen omgaat en hoe je gedrag is, als je heel kinderlijk verdrag gaat vertonen enzo dan denken mensen al snel van tsja...

Want als een 'Jonge ondernemen :D' msn support levert bijvoorbeeld, een klant vraagt hoe moet dit of dit, en er komt een reactie met n00b weet je dat niet?, die klant zie je niet meer terug...

Het is vaak puur het verstand dat je hebt en hoe je omgang is met mensen qua gedrag, als jij bij de volwassenen wil horen dan zul je toch ook zo moeten gedragen...

Technotop
24/05/06, 19:02
"Van hobbie tot full time job" Leeftijd zegt helaas toch redelijk veel over de kwaliteit en service van een bedrijf. Een jonge ondernemer van 16/17 die alles maar zelf moet doen haalt het dan ook vaak niet.

Als startende ondernemer heb je te maken met een aantal zaken waar veel mensen en vooral jonge ondernemers tegen aan lopen. Belasting, Administratie en ga zo maar door. Ook elke klant serieus nemen klinkt voor jonge ondernemers vaak maar raar in de oren.

Jonge ondernermers <18 gaan nog naar school en kunnen simpel weg geen support leveren op een groot deel van de dag. Dat zijn van die dingen waar je dan toch tegen op moet botsen wil je kwaliteit en service kunnen bieden aan je klanten.

Verder niets op tegen, echter moeten ze wel weten wat ze doen, administratie moet goed op orde zijn, service moet goed zijn, ook snachts als er een storing is.

Ps. Ben zelf ook nog jong, echter zelf geen ondernemer, dus kan mij zelf niet vergelijken met jonge ondernemers.

Phu
24/05/06, 19:05
Ik vind dat je zelf als jonge ondernemer moet weten wat de voor en nadelen zijn van jong beginnen met een bedrijf en de veranwoordelijkheid.

je moet zelf aan de gang gaan wanneer je weet dat je de markt aankan
ik heb voordat ik begonnen ben 6 maanden research gedaan of het haalbaar was werkte hiervoor bij een toko waar ik systeembeheerder was windows 2003 netwerk etc beheren

omdat wij toen problemen hadden met de huidige leverancier 6 euro per GB
@ proserve netwerk

waren we op zoek naar alternatieven
1 dedicated oplossing
2 eigen colocated nemen

wat ik toen heb gedaan is zitten kijken (want 6 maanden later zou het contract aflopen) wat voordeliger was,ik heb toen zelf besloten een hosting bedrijf te beginnen met vooraf advies en dergelijke in te winnen bij mensen.

dit is toch iets wat ik vaak mis bij startende ondernemers van +- 18 jaar
nadeel is vaak ook bij de colocatertjes van 16 jaar en de hosters met heel veel klanten niet de benodigde dingen in huis hebben.

ik heb niets tegen jonge mensen maar al te vaak zie je opkomen en als ze geen zin hebben de boel verkopen.
en hoppa de markt is er weer als een paddestoel weer beginnen met een nieuwe eenmanszaak.

het nadeel van dit soort bedrijven is het verkloot de branche in de tijd dat ik hoster ben heb ik zo'n 15 grote klanten van verschillende bedrijven overgenomen daarvan wil ik natuurlijk horen waarom ze overstappen

vaak hoor je
- goedkoop is duurkoop.
- hoster was 15 jaar en belde nooit terug zat te vaak op school
- geen service gerichtheid.
- vorige hoster te vaak offline

FSCJasper
24/05/06, 19:16
het nadeel van dit soort bedrijven is het verkloot de branche in de tijd dat ik hoster ben heb ik zo'n 15 grote klanten van verschillende bedrijven overgenomen daarvan wil ik natuurlijk horen waarom ze overstappen

vaak hoor je
- goedkoop is duurkoop.
- hoster was 15 jaar en belde nooit terug zat te vaak op school
- geen service gerichtheid.
- vorige hoster te vaak offline

Je wilt zeggen dat de dikgedrukte argumenten alleen voorkomen bij jonge ondernemers? Hiermee geef je enkel aan dat kwaliteit niet veel te maken heeft met leeftijd. Waarom zou ik als jonge ondernemer niet service gericht zijn? Of waarom zou ik als jonge ondernemer eerder mijn servers offline zien gaan dan bij volwassen ondernemers?

Overigens ben ik ermee eens dat iedere ondernemer van tevoren de voor- en nadelen moet kennen. Ook hier zie ik weinig verschil tussen een volwassenen en een jongere ondernemer.

frvge
24/05/06, 19:17
Mwa, omdat de hosting markt al beetje verzadigd begint te raken, ga ik me richten op scripting en simpel webdesign. Ik ben bijna klaar met 1e jaar Informatica in Leiden en doe daar bovenop nog bedrijfskundige vakken. Ondertussen oud servertje gekocht en ga daar met Apache 2 en PHP 5 enz alleen met de command-line dingen op uit proberen. Mocht ik hosting als bijproduct gaan leveren, dan wordt het natuurlijk een betere server + control panel. Ik hoop dan wel genoeg ervaring te hebben met Apache problemen enz :)

Geoffrey
24/05/06, 19:46
"Van hobbie tot full time job" Leeftijd zegt helaas toch redelijk veel over de kwaliteit en service van een bedrijf. Een jonge ondernemer van 16/17 die alles maar zelf moet doen haalt het dan ook vaak niet.

Als startende ondernemer heb je te maken met een aantal zaken waar veel mensen en vooral jonge ondernemers tegen aan lopen. Belasting, Administratie en ga zo maar door. Ook elke klant serieus nemen klinkt voor jonge ondernemers vaak maar raar in de oren.

Jonge ondernermers <18 gaan nog naar school en kunnen simpel weg geen support leveren op een groot deel van de dag. Dat zijn van die dingen waar je dan toch tegen op moet botsen wil je kwaliteit en service kunnen bieden aan je klanten.

Verder niets op tegen, echter moeten ze wel weten wat ze doen, administratie moet goed op orde zijn, service moet goed zijn, ook snachts als er een storing is.

Ps. Ben zelf ook nog jong, echter zelf geen ondernemer, dus kan mij zelf niet vergelijken met jonge ondernemers.

Ben ik het mee eens hoor, maar zoals ik in de beginpost al aangehaald heb zullen die wel verstandig genoeg zijn om freelance personen in te schakelen hoop ik. Ikzelf heb het probleem van naar school gaan gelukkig niet gead, dus ik kan daar niet over meepraten. Maar wat u hier aanhaalt had ik in de eerste posts ook al gezegd :) dat klopt dus wel!

Str@nger
24/05/06, 19:46
Ik kwam de term 'levenservaring' en leeftijd in een privé discussie ook tegen. Naar mijn mening is levenservaring, en in deze dicussie kennis over het onderwerp, niet direct gerelateerd aan de leeftijd maar aan de persoon.
Als het een zelfstandige persoon is, kan hij/zij denk ik wel vrij goed een hostingbedrijf opzetten; deze persoon zoekt ook eerst uit wat er moet gebeuren etc. Een persoon die alleen geld wil verdienen, doet dit vaak niet en komt voor een grote verrassing te staan.

Maar dit komt voor bij zowel oudere als jongere personen; echter jongere personen komen vaker voor en laten vaker iets van zich horen. Maar dit zijn lang niet alle jongere personen...

Het heeft dus te maken met hoe jijzelf bent - ben je zakelijk en zelfstandig of ben je nog niet zover? En dan is leeftijd onbelangrijk!

Swiftway-UK
24/05/06, 19:49
Mwa, omdat de hosting markt al beetje verzadigd begint te raken, ga ik me richten op scripting en simpel webdesign.

Goed idee, zonder een dikke pak geld of een al bekende naam en grote klantenkring of een flinke cross selling is nu nog starten als webhosting provider zowat zinloos.

Geoffrey
24/05/06, 19:52
Ik kwam de term 'levenservaring' en leeftijd in een privé discussie ook tegen. Naar mijn mening is levenservaring, en in deze dicussie kennis over het onderwerp, niet direct gerelateerd aan de leeftijd maar aan de persoon.
Als het een zelfstandige persoon is, kan hij/zij denk ik wel vrij goed een hostingbedrijf opzetten; deze persoon zoekt ook eerst uit wat er moet gebeuren etc. Een persoon die alleen geld wil verdienen, doet dit vaak niet en komt voor een grote verrassing te staan.

Maar dit komt voor bij zowel oudere als jongere personen; echter jongere personen komen vaker voor en laten vaker iets van zich horen. Maar dit zijn lang niet alle jongere personen...

Het heeft dus te maken met hoe jijzelf bent - ben je zakelijk en zelfstandig of ben je nog niet zover? En dan is leeftijd onbelangrijk!

Voila :) we zijn eruit, mooi gezegd.

@Swiftway-UK: niet helemaal mee eens. Wij zijn ook nog een relatief jong bedrijf, maar hebben toch al een mooi klantenbestand en wat mooie servers staan. Het is maar wat je, je klanten hebt aan te bieden en vooral ook "hoe" je het kunt aanbieden. :) Maar ik begrijp je punt wel, er is ontzettend veel concurentie. De meeste winst zit hem ook al lang niet meer in webhosting, maar in server housing of dedicated servers (laatste het meeste :))

Swiftway-UK
24/05/06, 19:54
@Swiftway-UK: niet helemaal mee eens. Wij zijn ook nog een relatief jong bedrijf, maar hebben toch al een mooi klantenbestand en wat mooie servers staan. Het is maar wat je, je klanten hebt aan te bieden en vooral ook "hoe" je het kunt aanbieden. :) Maar ik begrijp je punt wel, er is ontzettend veel concurentie.

Het is heel moeilijk om als een startende webhosting partij nog een leuk salaris per persoon uit de firma te halen, zelfs gezien over vele jaren.

Buiten dat staat de echte competitie inmiddels aan de grenzen te springen, stel je voor dat 1&1 een Nederlandse tak start.......

Geoffrey
24/05/06, 19:56
Het is heel moeilijk om als een startende webhosting partij nog een leuk salaris per persoon uit de firma te halen, zelfs gezien over vele jaren.

Buiten dat staat de echte competitie inmiddels aan de grenzen te springen, stel je voor dat 1&1 een Nederlandse tak start.......

Daarom is het aan te raden te werken met freelance personen. Geef nou toe, ik kom er soms ziek van als ik zie hoe sommige bedrijven lopen te pochen met hun hoeveelheid personeel, en als puntje bij paaltje komt doet ie het helemaal alleen. Ik werk met verschillende freelance personen en zou eigenlijk zelf nooit iemand vast in dienst willen nemen in m'n webhostingbedrijf.

Trouwens laat 1&1 maar komen, ieder bedrijf kan zich bewijzen en ieder bedrijf kan het maken, het zit erin hoe je het aanpakt en vooral hoe goed je inzicht hebt in de wereld van management en marketing. Daar ligt de sleutel.

Alerd
24/05/06, 19:59
Jonge hosters, en ondernemers in het algemeen is helemaal niks mis mee.
Zolang ze zich maar realiseren wat het aan verantwoordelijkheid met zich meebrengt, dit gebeurt helaas niet altijd.
Dit gebeurt ook bij niet jongeren, misschien wat minder vaak, maar het gebeurt daar ook.

Ken menig jong ondernemer die beter bezig is dan de gemiddelde grote jongen.

Swiftway-UK
24/05/06, 20:01
Daarom is het aan te raden te werken met freelance personen. Geef nou toe, ik kom er soms ziek van als ik zie hoe sommige bedrijven lopen te pochen met hun hoeveelheid personeel, en als puntje bij paaltje komt doet ie het helemaal alleen.

Er is een limiet aan de hoeveelheid klanten die je alleen support kunt verlenen, zeker als je zelf ook nog marketing en sales doet. Ik weet natuurlijk niet wat je tarieven zijn voor webhosting, maar als je het alleen wil blijven doen en niet wilt opschalen, raad ik je aan om het wat kwaliteitsgerichte segment van de markt als doelgroep te nemen, zij zijn bereid om voor persoonlijke service goed te betalen.



Ken menig jong ondernemer die beter bezig is dan de gemiddelde grote jongen.

Dat is kort door de bocht, je kunt immers niet echt in de organisaties kijken. Sommige partijen lijken klein maar zijn groot, andere lijken groot maar zijn klein.

Ook zijn er veel partijen die de bedrijfsvoering rond een persoon opbouwen, ook geen verstandige zet voor een toekomstgerichte visie, al met al zijn er te veel aspecten om rekening mee te houden om als buitenstaander zulke oordelen te geven.

Alerd
24/05/06, 20:07
Dat is kort door de bocht, je kunt immers niet echt in de organisaties kijken. Sommige partijen lijken klein maar zijn groot, andere lijken groot maar zijn klein.

Ook zijn er veel partijen die de bedrijfsvoering rond een persoon opbouwen, ook geen verstandige zet voor een toekomstgerichte visie, al met al zijn er te veel aspecten om rekening mee te houden om als buitenstaander zulke oordelen te geven.

Ik doel vooral op visie op het gebied van klantvriendelijkheid e.d.
Helaas is dat soms zoals je hierboven al aangeeft weer weg als men groter gaat worden.

Ik denk dat gedreven en verantwoordelijke jonge ondernemers er gewoon voor moeten gaan.

En zaken rondom 1 persoon opbouwen noem ik niet verantwoordelijk idd..

Geoffrey
24/05/06, 21:10
Er is een limiet aan de hoeveelheid klanten die je alleen support kunt verlenen, zeker als je zelf ook nog marketing en sales doet. Ik weet natuurlijk niet wat je tarieven zijn voor webhosting, maar als je het alleen wil blijven doen en niet wilt opschalen, raad ik je aan om het wat kwaliteitsgerichte segment van de markt als doelgroep te nemen, zij zijn bereid om voor persoonlijke service goed te betalen.



Dat is kort door de bocht, je kunt immers niet echt in de organisaties kijken. Sommige partijen lijken klein maar zijn groot, andere lijken groot maar zijn klein.

Ook zijn er veel partijen die de bedrijfsvoering rond een persoon opbouwen, ook geen verstandige zet voor een toekomstgerichte visie, al met al zijn er te veel aspecten om rekening mee te houden om als buitenstaander zulke oordelen te geven.

Ik richt me zelf sowieso al lang niet meer op de kleine particulier. Ik richt me sowieso meer op de zelfstandige en bedrijvenwereld, al eisen die natuurlijk ook meer.

Phu
24/05/06, 21:56
[/b]

Je wilt zeggen dat de dikgedrukte argumenten alleen voorkomen bij jonge ondernemers? Hiermee geef je enkel aan dat kwaliteit niet veel te maken heeft met leeftijd. Waarom zou ik als jonge ondernemer niet service gericht zijn? Of waarom zou ik als jonge ondernemer eerder mijn servers offline zien gaan dan bij volwassen ondernemers?

Overigens ben ik ermee eens dat iedere ondernemer van tevoren de voor- en nadelen moet kennen. Ook hier zie ik weinig verschil tussen een volwassenen en een jongere ondernemer.


Dat zeg ik ook niet direct,ben zelf ook pas 21

merk wel dat de meeste starter van 16> niet gelijk naar een duurdere netwerk gaan en dat ze niet altijd goeie apparatuur nemen.
en dat ze niet altijd service gericht zijn

Jongere ondernemers hebben vaak een mindere budget dus cheapere bakken
ik kan het weten heb taloze hosting bedrijven in mijn regio gezien die
op een desktop kastje hosten dat is toch niet service gericht ?

hoevaak gaan die dingen down vaker dan een servermobo!
hoe ik dat weet ik heb voor de test 1 server in een desktopmobo draaien
en merkte dat die binnen de korste keren doorfikte omdat ie te heet werd.
en dat was dan nog wel een ASUS MOBO van 145,- (desktop troep)

Andere verhaal:
van de bedrijven met wie ik te maken had om domeinen te verhuizen
zo'n 3 stuks hadden registar locks op hun domeinen.

en waren overdag niet te bereiken dus tussen 9.00 en 17.00
namen ga ik niet noemen de bedrijven weten zelf wie ik ben en heb pas vaak na 16.00 contact met ze kunnen opnemen dat vind ik toch wel kwalijk

ik had in het begin ook een 06 nummer maar die was gewoon 24x7x365 te bereiken in geval vragen etc.

Geoffrey
24/05/06, 22:26
Phu, je hebt helemaal gelijk, maar ik heb het al een paar keer gezegd hier, je moet niet ieder jong bedrijf over dezelfde kam gaan scheren :) Ik ben ook zeer jong gestart, maar wij zijn altijd bereikbaar, dat mag je peilen bij onze klanten (zal er zelf een paar naar deze topic sturen) en we maakten eerder gebruik van Supermicro wat gewoon hele goede systemen zijn en nu enkel van Dell die natuurlijk kwa kwaliteit helemaal goed zijn. Ik wil hier alleen mee zeggen dat het aan de opstarter zelf is te bepalen welke kant hij uitgaat. Of je bedrijf flopt of niet heb je dan ook als zaakvoerder geheel zelf in de hand. Hoe jong die ook moge zijn.

Alerd
24/05/06, 22:33
Tsja das de verantwoordelijkheid hè die ik al zei :)

1 van de belangerijkste zaken m.i. waar men zich van bewust moet zijn...

robblok
25/05/06, 06:06
In mijn optiek kunnen jongeren het best wel goed doen, zelf ben ik 32 jaar en heb ik eigenlijk mn hele leven gezeten in de branche waar ik nu in werk.(administratie van webhosters e.d)

Voordeel van jongeren is wel dat ze voor minder geld kunnen werken en zo iets kunnen opbouwen. Natuurlijk moet een onderneming op termijn best wel wat gaan opbrengen zodat ze deze niet hoefen te staken.

Starten en snel staken is natuurlijk niet goed voor de klanten, het kan namelijk lastig zijn je website van hoster naar hoster te slepen. Maar het is zeker zo dat ze doordat ze goedkoop kunnen werken en soms ook enorm gemotiveerd zijn wel wat kunnen opbouwen. Er moet uiteindelijk wel genoeg verdiend worden om van te leven (of je neemt er een baan naast).

Voor mij maakt het niet zo heel veel uit hoe oud iemand is als hij maar zich aan zijn / haar afspraken houd. Wat wel grappig is is dat mij vaak gevraagd wordt hoe oud ik ben omdat er toch wel gedacht wordt dat ervaring handig is.

FSCJasper
25/05/06, 11:01
Er is ook een duidelijk verschil tussen een foutje bij de webhosting (server paar minuten plat door een persoonlijke fout) of een foutje bij administatie (verkeerde calculatie van belastingeld). Een fout in de administratie levert grotere problemen op dan een fout bij webhosting. Wellicht vandaar dat meer betrouwbaarheid verwacht van een boekhouder, aangezien dat toch een cruciaal vlak van de onderneming betreft.

Verder ben ik het eens met je betoog, Rob. Als men weinig geld heeft, moet men creatief zijn. Of dat zoveel slechter is dan starter met een groots kapitaal valt te betwijfelen. :)

Henky!
25/05/06, 14:45
Gekke discussie.

Hoe oud was Billy Gates nou eigenlijk toen hij begon? Of Fokker toen hij met zijn Spin over Haarlem vloog? Woldring met zijn belsites? De pubers die Google begonnen, Ferdinand Porsche was 25 toen die zijn fabriek begon, beetje oud alweer misschien. Maar Mozart was dan weer een jaartje of 6:-)

Hoe dan ook, ik zie geen verband tusen leeftijd, ondernemingszin en slagingskans.

Luuc
25/05/06, 14:49
Gekke discussie.

Hoe oud was Billy Gates nou eigenlijk toen hij begon? Of Fokker toen hij met zijn Spin over Haarlem vloog? Woldring met zijn belsites? De pubers die Google begonnen, Ferdinand Porsche was 25 toen die zijn fabriek begon, beetje oud alweer misschien. Maar Mozart was dan weer een jaartje of 6:-)

Hoe dan ook, ik zie geen verband tusen leeftijd, ondernemingszin en slagingskans.Was Mozart een ondernemer dan? ;)

Sja.. je hebt goede/slechte oude/jonge ondernemers.
Maak zelf de combinatie! :)

Swiftway-UK
25/05/06, 14:56
Woldring met zijn belsites?

Grappig dat je hem in een adem noemt met echte prominenten, gezien dat hele bedrijf van Ben meer een grote mediahype is geweest, net zoals Bevelander.

veenman
25/05/06, 15:07
Grappig dat je hem in een adem noemt met echte prominenten, gezien dat hele bedrijf van Ben meer een grote mediahype is geweest, net zoals Bevelander.
Inderdaad. Kereltje is uitgeroepen tot 'entrepreneur of the year' terwijl hij naar mijn idee alles (mede dankzij zijn ouders) in zijn schoot geworpen heeft gekregen, daarnaast is het inderdaad (nog steeds) een grote mediahype en voor velen is hij de belichaming van succesvolle jonge (internet) ondernemers.

Geoffrey
25/05/06, 16:01
Het doet goed dat er het ook mensen met mij eens zijn :D

Maar wat ik weer zie verschijnen hier in de laatste posts is opnieuw de combinatie leeftijd & ervaring.

Kijk, ervaring is één van de belangrijkste aspecten in deze wereld, dat geef ik graag toe, maar hoeveel ervaring je hebt hangt niet altijd af van je leeftijd! Het is hier al gezegd geweest, waarom is een persoon van 16 met 2 jaar ervaring niet even goed of beter dan een persoon van 30 met 1 jaar ervaring?

Henky!
25/05/06, 16:16
Ervaring, ervaring.....

Je kan ook gewoon een goed idee hebben! Zoals onze Groningse Woldring. Die heeft misschien kwa boekhouding wat hulp van papa gehad maar daar lijkt me niks mis mee. Media hype of niet, hij is wel lekker geld aan het verdienen met een origineel idee. Wel wat flauw om dat ineens naar beneden te praten. Niks in de schoot geworpen.

Gewoon een zeer jonge ondernemer die zonder ook maar een greintje ervaring een goed lopend bedrijf uit de Groningse klei heeft gestampt terwijl hij nog gewoon in de schoolbanken zat.

De bejaarden hier lijken me gewoon stik jaloers:-)

Swiftway-UK
25/05/06, 17:07
Inderdaad. Kereltje is uitgeroepen tot 'entrepreneur of the year' terwijl hij naar mijn idee alles (mede dankzij zijn ouders) in zijn schoot geworpen heeft gekregen, daarnaast is het inderdaad (nog steeds) een grote mediahype en voor velen is hij de belichaming van succesvolle jonge (internet) ondernemers.

Ik kan jou ook uitroepen tot "entrepreneur of the year" mooi media verhaal omheen staat leuk, je kan zelfs "European entrepreneur of the year" worden wat mij betreft;)

Geoffrey
25/05/06, 17:08
Ervaring, ervaring.....

Je kan ook gewoon een goed idee hebben! Zoals onze Groningse Woldring. Die heeft misschien kwa boekhouding wat hulp van papa gehad maar daar lijkt me niks mis mee. Media hype of niet, hij is wel lekker geld aan het verdienen met een origineel idee. Wel wat flauw om dat ineens naar beneden te praten. Niks in de schoot geworpen.

Gewoon een zeer jonge ondernemer die zonder ook maar een greintje ervaring een goed lopend bedrijf uit de Groningse klei heeft gestampt terwijl hij nog gewoon in de schoolbanken zat.

De bejaarden hier lijken me gewoon stik jaloers :-)

:D I rest my case :D

Swiftway-UK
25/05/06, 17:11
Ervaring, ervaring.....

Je kan ook gewoon een goed idee hebben! Zoals onze Groningse Woldring. Die heeft misschien kwa boekhouding wat hulp van papa gehad maar daar lijkt me niks mis mee. Media hype of niet, hij is wel lekker geld aan het verdienen met een origineel idee. Wel wat flauw om dat ineens naar beneden te praten. Niks in de schoot geworpen.

Gewoon een zeer jonge ondernemer die zonder ook maar een greintje ervaring een goed lopend bedrijf uit de Groningse klei heeft gestampt terwijl hij nog gewoon in de schoolbanken zat.

De bejaarden hier lijken me gewoon stik jaloers:-)

Het kereltje is gewoon als media hype gebruikt, misschien hadden zijn ouders wel het idee voor de site, maar staat het wat leuker zo. Verder hadden de ouders de media contacten, dus inderdaad is het een en ander in de schoot geworpen.

Verder heeft het kereltje geen wereldbedrijf natuurlijk, hij heeft 4 werknemers waaronder zijn moeder, trots verklaart hij dat hij zijn moeder zou kunnen ontslaan, nou nou....

Jaloezie heeft er niks mee te maken, het is net als Bevelander een gehypt bedrijf en Bevelander beweerde ook miljoenen te verdienen, maar ik zag beiden laatst niet in de top 50 rijkste Nederlandse ondernemers onder de 40 jaar voorkomen dus zal het nog wel meevallen met de miljoenen winst.

Ik vind trouwens, persoonlijk dat hele "a Ben Woldring idea" echt heel erg.... nou ja.... persoonsverheerlijking ;)

Henky!
25/05/06, 23:14
Swiftway, wat een onzin zeg. Of wat een fantasie. Het lijkt de prive wel.

Geen flauw idee wie of wat Bevelander is maar als je als ondernemer alleen succesvol bent als je in de Quote top 50 staat dan moet ik toegeven dat ook ikzelf helaas jammerlijk ben mislukt.

Tenslotte, wat is er mis met het creeren van een media hype? Petje af voor diegenen die dat voor elkaar krijgen. Dat betekent namelijk een boel geld verdienen, en de grote reclame bureaus proberen niets anders.

Goed, nu weer serieus graag. Aan zinloze aannames heeft niemand iets.

crazycoder
25/05/06, 23:41
Swiftway, wat een onzin zeg. Of wat een fantasie. Het lijkt de prive wel.

Geen flauw idee wie of wat Bevelander is maar als je als ondernemer alleen succesvol bent als je in de Quote top 50 staat dan moet ik toegeven dat ook ikzelf helaas jammerlijk ben mislukt.

Bevelander? Dat weet jij niet???

Zoek maar eens op
Martijn Bevelander spam boete ftc

In google. Weet je gelijk over wie we het hebben. Hij had een grote mond in De Telegraaf van een zaterdag (jaar of wat geleden) dat zijn servers hackerproof waren. De inkt was nog niet droog of het spul lag onderuit. Volgens hem vanwege onderhoud...

p4ubenl
26/05/06, 01:17
Voordeel van medio 2000/2001 en daarvoor was dat de hostingmarkt in enorme groei was en de tijd begon dat iedereen een site ging verkennen/maken. En omdat ook de hosters nog niet zo oud waren en met niet zo veel als nu konden ze hogere prijzen hanteren.
Dus het klopt dat vroeger duurder was om te starten wat veel jongeren niet zullen kunnen.

Echter is tegenwoordig de drempel wel heel laag (kennis van servers niet eens nodig met voorgeinstalleerde dedi server of resellers met cp) maar het is met weinig/geen budget zéér moeilijk om bedrijven als klant te winnen. Tegenwoordig moet je niet alleen een goede prijs hebben, maar ook een speciale insteek van marketing, service en klantvriendelijkheid.

Gr.
Rick

Kahil
26/05/06, 02:44
Jah... Ik heb lang gewacht om mijn mening te posten, maar wil ze toch even kwijt.

Ik vind persoonlijk dat je maar een bedrijf zou mogen starten vanaf 18 jaar. Je kunt zeggen wat je wil maar iemand die jonger is ziet sommige zaken misschien nog als een spelletje, alhoewel sommige jonge ondernemers hier ook professioneel kunnen overkomen daar ze heel wat missen in mijn ogen.
Verder kun je op zo'n jonge leeftijd alleen maar succes boeken met een enorme steun in de rug (je ouders bijvoorbeeld). Jonge mensen hebben niet het business gevoel van iemand die al enkele jaren ervaring opgedaan heeft of al voor een ander bedrijf gewerkt heeft. Hoe je het ook draait of keert...
Verder zijn er ook heel wat mensen/bedrijven die nooit zaken zouden doen met zo'n jonge ondernemers.

Geoffrey
26/05/06, 03:57
Jah... Ik heb lang gewacht om mijn mening te posten, maar wil ze toch even kwijt.

Ik vind persoonlijk dat je maar een bedrijf zou mogen starten vanaf 18 jaar. Je kunt zeggen wat je wil maar iemand die jonger is ziet sommige zaken misschien nog als een spelletje, alhoewel sommige jonge ondernemers hier ook professioneel kunnen overkomen daar ze heel wat missen in mijn ogen.
Verder kun je op zo'n jonge leeftijd alleen maar succes boeken met een enorme steun in de rug (je ouders bijvoorbeeld). Jonge mensen hebben niet het business gevoel van iemand die al enkele jaren ervaring opgedaan heeft of al voor een ander bedrijf gewerkt heeft. Hoe je het ook draait of keert...
Verder zijn er ook heel wat mensen/bedrijven die nooit zaken zouden doen met zo'n jonge ondernemers.

Nogmaals, waarom is iemand van 16 met 2 jaar kennis van zaken bijvoorbeeld minder dan iemand van oudere leeftijd met 1 jaar ervaring??? Laat hem dan meer ervaring hebben in het management, dat maakt me niet uit, het gaat hem om de ervaring in de hardware & software van de hostingwereld zelf! Misschien moet je deze topic even goed doorlezen, veel mensen delen je mening (mischien terecht, misschien ook niet).

@vetgedrukte: klopt en geheel onterecht, punt andere lijn. Er zijn een heel beperkt aantal jonge ondernemers die het serieus aanpakken en die het verdienen om de nodige aandacht & respect daarvoor te krijgen. Ik wil die jongens zelf met veel plezier helpen! Ik weet hoe het is om op zo'n jonge leeftijd een bedrijf op te starten en het is echt niet onhaalbaar, maar dan moet je voor school iets toepassen zoals ik vroeger gedaan heb en dat is naar de examencomissie gaan en niet voltijds schoollopen, want dan kun je het inderdaad beter laten.

Ik begrijp jullie hoor, maar jonge ondernemers zijn een taboe die nu wel eens de wereld uitgeholpen mag worden. Vandaag is jammergenoeg weer duidelijk geworden in een niet nader te noemen topic dat, dat niet altijd even goed loopt, maar ik blijf erbij dat het aantal serieuse, jonge ondernemers zou moeten toenemen. :)

alex[nl]
26/05/06, 03:59
Eens met Kahil, al is het alleen maar omdat je bij 18+ zelf verantwoordelijk bent voor je daden. Tot 18 jaar moeten officieel de ouders de contracten aangaan, en als ik iets bij je afneem en niet tevreden ben en we lopen het proces helemaal door tot het eind, zit meneer de ondernemer van 17 met z'n mond dicht in een hoekje en moet je het met zijn ouders oplossen. Daarnaast, 16/17/18 . .dan ben je je middelbare school aan het afmaken..

Geoffrey
26/05/06, 04:07
']Eens met Kahil, al is het alleen maar omdat je bij 18+ zelf verantwoordelijk bent voor je daden. Tot 18 jaar moeten officieel de ouders de contracten aangaan, en als ik iets bij je afneem en niet tevreden ben en we lopen het proces helemaal door tot het eind, zit meneer de ondernemer van 17 met z'n mond dicht in een hoekje en moet je het met zijn ouders oplossen. Daarnaast, 16/17/18 . .dan ben je je middelbare school aan het afmaken..

Dat is dan het enige punt waar ik het mee eens ben als het hierover gaat. Voor school heb ik al gezegd dat men mij voorbeeld van vroeger kan volgen en bijvoorbeeld examen voor de examencomissie kan afleggen. Dat was niet simpel, maar ik had toen ook gewoon 24uur per dag tijd om me met webhosting bezig te houden.

Kahil
26/05/06, 04:09
Ik zou zeggen: laat je studies niet vallen om een bedrijf te beginnen. Je kunt nog altijd later een bedrijf opstarten, maar zorg dat je je diploma's behaalt zodat je ook iets in je handen hebt en niet afhankelijk bent van hetgene waarvan je 'droomde'. Het is nooit te laat om iets op te starten, maar soms wel te vroeg... Onthoudt die laatste zin...

Geoffrey
26/05/06, 04:18
Ik zou zeggen: laat je studies niet vallen om een bedrijf te beginnen. Je kunt nog altijd later een bedrijf opstarten, maar zorg dat je je diploma's behaalt zodat je ook iets in je handen hebt en niet afhankelijk bent van hetgene waarvan je 'droomde'. Het is nooit te laat om iets op te starten, maar soms wel te vroeg... Onthoudt die laatste zin...

Wijze woorden, maar ik heb er geen spijt van eigenlijk. Ik heb nu men diploma, ik heb nu men bedrijf, ik ben een gelukkig man :)

Kahil
26/05/06, 04:23
Ik vind het echt chapeau dat je bereikt hebt wat je wou, maar ik ben ervan overtuigd dat niet iedereen het kan. Middenjury (of examencommissie) enzo is inderdaad mogelijk maar door niet naar school te gaan mis je sociaal contact en nog heel wat andere zaken.
Petje af voor diegenen die toch succes en vooruitgang boeken.

alex[nl]
26/05/06, 04:24
Het ging mij eigenlijk helemaal niet zo om het afmaken van school en dat soort zaken. Een opleiding vergroot je 'kansen op de arbeidsmarkt' (blaaat) natuurlijk enorm, maar je sluit je zelf niet uit van die markt als je het op een alternieve methode doet. Er zijn plenty voorbeelden van geslaagde personen met een lage opleiding. (En waarschijnlijk nog veel meer voorbeelden van niet zo geslaagden - ik denk, ik kop m zelf wel in vast)...

Het ging mij op de aansprakelijkheid. Hoe goed je het ook op de rails hebt allemaal, uiteindelijk is (bij 18-) niet de ondernemer de eindverantwoordelijke maar zijn ouders/voogd(en). En de kans is groot dat die iig wat de bedrijfsvoering betreft zich er eigenlijk niet zoveel mee bemoeien, en wellicht in deze branche zelfs niet eens zo verschrikkelijk veel affiniteit mee hebben.

Geoffrey
26/05/06, 04:28
']Het ging mij eigenlijk helemaal niet zo om het afmaken van school en dat soort zaken. Een opleiding vergroot je 'kansen op de arbeidsmarkt' (blaaat) natuurlijk enorm, maar je sluit je zelf niet uit van die markt als je het op een alternieve methode doet. Er zijn plenty voorbeelden van geslaagde personen met een lage opleiding. (En waarschijnlijk nog veel meer voorbeelden van niet zo geslaagden - ik denk, ik kop m zelf wel in vast)...

Het ging mij op de aansprakelijkheid. Hoe goed je het ook op de rails hebt allemaal, uiteindelijk is (bij 18-) niet de ondernemer de eindverantwoordelijke maar zijn ouders/voogd(en). En de kans is groot dat die iig wat de bedrijfsvoering betreft zich er eigenlijk niet zoveel mee bemoeien, en wellicht in deze branche zelfs niet eens zo verschrikkelijk veel affiniteit mee hebben.

Met het tweede deel van je post ga ik zoals ik al zei akkoord, dat is ook meteen het enige waar ik last van had, maar in die tijd heb ik me goed laten bijstaan voor bijvoorbeeld het opstellen van contracten en dat maakt dat ik een voorsprong heb opgebouwd tegenover iemand die bijvoorbeeld 18 is en nog moet starten. Ik weet al hoe het allemaal inéén zit, hoe het draait en vooral waar je op moet letten. Iemand die net start en hier geen ervaring in heeft moet ook volledig van nul af aan beginnen en daar sta je dan met je diploma van secondair onderwijs, maar kan je gelijk alweer beginnen met bedrijfsbeheer te gaan volgen (heb ik ook gedaan). Maar inderdaad, ik spreek niet tegen dat het moeilijk is, maar is het wel perfect mogelijk.

crazycoder
26/05/06, 09:28
Nogmaals, waarom is iemand van 16 met 2 jaar kennis van zaken bijvoorbeeld minder dan iemand van oudere leeftijd met 1 jaar ervaring??? Laat hem dan meer ervaring hebben in het management, dat maakt me niet uit, het gaat hem om de ervaring in de hardware & software van de hostingwereld zelf!

Dit topic is mede ontstaan n.a.v. een topic van xynta waarin ik aangaf dat hij gezien zijn leeftijd toen hij het bedrijf startte geen of te weinig ervaring had. Dat is op zich geen schande..
Als je even terug ga naar dat topic dan zie je dat hij met name ook vragen heeft gesteld over zaken waar zo ongeveer iedere branche mee te maken heeft. Ik neem tenminste aan dat jij niet denk dat iets als betalingstermijnen hostingspecifiek is..

Jij kan heel veel weten van servers, jij kan heel veel weten van om het even welk onderwerp op technisch gebied. Maar jij heb als 17 (of inmiddels 18 jarige) niet de kennis of ervaring over algemene bedrijfsvoering die iemand die ouder is vermoedelijk wel heeft. En juist dat is waar het voor een onderneming mede om draait. Zelfs een technisch perfect draaiende onderneming kan failliet gaan omdat er aan de bedrijfsvoering van alles ontbreekt.

Als je in je familie ondernemers hebt, dan kan je op dit punt overigens heel goed een voorsprong hebben.

thrunx
26/05/06, 12:02
Jah... Ik heb lang gewacht om mijn mening te posten, maar wil ze toch even kwijt.

Ik vind persoonlijk dat je maar een bedrijf zou mogen starten vanaf 18 jaar.

Wat is er mis met jong ondernemen? En daarbij steun krijgen van je ouders?

Ik ben nu 17 en heb sinds vorig jaar januari een V.O.F. samen met mijn vader. Het loopt heel erg goed en ik denk dat je best een succesvolle onderneming kan starten < 18, zolang je maar geen grootheidswaanzin hebt. Je moet van jezelf weten wat je wel goed kunt, maar vooral ook wat je niet goed kunt! Ik wist van mezelf dat ik niet goed (genoeg) zou zijn qua administratie en contracten, daar heb ik gewoon te weinig ervaring mee. Mijn vader weet dat ik een stuk meer weet van programmeren etc. Ik denk dat het je bedrijf alleen maar goed doet als je niet alleen bent, dus samen met iemand anders een bedrijf oprichten. Als je een keer ziek bent, kan de ander de telefoon opnemen, support leveren en werk overnemen. Wie is nou een betrouwbaardere partner dan een familielid? Hier lijkt me niks mis mee.


Verder zijn er ook heel wat mensen/bedrijven die nooit zaken zouden doen met zo'n jonge ondernemers.
Gelukkig zijn er ook een hoop partijen die dat wel doen. Sommige weten niet dat ik (iemand van 17) werkt in ons bedrijf, maar dat maakt toch in principe niks uit? Als ze maar tevreden zijn met het product en de service die we leveren :)

®on
26/05/06, 14:46
Wat is er mis met jong ondernemen? En daarbij steun krijgen van je ouders?
Niets, zolang je het mijn inziens maar aanpakt zoals jij dat doet. Het verschil is dat jij en jouw vader een eenheid vormen, in tegenstelling tot de overige voorbeelden waarbij de ouders geen idee hebben wat zoonlief eigenlijk uitspookt.

Kahil
26/05/06, 16:12
Wat is er mis met jong ondernemen? En daarbij steun krijgen van je ouders?

Ik ben nu 17 en heb sinds vorig jaar januari een V.O.F. samen met mijn vader. Het loopt heel erg goed en ik denk dat je best een succesvolle onderneming kan starten < 18, zolang je maar geen grootheidswaanzin hebt. Je moet van jezelf weten wat je wel goed kunt, maar vooral ook wat je niet goed kunt! Ik wist van mezelf dat ik niet goed (genoeg) zou zijn qua administratie en contracten, daar heb ik gewoon te weinig ervaring mee. Mijn vader weet dat ik een stuk meer weet van programmeren etc. Ik denk dat het je bedrijf alleen maar goed doet als je niet alleen bent, dus samen met iemand anders een bedrijf oprichten. Als je een keer ziek bent, kan de ander de telefoon opnemen, support leveren en werk overnemen. Wie is nou een betrouwbaardere partner dan een familielid? Hier lijkt me niks mis mee.


Gelukkig zijn er ook een hoop partijen die dat wel doen. Sommige weten niet dat ik (iemand van 17) werkt in ons bedrijf, maar dat maakt toch in principe niks uit? Als ze maar tevreden zijn met het product en de service die we leveren :)


Als je al deze posts in dit topic al aandachtig gelezen had zou je al een antwoord geweten hebben op je vragen...
En nogmaals niet iedereen krijgt dezelfde steun van zijn/haar ouders.
Als je met iemand kan samenwerken die ouder is en meer ervaring heeft veranderen de zaken en is er tenminste iemand meerderjarig.
Lees ook eens de posts van Alex. Wat gebeurt er als...

Swiftway-UK
26/05/06, 17:28
Wat is er mis met jong ondernemen? En daarbij steun krijgen van je ouders?


We zijn een aspect vergeten: vrije tijd.

Een jong persoon heeft een full of part time studie om aan de toekomst te denken, ondernemen, serieus ondernemen, is een meer dan full time baan.

Dit combineren is wellicht mogelijk, maar is het aan te raden? mensen moeten immers ook van hun jeugd en studietijd kunnen genieten, we vergeten te vaak het menselijke aspect.

Als ik terug kijk naar mijn jeugd en studietijd, dan had ik ondernemen hiermee nooit willen combineren, ik zou simpelweg teveel gemist hebben.

Geoffrey
26/05/06, 17:40
Dit topic is mede ontstaan n.a.v. een topic van xynta waarin ik aangaf dat hij gezien zijn leeftijd toen hij het bedrijf startte geen of te weinig ervaring had. Dat is op zich geen schande..
Als je even terug ga naar dat topic dan zie je dat hij met name ook vragen heeft gesteld over zaken waar zo ongeveer iedere branche mee te maken heeft. Ik neem tenminste aan dat jij niet denk dat iets als betalingstermijnen hostingspecifiek is..

Jij kan heel veel weten van servers, jij kan heel veel weten van om het even welk onderwerp op technisch gebied. Maar jij heb als 17 (of inmiddels 18 jarige) niet de kennis of ervaring over algemene bedrijfsvoering die iemand die ouder is vermoedelijk wel heeft. En juist dat is waar het voor een onderneming mede om draait. Zelfs een technisch perfect draaiende onderneming kan failliet gaan omdat er aan de bedrijfsvoering van alles ontbreekt.

Als je in je familie ondernemers hebt, dan kan je op dit punt overigens heel goed een voorsprong hebben.

Hoe oud ik nu ben ga ik op dit forum niet gaan vespreiden mits dit geen enkele aanvulling biedt op deze topic, maar aangezien ik al gezegd heb dat ik reeds in het bezit ben van een secundair diploma kan je daaruit je conclusies trekken ;) Verder heb je zelf al gezegd dat op iedere regel uitzonderingen zijn. Beide van mijn ouders zijn zelfstandig en hebben een eigen bedrijf, zoals je hier al aanhaalde is dat een hele grote voorsprong en ik durf gerust met iemand van 25 - 30 te meten hoever ik sta in mijn kennis in de bedrijvenwereld en ik denk dat menig persoon zou verschieten. Nogmaals, op het internet wordt veel teveel veralgemeend en dat is jammer.


@Swiftway-Uk: akkoord, maar niet iedereen wil geen feesten en wil zich ieder weekend een stuk in z'n voeten zuipen. Dit klinkt nu misschien heel cru, maar goed. Ik ga ieder weekend ook even een lokale tent opzoeken met een paar vrienden, maar de mobiel is nooit ver af. Als er iets is sta ik op 5 minuuten op kantoor en kan ik meteen het nodige regelen.

izdesign
26/05/06, 17:48
Hoe oud ik nu ben ga ik op dit forum niet gaan vespreiden mits dit geen enkele aanvulling biedt op deze topic, maar aangezien ik al gezegd heb dat ik reeds in het bezit ben van een secundair diploma kan je daaruit je conclusies trekken ;) Verder heb je zelf al gezegd dat op iedere regel uitzonderingen zijn. Beide van mijn ouders zijn zelfstandig en hebben een eigen bedrijf, zoals je hier al aanhaalde is dat een hele grote voorsprong en ik durf gerust met iemand van 25 - 30 te meten hoever ik sta in mijn kennis in de bedrijvenwereld en ik denk dat menig persoon zou verschieten. Nogmaals, op het internet wordt veel teveel veralgemeend en dat is jammer.


@Swiftway-Uk: akkoord, maar niet iedereen wil geen feesten en wil zich ieder weekend een stuk in z'n voeten zuipen. Dit klinkt nu misschien heel cru, maar goed. Ik ga ieder weekend ook even een lokale tent opzoeken met een paar vrienden, maar de mobiel is nooit ver af. Als er iets is sta ik op 5 minuuten op kantoor en kan ik meteen het nodige regelen.

Toch nog iemand met een leven :), je kan een bedrijf hebben, maar buiten dat heb je ook nog vrienden enzo, wat je zegt 5 moet makkelijk kunnen...

Swiftway-UK
26/05/06, 17:52
@Swiftway-Uk: akkoord, maar niet iedereen wil geen feesten en wil zich ieder weekend een stuk in z'n voeten zuipen. Dit klinkt nu misschien heel cru, maar goed. Ik ga ieder weekend ook even een lokale tent opzoeken met een paar vrienden, maar de mobiel is nooit ver af. Als er iets is sta ik op 5 minuuten op kantoor en kan ik meteen het nodige regelen.

Met van je jeugd genieten bedoel ik niet per definitie feesten en zuipen, maar wat denk je van regelmatig leuke vakanties? voldoende vrije tijd naast je studie?

Goed! ondernemen kost heel veel tijd, veel meer tijd dan een fulltime baan, soms veel meer tijd dan twee fulltime banen ;) als je daarnaast dus een studie hebt, is het erg moeilijk om je op beide zaken 100% te concentreren, goed te eten&te slapen en een leuk prive leven ernaast te houden.

Niet onmogelijk wellicht met time management, maar erg moeilijk.

FSCJasper
26/05/06, 18:08
In deze wereld van de onderneming is het wel mogelijk om tijd te kopen. Als je een secundair bedrijf je server laat managen en monitoren, scheelt je dat uren per maand. Toegegeven, je winst zal aanzienlijk dalen. Het ligt er net aan wat je voorkeur heeft.

Het belangrijkste blijft je scholing. Heb het idee dat sommige jonge ondernemers daar weinig van aantrekken. Met een succesvolle onderneming is geld te verdienen, voldoende om jezelf en een gezin te onderhouden. Maar wat als het bedrijf niet slaagt? Zonder opleiding heb je geen mogelijk om op een maatschappelijke baan terug te vallen.

Komend jaar begin ik een studie dat perfect te combineren is met het ondernemerschap. Ik heb het geluk dat ik een studie heb gevonden dat fantastisch bij me past, waar ik graag voor studeer. De lesstof geeft mij namelijk inzichten in het ondernemerschap. Niet onbelangrijk, dacht ik zo.

Hierdoor is het wel voor mij mogelijk om het ondernemerschap te combineren met studie, maar tevens voldoende tijd over te houden voor mijn prive leven en mijn sport.

sander
27/05/06, 20:29
tuurlijk hoeft zaken doen met jonge ondernemers geen slechte ervaring te betekenen , maar ik denk dat 16 jarige wel heel anders in hun schoenen staan als oudere.
Iemand van 16 zit midden in de puberteit veranderd voor hem /haar van alles inzicht op bepaalde dingen , intresses etc hierin zit dus een groot verschil met zaken doen van iemand uit een hogere leeftijds klasse.

WebSiteNet
27/05/06, 20:48
De meeste mensen weten waarschijnlijk wel hoe oud Bill gates was toen hij begon.

Dat is pas een succesvolle onderneming geworden, tot de rijkste man ter aarde!

Ben woldring is ook zo'n voorbeeld.

Jongeren hebben zeker de hersens en de wil om een goed bedrijf op te starten. Ervaring meestal ook wel, maar kundigheid moet soms nog wel eens komen. Als er iets fout gaat komt dat volgens sommigen door hun leeftijd. Ik denk het niet. Het kan alleen wel zijn dat er misschien foute keuzes gemaakt worden.

Veel van jullie klanten zullen ook wel jongeren zijn. Het is of een bedrijfs site, of een hobby site (zie mijn foto's/gerechten) en heel vaak jongeren sites. Enkelen van jullie richten zich volledig op bedrijven, maar van bijvoorbeeld PCExtreme is een groot deel van de klanten jongeren die vaak mond-tot-mond reclame maken. Een aantal klanten heeft een colo/dedi server bij PCX genomen en zijn nu de ondernemers. De jongeren zorgen voor een grote impuls in de hosting markt.

Hou je vijanden te vriend!

hires
28/05/06, 01:28
Met van je jeugd genieten bedoel ik niet per definitie feesten en zuipen, maar wat denk je van regelmatig leuke vakanties? voldoende vrije tijd naast je studie?

Goed! ondernemen kost heel veel tijd, veel meer tijd dan een fulltime baan, soms veel meer tijd dan twee fulltime banen ;) als je daarnaast dus een studie hebt, is het erg moeilijk om je op beide zaken 100% te concentreren, goed te eten&te slapen en een leuk prive leven ernaast te houden.

Niet onmogelijk wellicht met time management, maar erg moeilijk.

Daaraan wil ik toevoegen: als je je eigen onderneming moet combineren met andere zaken, dan zal het erg lastig zijn om een betere onderneming op te bouwen dan de ondernemer die zich vol overgave enkel en alleen op zijn bedrijf stort. Als deze ondernemer dan ook nog eens jaren ervaring heeft, dan wordt het erg lastig succesvol te worden in de hostingwereld. Maar ook ik ben een ondernemer en zeg dan: niets is onmogelijk, waar een wil is is een weg, waar een server is, is hosting :)

Jongeren zitten vaak aan studie vast dus heel jong beginnen lijkt me geen optie, hoe graag iemand dat op dat moment ook wil. Ik heb het dan over een Kvk-ingeschreven, volwaardige onderneming. Aan de andere kant denk ik dat je JUIST in je jeugd zoveel mogelijk ervaring moet opdoen in hetgeen je graag wil, zodat je sneller kennis van zaken hebt. Maar dan lijkt het mijns inziens de beste optie om dat in de vrij uurtjes te doen.

veenman
28/05/06, 02:01
Met van je jeugd genieten bedoel ik niet per definitie feesten en zuipen, maar wat denk je van regelmatig leuke vakanties? voldoende vrije tijd naast je studie?

Goed! ondernemen kost heel veel tijd, veel meer tijd dan een fulltime baan, soms veel meer tijd dan twee fulltime banen ;) als je daarnaast dus een studie hebt, is het erg moeilijk om je op beide zaken 100% te concentreren, goed te eten&te slapen en een leuk prive leven ernaast te houden.

Niet onmogelijk wellicht met time management, maar erg moeilijk.
Je slaat de spijker op zijn kop. Een van de grootste probleem die jongeren hebben is de blijvende toewijding die nodig is om een succesvolle onderneming op te bouwen en te behouden en dat vergt, zeker voor een jongere, opofferingen. Naar mijn idee is toewijding een van de belangrijkste sleutels tot succes in alles en ook specifiek in ondernemen.

B4rr13
29/05/06, 10:59
helemaal mee eens ook..

Sorry hoor, maar al diegene die op WHT hier de jonge ondernemers altijd afzeiken hebben zelf té veel tijd.

Het enige dat ik eigenlijk zelf kan bedenken is dat er soms ook jonge ondernemers bij zitten waar het eerder een bevlieging is en het snel beu worden of er niet helemaal serieus achter staan. (Maar dat komt bij oudere ondernemers ook voor)
Ook is het moeilijk te combineren met je studies.

Maar de topicstarter heeft volkomen gelijk naar mijn mening.

Kahil
29/05/06, 13:12
helemaal mee eens ook..

Sorry hoor, maar al diegene die op WHT hier de jonge ondernemers altijd afzeiken hebben zelf té veel tijd.



Er is hier NIEMAND die jonge ondernemers afzeikt. Dus let een beetje op wat u post.

Alerd
29/05/06, 13:13
Dat is niet waar, het gebeurt hier wel degelijk hoor :)

De poster doelde denk ik niet op dit draadje specifiek...

Kahil
29/05/06, 13:17
Volgens mij is dit topic bedoeld om aan te tonen dat het mogelijk is om als jong volwassene een bedrijf te starten. Er wordt dan ook gevraagd naar meningen van anderen. Als er iemand zegt dat een 16 jarige geen bedrijf kan starten omdat hij/zij teveel van zijn/haar schoolcarrière en sociaal contact zou missen of omdat hij/zij hulp nodig heeft van zijn/haar ouders, dan wordt er toch niemand zwart gemaakt?

Alerd
29/05/06, 13:20
Volgens mij is dit topic bedoeld om aan te tonen dat het mogelijk is om als jong volwassene een bedrijf te starten. Er wordt dan ook gevraagd naar meningen van anderen. Als er iemand zegt dat een 16 jarige geen bedrijf kan starten omdat hij/zij teveel van zijn/haar schoolcarrière en sociaal contact zou missen of omdat hij/zij hulp nodig heeft van zijn/haar ouders, dan wordt er toch niemand zwart gemaakt?
Daarom zeg ik ook de poster doelde niet op dit draadje specifiek.

Op wht wil het weleens gebeuren dat bepaalde personen jongen ondernemers "bashen".

Maargoed, is eigenlijk offtopic, maar wilde er toch even op inhaken na je opmerking.

JayvD
29/05/06, 13:46
Als jong ondernemer moet je gewoon rekening mee houden dat je ook school en dergelijk hebt.

Wij hebben gewoon servicecontract met bepaald bedrijf afgesloten en als we ze bellen lossen zij problemen op als die er zijn als we zelf geen tijd hebben.
Denk dat je als jong ondernemer gewoon rekening moet houden met deze factoren van af en toe geen tijd hebben.

ErikKosters
01/06/06, 02:32
Of geen ICT-Beheerder opleiding doen, lekker flexibel. Kan mijn school en werk goed combineren, op school gewoon zorgen dat opdrachten afzijn maar mag alles doen daaro. Dus ik zit zo rond ongv 3 uur smiddags op school kantoortje te spelen, en daarna thuis ff verder :). Nooit problemen mee gehad.

Phu
01/06/06, 10:03
Als je in je familie ondernemers hebt, dan kan je op dit punt overigens heel goed een voorsprong hebben.

dit kan kloppen,omdat er in mijn familie sinds begin aan af al meerdere soorten ondernemingen en bedrijfsstructuren geweest zijn
heb ik er zelf voordeel bij gehad een goede basis en start van alles mee te maken
(zit in de genen :P whahaha nah just kidding maar de meeste hebben minimaal iq van 130 in familie :)

Voor anderen : als je ouders en rest van de familie al een goedlopende bedrijf hebben of gehad hebben kan je hier veel voordeel bij hebben omdat zij je kunnen helpen bij bijvoorbeeld technische problemen of administratie of zelfs als je kapitaal krachtige familie hebt investeren in je bedrijf.

Henky!
01/06/06, 13:42
Er is hier NIEMAND die jonge ondernemers afzeikt. Dus let een beetje op wat u post.

Nou, dat gebeurd toch regelmatig op dit forum. Ik kan me daar behoorlijk aan ergeren. Liever lees ik echte argumenten.

Kahil
01/06/06, 14:17
Mjah, ik had het eigenlijk in dit topic. Er zijn altijd mensen, en er zullen er ook altijd zijn die.... Voortaan spreek ik gewoon voor mezelf :)